Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Töitä tarjolla enemmän kuin koskaan?
No olihan noita 16 avointa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.
Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!
Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?
Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?
Työmarkkinatorilla on esillä noin 40% työpaikoista, ei sinne ole pakko ilmoittaa yhtäkään työpaikkaa.
No jos on huutava pula hakijoista niin eikös silloin kannattaisi hakea niitä työntekijöitä myös ilmoittamalla paikoista siellä työmarkkinatorillakin.
Onhan siellä sivu täynnä töitä, täälläkin lassila tikanoja hakee kymmenittäin tekijöitä ja alueella varmaan satoja työttömiä, en ymmärrä tätä työkkärin touhua, että miten näitä ei saada kohtaamaan, nuo työt pystyy tekemään jokainen.
Sitä pitäisi kysyä sieltä Lassila & Tikanojalta, että miksei suomalainen työtön kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Lähikauppa lounasaikaan pullistelee viereisen raksatyömaan duunareita. Siellä ei Suomen sanaa kuule. Maksaakohan ne edes verot Suomeen?
Mitkä verot? Rässisti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Työmarkkinatorilla on esillä noin 40% työpaikoista, ei sinne ole pakko ilmoittaa yhtäkään työpaikkaa.
No jos on huutava pula hakijoista niin eikös silloin kannattaisi hakea niitä työntekijöitä myös ilmoittamalla paikoista siellä työmarkkinatorillakin.
Onhan siellä sivu täynnä töitä, täälläkin lassila tikanoja hakee kymmenittäin tekijöitä ja alueella varmaan satoja työttömiä, en ymmärrä tätä työkkärin touhua, että miten näitä ei saada kohtaamaan, nuo työt pystyy tekemään jokainen.
Sitä pitäisi kysyä sieltä Lassila & Tikanojalta, että miksei suomalainen työtön kelpaa?
Niiltä puuttuu kaikki mahdolliset kortit ja ajokortista aakkosia. Fillaristia ei palkata, kun autoa pitäisi ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Sama homma. Olen hakenut töitä jo yli 700:sta paikasta. Joka hemmetin duuniin on se 100 hakijaa ja kiitos mielenkiinnosta. Hakemuksissani ei ole vikaa, sen on moni konsultti jo todennut. En ole ruma enkä omituinen.
Haen myös oman alani lisäksi kaikkea sitä vähänkään liippaavaa. Eipä ole onnistanut.
Elinkustannkukset ovat niin kovat ja palkat huonot.
Tein todella raskasta työtä ja pitkiä päiviä viikonloppuisinkin. Hiljattain sain yt-potkut ja tajusin, että töissä käydessä ei paljoa enemmän jäänyt käteen.
Eli niinkauan kuin palkkataso ja elinkuatannukset on tätä, niin järjetönhän tämä kuvio on. Itselläkin sairauksia joista viekä isot lääkekulut. Jos hakisin toimeentulotukea nekin kaikki korvattaisiin. Varsinkin kaupan alalla hirveät voitot ja työmäärä, mutta eipä näy työntekijöillä.
Minä vaihdoin pois ravintola-alalta korona-aikana. Mitä järkeä on tehdä täyttä viikkoa ja 10 tuntia päivässä töitä raskaassa keittiössä kun saan parempaa palkkaa osa-aikatyössä istumalla toimistossa?
Ei siinä ole mikään ihme ettei kukaan noille aloille halua. Raadat itsesi rikki ja palkka ei edes riitä elämiseen.
Töitä riittää, mutta riittääkö maksajia?
Työnantajat on tottuneet siihen, että ilmaisharjoittelijoita ja 9€/pvä-työttömiä riittää tekemään hommat ilmaiseksi. En tiedä, miten tuosta enää halvemmaksi mennään? Pitääkö työntekijän alkaa maksamaan työnantajalle päin?
Töitä on tarjolla, mutta ei pääse edes haastatteluihin. Syynä ikä, 50+.
Siivousalakin on täysin pilattu. Pois ne kunnan ja muut virat.
