Kivaa, duunikaveri taas saikulla koko viikon!
Joudun tekemään kahden työt. Mitä järkeä palkata sellainen, jonka pää ei kestä normaalia ja helppoa asiakaspalvelutyötä? Tai ilmeisesti mitään työtä kun koko ajan on masis ja joku psykan häiriö päällä. Ja irtisanomista ei voi tehdä vaikka käytännössä yhden työteho on puolet. Ärsyttää.
Kommentit (104)
Erät tuntemani, nyt jo eläköitynyt henkilö oli aikanaan yhden tehtaan johtajana. Työpaikalla oli sitten tällainen sarjasaikuttaja. Joka kuukausi kaveri oli saikulla useamman päivän. Vaivat olivat aina vähän vaihtuvia ja mystisiä, sellaisia vaikeasti todettavia. Ei halunnut vaihtaa tehtäviä sellaisiksi, joita terveys kestäisi. Ei myöskään osannut sanoa, mitä omassa työssä voisi parantaa, jotta ei joutuisi sairaslomille. Henkilöltä kyseltiin vointia, tehtiin testejä ja palaveerattiin työterveyden kanssa, tarjottiin muita töitä ja kaikki mahdolliset tukitoimet tarjottiin vuosien varrella. Mikään ei auttanut.
Sitten johtaja irtisanoi ko. henkilön. Raastupaanhan siitä joutui ja sai tuomion. Irtisanottu sai korvauksen. Tilanteen selviydyttyä tämä johtajahenkilö sitten kokosi yhteen työpaikan kaikki luottamushenkilöt. Johtaja kertoi, että työpaikalla työntekijöiden terveydentila on hänelle sydämenasia. Kenenkään ei pidä uhrata terveyttään sellaisen työn vuoksi, joka vie terveyden. Hän seuraa tilannetta ja puolen vuoden kuluttua hän irtisanoo seuraavan sarjasaikuttajan. Hän tietää jo siitä seuraavan prosessin.
Seuraavaa henkilöä ei tarvinnut koskaan irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten teet kahdeihmisen työt. Olet kuitenkin yhtä pitkään töissä ja teet yhtä asiaa kerrallaan.
En tiedä ap:n alaa mutta omalta alalta voin kertoa että jos vaikka 300 asiakasta tulee syömään lounasta ja työkaveri ei tule töihin niin taatusti joutuu tekemään myös hänen työt.Vai kerrotaanko osalle että nyt loppuu astiat kun kaveri saikuttaa,minä tässä teen vain omat hommat.Tai ruoka loppuu buffetista mutta en täytä kun se on sen saikuttajan hommaa...
Eli tekisit vain yhtä asiaa kerrallaan, et voi tiskata ja täyttää buffettia yhtä aikaa. Lappu vaan oveen että vajaa henkilöstö töissä, palvelu voi olla hidasta. Tuskin ap kaan tekee kahta asiaa kerralla.
Siis just näin se pitäisi tehdä. Työntekijä tekee sen, minkä ehtii, eikä yritä revetä joka paikkaan. Jos ja kun valitetaan, sanotaan että kun on vajausta henkilöstössä. Vain tällöin viesti menee työnanjatalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana. Kohde aika iso. Siellä 4 työntekijää. Yksi ja sama henkilö saikuttaa/on poissa koko ajan. Työt työnnetään muille, ja yleensä minulle. Tänään taas tuli ilmoitus, että tämä "X" on taas poissa. Ja pitäisi taas taipua tekemään hänen töitä. Taas!
Mitä jos pitäisit puolesi? Ota yhteys liittoon tms. Sinne pitäisi saada sijainen.
Olen pitänyt, liiton vastaus: -työnantajalla on oikeus määrätä työt-
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Päivän lopuksi on oltava tietty määrä tavaraa lähdössä asiakkaalle. Kaveri ei tule ja niinpä, minä teen kahden edestä.
No, älä tee! Teet sen verran mitä omaan osuuteesi kuuluu, ei ole sinun ongelmasi, että päivän päätteeksi pitää olla tietty määrä lähdössä asiakkaalle. Se on työnantajan ongelma. Hän on siirtänyt sen sinulle. Sinun pitää olla kovana ja laittaa vastaan, ei missään nimessä tehdä kahden ihmisen töitä vaan omat hommat. Jos ehtii, niin sitten niitä kollegan töitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana. Kohde aika iso. Siellä 4 työntekijää. Yksi ja sama henkilö saikuttaa/on poissa koko ajan. Työt työnnetään muille, ja yleensä minulle. Tänään taas tuli ilmoitus, että tämä "X" on taas poissa. Ja pitäisi taas taipua tekemään hänen töitä. Taas!
