Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten niin tyypillisesti eläke on 1800 e

Vierailija
11.10.2022 |

Mulla ainakin näillä näkymin eläke tulee olemaan jotain 900 e miinus verot vaikka olen ollut töissä vuosia ja olen nyt 40 v.

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normi ihmiset saa mitään takuueläkettä eikä mitään peruseläkettä eikä kansaneläkettä. Tulee vain työeläke. Jos on kahden lapsen äitilomat ja jonkun ajan ollut pienten kanssa kotona tulee huono eläke. Saiaanhoitajana nuorena Töölön tapaturma-asemalla yötä päivää ja Kätilöopistolla töissä, niistä en saa lainkaan eläkettä vaikka työ tosi vaativaa.Olin liian nuori.  Olen saanut 1150 e / kk ellkettä joka nyt nousee. Siis yli 40 vuotta töissä. Onneksi miehelläni on kuitenkin montakertaa parempi eläke ja meillä yhteiset rahat.  Surkeita ovat naisten eläkkeet yleensä.    Naisilla on niin huonot palkat Suomessa että eläkkeellä ei tule toimeen.

Vierailija
42/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1800e on nykyisten eläkkeiden keskiarvo. Nuoremmilla tulee olemaan koko ajan pienenevät eläkkeet, koska elinaikakerroin leikkaa enemmän ja palkkakehitys on surkeaa. Lisäksi eläkkeisiin tehdään reilut inflaatiokorotukset, joita ei palkkoihin ole tulossa.

Itsellä vähän sama tilanne, eli eläkeyhtiö ennustaa, että jos jatkan töissä 66-vuotiaaksi nykytuloilla, saan juuri ja juuri yli tonnin eläkettä, vaikka melkein keskipalkkaa olen nostanut tähänastisella 25 vuoden työuralla.

Tulevatko ne pienemmät eläkkeet ehkä siistä syystä, että työvuosia ei saada enää millään 40 v. kasaan kun opiskellaan ja vietetään vapaa- ja välivuosia ym. kivaa tekemättä töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymään auttaa jos tekee työuran aikana töitä.

Minäkin uskoin tuohon valheeseen. Nyt sitä kitkutellaan mitenkuten  työeläkkeen varassa. Tilannetta pahentaa se, jos asuu yksin.  Eläkekertymään auttaa vain se, jos on työssä  suuripalkkaisella alalla. 

Samat sanat. Meille valehdeltiin törkeällä tavalla. Vielä nykyisinkin näkee uutisissa lausetta "Työnteko kerryttää eläkettä". Niin kerryttää, mutta kuinka suurta? Kas kun siinä on koko asian ydin. Uskon, että työelämästä tahallaan jättäytyneet henkilöt ovat todella ymmärtäneet tämän.  Voiko työeläkkeellä elää  ihmisarvoista elämää? Olisin hyvin voinut jäädä työttömäksi keski-ikäisenä. Siihen aikaan TV:stä tuli vielä  ohjelmia, joita jaksoi katsoa. Sanomalehdessä kerrottiin usein ilmaistapahtumista, joita oli päivällä, eli en koskaan päässyt niihin. Kauppojen alennusmyynnit ja erikoistarjoiukset menivät helposti ohi, sillä kun pääsin työstä, tavarat olivat usein loppuneet. Tiedän henkilön, joka jäi työelämästä ennen eläkeikää (terveyssyistä)  ja hän saa ylimääräistä rahaa hammaslääkäriin ja muuhun.

Vierailija
44/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1800e on nykyisten eläkkeiden keskiarvo. Nuoremmilla tulee olemaan koko ajan pienenevät eläkkeet, koska elinaikakerroin leikkaa enemmän ja palkkakehitys on surkeaa. Lisäksi eläkkeisiin tehdään reilut inflaatiokorotukset, joita ei palkkoihin ole tulossa.

Itsellä vähän sama tilanne, eli eläkeyhtiö ennustaa, että jos jatkan töissä 66-vuotiaaksi nykytuloilla, saan juuri ja juuri yli tonnin eläkettä, vaikka melkein keskipalkkaa olen nostanut tähänastisella 25 vuoden työuralla.

Ei kyllä ole mahdollista. Et ole voinut saada keskipalkkaa jos eläke jää noin alhaiseksi. Tällä hetkellä keskimääräinen eläke on vähän alle 60% palkkatuloista, sinulla se olisi noin 30%.

