Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin alusvaateliikkeessä, enkä varmana mene toiste

Vierailija
09.10.2022 |

Kyseessä siis oli liike, joka keskittyi myymään alusvaatteita, ei minkään muun kaupan osasto.

Aluksi sain kuulla, että olen aina käyttänyt väärää kokoa. Tämä sanottiin, ennen kuin edes ehdin sovittaa mitään, kunhan vaan kerroin kokoni.

Olen edelleen sitä mieltä, että kokoni on oikea. Ympärysmitta ei purista, mutta on sopivan napakka ja kupit on sopivan kokoiset.

Mutta ei, olen kuulemma arvioinut ympärysmitan väärin, ja sitä myötä kupinkin. Sovitin sitten huvikseni ehdotettua kokoa ja se oli ympärysmitaltaan aivan liian tiukka, niin tiukka että sattui ja ihoon jäi punaiset jäljet sovituksen jälkeen.

Sanoin asiasta, mutta napakka sen pitää kuulemma ollakin. No, en ostanut liivejä mitä en voi pitää. Ihmetyttää, miksi yritetään myydä epäsopivia liivejä.

Kommentit (335)

Vierailija
181/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa alusvaateliikkeissä lähdetään aina siitä, että asiakkaalle myydään kireämpää ympärystä ja suurempaa kuppikokoa kuin tämä on tottunut käyttämään. Oletus kai on, että ihminen ottaisi sen imartelevana kun "onkin hoikempi ja isorintaisempi". Oikeastihan nuo liian kireät liivit on todella epämukavia, häiritsee normaalia hengitystä estämällä lihasten toimintaa, ja imunestekierrollekin tuollainen puristus on huono asia. Kainaloissa on runsaasti imusolmukkeita, ja rintakehän alueella kulkee näin ollen paljon imusuonia.

Olen myös huomannut, että alusvaateliikkeiden myyjät haluavat väkisin kaupitella asiakkaalle jotain muuta kuin mitä tämä pyytää. Jos haluat mustat liivit, tuodaan sinulle pinkit. Jos haluat yksinkertaiset, saat hörselöä. Kun sanoin yksistä liiveistä etten pidä niiden väristä enkä aio niitä ostaa, tuli vastauksena, että "eihän niitä kukaan muu näe!" :D Nuo liivimyyjät on malliesimerkkejä siitä, miten asiakaspalvelua ei kuulu toteuttaa.

Ja höpöhöpö

Vierailija
182/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.

Viereisiä hakasia ei tarvi siirtyä käyttämään. Rintsikat hajoaa käytössä ensin kaarituen kiinnityskohdasta. Kaarituki pyrkii pihalle.

Huonolaatuisissa liiveissä kaarituet on ommeltu kiinni liian köykäisesti ja ne irtoavat sen takia. Kunnolla ommellut liivit eivät rikkoonnu kaarituista heti alkuunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha syyttää myyjää jos et itse saa suutasi auki liikkeessä. Kukaan ei väkisin myy mitään jos et halua. Itse sitä korttiasi käytät.

Vierailija
184/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut kaikki liiviin aina erikoisliikkeistä myyjän avustamana ja onnistuneita ostoksia on olleet.

Changessa myyjä tosiaan väitti, että olen pitänyt parikymmentä vuotta liian isoja liivejä.

Myi minulle napakat liivit jotka jo sovituksen aikana vaikeuttivat hengittämistä.

Ne liivit eivät herraisä sentään olleet sopivat, koska hengittäminen sattui, liikkuminen sattui ja ihoon tuli hiertymiä ja haavoja.

Uudet liivit muutaman käyttökerran jälkeen jäivät käyttämättä ja palasin vanhoihin liiviliikkeisiin ja ostin oikeankokoiset uudet liivit.

Jatkopala rintaliiveihin on aivan liian aliarvostettu kapine. Sillä saa niistä liian kireistä sopivat, jos etuosa on oikean kokoinen ja oikealla kohdalla, ei paina kaaret kainaloita ja ovat muutenkin mukavat.

Olen menettänyt toivoni sopivista rintaliiveistä jos sillä vuosikymmenellä, kun ostin viimeiset Patrician imetysliivit.  Siksi en enää edes yritä löytää sopivia vaan sellaisia, joista saan tuunattua sopivat mahdollisimman vähällä, ja se on usein jatkopala

Tuolla jatkopalalla saa aikaan myös sen, että olkaimet takaosastaan siirtyy lähemmäksi kainaloita ja putoavat käsivarsille herkemmin.

Vierailija
185/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha syyttää myyjää jos et itse saa suutasi auki liikkeessä. Kukaan ei väkisin myy mitään jos et halua. Itse sitä korttiasi käytät.

No minä avasin suuni ja toistin toiveeni: balconette-malli ja jotain kirkasta väriä, kiitos. Päälläni oli ne myyjän ylistämät, tyhjää kumisevat mustat full cupit. Myyjä toi toinen toistaan epäsopivampia liivejä eikä yksiäkään, mitä olin pyytänyt. Se on todella turhauttavaa seistä puolialastomana sovituskopissa, kun myyjä ei hommaansa osaa. Kyllä lähdin ostamatta mitään ja äänestän jaloillani. Luojan lykky, että tuli Brightonissa käytyä Bravissimon liikkeessä. Oli vähän eri kokemus.

Vierailija
186/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.

Kyllä ne selästä nousee jos koko on väärä.

Ehkä miehillä joilla ei siellä toisella puolella ole rintoja pitämässä liivejä paikoillaan.

Vierailija
187/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Changessa minullekin myyjä toi niin pieniympäryksisiä liivejä, etten saanut niitä päälleni tai jos sain, niin kipeästi kiristivät ja painoivat. Tiedän, että olen ylipainoinen, mutta ikävä kyllä en sillä laihdu, että liian pieniin alusvaatteisiin ängetään. En voinut välttää, että tuli paha mieli, kun luulin saavani apua liiviostoksiin. Paras tilailla netistä vaan. Ja siis tietenkin sanoin myyjälle moneen kertaan eri liivien kohdalla, että näissäkin oli liian pieni ympärys, onko isompaa... Mutta samaa ja pienempää kokoa vaan toi silti. Vähän outoa mielestäni.

Vierailija
188/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Changen myyntikonsepti selitettynä: he ovat mitoittaneet kaikki myymänsä rinulit A->B, B->C, C->D, jne. Näin vaikka ostat geometrialtaan tismalleen samankokoiset rinulit, sinä saatkin nimellisesti "isommat tissit", olet tyytyväinen miten isot rinnat onkaan, ja menet sinne seuraavankin kerran.

Tämän takia he heti aloittaa -Huom! mitään sinusta mittaamatta- sen paasauksen, että käytät liian pieniä liivejä. Koska he tietää jo valmiiksi että kun käytät C-kuppia, he sanoo että olet oikeasti D.

Perustuu asiakkaan saamiseen hyvälle tuulelle. Ja vähän toki huijaukseen (ja jäätävään pakotukseen ostotilanteessa).

Näitä kommentteja on aina niin hämmenvää lukea, kun itselleni ei olla Changessa ikinä pakkomyyty mitään, koko on sama 75G kuin muillakin merkeillä (esim. M&S, Triumph) ja kukaan ei ole ikinä inttänyt että pitäisi ottaa pienempi tai alkanut väittää että käytän väärää kokoa. Kysyvät kyllä tarvinko apua tai haluanko alkkaritkin, joihin vastaan ei kiitos ja se siitä.

Olen ostanut n. 20 liivit sieltä ja käynyt myös ostamatta mitään eli ainakin 50 asiakaspalvelukokemusta sieltä on. En todellakaan osta liian pieniä puristavia liivejä enkä ymmärrä miksi jotkut ostavat vain siksi että myyjä suosittelee. Silloin pitää sanoa että ei kiitos, nämä eivät sovi.

Vierailija
189/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.

Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.

Olen 169 cm ja 59 kg. Ympärysmittani on 75. Alusvaateliikkeen myyjän mielestä se on 70, mutta kun se puristaa niin, etten voi pitää liivejä ja ihoon jää jälkiä. Paljonko minun pitää laihduttaa?

Jos asia askarruttaa niin sinuna kokeilisin isompaa kirjainkokoa jos 70 ympärys oikeasti puristaa vaikka mittanauhan mukaan olisit oikeassa ympärysmitassa. Jos kuppi on ahdas, vaikuttaa se ympärysnauhan tiukkuuteen.

Isompi kuppi jää osin tyhjäksi, mutta ympärys puristaa silti. Mittanauhan mukaan ympärysmittani on 75.

Voi hyvin olla myös väärän mallinen kuppi.

Varsinkin topatuissa kupeissa jää monilla yläosa tyhjäksi vaikka olisi oikea koko. Selityksenä se, että rinnan malli on eri kuin mitä kuppiin on suunniteltu. Topattuun kuppiin käy tyypillisesti aika kiinteä ja yläosastaankin täyteläinen rinta, jos rinta on ns pisaran muotoinen/täyteläisempi alaosastaan, jää kuppiin yläosaan tilaa ihan jo sen vuoksi että sen malli ei vastaa rinnan muotoa. Pätee myös pehmeäkuppisiin liiveihin. Moni tekee sen virheen että ottaa pienemmän kupin luullessaan että kuppi on liian suuri kun siinä on tyhjää, se taas johtaa sitten kaikenlaisiin muihin istuvuusongelmiin, usein siihen että se ahdas kuppi tekee sen että ympärys alkaakin tuntua liian kireältä -> otetaan isompi ympärys -> olkaimet valahtelee/ painaa hartioita tms

75 ympärysnauha on sopiva yleensä silloin kun oma rinnanalusmitta on n. 80cm, muutama sentti suuntaan tai toiseen.

Ompelijana komppaan tätä, enkä ymmärrä miksi sait alapeukkuja. Hyvin usein huonosti istuvan liivin ongelma on huono kaavoitus (toki voi olla huonosti sopiva kaavoitus yksittäiselle henkilölle, mutta usein näkee liivejä jonka ei usko sopivan juuri kellekään täydellisesti). Kupin muodon pitäisi myötäillä rinnan muotoa. Toki jos kuppi on venyvä niin kaavoitus ei ole niin tärkeässä osassa.

Kiitos! Liivien istuvuudessa on oikea malli ihan yhtä tärkeässä osassa kuin oikea kokokin. Siksi onkin vähän hassua kun joku kysyy suosituksia hyvästä rintaliivimallista esim tuolta Primadonnalta. Mulle ei ko. merkin usein suositellut täyskuppiset mallit sovi ollenkaan juuri sen vuoksi että yläosa jää pussittamaan tyhjänä, kun on tarkoitettu yläosastaan täyteläisemmälle rinnanmallille.

Muistakaahan ihmiset myös asetella se liivi paikoilleen, eli etunojassa vedetään kainalosta rintaan päin ja asetetaan kaarituki ihan sinne rinnan alle. Jos pursuaa tuon jälkeen yli, on kuppi liian pieni .

Vierailija
190/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.

Viereisiä hakasia ei tarvi siirtyä käyttämään. Rintsikat hajoaa käytössä ensin kaarituen kiinnityskohdasta. Kaarituki pyrkii pihalle.

Huonolaatuisissa liiveissä kaarituet on ommeltu kiinni liian köykäisesti ja ne irtoavat sen takia. Kunnolla ommellut liivit eivät rikkoonnu kaarituista heti alkuunsa.

Jep, minulla ei ole ikinä tullut kaarituki ulos liiveistä. Mutta suuren koon vuoksi en voikaan halpisliivejä käyttää.

Vierailija
191/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.

Ööh, ihan riittää että kävelee kesällä kadulla, niin näkee jo yhdellä reissulla kymmeniä naisia, joiden liivit näkyvät kireän teepaidan läpi ja näkee selvästi, että liivien takaosa hivuttautuu ylös lapaluita kohti, vaikka sen pitäisi olla vaakasuorassa.

Vierailija
192/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Sain mukaan myös kanta-asiakaskortinkin, johon se minun "oikea", ammattilaisen arvioima koko oli kirjoitettu. Pidin niitä satasen rintsikoita yhden työpäivän. Tuskainen päivä, iltapäivästä tuntui etten saa henkeä ja hävetti myös tursuavat kainaloläskit. En ole niin pieniä liivejä ostanut sen jälkeen mistään.

Minullekin liiviliikkeessä lässytettiin, että pitää olla napakka ja käytössä muotoutuu sopivaksi. En tiedä, onko tässä joku sukupolvikysymys ("kauneuden vuoksi pitää kärsiä") vai loppuiko vaan heiltä koot kesken, mutta en toiste mene.

Miksi ihmeessä ostit liivit, jos tuntui huonolta? Olisit vaan pyytänyt isompaa kokoa.

Luotin asiantuntijaan, joka sanoi, että liivien pitää olla napakat ja ne muotuvat käytössä. Niitä voi kyllä jonkun tunnin pitää päällä, mutta esim. työpäivä on liikaa. Eli liikkeessä tuntuivat ok:lta, mutta arjessa ovat mahdottomat käyttää.

No ei kai se myyjä tiedä kuinka huonolta sinusta tuntuu, jos et sano suoraan, että nämä kiristää ihan liikaa. Pitää nyt joku järki itselläkin olla. 

Vierailija
193/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kans kaupattiin Changessa tosi epämukavia kiristäviä kittanoita

Changen koot on ainakin bikineissä pienempiä kin muilla merkeillä. Kyllä minä sain kopissa suuni auki ja pyysin isompaa kokoa.

Vierailija
194/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerrankin alusvaateliikkeessä, kun kuvittelin saavani siellä henkilökohtaista ja hienotunteista palvelua. Turha luulo. Joku nainen oli ottanut sinne mukaan makutuomariksi myös miehensä, joka kaula pitkänä seurasi uteliaana tapahtumia. Alkoi suorastaan hävettää, kun myyjä kailotti liivieni sopivuudesta ja muista vartalon ongelmista. Pukukopin edessäkin oli minimaalinen verho. Toiste en mennyt. 

Vierailija
195/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.merittabra.fi/Kokolaskuri

Siitä ohjeet oikeankokoisen liivin valintaan ja mittaamiseen.

Vierailija
196/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina ongelmana tippuvat olkaimet. Siis ihan ne kalliit liiviliikkeistä ostetut liivitkään ei toimi vaikka olisi kuinka asiantuntijan valitsemat ja niin tiukat että ei pysty hengittämään. Kun se olkainten tippuminenkin kuulemma johtuu liian suuresta ympärysmitasta...

Niinpä kuljen arkisin reilusti painijaselkäisissä sporttiliiveissä. Ostan myös välillä markettiliivejä joista irrotan olkaimet selkäpuolelta ja ompelen ne itse lähemmäs keskiosaa. Mulla on myös sellaisia muovisia klipsejä millä olkaimet saa yhteen selästä mutta minusta ne ovat hankalia käyttää. Silikoniset olkaimet ja sellaiset olkapäille tulevat silikoniset valumissuojat eivät sovi kun iho hikoilee niiden alla ja tulee ihottumaa.

Mutta summa summarum, minäkään en enää rahojani liiviliikkeisiin tuhlaa, niistä ei vaan löydy sopivia liivejä.

Vierailija
197/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouseeko rintaliiviesi selkäpuoli ylös? Se kertoo yleisestä virheestä, jonka moni tekee liivien kanssa

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006175138.html

Vierailija
198/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko rintaliiviesi selkäpuoli ylös? Se kertoo yleisestä virheestä, jonka moni tekee liivien kanssa

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000006175138.html

Liian ylhäällä istuvat rintaliivit tarkoittavat, että ne ovat liian löysät.

Ylös selkään hilautuvat tai selästä kaarelle taipuvat liivit ovat käyttäjälleen liian isot. Liivien selkäpuolen tulisi pysyä täysin suorana ja vaakatasossa, eikä se saisi nousta etuosaa ylemmäs.

Tee ostoksilla pukuhuoneessa ainakin tämä pikatesti: Uudet liivit kannattaa kiinnittää ostaessa ensimmäiseen hakaseen, jotta niitä voi myöhemmin kiristää. Kun nostat kädet ilmaan, nousevatko liivit paikoiltaan?

Tukevat liivit pysyvät paikoillaan silloinkin, kun liikut. Olkaimet eivät lipsu pois paikoiltaan eikä selkäpuoli hilaudu ylös. Oikean kokoinen ympärys kulkee suorana edestä taakse eikä nouse ylös selästä.

Nyrkkisäännön mukaan liivien ympärysmitan pitää olla niin napakka, että selän ja liivien väliin mahtuu juuri ja juuri kolme sormea.

Vierailija
199/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut kaikki liiviin aina erikoisliikkeistä myyjän avustamana ja onnistuneita ostoksia on olleet.

Changessa myyjä tosiaan väitti, että olen pitänyt parikymmentä vuotta liian isoja liivejä.

Myi minulle napakat liivit jotka jo sovituksen aikana vaikeuttivat hengittämistä.

Ne liivit eivät herraisä sentään olleet sopivat, koska hengittäminen sattui, liikkuminen sattui ja ihoon tuli hiertymiä ja haavoja.

Uudet liivit muutaman käyttökerran jälkeen jäivät käyttämättä ja palasin vanhoihin liiviliikkeisiin ja ostin oikeankokoiset uudet liivit.

Jatkopala rintaliiveihin on aivan liian aliarvostettu kapine. Sillä saa niistä liian kireistä sopivat, jos etuosa on oikean kokoinen ja oikealla kohdalla, ei paina kaaret kainaloita ja ovat muutenkin mukavat.

Olen menettänyt toivoni sopivista rintaliiveistä jos sillä vuosikymmenellä, kun ostin viimeiset Patrician imetysliivit.  Siksi en enää edes yritä löytää sopivia vaan sellaisia, joista saan tuunattua sopivat mahdollisimman vähällä, ja se on usein jatkopala

Tuolla jatkopalalla saa aikaan myös sen, että olkaimet takaosastaan siirtyy lähemmäksi kainaloita ja putoavat käsivarsille herkemmin.

Se on kuitenkin paljon pienempi harmi kuin liian ahdistava ympärysmitta ja korjattavissa joko toisella lisäkappaleella tai ompelemalla ne sopivammalle kohdalle.

Vierailija
200/335 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä riita tästäkin aiheesta on saatu aikaan. Turha kuitenkin alusvaateliikkeiden on valittaa asiakaspulaa tai huonoa tulosta kun niiden toiminnassa on oikeasti paljon parantamisen varaa. Toivottavasti jokainen löytäisi itselleen omasta mielestään hyvät alusvaatteet oli ostopaikka, koko tai hinta sitten mikä tahansa.