Mitä jos pitäisit puolesi? Ota yhteys liittoon tms. Sinne pitäisi saada sijainen.
-eri
Työnantaja ei voi määrätä tekemään kahden ihmisen edestä töitä.
Et voi tietää minkälaista taakkaa työtoverisi kantaa. Masennus, sytostaatit, munuaisdialyysi? Tai hänen lapsensa. Olin yhteen aikaan tuo saikuttaja.
Pomosi saattaa tietää. Voit ihan asiallisesti kertoa kiiretilanteesta. Ikävä kyllä joudut sitten opettamaan määräaikaisia.
Jos asiat eivät järjesty, voit vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen ihminen on viimekädessä itse vastuussa terveydestään ja jaksamisestaan. Kun tää saikuttaminen on nyt jatkunut pitkään, ehkä kannattaisi jäädä kokonaan pois töistä? Ja selvittää ne ongelmansa ihan omalla ajalla ja rahalla.
Ap
Lopeta jo tuo räkytys ja tee työsi!
Kuulostat täydeltä kusipäältä. Toivon että sairastut, niin saat itse kokea miten ollaan vastuussa omasta terveydestä.
Olet näemmä todella tyhmä kun et tajua sen vertaa että elämässä sattuu asioita jotka ei ole omaa syytä.
Mene edes raivoamaan lääkärille joka sairasloman määrää.
Oma vikasi jos teet kahden ihmisen työt ap, joten lopeta uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten teet kahden ihmisen työt. Olet kuitenkin yhtä pitkään töissä ja teet yhtä asiaa kerrallaan.
Ei vaan teen kahta asiaa kerrallaan.
Ap
Joo. Olet epäempaattinen mulkero ja kulutat työaikaasi vikisemällä vauvapalstalla. Varsinainen helmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Siivous-alalla näemmä voi.
Alalla ei ole mitään lakisääteisiä mitoituksia, kuka tekee ja kuinka paljon mitäkin, vaan se on työnantajan päätettävissä, miten alueet mitoittaa ja kuinka hoitaa sairauspoissaolot.
Hauskimpia on nämä monilapsiäidit. Vähintään 3 päivää viikosta pitää lähteä kotiin "olemaan sairaan lapsen kanssa".
Perjantaisin poikkeaa töihin rupattelemaan ovensuuhun. Ensi viikolla sama jatkuu.
Erityisesti "lapsi sairastaa" joulun alla. Silloin äiti kertoo iloisesti mitä jouluvalmisteluja on tehnyt.
Samalla hän nostaa palkkaa koko ajan, ja muut projektin jäsenet tekevät pitkää päivää, koska deadline on ja pysyy.
En ihmettele että nuoria äitejä ei palkata innokkaasti. Jostain syystä isät ei jää kotiin vahtimaan lapsiaan, vaan nimenomaan äidit.
Vierailija kirjoitti:
Hauskimpia on nämä monilapsiäidit. Vähintään 3 päivää viikosta pitää lähteä kotiin "olemaan sairaan lapsen kanssa".
Perjantaisin poikkeaa töihin rupattelemaan ovensuuhun. Ensi viikolla sama jatkuu.
Erityisesti "lapsi sairastaa" joulun alla. Silloin äiti kertoo iloisesti mitä jouluvalmisteluja on tehnyt.Samalla hän nostaa palkkaa koko ajan, ja muut projektin jäsenet tekevät pitkää päivää, koska deadline on ja pysyy.
En ihmettele että nuoria äitejä ei palkata innokkaasti. Jostain syystä isät ei jää kotiin vahtimaan lapsiaan, vaan nimenomaan äidit.
Lapsenvahtina ei varmaan tarttisi minkään johtajan istua. Siihen voisi olla oma ammattikuntansa.
Kovin iloiselta nimittäin näyttävät äidit napauttaessaan koneen kiinni ja lähtiessään taas kerran kotiin, kun päiviksestä soitettiin että lapsi näyttää vähän kuumeiselta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Siivous-alalla näemmä voi.
Alalla ei ole mitään lakisääteisiä mitoituksia, kuka tekee ja kuinka paljon mitäkin, vaan se on työnantajan päätettävissä, miten alueet mitoittaa ja kuinka hoitaa sairauspoissaolot.
Aika harvassa hommassa on mitään lakisääteisiä mitoituksia, työsopimuksetkin kirjoitetaan riittävän ylimalkaisesti sisältämään lause "tarvittaessa muut työnantajan osoittavat työtehtävät", joten laki sallii kyllä työnantajan järjestämään sekä työnteon että sijaistukset ihan parhaaksi näkemällään tavalla.
