Kivaa, duunikaveri taas saikulla koko viikon!
Joudun tekemään kahden työt. Mitä järkeä palkata sellainen, jonka pää ei kestä normaalia ja helppoa asiakaspalvelutyötä? Tai ilmeisesti mitään työtä kun koko ajan on masis ja joku psykan häiriö päällä. Ja irtisanomista ei voi tehdä vaikka käytännössä yhden työteho on puolet. Ärsyttää.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana. Kohde aika iso. Siellä 4 työntekijää. Yksi ja sama henkilö saikuttaa/on poissa koko ajan. Työt työnnetään muille, ja yleensä minulle. Tänään taas tuli ilmoitus, että tämä "X" on taas poissa. Ja pitäisi taas taipua tekemään hänen töitä. Taas!
Omaa tyhmyyttä jos suostut siihen ilman että saat lisäpalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät saikuttaako huvikseen vai todella kipeänä? Itse en juurikaan aloittajan kaltaisten juoruräksyttäjien takia edes puhu omista asioistani. Harmi ettei räksyttävään työkaveriin pysty luottamaan.
No toivottavasti on kipeänä!!! Se tästä nyt vielä puuttuisi, että fuulaa.
Mun pointti nimen omaan oli se, että jos ei pää kestä ihan basic asiakaspalvelutyötä, pitäiskö hakeutua muualle?
ApMinne? Eikös koko ajan puhuta, että työelämän pitäisi olla sallivampi? Lisäksi aika monella ei nuppi kestä, joten ei taida pelkästään olla tuon yksilön ongelma.
Oletko millä tavoin tukenut työkaveriksi, että jaksaa töissä? Työyhteisön henkikin vaikuttaa!978
Ei ole kenenkään tehtävä tukea työkaveria, että se jaksaa sitä samaa toimenkuvaa, mitä itse tekee. Tulee olla ystävällinen ja oikeudenmukainen, ei saa sulkea ulkopuolelle ja kiusata jne, mutta erikseen ei pitäisi muiden kantaa huolta toisten jaksamisesta. Ottakaa nyt vähän vastuuta itsestänne.
Minulla oli avioeron aikaan niin kova ahdistus päällä, että monesti töissä ajattelin, että kohta tipun lattialle ja alan sätkimään kuin epilepsiakohtauksen saanut. Jotta pääsisin kotiin ja voisin vain olla yksin ja itkeä. Ihan totta. Ero tuli ja meni, enkä sätkinyt työpaikan lattialla sen vuoksi ja nyt tuntuu jo paremmalta. Kokemuksesta viisastuneena minusta tuntuu, että ymmärrän mielenterveyspotilaita paremmin. Ei se minunkaan ahdistus olisi parantunut "ottamalla itseäni niskasta kiinni" tai jos työkaveri olisi huutanut minulle potkuja (vaikken olekaan sarjasaikuttaja). Se parani kun ahdistava elämäntilanne meni ohi ja sain itseni kokoon.
Sarjalusmut sitten erikseen. Ne ovat työyhteisön syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen ihminen on viimekädessä itse vastuussa terveydestään ja jaksamisestaan. Kun tää saikuttaminen on nyt jatkunut pitkään, ehkä kannattaisi jäädä kokonaan pois töistä? Ja selvittää ne ongelmansa ihan omalla ajalla ja rahalla.
Ap
Luuletko, että se on kannattavaa vaan itse irtisanoa itsensä? Ei kukaan sellaista tee, jos on mahdollista olla saikulla töistä ja on vielä vakituinen työpaikka. Et sinäkään tekisi, mutta nyt vaan räkytät kollegastasi. Tässä nimenomaan työnantaja on se, joka selvittää alaisensa työkunnon työterveyshuollon kanssa. Mahdollisesti siirto toisiin tehtäviin, lyhyempi työaika tai pitkä sairausloma, ellei nyt ihan työkyvyttömyyseläkkeelle vielä jouda.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät saikuttaako huvikseen vai todella kipeänä? Itse en juurikaan aloittajan kaltaisten juoruräksyttäjien takia edes puhu omista asioistani. Harmi ettei räksyttävään työkaveriin pysty luottamaan.
