Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin alusvaateliikkeessä, enkä varmana mene toiste

Vierailija
09.10.2022 |

Kyseessä siis oli liike, joka keskittyi myymään alusvaatteita, ei minkään muun kaupan osasto.

Aluksi sain kuulla, että olen aina käyttänyt väärää kokoa. Tämä sanottiin, ennen kuin edes ehdin sovittaa mitään, kunhan vaan kerroin kokoni.

Olen edelleen sitä mieltä, että kokoni on oikea. Ympärysmitta ei purista, mutta on sopivan napakka ja kupit on sopivan kokoiset.

Mutta ei, olen kuulemma arvioinut ympärysmitan väärin, ja sitä myötä kupinkin. Sovitin sitten huvikseni ehdotettua kokoa ja se oli ympärysmitaltaan aivan liian tiukka, niin tiukka että sattui ja ihoon jäi punaiset jäljet sovituksen jälkeen.

Sanoin asiasta, mutta napakka sen pitää kuulemma ollakin. No, en ostanut liivejä mitä en voi pitää. Ihmetyttää, miksi yritetään myydä epäsopivia liivejä.

Kommentit (335)

Vierailija
161/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös kurja kokemus liikkeestä, joka mainostaa "palvelua kaikille ihanille naisille". Teinit ja sukupuolivähemmistöt ajetaan liikkeestä pois, ja vaikka omistaja esiintyy jokaisessa lehtijutussa "iloisena asiantuntijana", ei sitä todellakaan ole. Käyttäytyy todella rumasti asiakasta kohtaan. Lisäksi liivit ylihinnoiteltuja, en ole koskaan ostanut sieltä mitään. 

Luulin oikeasti mainonnan perusteella, että liikkeeseen olisi kiva mennä, mutta petyin :(

Mistä ne myyjät tietää jos olet lesbo? Näkyykö se päällepäin?

Se nyt on ihan normaalia että miehet mekoissa ei tarvitse rintsikoita. Eli pls ulos NAISTEN alusvaateliikeistä, pervot kullikaisat.

Tämä kikkiliivimyyjä mainostaa olevansa suvaitsevainen ja iloinen, tarjoaa palvelua "kaikille ihanille naisille" mutta sitten ei kuitenkaan. Mitä se hänelle kuuluu, tarvitseeko mies mekossa rintaliivejä vai ei, myynti tällä kikkiliivimyyjällä ainakin sai saamatta. 

Ihanat naiset =/= mies

Miehet hemmettiin naisten alusvaateliikeistä. Kaikkialle muualle ne tunkeekin jo...

Vierailija
162/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös kurja kokemus liikkeestä, joka mainostaa "palvelua kaikille ihanille naisille". Teinit ja sukupuolivähemmistöt ajetaan liikkeestä pois, ja vaikka omistaja esiintyy jokaisessa lehtijutussa "iloisena asiantuntijana", ei sitä todellakaan ole. Käyttäytyy todella rumasti asiakasta kohtaan. Lisäksi liivit ylihinnoiteltuja, en ole koskaan ostanut sieltä mitään. 

Luulin oikeasti mainonnan perusteella, että liikkeeseen olisi kiva mennä, mutta petyin :(

Mistä ne myyjät tietää jos olet lesbo? Näkyykö se päällepäin?

Se nyt on ihan normaalia että miehet mekoissa ei tarvitse rintsikoita. Eli pls ulos NAISTEN alusvaateliikeistä, pervot kullikaisat.

Tämä kikkiliivimyyjä mainostaa olevansa suvaitsevainen ja iloinen, tarjoaa palvelua "kaikille ihanille naisille" mutta sitten ei kuitenkaan. Mitä se hänelle kuuluu, tarvitseeko mies mekossa rintaliivejä vai ei, myynti tällä kikkiliivimyyjällä ainakin sai saamatta. 

Ihanat naiset =/= mies

Miehet hemmettiin naisten alusvaateliikeistä. Kaikkialle muualle ne tunkeekin jo...

Miksi miehet ei saisi asioida naisten alusvaateliikkeessä? Onko se sun safe-space?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.

Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.

Olen 169 cm ja 59 kg. Ympärysmittani on 75. Alusvaateliikkeen myyjän mielestä se on 70, mutta kun se puristaa niin, etten voi pitää liivejä ja ihoon jää jälkiä. Paljonko minun pitää laihduttaa?