Nykyään haetaan iloista ja reipasta siivoojaa jonka tehtäväalue on monipuolinen. Voit työskennellä lähes missä vaan mutta se naamioidaan *monipuolisiin* tehtäviin.
Pakettiautollinen siivoojia menee kohteeseen X lounastauko on jossain siivouskomerossa. Pomo hengittää niskaan kun et ehdi siivota esim 8 luokkahuonetta ja sosiaalisia tiloja 2 tunnissa. Tästä jää käteen 16 e.
Hirveää kun työ ei kelpaa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin
Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?
ja mulla se brutto on 1400e ja ei ole tukia, että laskepa siitä, jokainen työtön jonka tunnen, saa selvästi enemmän, itsekin sain aikaisemmin ansiosidonnaisella paljon enemmän, ihan hullua tämä paapominen, paljon vähemmällä olisi työttömänä pärjännyt
Minä saan 700e työmarkkinatukea.
Yli 100 000 käy keikkailemassa suomessa ja niille maksetaan suomesta lapsilisät viroon. Milloin loppuu tämä virolaisten työllistäminen?
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin pois ravintola-alalta korona-aikana. Mitä järkeä on tehdä täyttä viikkoa ja 10 tuntia päivässä töitä raskaassa keittiössä kun saan parempaa palkkaa osa-aikatyössä istumalla toimistossa?
Ei siinä ole mikään ihme ettei kukaan noille aloille halua. Raadat itsesi rikki ja palkka ei edes riitä elämiseen.
Niin tämä! TYÖOLOT. Pitää olla inhimillinen työ.
Kukaan ei halua olla jatkuvassa kiireessä, metelissä, vastuussa ja stressissä. Sietää kiittämättömyyttä ja vaatimuksia. Revetä joka suuntaan ja kestää vttumaisia ja epävakaita asiakkaita. Juosta pää kainalossa ja toipua koko ilta siitä, että piti nälässä ja kusihädässä juosta ilman taukoja koko päivä.
Vaihdoin alaa opettajan hommista muualle. Palkka pieneni, mutta työolot on taivaalliset. En enää ikinä mene opettajan hommiin.
Minä en voi enää hakea siivoojien paikkoja.
Aina haetaan ILOISTA ja REIPASTA!
Miksei haeta iloista ja reipasta koodaajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn vaan?
Niiltä puuttuu kaikki mahdolliset kortit ja ajokortista aakkosia. Fillaristia ei palkata, kun autoa pitäisi ajaa.
Ja virolaisella tai ambomaalaisellako ne on hankittu olemattomalla suomen kielen taidolla? Riittää kun pukee heijasteliivin viron laivalla niin jon sähkö/putki/lvi-asentaja ammattilainen. Jos joku kyselee raksalla siellä on joku jonka kortteja lainataan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi enää hakea siivoojien paikkoja.
Aina haetaan ILOISTA ja REIPASTA!
Miksei haeta iloista ja reipasta koodaajaa?
Niin tai rehellinen työnantaja. Huh tuli ihan vähän oksennusta suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.Sinä itse, mutta ei tuo yli 3000e palkka ole edellytys koko kautta Suomen. Asumiskuluissa huimat erot. Tuo 800e kyllä lähellä oikeaa mikä pitäisi jäädä. Tuon verran jää eläkkeestänikin
Jos 3200e bruttopalkasta jää 800e elämiseen ja työttömällä jää 500e elämiseen niin onko sinusta työnteko kannattavaa?
No on. Kun tuosta jo maksettu auton maksut ym. "pakollinen". Saatko työttömänä tosiaan niin hyvin että tuo jää?
Miten se sinusta voi olla kannattavaa? Jos jäisi työttömäksi niin tottakai silloin voi luopua autosta. Todella monelle auto on vain sitä varten että pääsee töihin.
Ettekö muista hesarin kuukausiliitteen juttua, KÖYHÄSTÄ suomalaisesta perheestä, jossa molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä, eikä ollut tarkoitus myöskään mennä töihin jatkossakaan.