Katsotko siis oikeudeksesi 'sairastella' usein? Tosi kollegiaalista. Nämä saikut on aina loppujen lopuksi työntekijöiden bonuksista pois...tai muulla tavalla.
Miten sä tiedät hänen sairauden? Minä masennuksen sairastaneena voin sanoa että se oli yhtä helvettiä. Silloin ei olla huvikseen saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojana. Kohde aika iso. Siellä 4 työntekijää. Yksi ja sama henkilö saikuttaa/on poissa koko ajan. Työt työnnetään muille, ja yleensä minulle. Tänään taas tuli ilmoitus, että tämä "X" on taas poissa. Ja pitäisi taas taipua tekemään hänen töitä. Taas!
Mitä esimies vastaa, kun sanot, ettet millään jaksaisi ja alkaa ihan oikeasti sinullakin jaksaminen loppua, kun tätä on koko ajan ja tähän on pakko tulla joku muutos? Aikooko esimies oikeasti tehdä asialle jotain?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pitäisit puolesi? Ota yhteys liittoon tms. Sinne pitäisi saada sijainen.
Meillä ei enää riitä oma ilmoitus, pitää olla lääkärintodistus ja jokaiselle on tarjolla muuta työtä, etenkin ahdistuneille ja masentuneille asiakaspalvelijoille. Jos ei toinen tehtävä kelpaa, ilmoitetaan, että sairausloma on palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä esimies vastaa, kun sanot, ettet millään jaksaisi ja alkaa ihan oikeasti sinullakin jaksaminen loppua, kun tätä on koko ajan ja tähän on pakko tulla joku muutos? Aikooko esimies oikeasti tehdä asialle jotain?
Mitä esimies voi tehdä, kun työttömät ei suostu töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupea sinäkin saikuttamaan burn outista kun on tuplatyötkin
Ei se ole mikään vastaus. Ei mulla ole burnout, veetuttaa vaan lusmut.
Ap
Onpa ärsyttävä asenne sinulla. Okei varmasti tehokkaimpia ärsyttää jos itse ei ole kärsinyt koskaan mielenterveysongelmista, mutta lusmuilua se ei yleensä kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten teet kahdeihmisen työt. Olet kuitenkin yhtä pitkään töissä ja teet yhtä asiaa kerrallaan.
En tiedä ap:n alaa mutta omalta alalta voin kertoa että jos vaikka 300 asiakasta tulee syömään lounasta ja työkaveri ei tule töihin niin taatusti joutuu tekemään myös hänen työt.Vai kerrotaanko osalle että nyt loppuu astiat kun kaveri saikuttaa,minä tässä teen vain omat hommat.Tai ruoka loppuu buffetista mutta en täytä kun se on sen saikuttajan hommaa...
Sama täällä. Päivän lopuksi on oltava tietty määrä tavaraa lähdössä asiakkaalle. Kaveri ei tule ja niinpä, minä teen kahden edestä.
Mun työpari ei kestänyt mitään kuormitusta, myönsi tämän itsekin. Tätä oli ollut jo edellisessä työssä. Oli koko ajan saikulla. Työt jaettiin välillämme suhteessa 70-30, vaikka palkka sama. Lopulta vaihdoin itse työtä. Olisin voinut tehdä sen 70%, mutta jos saamme samaa palkkaa niin en tee vuodesta toiseen toisten töitä. Tämä on julkisen puolen ongelma. Palkkaa pitäisi saada tuloksen mukaan.