Se on tosi turhauttavaa, kun itse olet harvoin saikulla ja teet niska limassa töitä kahden ihmisen edestä. Sitten itsellä loppuu määräaikainen työsoppari, mutta sillä sarjasaikuttajan määräaikaista työsopparia jatketaan.
Christiiina kirjoitti:
Se on tosi turhauttavaa, kun itse olet harvoin saikulla ja teet niska limassa töitä kahden ihmisen edestä. Sitten itsellä loppuu määräaikainen työsoppari, mutta sillä sarjasaikuttajan määräaikaista työsopparia jatketaan.
On varmasti, mutta sairauslomaa ei saa käyttää perusteena sille että työsopimusta ei jatketa.
Tiedän parikin sarjasaikuttajaa. Ei niille ole mikään ongelma jäädä saikulle, eikä ne mieti työkavereitaan. Narsistisia persoonia on molemmat. Milloin mistäkin syystä jäävät saikulle. Tosin voi niillä päässäkin vähän hujeltaa samalla. Molemmat epävakaita tai bipolaarisia. Mutta toinen on lähes aina reissussa kun on saikulla ja saikuttaa aina ennen lomia tai lomien jälkeen. No problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät saikuttaako huvikseen vai todella kipeänä? Itse en juurikaan aloittajan kaltaisten juoruräksyttäjien takia edes puhu omista asioistani. Harmi ettei räksyttävään työkaveriin pysty luottamaan.
No toivottavasti on kipeänä!!! Se tästä nyt vielä puuttuisi, että fuulaa.
Mun pointti nimen omaan oli se, että jos ei pää kestä ihan basic asiakaspalvelutyötä, pitäiskö hakeutua muualle?
ApMinne? Eikös koko ajan puhuta, että työelämän pitäisi olla sallivampi? Lisäksi aika monella ei nuppi kestä, joten ei taida pelkästään olla tuon yksilön ongelma.
Oletko millä tavoin tukenut työkaveriksi, että jaksaa töissä? Työyhteisön henkikin vaikuttaa!978
Kuulen olen tukenut häntä tekemällä hänen työt! Samoin on työnantaja, joka tulee viime kädessä tekemään saikuttajan vuorot. Ja kaksi ilta/vkl apulaista, jotka myös paikkailee saikuttajan poissaoloja miten vain ehtivät. Eli koko meidän työyhteisö tukee häntä jatkuvasti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tekis tupladuunia yhen liksalla. Miksi kukaan suostuu? Ei ne saikuttajat oo ongelma vaan se joka mahdollistaa sen, ja uhriutuu. Toivottavasti saat edes arvostusta.
Mistä luulet, että työnantaja maksaisi palkan kolmelle, kun vain yksi on töissä eli saikuttaja saa täyden palkan ja työhönjäävälle pitäisi maksaa tuplat, vaikka työteho ei voi olla sellainen, että tienaa kolmen verran. Palkattomat sairauslomat olisivat ratkaisu tähän, silloin saikuttaja itse vastaisi siitä, että ei tule töihin, nyt vastuun kantaa työnantaja ja työyhteisö.
Saa se työnantaja Kelasta työntekijän päivärahan. Toisaalta, työnantaja voi ilmoittaa, ettei hyväksy slomaa ja sairas sairastaa sit kelan päivärahoilla.
Eipä saa heti, vaan vasta muutaman päivän päästä. Eli alle 3 päivän saikutukset menee yrittäjän piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Päivän lopuksi on oltava tietty määrä tavaraa lähdössä asiakkaalle. Kaveri ei tule ja niinpä, minä teen kahden edestä.
No, älä tee! Teet sen verran mitä omaan osuuteesi kuuluu, ei ole sinun ongelmasi, että päivän päätteeksi pitää olla tietty määrä lähdössä asiakkaalle. Se on työnantajan ongelma. Hän on siirtänyt sen sinulle. Sinun pitää olla kovana ja laittaa vastaan, ei missään nimessä tehdä kahden ihmisen töitä vaan omat hommat. Jos ehtii, niin sitten niitä kollegan töitä myös.
Noh, kyrsiihän tuo ja päivääkin joutuu usein jatkamaan. Työnantaja ottaa tämän kuitenkin huomioon ja olen saanut hulppean palkankorotuksen, bonukset ja ylimääräistä palkallista vapaata. Jota tosin en ehdi pitämään tilanteesta johtuen.
Jos pää on tyhmä niin koko ruumis kärsii, siispä saikutellaan :D