5-kg, syö omppu ja lenkille... tissit sanoo kiitos sit kun liivit istuu hyvin.

Ai ne päin persettä mitatut liivit? Että vartalo täytyy muokata niihin sopivaksi eikä ostaa oikeankokoisia liivejä alun perin?

Jos ei osaa omaa kokoa valita, sitten on muokattava vartaloa - duh. Hassua, mutta totta... suurin osa naisista ei osaa mitata oikeaa kokoa, ja sitten palstoilla syyttelevät myyjiä.

Mun oikea koko ainakin on tismalleen rintojen alta mitattu cm-mitta. Miksi se olisi yhtään pienempi? Enhän osta mitään muitakaan vaatteita senttejä pienemmällä mitalla kuin todellisuus on.

Mä ostan sen vuoksi pienemmän mitan mitä rintakehäni mitta koska on painavat rinnat eikä liivit tukisi mitään jos niiden ympärys olisi sama tai isompi kuin oma mitattu ympärysmitta. Mitta rintojen alta on 78cm, käytän 70 ympäryksisiä liivejä, ovat just sopivia.

Vierailija
164/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.

Mietin samaa.

En tosiaan koskaan ole nähnyt selän puolelta ylös nousseita liivejä.

Bikiniyläosalleni kävi kerran niin, mutta se jhtui siitä, että olkaimet oli liian lyhyiksi säädetty. Se korjaaantui ssätämisellä.

Mä olen kyllä nähnyt monet kerrat.

Vierailija
165/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh kuulostaapa monimutkaiselta! Onneksi itselle sopii vielä 6-luokalla pitämäni hello kitty ja snoopy rintsikat. Äiti osti niitä silloin monet joten olen pitänyt niitä 25 - vuotiaaksi asti :D Täytyy varmaan suunnata sitten samalle ostastolle kun viimeiset menevät kelvottomiksi.

Terveisin AAAAA

Vierailija
166/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Sain mukaan myös kanta-asiakaskortinkin, johon se minun "oikea", ammattilaisen arvioima koko oli kirjoitettu. Pidin niitä satasen rintsikoita yhden työpäivän. Tuskainen päivä, iltapäivästä tuntui etten saa henkeä ja hävetti myös tursuavat kainaloläskit. En ole niin pieniä liivejä ostanut sen jälkeen mistään.

Minullekin liiviliikkeessä lässytettiin, että pitää olla napakka ja käytössä muotoutuu sopivaksi. En tiedä, onko tässä joku sukupolvikysymys ("kauneuden vuoksi pitää kärsiä") vai loppuiko vaan heiltä koot kesken, mutta en toiste mene.

Miksi ihmeessä ostit liivit, jos tuntui huonolta? Olisit vaan pyytänyt isompaa kokoa.

Luotin asiantuntijaan, joka sanoi, että liivien pitää olla napakat ja ne muotuvat käytössä. Niitä voi kyllä jonkun tunnin pitää päällä, mutta esim. työpäivä on liikaa. Eli liikkeessä tuntuivat ok:lta, mutta arjessa ovat mahdottomat käyttää.

Vierailija
167/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Sain mukaan myös kanta-asiakaskortinkin, johon se minun "oikea", ammattilaisen arvioima koko oli kirjoitettu. Pidin niitä satasen rintsikoita yhden työpäivän. Tuskainen päivä, iltapäivästä tuntui etten saa henkeä ja hävetti myös tursuavat kainaloläskit. En ole niin pieniä liivejä ostanut sen jälkeen mistään.

Minullekin liiviliikkeessä lässytettiin, että pitää olla napakka ja käytössä muotoutuu sopivaksi. En tiedä, onko tässä joku sukupolvikysymys ("kauneuden vuoksi pitää kärsiä") vai loppuiko vaan heiltä koot kesken, mutta en toiste mene.

Miksi ihmeessä ostit liivit, jos tuntui huonolta? Olisit vaan pyytänyt isompaa kokoa.

Luotin asiantuntijaan, joka sanoi, että liivien pitää olla napakat ja ne muotuvat käytössä. Niitä voi kyllä jonkun tunnin pitää päällä, mutta esim. työpäivä on liikaa. Eli liikkeessä tuntuivat ok:lta, mutta arjessa ovat mahdottomat käyttää.

Ihan sama juttu jos ostaa 10 cm liian pienet farkut! Ei niissäkään pysty tekemään täyttä työpäivää vaikka mahtuvat päälle kun makaa sängyllä ja väkisin vetää vetskaria kiinni vatsaa sisään hengittämättä vetäen.

Vierailija
168/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kulkea alasti vaikka torilla kaikkien nähtävillä mutta ikinä en enää mene moiseen liikkeeseen! Todella nöyryyttävää kun joku tuntematon on "ammattilaisuuteensa" vedoten tietävinään niinkin henkilökohtaisesta asiastani enemmän kuin minä kuin alusvaatteeni. En ole koskaan onnistunut muutenkaan löytämään itselleni sopivia vaatteita, aina kiristää hartioista, ja hihat on liian pitkät, housut eivät mene kiinni mutta lepattavat reisistä jne, saati sitten rintsikoita. Mutta kyllä kaiken huippu silti oli vierailu "ammattilais"liikkeessä, joka oli täynnä liivejä, mutta minulle tuotiin kahdet sovitukselle, ja kun sanoin että ne ovat aivan  huonot päällä niin todettiin että ei meillä ole täällä sinulle sopivia liivejä, mene jonnekin muualle. Lähdin kyyneleet silmissä pois, enkä ole mennyt koskaan takaisin, vaikka tuosta on aikaa 25 vuotta.

Vierailija
169/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kulkea alasti vaikka torilla kaikkien nähtävillä mutta ikinä en enää mene moiseen liikkeeseen! Todella nöyryyttävää kun joku tuntematon on "ammattilaisuuteensa" vedoten tietävinään niinkin henkilökohtaisesta asiastani enemmän kuin minä kuin alusvaatteeni. En ole koskaan onnistunut muutenkaan löytämään itselleni sopivia vaatteita, aina kiristää hartioista, ja hihat on liian pitkät, housut eivät mene kiinni mutta lepattavat reisistä jne, saati sitten rintsikoita. Mutta kyllä kaiken huippu silti oli vierailu "ammattilais"liikkeessä, joka oli täynnä liivejä, mutta minulle tuotiin kahdet sovitukselle, ja kun sanoin että ne ovat aivan  huonot päällä niin todettiin että ei meillä ole täällä sinulle sopivia liivejä, mene jonnekin muualle. Lähdin kyyneleet silmissä pois, enkä ole mennyt koskaan takaisin, vaikka tuosta on aikaa 25 vuotta.

No näinhän se kikkiliivimyyjäkin totesi asiakkaalle, että ei sulla ole rahaa mihinkään täällä myynnissä oleviin alusvaatteisiin. 

Vierailija
170/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa on Intimissimo, suosittelen !

Vierailija
171/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rinnakkaiskoot?

Joopa joo. Toimii varmaan, jos haluaa jotkut tietyt liivit mutta se oma koko on just loppu.

Mutta ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että vaikka koossa 75B ja 70C on erona se, että ekassa tokassa kuppi on isompi ja ympärysmitta pienempi.

Ei ideana ole myydä epäsopivia, kun oma koko on loppu, vaan löytää sopiva koko. 75B ja 70C liiveissä on samankokoinen kuppi, ympärys on eri.

Ei sitä mitoitusta pitäisi käyttää siihen, että myydään asiakkaille vähän sinnepäin olevia liivejä. Jos koko on väärä, niin se on väärä.

Paitsi että se kuppi ei todellakaan ole samankokoinen, saati saman muotoinen. Sinnepäin ja suunnilleen katsottuna se voi toki olla "samankokoinen", mutta käyttömukavuus ei todellakaan ole sama.

No eihän se tietenkään istu tismalleen samalla tavalla, kun se ei ole sama koko. Kuten todettua, ne koot menee noin. Se vastaa kuppikooltaan lähiten. Mutta ei sitä voi ajatella niin, että jos oma koko on loppu, niin otan rinnakkaiskoon, koska se ei istuvuuden kannalta ole sama asia.

Niin, toki se voi olla lähimpänä sitä vastaavaa omaa kokoa, mutta ei ole sama.

Eijeijei, ei rinnakkaiskoon tietenkään ole keskenään vaihdettavissa. Rinnakkaiskoon idea on juurikin se, että mätsätään ympärys ja kuppikoko molemmat sopiviksi. Jos kuppi tuntuu hyvältä (rinta sopii hyvin kuppiin, ei pursuile mutta täyttää kupin), mutta ympärys niin tiukka, että ei voi hengittää, ei mennä ja oteta isompaa ympärystä samalla kupilla (koska sinne mahtuu enemmän rinnan kudoksia), vaan isompi ympärys pienemmällä kuppikoolla (jolloin kupin tilavuus on sama). Rinnakkaiskokojen avulla siis voi etsiä itselleen parhaiten kaikin puolin istuvat liivit.