He asuivat 80 neliön rivarissa ja ajoivat 5 vuoden ikäisellä autolla, ihan vain näin alkajaisiksi, oli paljon muitakin etuja, kävivät lastenkin kanssa maksullisissa tapahtumissa ja vaikka mitä.
Ja vertailuun voi ottaa jonkun kassan tai siivoojan, joka joutuu nostamaan palkan lisäksi asumistukea, että saa ostettua edes mikroaterioita ja asuttua 20 neliön huonokuntoisessa yksiössä.
Media nostaa tikunnokkaan ääritapauksia jotka myötäilee niiden suoltamaa propagandaa. Ei todellisuuden häivääkään. Yli 100 000 suomalaista on pitkäaikaistyöttömiä ja ansaitsee 550 euroa korvausta työttömyydestä. MIssä juttu 550 eurolla eläjästä? Varmasti paljon enemmän 550 eurolla lusivia kuin rivarissa asujia.
No juuri näin, aina ne median jutut tehdään jostakin poikkeavasta yksilöstä. Tässä tapauksessa kohde on klassinen Tuilla Elävä, joka herättää odotetusti närää työssäkäyvissä. Missä juttu tavallisesta työttömästä? Siitä isosta joukosta, joka sinnittelee tosiaan sillä 550 €:lla kk:ssa?
Itse olen akateeminen ja hakenut töitä jo useamman vuoden. Ottaa niin päähän käydä näitä hakemus- ja CV-kursseja, joista en mitään uutta opi. Pelkkää roskaa ja ajan hukkaa. Syy on se, ettei työpaikkoja ole tarpeeksi. Työnantajat eivät edes halua palkata normaali palkalla, sillä ilmaisiakin tekijöitä piisaa.
Vähän aikaa kun lueskelee työpaikkahakuja.. haetaan kunnianhimoisia ihmisiä joiden intohimo on tehdä töitä (lähes ilmaiseksi koska intohimo) kiireisessä ja haastavassa näköalapaikassa (hyi stn oksettaa jo heti).
Palkka on kilpailukykyinen (eli lähemmäs nollaa) ja sitähän ei koskaan mainita koska hullu vamppekaan ei hakisi siihen paikkaan jos totuus palkasta olisi tiedossa.
Töitä ja vastuita on 1000 kohtainen lista ja sähän tykkäät haasteista, olet ongelmanratkaisukykyinen ja sulla on can do asennetta.
Haistakaa psk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Vientiyritykset tuottavat uutta rahaa. Palkkaa ei suoranaisesti lasketa tuottavuuden, vaan myös esim.koulutuksen mukaan. Ei esim.joku korkeasti palkattu tuomari tuota yhtään mitään, vaan kierrättää valtion yritystoiminnasta saamaa vanhaa rahaa. Sama pätee lääkäreihin sun muihin, elleivät turistit käy ulkomailta ostamassa Suomen lääkäripalveluja.
Suomi on häpeä kun puhutaan töistä. into pinkeenä 2000-luvun alussa kävin työhaastatteluissa ja sitten todellisuus iski päälle. kaikki 70-luvuon lopullla syntyneet 80-luvun taittessaa..ysärillä oli vuokratyöfirmat et tienny minne meet tarkkaan..aina uusi paikka ja uudet systeemit. ja kulku sinne..hitto suomi on yks kusipäiden maa. ei ihme nuorten mielenterveysongelmia kun ei meillä keski-ikäsilläkään helppoo ollu työmarkkinoilla..
Lähdin pois kouluvaksin hommasta. Palkka oli aiemmin 2400e mutta nimike muutettiin ja uusien palkka oli noin 1900e. Työtunnit leikattiin 6h per päivä, joten palkaksi tuli 1400e.
Opastin henkilön, soitti minulle 3 viikon kuluttua, sai varoituksen juopottelusta työaikana.
Tässä on hyvä kysyä, minkälaisia ihmisiä haluatte lastenne parissa työskentelemään, tuokin oli ala-aste.
Tämä on se työntekijöiden laatu kun palkka menee tuolle tasolle, tämä on hyvä muistaa, sitä saa mitä tilaa.