Olen oksennustaudissa ja työterveys vaatii menemään paikanpäälle näytille.
Miten hoidan tämän? Joudun menemään 40 min julkisilla paikalle. Otanko ämpärin mukaan?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Tk-päivystyksessä neuvoin näitä pomon pakottamana mahataudissa saikkulappua hakevia viemään sen todistuksen henk.koht. esimiehelle mieluiten heti pikimmiten. Lääkärinä minulla ei ole sen kummempaa testiä katsoa onko ihminen oksentanut viime yön tai pas.konut housuihin ellei asia satu siinä silmien alla (toiv. ei...). Ihan siihen ihmisen kertomaan me luotetaan. Jos osaa valehdella lääkärille niin osaa varmaan valehdella pomollekin. Sillä saikkulappusimputtamisella altistaan ne odotusaulan hauraat vanhukset ja pikkulapset oksutaudille. Ei meillä ole mitään suojatilaa esim. immuunipuutteisille muille asiakkaille. Eli jos lapun pystyy hakemaan lääkäristä niin eikun samalla logiikalla sitä viiveettä pomolle viemään!
Paljonkohan saataisiin hoitojonoja, hoidon viivästystä ja muuta sotealan kriisiä (mukaan lukien sh-työtaakkaa kevennettyä), jos tuollaisten ekasta päivästä haettavien saikkujen juoksuttaminen kiellettäisiin? Vaikka digivastaanottona korkeintaan sais vaatia mut ei livenä. Ihan älytöntä että tällainen epätasa-arvo työelämässä. Itsellä ollut yleensä 3 päivää omalla ilmoituksella -paikkoja ja kaverillani (yh:kin ollut 4 lapsen kanssa) ekasta päivästä eikä pomon vissiin oo ollut pakko hyväksyä todistusta, vaikka palkka paljon pienempi. Eihän pienellä palkalla oo edes varaa lähteä hakemaan todistusta. Mitä jos maksat sen eikä sitä lappua hyväksykään? Minusta todella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, taatusti ei vaadi.
Jokainen tietää, ettei oksennustaudissa pysty lähtemään yhtään mihinkään, vaan makaa repo rankana sängyssä, oksennusämpäri vieressä.Kokonaan toinen juttu on se, jos olet usein, erityisesti maanantaisin,
flunssanpoikasessa, ripulissa, oksennustaudissa, migreenissä kuukautiskivuissa.Jos noissa jutuissa on toistuvasti usein mankumassa luvallista saikkua, eipä ihme jos työterveyskin on kyllästynyt.
Jos esimies ei saikkupäivääsi hyväksy, niin eihän siinä muuta kuin, että olit palkattomalla tämän päivän.
Lapsellinen trolli aikuiselta ihmiseltä.
Kahlaapa vähän tessejä ja lakia ja palaa sitten pätemään.
Itse oon hakenut livenä saikkulappua vatsatautiin, keskimäärin poissaolopäiviä maks 1/vuosi. Puhelimeen vastaava hoitaja oli kauhuissaan ja pahoitteli että joutuu velvottaa (tuskin nekään sinne halus) mutta no can do.
Eihän siinä saikkutodistuksessa lue, onko se kirjoitettu puhelimessa vai paikan päällä. Ei mulla ainakaan ole lukenut. Ei edes ole työterveyttä, vaan terveyskeskuksesta pyydetään todistukset. Aina on puhelimessa annettu parin päivän saikku, vaikka ei olisi mitään tarttuvaakaan, ja todistus tulee postilla perässä. Työnantaja ei tule koskaan tietämään, että todistus on kirjoitettu puhelun perusteella. Varmaan sitten pyydettäisiin paikan päälle, jos olisi epäilystä jostain vakavammasta tai lääkäriä tarvitsevasta asiasta.
Meille ei oteta oksennustautisia vastaanotolle vaikka työnantaja vaatisi lähikäyntiä. Näitäkin idioottipomoja valitettavasti on. Tällaset tapaukset ohjataan terveyskeskukseen. Ja kyllähän joukkoon mahtuu aina näitä keillä on viisi kertaa vuodessa vatsatauti ja flunssa vähintään joka toinen kk. Niille sitten eri säännöt tietysti.
Työterveyshoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla paljon tällaisia äkillisiä poissaoloja?
Pakko olla, muuten ei pyydetä oksennustaudista näytille.
Mulla oli sellainen pomo joskus, että piti tuoda kaikesta todistus ja minulla ei ollut poissaoloja. Vein ihan ekasta poissaolosta todistuksen, kun piti tuoda heti. Vein sen lapun suoraan lääkäristä tullessani työpaikalle ja minkäs teet, jos jollekin tarttui.
Muistan kun jouduin anomaan vapun aikoihin viikonloppuna päivän vapaaksi hautajaisten takia (varmaan moni ois halunnut sen itsekin). Sain sieltä jonkun vatsataudin/ruokamyrkytyksen ja jouduin olla ma pois. Vähän tuli fiilis että katottiin vähän "just joo"-meiningillä. En edes käytä alkoholia ollenkaan, ei vaan kiinnosta. Mut ilmeisesti Suomessa maanantaisaikku=krapula. No ei vaan mun tapauksessa ollut.. loppu työt about viikko ton jälkeen. En tiedä oliko vaikutusta. No olipahan itkettävää.
Meillä kanssa piti edellisessä työpaikassa aina mennä työterveyteen. Pussin kanssa lähdin ja olen sitten oksentanut siellä lääkärissä. Saikkua tuli nopeasti että häivyn sieltä tartuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan: työterveys Terveystalolla.
Ainakaan ei yllättäisi. Itselläni kun iski korona niin luulivat että olin krapulassa, kun soitin maanantai aamuna!Mulla on työterveys Terveystalolla eikä mitään valittamista. Tosin minä saan olla omalla ilmoituksellakin poissa perus flunssat ja vatsataudit, joten kauhean usein ei tarvitse asioida.
Meillä on kans Terveystalo, ja kun korona alkoi, ei sen jälkeen ole sairaana saanut sinne mennä. Ne hoitaakin siellä vaan terveitä ja terveyttä.
Älä AP valita. Olen mennyt joskus samasta syystä ripulissa ja kuumessa lääkäriin. Sitten lääkärikin vielä ihmetteli että miten ihmeessä mut sinne on määrätty. Kusipää oli esinainen. Mitään syytä en ollut tähän hänelle antanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai voi vaatia että menet työterveyslääkärille. Soita arvauskeskukseen. Ihan yhtä painava on oltava arvauskeskuksen lääkärin määräämä sairasloma kuin työlääkärin.
Ei ole pakko hyväksyä työpaikalla, jos työterveyshuolto on olemassa. Elikkä ei ole yhtä painava.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei oteta oksennustautisia vastaanotolle vaikka työnantaja vaatisi lähikäyntiä. Näitäkin idioottipomoja valitettavasti on. Tällaset tapaukset ohjataan terveyskeskukseen. Ja kyllähän joukkoon mahtuu aina näitä keillä on viisi kertaa vuodessa vatsatauti ja flunssa vähintään joka toinen kk. Niille sitten eri säännöt tietysti.
Työterveyshoitaja
Miksi ette ota? Miksi ohjattu terveyskeskukseen? Eikö ne taudit siellä tartu? Siellähän käy erityisesti lapsia ja vanhuksia, niidenkään pitää saada tarttuva tauti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä hetki todistaa, että et valesaikuta. Tuskin pyytävät enää uudestaan, kun työterveyshoitajallekin tulee oksutauti.
Mä menisin jos suinkin kykenisin, mutta huolehtisin siitä että yrjö lentää hoitsun näppikselle.
Yleensä yhden tai kaksi päivää saa sairastaa omalla ilmoituksella. Ja tietenkin sairaspäivät on palkallisia jos on kuukausipalkka.
Turha näistä hoitajia tai lääkäreitä on syyttää, eivät ne näitä käyntejä vaadi tai velvoita, vaan työnantaja.
Kyllä jotkut lääkärit ja hoitajat velvoittaa. Toiset kirjoittaa todistuksen ihan puhelun perusteella.
Se soppari on kirjoitettu työnantajan ja työterveyden välillä, joten se joka maksaa myös pitkälti määrää, miten sairaustapauksissa toimitaan, eli työnantaja.