Monesti, jos kuppi on liian pieni, tarvitaan käyttäjälle liian iso ympärysmitta (jotta rinnat eivät pursuile ulos kupista). Silloin rinnat sitten herkästi kurkistavat kupin alta, kaarituet eivät ylhäältä keskeltä ole rintakehässä kiinni vaan törröttävät pystyssä, kaarituki saattaa törröttää kainalossakin hassusti sen sijaan, että olisi ihoa vasten jne. Kun ottaa ympärykseltään pienemmän rinnakkaiskoon, rinnoille on saman verran tilaa kupissa, mutta se vartalon ympäri kiedottava osuus on sopivan kokoinen. Aina tietenkään ei käy niin hyvä tuuri, että se rinnakkaiskokokaan istuu täydellisesti, mutta se on jo toinen tarina, ja sitten pitää vaihtaa liivimallia.

Mutta eihän tuossa skenaariossa rinnakkaiskokoja sovitella sen takia että haluttaisiin sitä rinnakkaiskokoa, vaan etsitään sitä sopivaa omaa kokoa.

Useimmiten rinnakkaiskokoja kuitenkin tuputetaan siksi, että kyseisessä liivimallissa on se asiakkaan oma koko loppu. "Ai jaa, ei meillä oo just sitä kokoa, mutta otapa tää rinnakkaiskoko", mikä taas voi olla asiakkaalle epäsopiva.

Vierailija
172/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.

Viereisiä hakasia ei tarvi siirtyä käyttämään. Rintsikat hajoaa käytössä ensin kaarituen kiinnityskohdasta. Kaarituki pyrkii pihalle.

Käytät ilmeisesti todella huonoa merkkiä.

Mulla ei ole ikinä käynyt noin.

Mulla hajonnut kaarituesta useammatkin liivit, kaikki sloggin liivit hajoavat juuri näin, viimeiset t-paitaliivit jo parin käyttökerran jälkeen. Nyt kokeilussa Victorias Secretin liivejä ja näissä otin saman koon kuin Changessa, sopi hyvin. Changessa mullekin suositeltiin niin kireitä liivejä ettei pystynyt kunnolla hengittämään kun rintakehä ei pysty yhtään laajentumaan. Niitä ei kertakaikkiaan pystynyt käyttämään edes työpäivän vertaa kun ainoa asia mikä mielessä pyöri oli tuskainen puristava olo rintakehällä. Kuitenkin ympärys vaihtelee, jotkut 75cm liivit on tiukahkoja, osa ei tunnu päällä yhtään (nykyiset suosikit), Changessa aikoinaan taisivat suositella jopa 65cm ympärystä = kidutusta. Myyvät varmaan tahallaan huonoja että tulee ostamaan lisää? Totuus kuitenkin on että kun löytää tosi hyvät niin NIITÄ ostan lisää. En mene liikkeeseen josta myytiin puristavat käyttökelvottomat hirvitykset.

Vierailija
173/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funky ladyssa yrittivät myydä minulle aivan vääränkokoisia ja toiveideni vastaisia liivejä. Pyysin värikkäitä balconette-liivejä ja minulle tuotiin mustat full cup-liivit, joissa puolet kupista jäi tyhjiksi. Myyjän mukaan se olisi ollut oikea koko. En alkanut etsiä mieluisampia sieltä, koska jos ammattitaito ja palvealttius on tuota tasoa, niin saa jäädä käymättä. Ja jääkin.

Jos ikinä käytte Iso-Britanniassa, niin käykää Bravissimossa. Minä tilaan nykyään sieltä, kun paikan päällä on otettu mitat ja etsitty minulle sopivat merkit ja mallit.

Vierailija
174/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen saanut aina hyvää palvelua ja pyytämällä isommat liivit niin funky ladyssa kuin changella ja muissakin liikkeissä. Sanon ensin kokoni ja sitten katsotaan tarvitaanko isompaa vai pienempää. Kyllä minua on aina kuunneltu.

Vierailija
175/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Victoria's Secretin rintsikat ja alushousut ovat muuten ihan laaduttomia nykyään. Ilmeisesti teetetään halvalla Kiinassa, huonommista, heikommista materiaaleista.