Julkisella puolella saikutetaan, koska voidaan. Julkinen puoli on täynnä kommareita, on vakituinen työ ja on kiva saikuttaa kun voi. Ihan omin silmin nähtyä. Julkiselle puolelle päätyy töihin luuserit, itse vaihdoin sieltä pois, koska en jaksanut katsella ainaista lusmuilua. Tykkään olla yksityisellä puolella töissä, siellä ei ole tällaisia lusmuilijoita. Julkiselle puolelle pääsee kuka vain töihin, siellä on yleensä ne lihavat vähän yksinkertaiset tyypit töissä. Sellaiset öööhööö öööhöö onko jo kahvitunti, mennääs lusmuilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei enää riitä oma ilmoitus, pitää olla lääkärintodistus ja jokaiselle on tarjolla muuta työtä, etenkin ahdistuneille ja masentuneille asiakaspalvelijoille. Jos ei toinen tehtävä kelpaa, ilmoitetaan, että sairausloma on palkaton.
Meillä myös sama, korvaavaa työtä on aina tarjolla.
Eri asia nämä flunssa ym. tartunta tapaukset, niissäkin saa korkeintaan sen kolme päivää sairauslomaa. Ensimmäinen sairauspäiväkin on palkaton, jos työsuhde kestänyt alle kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että jos oikeasti saikuttaa todella paljon, niin ei sen kuuluisi olla työnantajalle vaan mikään ilmoitus "moro, olen saikulla tänään ja huomenna" ja ta vastaa "asia kunnossa". Kyllä tähän pitäisi tulla mukaan työterveyshuolto, jos/kun on epäilys, ettei työntekijä ole oikeasti työkunnossa.
työnantajan keinot ovat vain aika rajallisia, kun kunnon elämäntapasaikuttaja osuu firmaan. Siitä kärsivät kaikki muut, paitsi se saikuttaja itse, joka on oikeutettu saikkupäiviin sillä nehän on palkallista vapaata. Moni työehtosopimus kun takaa sen x määrän 100% palkalla olevia saikkupäiviä vuodessa ja tämä on todella hyvä systeemi, sillä kuka tahansa voi vaikka katkaista kätensä/jalkansa = pitkä saikku eikä tarvitse ekana pelätä että palkka tippuu heti 30-40%. Mut tietty ammattisaikuttajille nämä on vuosittaista hupia milloin mistäkin syystä ja ilmaiset vapaat toki hyödynnettävä. Silloin riittää masennuksen syyksi että naapurin kissan serkku kuoli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikoon työnantaja sijaisen saikuttajalle. Itse en alkaisi kovin montaa kertaan enkä pitkää aikaa tekemään kahden töitä yhden palkalla.
Näin on helppo sanoa, mutta jätätkö sitten ruoat osalle tekemättä tai osan lapsista hoitamatta/valvomatta tai törkeästi osan asiakkaista palvelematta ja saat siitä kovat haukut jne....monissa töissä tilanne ei salli sitä, että työt jätetään tekemättä, jotkut turhat koneen näpyttelijät eivät tunnu tätä ymmärtävän.
Kerropa yhdenkin turhan koneen näpyttelijän tehtäväkuva/titteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten teet kahdeihmisen työt. Olet kuitenkin yhtä pitkään töissä ja teet yhtä asiaa kerrallaan.
En tiedä ap:n alaa mutta omalta alalta voin kertoa että jos vaikka 300 asiakasta tulee syömään lounasta ja työkaveri ei tule töihin niin taatusti joutuu tekemään myös hänen työt.Vai kerrotaanko osalle että nyt loppuu astiat kun kaveri saikuttaa,minä tässä teen vain omat hommat.Tai ruoka loppuu buffetista mutta en täytä kun se on sen saikuttajan hommaa...
Eli tekisit vain yhtä asiaa kerrallaan, et voi tiskata ja täyttää buffettia yhtä aikaa. Lappu vaan oveen että vajaa henkilöstö töissä, palvelu voi olla hidasta. Tuskin ap kaan tekee kahta asiaa kerralla.