Olin keskipalkkainen, mutta työt loppuivat 56 v, enkä saanut töitä enää ja lasten takia olin kotona 6 v, miltä ajalta ei vielä silloin kertynyt eläkettä. Töitä tein 15 v lähtien, mutta vasta 23 v alettiin laskea eläkettä.

Normieläkkeeni olisi 1200 e, mutta olin pitkään työssä jossa maksettiin yksityiseen eläkekassaan joka palkasta ja sieltä saan 300 e lisää.

Verot sitten toki vähentävät summaa.

Vierailija
45/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos vielä 10 vuoden päästä on jokin eläkejärjestelmä olemassa, luulen kyllä että se romuttuu jo ennen sitä.

Vierailija
46/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut töissä matalapalkka-alalla 36 vuotta, edessä vielä 20 vuotta. Tällä hetkellä eläke 338e/kk. Äitiyslomat 1-3kk, mitään muuta ei ole. Ei sairauslomia jne. Joten tuleva eläke, jos sellaista edes tulee olemaan on varmaan alle tonnin??

Mutta nyt varmaan joku tulee irvailemaan, että olisi kannattanut kouluttautumaan enemmän.

Kannattaako sinun käydä töissä? Itse olen työeläkkeellä ja nykyään ihmettelen kuinka saatoin olla niin typerä ja uskoa puheisiin tulevista työeläkkeistä.

Vierailija
47/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida alle 10000€/v eläkkeestä veroja mennä. Itsellä menee melkein 25%. Tammikuussa jää yli 2k nettona.

Miksi alapeukkuja monta? 11000e/v on raja mistä ei vielä veroja mene ja tuo 25%/2000e myös liki oikein.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-…

terveisin. Noihin alapeukuttaja pölöjiin tympiintynyt.

Muistakaa, että valtionverotus ja kunnallisverotus ovat kaksieri asiaa.

Moni yllätyy, kuinka paljon pienestä eläkkesstä joutuu kunnallisveroa maksamaan.

Vierailija
48/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen pudonnut kaikkiin väleihin, joita myöhemmin on tukittu. Olen tehnyt töitä nuorena, olen saanut apurahoja, olen ollut lasten kanssa kotona. Elämässäni on mennyt vuosia kertymättä mitään eläkettä. Eikä työuran loppuvuosien superkertymääkään enää ole, jolla saisi tilannetta pelastettua.

Vierailija
49/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko ne pienemmät eläkkeet ehkä siistä syystä, että työvuosia ei saada enää millään 40 v. kasaan kun opiskellaan ja vietetään vapaa- ja välivuosia ym. kivaa tekemättä töitä?

E.m. seikat toki vaikuttavat eläkkeen määrään. Lisäksi vaikuttaa se ikävä tosiasia, että jokaiselle ei enää ole olemassa työpaikkaa.  Kukaan ei myöskään pakota työnantajia palkkaamaan henkilöitä, jotka ovat olleet kauan työttömänä. Eikä kukaan palkkaa henkilöä, joka on joskus ollut psykiatrisessa hoidossa tai vankilassa tai jolla on jokin vähäinen vamma. Yhteiskunta on kaiken lisäksi keksinyt systeemin, että työttömiä pakotetaan muutamaksi kuukaudeksi työharjoitteluun, josta työnantaja maksaa hyvin vähän palkkaa. Kun jakso on ohi, työnantaja ottaa tilalle toisen työttömän. Ketään ei palkata pysyvästi. En uskalla ajatella miten masentavaa se on työttömille.

Vierailija
50/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida alle 10000€/v eläkkeestä veroja mennä. Itsellä menee melkein 25%. Tammikuussa jää yli 2k nettona.

Miksi alapeukkuja monta? 11000e/v on raja mistä ei vielä veroja mene ja tuo 25%/2000e myös liki oikein.

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/elakkeensaajan-verolaskuri-…

terveisin. Noihin alapeukuttaja pölöjiin tympiintynyt.

Muistakaa, että valtionverotus ja kunnallisverotus ovat kaksieri asiaa.

Moni yllätyy, kuinka paljon pienestä eläkkesstä joutuu kunnallisveroa maksamaan.

Siihen vielä päälle ruoasta menevä arvonlisävero. Se näet tuntuu pienituosten kukkarossa.

Vierailija
51/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni on minimaalisen pieni, elle 900 e kuussa netto. Enkä saa mitään toimeentulotukia tai muutakaan, itse on selvittävä. Kela ei hyväksy menoikseni mitään muuta kuin vuokran, ei edes sähkölaskuja hyväksytä. En saanut apua silmälasienkaan hankintaan, itse piti säästää kuukausia että sain ne lopulta. Lääkkeisiin mulla menee reilusti yli satanen kuussa, Kelassa sanottiin vaan että kannattaa miettiä onko kaikki lääkkeet todella tarpeellisia :O 

Vierailija
52/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyys eläkkeellä, joka on brutto 2880€/kk. ikää 46. Tammikuussa nousee n. 195€/kk., kun indeksikorotus tulee. Joten reilusti menee yli keskieläkkeen. Olinkin hyvässä hankkeessa ennen sairastumista.

Vierailija
53/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein töitä 40vuotta.

Eläkkeeni on 2314 brutto

Kuulostaa ihan hirveän isolta. Mulla nyt vuosia takana 33 ja edessä vielä 18. Tällä hetkellä eläke on 465e.

Vierailija
54/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ole mahdollista. Et ole voinut saada keskipalkkaa jos eläke jää noin alhaiseksi. Tällä hetkellä keskimääräinen eläke on vähän alle 60% palkkatuloista, sinulla se olisi noin 30%.

Kyllä se on mahdollista. Vuotuinen eläkekertymä laski rajusti joku kymmenkunta vuotta sitten. Nyt on vielä keksitty niitä elinaikaodotekertoimia yms. Olen tehnyt töitä nyt jo viidellä eri vuosikymmenellä, viimeeksi kun katsoin laskelmaa, niin eläke oli laskelma näytti n. 25 % nykypalkastani. Karkeasti laskien, jos jaksan tehdä töitä 68-vuotiaaksi, päässen n. 45 % tasoon.  Siinä olisi sitten työuraa kaikkinensa n. 50 vuotta.

Aiempien ikäluokkien 60 %  tai valtiolla sen ylikin tasoon ei ole enää mitään jakoa.

Vierailija
55/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kouluttautuminen auta nostamaan vanhuuseläkettä , jos ne opinnot ei tuo prempaa palkkaa. Humanistiset luvut Yliopistolla eivät paljon rahaa tuo, jos edes  töitä joskus saa.

Vierailija
56/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys jatkuu koko elämän ja periytyy.

Mitä ihmettä suuria palkkoja nostaneet tekee eläkkeillä. Heillähän on jo miljoona omaisuus valmiiksi säästynyt ja sijoitukset tuottaneet. Joutaisi jakaa köyhille eläkeläisille ne rahat.

Voisitnäyttää esimerkkiä ja työskennellä koko ikäsi aamusta iltaan vaativissa töissä ja jakaa kaikki tulosi muille?

Et varmaan ole näin tehnyt?

57/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi köyhille maksetaan pieni eläke, eikä olisi korkea aika antaa vähän armoa jo tuossa vaiheessa jos on oikeasti ollu töissä lähes koko ikänsä.

Yhtä outoa antaa jotain kymmenien, jopa satojen tuhansien eläkkeitä sellaisille, joilla on jo miljoonien omaisuudet, eihän he tarvitse enää rahaa mihinkään?

Tää on kyllä totta. Ensiksi on monta lasta kasvattanut ja sen vuoksi ollut lyhyt työura. Koko elämänsä laittanut muut itsensä eteen ja sitten eläkkeellä pitäisi vielä kerjuulle lähteä ja leikata lääkkeitään, olla pissaisissa vaipoissa kun ei ole varaa ostaa tarvittavia määriä. Mistä näitäkin ihmisiä rankaistaan? Kyllä pieninkin eläke pitäisi olla sellainen että sillä saa ihmisarvoisen ja rauhallisen vanhuuden.

Huonoista valinnoista johtuvaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
58/203 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole tuosta, vaan siitä että eläkettä kertyy nykyään huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Eli vaikka tekisi enemmän työvuosia, olisi pidempään töissä, niin eläke jää alemmaksi kuin nykyeläkeläisillä.

Vierailija
59/203 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tämän vuoden alussa, Eläkkeeni on brutto 1721

Kyllähän sillä jotenkin elää.

Vierailija
60/203 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kust toi 1800 eläke.

Tein töitä 34vuotta.