Käynti hoitajan tai lääkärin luona henkilökohtaisesti maksaa työnantajalle enemmän kuin puhelun perusteella kirjoitettu todistus.
Harva työantaja on valmis maksamaan ns. turhista käynneistä, jos asia on mahdollista hoitaa puhelimitse.
Lääkärin ja hoitajan ajankäyttö msksaa, joten ihan sama onko yhteys puhelimella, videolla vai livekäyntinä.
Joskus aikanaan kun kehitys kiihtyy niin voi saada jo eturauhastähystyksenkin etänä. Valitsee vaan seksyimmän naislääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksilla.
Taksikuskitkaan eivät tykkää, kun sairas ihminen tulee oksupussin kanssa kyytiin. On se tietysti parempi kuin bussilla, mutta on tuo kaikin puolin aika paska tilanne.
Kela taksi ottaa, ottaa paljon sairaanpiakin
Ihan samat kuljettajat ajaa kelakyytejä ja normikyytejä. Asiakaan omavastuu on kelataksissa enintään 25 €/matka, vaikka tilaisit oksennustaudissa paarikuljetuksen terveydenhuoltoon.
Käsittämätöntä hommaa näin vuonna 2022, jos pitää raahautua paikalle ja tartuttaa kymmeniä muita matkalla. Eikö riittäis joku etäyhteys, jossa voit esitellä oksennusta tai oksentaa kesken Teamsin yms. niin pitäis uskoa.
Joo, työterveyshuolto on täysin syytön tähän vaatimukseen. Ei me haluta flunssaa tai mahatautia levittäviä vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä hommaa näin vuonna 2022, jos pitää raahautua paikalle ja tartuttaa kymmeniä muita matkalla. Eikö riittäis joku etäyhteys, jossa voit esitellä oksennusta tai oksentaa kesken Teamsin yms. niin pitäis uskoa.
Vaikka joku edullinen Teams joukkovastaanotto, jossa kukin oksentaa vuorollaan. Työnantajalle alennus tällaisesta ryhmäkäynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku edullinen Teams joukkovastaanotto, jossa kukin oksentaa vuorollaan. Työnantajalle alennus tällaisesta ryhmäkäynnistä.
Tuokin toimis. Ei ihme kun terveydenhuollossa ei resurssit riitä, kun ei osata hyödyntää näitä nykyajan etäyhteyksiäkään kaikessa missä niistä ois hyöytyä, kuten muilla työpaikoilla. Ja jos terveydenhuollon resurssit käy vähiin, niin ehdotan etäyhteyttä suoraan pomolle. Siinä kun sitten otat koneen vessaan ja oksentelet ja ripuloit, niin pitäis pomonkin uskoa ilman että tarvii terveydenhoitajan mielipidettä.
Kyllä itsekkin pussi kourassa olen matkustanut bussilla hakemaan todistusta..välillä oli pakko päästä päivystyksessä vessaan ja toivoin ettei kukaan huuda nimeä sillä aikaa..köyhänä ei tosiaan rahaa taksiin ja tuntu että pyörryn ja kuolen sille reissulle..
Ei ihme kun vatsataudit leviää. Kun joku oksentaa bussissa, niin kaikki bussissa saa aerosolitartunnan. Noro tarttuu niin herkästi. Kuinkahan paljon vähemmän meillä ois vatsataudista johtuvia poissaoloja, jos ihmisten ei tarvis lähteä vatsataudissa päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin toimis. Ei ihme kun terveydenhuollossa ei resurssit riitä, kun ei osata hyödyntää näitä nykyajan etäyhteyksiäkään kaikessa missä niistä ois hyöytyä, kuten muilla työpaikoilla. Ja jos terveydenhuollon resurssit käy vähiin, niin ehdotan etäyhteyttä suoraan pomolle. Siinä kun sitten otat koneen vessaan ja oksentelet ja ripuloit, niin pitäis pomonkin uskoa ilman että tarvii terveydenhoitajan mielipidettä.
Pomolle vois viedä pakastettua oksennusta todisteeksi.
Ei kai se oksennustauti päivässä parane? Palkatonta voi tulla vaikka viikko! Minä menisin, kun käsketään, mutta pyytäisin tuon käskyn kirjallisena ja valittsisin liittoon.