Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
181/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on työn verotus tasavero 15% siitä hyötyisivät kaikki koska töitä saisi tehdä niin paljon kuin kerkeäisi ja verotus ei nouse.

Se kannustaisi ottamaan myös lisätöitä vastaan.

Veroprosentti riippuu asuinkunnasta. Tasavero ei hyödytä pienituloisia mitenkään, korkeintaan nostaa verotusta.

Vierailija
182/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.

Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.

Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.

Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.

Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?

Minä kysyn vaan?

Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.

On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.

Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.

Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.

Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.

Tämä. Ja vain tämä.

Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.

Ja puuttuukin raskaalla kädellä.

Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.

Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.

Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.

Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!

Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?

Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?

Työmarkkinatorilla on esillä noin 40% työpaikoista, ei sinne ole pakko ilmoittaa yhtäkään työpaikkaa.

No jos on huutava pula hakijoista niin eikös silloin kannattaisi hakea niitä työntekijöitä myös ilmoittamalla paikoista siellä työmarkkinatorillakin.

Onhan siellä sivu täynnä töitä, täälläkin lassila tikanoja hakee kymmenittäin tekijöitä ja alueella varmaan satoja työttömiä, en ymmärrä tätä työkkärin touhua, että miten näitä ei saada kohtaamaan, nuo työt pystyy tekemään jokainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.

Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.

Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin

Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?

ja mulla se brutto on 1400e ja ei ole tukia, että laskepa siitä, jokainen työtön jonka tunnen, saa selvästi enemmän, itsekin sain aikaisemmin ansiosidonnaisella paljon enemmän, ihan hullua tämä paapominen, paljon vähemmällä olisi työttömänä pärjännyt

Vierailija
184/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osa-aikatyötä kannatakkaan tehdä. Vain vakituista kokoaikatyötä.

Tämähän on yksilökohtaista. Kyllä minun kannattaisi tehdä osa-aikatyötä, koska en saa asumistukea en mitään muutakaan. Minulla on hyvätuloinen puoliso. Pärjätään mainiosti, mutta pieni lisäansio kelpaisi. Työttömänä ei kuitenkaan saa hakea osa-aikatyötä.

Sinun ei ole pakko olla työkkärissä työnhakijana. Voit hakea työtä itsenäisesti samalla kun teet osa-aikatyötä ja miehesi elättää sinua. Itse asiassa se parantaa mahdollisuuksiasi päästä vakituisiin töihin.

No kun minä en saa edes osa-aikatyötä.

Vierailija
185/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko työvoimapula on huijausta. Avoimia työpaikkoja on edelleen aivan pieni murto-osa työttömien määrästä.

Kumma kun yksikään kansanedustaja tai toimittaja ei osaa kysyä yrittäjiltä ja poliitikoilta jotka suu vaahdossa vinkuu työvoimapulaa, että miksei suomalainen työtön sitten kelpaa?

Vierailija
186/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

58 kesätyöhakemusta, yksi haastattelu, nolla työtarjousta. Ei töitä oikeasti ole.

M25

Tämä.

Vierailija
187/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on liian hyvät kun ei töihin kannata mennä.

Jokaisella on velvollisuus elättää itsensä töitä tehden, eikä verrata palkan ja tuen suuruutta keskenään kuin joku keinottelija. Siihen mihin ei palkka riitä, tulee sitten tuet vastaan.   

MUTTA KUN PALKALLA EI ELÄ, eli joutuu nostamaan asumistukea ja osa vielä toimeentulotukeakin, eli töistä on viety tuo viimeinenkin järki pois, ei pysty edes elättämään itseään vaikka kävisi töissä, joten eikö sitten yhtä hyvin voi istua kotona, kun ei kerran työlläkään elä??????????

Vierailija
188/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Tässä kesällä kysyin töitä suoraan raksafirman pomolta. Se sanoi ei. Se raksafirma remontoi tätä kerrostaloa missä asun. Näin että sillä oli paljon ulkomaalaisia ja ulkomaalaiset tätä kerrostaloa remontoi. Ei taida suomalaiset kelvata töitä tekemään. Ainakin 6-7 ulkomaaalaista maalasi tätä taloa melkein koko kesän.

Näitä voi kai keikkaluontoisesti teettää niin, että kun eivät asu suomessa, eivätkä ole suomen kansalaisia niin vältytään "suomalaisilta säännöiltä".

Tässäkin firma tekee hyvän voiton kun ottaa halvempaa työvoimaa ja suomalainen istuu kotona ja tulee valtiolle kalliiksi, vain sen takia, että näiden yritysten annetaan tehdä tällaista.

Valtio maksaa näiden keikkaäijien lapsille lapsilisää sinne kotimaahan.

Vierailija
189/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.

Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.

Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin

Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?

ja mulla se brutto on 1400e ja ei ole tukia, että laskepa siitä, jokainen työtön jonka tunnen, saa selvästi enemmän, itsekin sain aikaisemmin ansiosidonnaisella paljon enemmän, ihan hullua tämä paapominen, paljon vähemmällä olisi työttömänä pärjännyt

Minä saan 700e työmarkkinatukea.

Vierailija
190/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta saadaan lisää niitä työttömiä kun useampi ja useampi ihminen käyttää niitä itsepalvelukassoja ja tilausautomaatteja. Onko ideoita ett mitä töitä ne kohta työttömäksi jäävät kassahenkilöt rupeaa tekemään?

Ja kyllähän koneita ja tekoälyä tulee muihinkin töihin kuin kassoille, eli aika moni voi menettää työnsä aika pian.

Eräässä dokumentissa väittetttiin, että maailmanlaajuisesti tekoäly voisi jo korvata 300 miljoonaa työpaikkaa.