Ne ei saa enää positiivista mediahuomiota, koska ovat olleet feministien hampaissa noiden "Victoria's Angels" huippumallien takia koska mm. halunneet antaa kuluttajien ymmärtää että kaikkien naisten pitäisi olla mediumkoko-rintaisia, 50-kiloisia ja 178-182-senttisiä jotka treenaa itsensä tiukoiksi eikä yksikään kohta vartalosta saa olla naishormonien aidosti "kurvittama", eikä mikään kohta vartalosta saa sisältää yhtään rasvaa. Ne mallit oli vielä malleina paljon normaalimman kokoisia siihen aikaan kun esim. Tyra, Heidi ja Laeticia olivat vielä malleina 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa. Tuon jälkeen alkoi se laihempi muoti kun Gisele, Alessandra, Adriana ym tulivat kuvioihin ja laihduttivat entisestään.

Victoria's Secret lopetti nuo malli-Angelsit ja sen myötä kyseisen imagon vuonna 2021.

Vierailija
176/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä liian pieniä tarvitse ostaa, sanoo että nämä on huonot ja puristaa tuo isommat. Takuulla mielummin myyvät paremman kokoiset kuin että asiakas lähtee tyhjin käsin.

Vierailija
177/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä liian pieniä tarvitse ostaa, sanoo että nämä on huonot ja puristaa tuo isommat. Takuulla mielummin myyvät paremman kokoiset kuin että asiakas lähtee tyhjin käsin.

Ja jos myyjä ei kuuntele voi aina kävellä liikkeestä ulos ostamatta.

Vierailija
178/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suurilla rinnoilla liivit kyllä löystyy ympärysmitasta paljonkin. Aloitetaan uloimmista hakasista ja lopussa ollaan siellä kireämmässä.

Vierailija
179/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.

Kyllä ne selästä nousee jos koko on väärä.

Vierailija
180/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.

Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.

Olen 169 cm ja 59 kg. Ympärysmittani on 75. Alusvaateliikkeen myyjän mielestä se on 70, mutta kun se puristaa niin, etten voi pitää liivejä ja ihoon jää jälkiä. Paljonko minun pitää laihduttaa?

Jos asia askarruttaa niin sinuna kokeilisin isompaa kirjainkokoa jos 70 ympärys oikeasti puristaa vaikka mittanauhan mukaan olisit oikeassa ympärysmitassa. Jos kuppi on ahdas, vaikuttaa se ympärysnauhan tiukkuuteen.

Isompi kuppi jää osin tyhjäksi, mutta ympärys puristaa silti. Mittanauhan mukaan ympärysmittani on 75.

Voi hyvin olla myös väärän mallinen kuppi.

Varsinkin topatuissa kupeissa jää monilla yläosa tyhjäksi vaikka olisi oikea koko. Selityksenä se, että rinnan malli on eri kuin mitä kuppiin on suunniteltu. Topattuun kuppiin käy tyypillisesti aika kiinteä ja yläosastaankin täyteläinen rinta, jos rinta on ns pisaran muotoinen/täyteläisempi alaosastaan, jää kuppiin yläosaan tilaa ihan jo sen vuoksi että sen malli ei vastaa rinnan muotoa. Pätee myös pehmeäkuppisiin liiveihin. Moni tekee sen virheen että ottaa pienemmän kupin luullessaan että kuppi on liian suuri kun siinä on tyhjää, se taas johtaa sitten kaikenlaisiin muihin istuvuusongelmiin, usein siihen että se ahdas kuppi tekee sen että ympärys alkaakin tuntua liian kireältä -> otetaan isompi ympärys -> olkaimet valahtelee/ painaa hartioita tms

75 ympärysnauha on sopiva yleensä silloin kun oma rinnanalusmitta on n. 80cm, muutama sentti suuntaan tai toiseen.

Ompelijana komppaan tätä, enkä ymmärrä miksi sait alapeukkuja. Hyvin usein huonosti istuvan liivin ongelma on huono kaavoitus (toki voi olla huonosti sopiva kaavoitus yksittäiselle henkilölle, mutta usein näkee liivejä jonka ei usko sopivan juuri kellekään täydellisesti). Kupin muodon pitäisi myötäillä rinnan muotoa. Toki jos kuppi on venyvä niin kaavoitus ei ole niin tärkeässä osassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi