Kävin alusvaateliikkeessä, enkä varmana mene toiste
Kyseessä siis oli liike, joka keskittyi myymään alusvaatteita, ei minkään muun kaupan osasto.
Aluksi sain kuulla, että olen aina käyttänyt väärää kokoa. Tämä sanottiin, ennen kuin edes ehdin sovittaa mitään, kunhan vaan kerroin kokoni.
Olen edelleen sitä mieltä, että kokoni on oikea. Ympärysmitta ei purista, mutta on sopivan napakka ja kupit on sopivan kokoiset.
Mutta ei, olen kuulemma arvioinut ympärysmitan väärin, ja sitä myötä kupinkin. Sovitin sitten huvikseni ehdotettua kokoa ja se oli ympärysmitaltaan aivan liian tiukka, niin tiukka että sattui ja ihoon jäi punaiset jäljet sovituksen jälkeen.
Sanoin asiasta, mutta napakka sen pitää kuulemma ollakin. No, en ostanut liivejä mitä en voi pitää. Ihmetyttää, miksi yritetään myydä epäsopivia liivejä.
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene funky ladyyn. Siellä ei ole tuollaista meininkiä. Changen myyjät jostain ihmeen syystä koittavat myydä vääränkokoisia liivejä . Ei rintaliivien kuulu sattua,napakat toki voi olla. Myyjä koitti selittää että on ne ihan oikean kokoiset vaikka oli selvästi liian pienet. Pitää sanoa niille että tunge sinä lollosi kuinka pieniin liiveihin hyvänsä,minä haluan sopivat.
Changella on usein liivien nauhaosa liian heikkoa kangasta, joten se venähtää helposti. Aikoinaan kun ostin ekat (ja ainoat) liivini Changesta, ne löystyivät kuukaudessa jo liian löysiksi. Siksi varmaan tarjoavat jo kaupassa niitä supernapakoita kokoja.
Heillä on myös eri koot kuin muissa liiveissä, koska Change on tanskalainen firma. Muiden alusvaateliikkeiden rintaliivimerkit ovat enemmänkin keskieurooppalaisia sekä englantilaisia. Kokoeroja on mun kokemukseen mukaan eri maissa sekä eri merkeilläkin. Ja sitten tietysti on ne eri kokojärjestelmät. Ranskalainen koko 90 on esim. EU koko 75, ja heidän merkeillään on usein muiden maiden ympärysmittoja hieman väljemmät ympärykset, jne... Briteissä on tuumakoot ympäryksessä (eli eivät vastaa EU-kokoja täysin) sekä omat kuppikoot isoissa kupeissa (esim. FF, GG, jne...)
En myöskään täysin vakuuttunut Change liivien laadukkuudesta. On laadukkaampiakin merkkejä. Minusta monet niistä liiveistä on ylihinnoiteltuja siihen nähden, mitä laatu on ja hinnoittelu jotenkin sekavaa, kun on kaikenlaisia kampanjoita ja jäsenaleja jne. Change varmasti luottaa markkinoinnissaan pitkälti tähän, että kaikilla on "väärä koko" ja heiltä saa sen oikean koon.. Minusta Change mitoitus myös poikkeaa muista merkeistä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaapissa monta settiä kalliita liivejä ja pöksyjä merkeiltä Aubade, Simone Perele, Primadonna, Chantelle jne. Ja ovat oikeaa kokoa.
Silti aina päädyn käyttämään Prismasta ostettuja Actuelle Anna-rintaliivejä ja alushousuja, ne nyt vaan istuvat minulle niin hyvin.
Siitä olen samaa mieltä, että liiviliikkeiden myyjät eivät osaa valita toiselle ihmiselle oikeaa kokoa. Poikkeuksetta liian pieni ympärysmitta, joka aiheuttaa tukalaa oloa.
Pitää muistaa, että liiveissä tärkeää on myös se malli ja materiaali.
Mulla toki kahdet parhaimmista liiveistä ikinä ollut juuri Simone Perelen liivit. Mutta sitten hankin samasta merkistä viimeksi sellaiset joiden piti olla mukavat t-paitaliivit, niin eivät istuneet jotenkin ollenkaan mulle. Ja tästä on jo ainakin 6 vuotta ja nuo mulla huonot liivit ovat olleet niin suositut, että samaa mallia myydään edelleen. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-liivimyyjä täällä. Liivien istuvuutta voi arvioida näillä seikoilla:
-Kupin koko ja istuvuus. Kuppi ei saa jäädä väljäksi, eli sinne ei saa jäädä tyhjää tilaa, tai kangasta rypylle. Mutta rinta ei myöskään saa pursuta kupista yli, tai ulos. Kupin istuvuus kannattaa katsoa edestä ja sivulta kainalosta. Koko rinnan tulee siis joka suunnasta katsottuna olla kupissa, kuppi ei saa olla rinnan päällä eikä rinta tursuta siitä ulos. On myös hyvä muistaa, että kaikki kuppimallit ei sovi kaikille. Kannattaa ottaa sovitukseen muutamia erilaisia, esim. balconettea, t-paitaliiviä jne. Monilla naisilla rinnat ovat myös hieman eripariset, eli täytyy löytää ns. kompromissi. Liivit, jotka istuu toiseen rintaan täydellisesti saattavat toisen kohdalla jättää kupin hieman vajaaksi, mutta se on melko tavallista.
-Ympärysmitan tulee olla sellainen, ettei se liivit lähde nousemaan selästä ylös. Silloin ympärys on liian suuri. Ympärys on puolestaan liian tiukka, jos liivin ja ihon väliin ei mahdu kahta sormea. Liivit saa olla napakat, mutta kyllä niiden pitää olla myös mukavat päällä, eli liivit eivät saa vaikeuttaa hengittämistä, liikkumista, tai hangata ihoa. Liivit sovitetaan aina uloimmassa, väljimmässä hakasessa, jotta käytön ja pesun myötä elastaanin heikentyessä ja liivin löystyessä, niihin jää varaa kiristää ympärystä.
-Olkaimien tulee pysyä helposti paikoillaan, eikä lähteä tippumaan ja valumaan. Kaikilla on varmasti joskus ollut liivejä, jotka tätä tekee. Tässäkin on se sama, eli kaikki mallit eivät sovi kaikille.
-Rinnakkaiskoot, esim. C-kuppi ei kaikissa ympärysmitoissa ole samankokoinen, eli ei voi vaan ajatella, että on vaikka C-kupin rinnat. Esim. 75C vastaa kokoa 80B, tai 70D.
Uskoisin, että näillä vinkeillä jokainen voi itse opetella arvioimaan liivien sopivuutta ja istuvuutta. Joskus vasta käytössä selviää, mitkä on itselle oikeasti hyvät ja toimivat liivit ja mitkä ei.
Että nuo rinnakkaiskokojen tyrkyttäjöt tekevät sairaaksi. Ei, älä tuo C:n paskakuppia minulle, kun sanon sinulle yksiselitteisesti, että se on D. Juuri noilla rinnakkaiskoilla on saatu kaupattua tuhansittain epäsopivia liivejä arkojen suomalaisnaisten päälle.
Ei ole olemassa kokoa "D". Rintaliivien koot (alkeiskurssi 101) menee aina niin että koko muodostuu luvusta JA kupista.
Kun sun kuppikoko on D koossa 75, niin ympäryksessä 80 se on C.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kupin koko ja istuvuus. Kuppi ei saa jäädä väljäksi, eli sinne ei saa jäädä tyhjää tilaa, tai kangasta rypylle. Mutta rinta ei myöskään saa pursuta kupista yli, tai ulos. Kupin istuvuus kannattaa katsoa edestä ja sivulta kainalosta. Koko rinnan tulee siis joka suunnasta katsottuna olla kupissa, kuppi ei saa olla rinnan päällä eikä rinta tursuta siitä ulos. On myös hyvä muistaa, että kaikki kuppimallit ei sovi kaikille. Kannattaa ottaa sovitukseen muutamia erilaisia, esim. balconettea, t-paitaliiviä jne. Monilla naisilla rinnat ovat myös hieman eripariset, eli täytyy löytää ns. kompromissi. Liivit, jotka istuu toiseen rintaan täydellisesti saattavat toisen kohdalla jättää kupin hieman vajaaksi, mutta se on melko tavallista.
-Ympärysmitan tulee olla sellainen, ettei se liivit lähde nousemaan selästä ylös. Silloin ympärys on liian suuri. Ympärys on puolestaan liian tiukka, jos liivin ja ihon väliin ei mahdu kahta sormea. Liivit saa olla napakat, mutta kyllä niiden pitää olla myös mukavat päällä, eli liivit eivät saa vaikeuttaa hengittämistä, liikkumista, tai hangata ihoa. Liivit sovitetaan aina uloimmassa, väljimmässä hakasessa, jotta käytön ja pesun myötä elastaanin heikentyessä ja liivin löystyessä, niihin jää varaa kiristää ympärystä.
-Olkaimien tulee pysyä helposti paikoillaan, eikä lähteä tippumaan ja valumaan. Kaikilla on varmasti joskus ollut liivejä, jotka tätä tekee. Tässäkin on se sama, eli kaikki mallit eivät sovi kaikille.
-Rinnakkaiskoot, esim. C-kuppi ei kaikissa ympärysmitoissa ole samankokoinen, eli ei voi vaan ajatella, että on vaikka C-kupin rinnat. Esim. 75C vastaa kokoa 80B, tai 70D.
Uskoisin, että näillä vinkeillä jokainen voi itse opetella arvioimaan liivien sopivuutta ja istuvuutta. Joskus vasta käytössä selviää, mitkä on itselle oikeasti hyvät ja toimivat liivit ja mitkä ei.
Että nuo rinnakkaiskokojen tyrkyttäjöt tekevät sairaaksi. Ei, älä tuo C:n paskakuppia minulle, kun sanon sinulle yksiselitteisesti, että se on D. Juuri noilla rinnakkaiskoilla on saatu kaupattua tuhansittain epäsopivia liivejä arkojen suomalaisnaisten päälle.
Minäkin olen usein sovitellut rinnakkaiskokoja, mutta ei ne vain istu.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt väärin termin "rinnakkaiskoko". Ei se tarkoita että liivi on SAMA vaan että KUPPIKOKO on sama, jos pitää ottaa tavallista pienempi/isompi selänympärys.
Merkki tai ostopaikka itsessään ei ole mikään tae laadukkuudesta. Ne perusvaatekauppojen alle 20 e liivit ja erikoisliikkeiden 90e liivit voi olla ihan samassa maassa ja samanlaisissa tuotanto-oloissa tehdyt, jopa samasta materiaalista.
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaiskoot?
Joopa joo. Toimii varmaan, jos haluaa jotkut tietyt liivit mutta se oma koko on just loppu.
Mutta ei se silti muuta sitä tosiasiaa, että vaikka koossa 75B ja 70C on erona se, että ekassa tokassa kuppi on isompi ja ympärysmitta pienempi.
Aivan, koska sitä se rinnakaiskoko tarkoittaa. Eli kun joudut muuttaamaan ympärysmittaa, sitten etsit sitä samankokoista kuppia.
Mutta jos selänympärys on oikea, ei se (kupin) rinnakkaiskoko ole relevantti siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostatte niitä liian kireitä? Myyjälle voi sanoa että tuo kokoa tai paria väljempi ympärys sovitukseen, tämä on liian tiukka.
Ei niille myyjille voi noin sanoa. Kokeilin, ja tulee hirveä saarna siitä, kuinka ne pitää olla napakat ja ei ne mitään tue, jos ei ne vähintään verille vedä ihoa (no ei nyt ihan näin sanonut, mutta sinne päin, ettei vastaankaan pystynyt sanomaan). Hän mielestään kyllä näki, että mikä ympärysmitta on oltava.
Kuulostat kiukuttelevalta pikkulikalta etkä aikuiselta maksavalta asiakkaalta. Kyllä se myyjä tuo sulle ihan mitä sinä haluat tai sinä et kokeile etkä osta mitään. Pikkuisen käytöstapoja, auktoriteettia ja selkärankaa enemmän.
Ostin Changesta surkeasti istuvat liivit ja kuvittelin, että ne voi vaihtaa. Eipä voinut, joten annoin ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa kokoa "D". Rintaliivien koot (alkeiskurssi 101) menee aina niin että koko muodostuu luvusta JA kupista.
Joo, näin se menee. Mitähän traumoja ihmisille on oikein tullut, kun rinnakkaiskoko on tyyliin kirosana? Ne mitoitukset nyt vaan menee noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen usein sovitellut rinnakkaiskokoja, mutta ei ne vain istu.
Olet ilmeisesti ymmärtänyt väärin termin "rinnakkaiskoko". Ei se tarkoita että liivi on SAMA vaan että KUPPIKOKO on sama, jos pitää ottaa tavallista pienempi/isompi selänympärys.
Se kuppikoko ei ole sama, koska kuppi väistämättä muuttuu, kun ympäryskin muuttuu. Istuvuuteenhan se vaikuttaa vielä enemmän. Ei minullekaan istu rinnakkaiskoot, koska ne on aina ihan liian jotain. Paras on kuitenkin se oma kokoni, koska puolikkaita kokoja ei ole olemassa.
Minullekin myytiin liiviliikkeessä aikanaan liian tiukat liivit, joissa oli vielä ihan kapea se ympärysosa. En pitänyt niitä kuin kerran kun olivat niin epämukavat. Nykyään, yli 50 vuotiaana, pidän pelkästään urheiluliivejä. Ne on tukevat, leveät olkaimet ja extra leveä ympärys. Ei kaaritukia. Ne on mukavat ja silti kohottavat rinnat. Shock absorber tai jotain sinnepäin se merkki. Kokoni on 80 E. Ja toinen jota pidän on Trofe 10278. Ne on ihanan pehmeät. Siinäkin sama koko.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa, mitä vässyköitä naiset on. Suurin osa ei saa suutaan auki ja sanotuksi, että nyt hei tästä isompi ympärysmitta. Jopa ostetaan liian pienet. Eipä ole yksikään myyjä kieltäytynyt tuomasta isompaa kokoa.
Ja jos kieltäytyisi, niin kysyisin, haluaako myyntiä vai ei. Kyllä alkais vaihtoehtoja löytymään.
Kyse on siitä, että kun menet asiaan vihkiytyneeseen liikkeeseen, suhtaudut henkilöstöön, kuten ammattilaisiin. Ei lääkärillekään väitetä, ettet sinä tiedä tästä mitään, vaan minä itse tiedän. Oletat, että se myyjä oikeasti tietää, miten se liiviasia olisi hyvä. Siksi uskot, vaikka puristaakin, kun hän sanoo, että nyt on hyvä. Ehkä jopa uskot, että olet aina ennen valinnut väärin. Mutta käyttämättä ne sattuvat liivit silti jää. Ja sitten tajuat, että ehkä tällä alalla ei kannatakaan luottaa ammattilaisiin.
En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin se menee. Mitähän traumoja ihmisille on oikein tullut, kun rinnakkaiskoko on tyyliin kirosana? Ne mitoitukset nyt vaan menee noin.
Ehkäpä siksi, että liikkeissä yritetään myydä niitä rinnakkaiskokoja vain siksi, ettei oikeankokoisia liivejä ole saatavilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.
Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.
No mun bmi on 22 ja olen naiseksi aika lihaksikas (harrastanut nuorena lajia, jossa kehittyi lihasta), eli ei tosiaan ole mitenkään normaalia enempää rasvaa. Enkä minäkään pystynyt kertaakaan pitämään niitä liivejä, mitä mulle varsinaisesta alusvaateliikkeestä puoliväkisin myytiin. Ei kai ne nyt mihinkään kidutukseen kuitenkaan ole tarkoitettu?
Jos on vähemmän rasvaa kehossa ja atleettinen ruumiinrakenne eikä D+ kuppi, useimmiten joutuu ottamaan selänympärysmittaan sopivan koon ja joskus jopa isomman koon. Tämä johtuu siitä, että rintakehä on usein tuonmallisilla ihmisillä leveämpi ja kun rasvaprosentti on pieni, niin liivien nauha tuntuu helposti liian napakalta. Varsinkin kuin tuonkokoisissa liiveissä nauha voi olla melko kapeakin.
Jos taas on mallia kapoisa selkä rakenteeltaan, enemmän rasvakerrosta, sekä D+ kupit, se napakampi ympärys saattaa istua paremmin. Isommat rinnat tarvitsevat tukea, jota siitä napakammasta nauhasta saa, lisäksi pehmeys kehossa ja noiden kokoisten liivien leveämpi nauha istuu mukavammin. Tämäntyypisessä kehossa myös kylkiluut eivät ole useinkaan kovin pystyt, joten nauha ei hankaa samalla tavalla kuin ym. kropassa.
Lisäksi ihmisillä on varmasti eroa kudostyypeissä, toisilla on aremmat kudokset, toisilla taas ei tunnut mikään.
Vierailija kirjoitti:
En ole _kenelläkään_ nähnyt että rintaliivit kuroutuisivat kohti niskaa mutta sen sijaan selkäläskeihin uponneet, vatsamakkarat tursauttavia liivejä yllin kyllin. Mahtavat kiristää ja vaikeuttaa hengitystäkin.
Mietin samaa.
En tosiaan koskaan ole nähnyt selän puolelta ylös nousseita liivejä.
Bikiniyläosalleni kävi kerran niin, mutta se jhtui siitä, että olkaimet oli liian lyhyiksi säädetty. Se korjaaantui ssätämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut kaikki liiviin aina erikoisliikkeistä myyjän avustamana ja onnistuneita ostoksia on olleet.
Changessa myyjä tosiaan väitti, että olen pitänyt parikymmentä vuotta liian isoja liivejä.
Myi minulle napakat liivit jotka jo sovituksen aikana vaikeuttivat hengittämistä.Ne liivit eivät herraisä sentään olleet sopivat, koska hengittäminen sattui, liikkuminen sattui ja ihoon tuli hiertymiä ja haavoja.
Uudet liivit muutaman käyttökerran jälkeen jäivät käyttämättä ja palasin vanhoihin liiviliikkeisiin ja ostin oikeankokoiset uudet liivit.
Jatkopala rintaliiveihin on aivan liian aliarvostettu kapine. Sillä saa niistä liian kireistä sopivat, jos etuosa on oikean kokoinen ja oikealla kohdalla, ei paina kaaret kainaloita ja ovat muutenkin mukavat.
Olen menettänyt toivoni sopivista rintaliiveistä jos sillä vuosikymmenellä, kun ostin viimeiset Patrician imetysliivit. Siksi en enää edes yritä löytää sopivia vaan sellaisia, joista saan tuunattua sopivat mahdollisimman vähällä, ja se on usein jatkopala
Vierailija kirjoitti:
Tuon ajatus perustuu siihen, että rintojen pitäisi löytää tukensa ympäryksestä eikä niistä olkaimista, eli rintojen kannattelun kuuluu tulla rintakehästä eikä olkapäistä. Sitten tämä ohje menee joillakin myyjillä yli.
Mäkin olen pitänyt liian löysiä liivejä pitkään ja sain kiitokseksi selkä- ja hartiavaivoja. Auttoi paljon, kun siirryin tukevampiin ympäryksiin. Toisaalta tuohan on ihan typerää, että ympärys tuntuu kidutukselta ja jättää jo parin minuutin sovituksen jälkeen kipeät jäljet. Ok, sen kuuluu tuntua tosi naftilta, mutta ei sentään sattua. Silloin on joko liian pieni koko tai jotain muuta pielessä.
Kun rinnat ovat todella suuret, niitä ei taatusti kannattele mikään ympärys! Kireys ei vaikuta siihen millään tavalla , sillä ne roikkuvat kuitenkin alaspäin, jos olkaimet eivät ole riittävän tukevat ja leveät.
Minäkin maalainen poikkesin kerran Helsingin reissulla Funky Ladyyn. Vaan miten kävi: " ei meillä ole täällä sitä kokoa, mutta toisessa liikkeessämme ..." missä lie toisella puolella kaupunkia olisi ollut. En lähtenyt kokeilemaan, löytyykö.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt aivan samoin. Myytiin niin tiukat liivit, että luut oli katketa. Eikä niitä voi ut oikeasti edes sovittaa kotina. Mielestäni liivejä ei osteta ollenkaan ympärysmitan perusteella, vaan kuppikoon perusteella. Kun kupit on hyvät, muu matsataan siihen kokoon. Jos joutuu ostamaan jatkopaloja, niin olkaimet pitää siirtää keskemmälle, muuten ne valuvat koko ajan olan yli.
Aivan kaikissa liiveissä, on minulle liian lyhyet olkaimet. Joudun jatkamaan niitä noin 10 cm. Kyllä siinä ulkonäkö kärsii, kun eri materiaalista on tehtävä jatkot.
Nykyään käytän liivejä aluspaidan päällä. Antavat enemmin tukea ja pysyvät puhtaana.
Miksi tällä erinomaisen järkevällä kirjoituksella on niin paljon alapeukkuja?
Eikö sinulle löydy sellaisia riittävän pitkiä irto-olkaimia, joita käytetään sellaisissa liiveissä, joista ne voidaan irrottaa? Aluspaidan päällä käyttäminen olisi hyvä idea, mutta ei toimi sekään oikein isorintaisilla.
Tästä ketjusta huomaa, mitä vässyköitä naiset on. Suurin osa ei saa suutaan auki ja sanotuksi, että nyt hei tästä isompi ympärysmitta. Jopa ostetaan liian pienet. Eipä ole yksikään myyjä kieltäytynyt tuomasta isompaa kokoa.
Ja jos kieltäytyisi, niin kysyisin, haluaako myyntiä vai ei. Kyllä alkais vaihtoehtoja löytymään.