Kyllä tässä kannattaisi jo keksiä jotain vaihtoehtoista järjestelmää, koska työt tulee kyllä loppumaan ja kohtahan ei ilmaston ja energian takia saa tehdä mitään tai perustaa yrityksiä, nytkin yritetään kieltää pikamuoti ja sehän lopettaisi varmaan miljoonia työpaikkoja valmistuksen-myynnin-kuljetuksen-ym saralla.

Vierailija
191/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt tajuat, ap, että suurin osa noista töistä on sellaisia, mihin tarvitaan alan koulutus? Esim hoitajan tai kokin töihin.

Vierailija
192/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on. Kun tuosta jo maksettu auton maksut ym. "pakollinen". Saatko työttömänä tosiaan niin hyvin että tuo jää?

Tämän verran saa kun on tarpeeksi härski ja ottaa ihan kaiken irti mikä lähtee:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d

Vierailija
193/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on. Kun tuosta jo maksettu auton maksut ym. "pakollinen". Saatko työttömänä tosiaan niin hyvin että tuo jää?

Miten se sinusta voi olla kannattavaa? Jos jäisi työttömäksi niin tottakai silloin voi luopua autosta. Todella monelle auto on vain sitä varten että pääsee töihin.

Ettekö muista hesarin kuukausiliitteen juttua, KÖYHÄSTÄ suomalaisesta perheestä, jossa molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä, eikä ollut tarkoitus myöskään mennä töihin jatkossakaan.

He asuivat 80 neliön rivarissa ja ajoivat 5 vuoden ikäisellä autolla, ihan vain näin alkajaisiksi, oli paljon muitakin etuja, kävivät lastenkin kanssa maksullisissa tapahtumissa ja vaikka mitä.

Ja vertailuun voi ottaa jonkun kassan tai siivoojan, joka joutuu nostamaan palkan lisäksi asumistukea, että saa ostettua edes mikroaterioita ja asuttua 20 neliön huonokuntoisessa yksiössä.

Vierailija
194/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa siivousalaa ja tulkaa sitten sanomaan. Alueet on mitoitettu siten että et pysty niitä määrätyssä ajassa tekemään vaan yhtenä päivänä luistat yhdestä hommasta, toisena toisesta. Oi aikoja kun oli firmalla oma siivooja, nyt siivooja siivoaa pahimmillaan 3-4 firmaa päivässä tinkien omista tauoistaan...

Vierailija
195/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmänhän työttömälle jää, hän saa erilaisia tukia kuukaudessa 1200 euron verran (ainakin jos uskomme tilastoja).

Työtöntä ansiosidonnaista saavaa ja toimeentulotuella ei voi niputtaa samaan. Toimeentulotuessa käteen jäävä summa on aina 500. Ansiosidonnaisesta voi jäädä enemmän.

-eri

Mulle jää 1200e nettopalkasta vuokran ja halvan ruoan ja muiden jälkeen noin 20e käteen, rahaa ei ole edes bussikorttiin, liikun talvellakin pyörällä (kesärenkaat, ei vaihteita), että tämäkö on sitten reilua, teen joka päivä kuitenkin 6 tuntia töitä, voisiko joku kertoa MIKSI? Ja sen, että miksi minua SAKOTETTAAN kun käyn töissä?

Vierailija
196/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töistä ei ole pulaa vaan ainoastaan palkanmaksuhalukkuudesta. Jostain syystä tämä on haluttu kääntää työttömien syyksi.

Ne tuet ei ole oikeasti niin suuria, että juuri kukaan jättäisi kelvollisesti palkatun työn ottamatta.

Olen ollut hyvässä työssä ja myös matalapalkkatyössä, tämä on totta ja ongelma ei ole pelkkä palkka.

Tuolla matalapalkoissa on tapettu kaikki työnteon mukavuus ja sosiaalisuus ja ymmärrän täysin, että siellä ei kukaan halua käydä.

Vierailija
197/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella että ihmiset ei enää uhraa itseään ihan vaan raatamisen vuoksi vaan edellyttävät että siitä saa itsekin jotain irti.

Vierailija
198/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen suurin ongelma on se että täällä on liian kallista, täällä on liian kova verotus, täällä on liian kovat eläkemaksut ja täällä tarvitsee omaa autoa heti kun asuu suurien kaupunkien ulkopuolella.

Suomessa pitää joko nostaa palkkoja 20% tai sitten verotusta pitää keventää 20%, mieluummin verotusta pitäisi keventää koska jos palkat nousee niin samalla hinnat nousee.

Kokonaisveroaste on suomessa noin 50%, polttoaineesta veroa on esim noin 70%.

Auto siltä helsinkiläiseltä siivoojaltakin vaaditaan kun pitää käydä joka päivä 5-15 kohdetta läpi ja kaikki on ympäri kaupunkia ja jos pitää tuurata kaveria niin pitää ajella vielä vantaat ja kirkkonummetkin läpi helvetin kyytiä.

Vierailija
199/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella että ihmiset ei enää uhraa itseään ihan vaan raatamisen vuoksi vaan edellyttävät että siitä saa itsekin jotain irti.

Se perkeleellinen ahneus tappaa hyvän ilmaistyön. Missä on työntekijän nöyryys?

Vierailija
200/2101 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi alkaa panostaa asiallisiin työoloihin, sopivaan työtaakkaan, kunnon johtamiseen, lopettaa lainsäädännön kiertäminen ja muut sellaiset psk. Varmasti alkaisi löytyä tekijöitä.

Riittäjät riistää ja orjuuttaa ja sitten ihmettelee kun vapaaehtoisia ei löydy k1dutettavaksi. Kumma juttu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän