Kävin alusvaateliikkeessä, enkä varmana mene toiste
Kyseessä siis oli liike, joka keskittyi myymään alusvaatteita, ei minkään muun kaupan osasto.
Aluksi sain kuulla, että olen aina käyttänyt väärää kokoa. Tämä sanottiin, ennen kuin edes ehdin sovittaa mitään, kunhan vaan kerroin kokoni.
Olen edelleen sitä mieltä, että kokoni on oikea. Ympärysmitta ei purista, mutta on sopivan napakka ja kupit on sopivan kokoiset.
Mutta ei, olen kuulemma arvioinut ympärysmitan väärin, ja sitä myötä kupinkin. Sovitin sitten huvikseni ehdotettua kokoa ja se oli ympärysmitaltaan aivan liian tiukka, niin tiukka että sattui ja ihoon jäi punaiset jäljet sovituksen jälkeen.
Sanoin asiasta, mutta napakka sen pitää kuulemma ollakin. No, en ostanut liivejä mitä en voi pitää. Ihmetyttää, miksi yritetään myydä epäsopivia liivejä.
Kommentit (335)
Ne epäsopivat liivit ovat paljon kalliimmat kuin ne, joita tavallisesti käytät. Toiseksi ehkä toive olisi, että menisit sitten ostamaan samasta liikkeestä uudet liivit, kun niitä ensimmäisiä ei tule pidettyä. Yksi hyvä syy voi olla se, että siinä liikkeessä ei ollut sinun oikeaa kokoasi. Siksi piti yrittää myydä sitä, jota kaupasta sattui löytymään.
En oikeasti tiedä, onko tuossa kyse vain myyjän vallankäytöstä vai mistä. Toisaalta, jos kuppikoko on täsmälleen oikea, kupit ovat oikealla kohdalla ja liivit muuten oikein sopivat ja mieleiset, kannattaa ostaa jatkokappale, jonka ansiosta eivät ole liian tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö Oulussa?
En. Kävin ihan pk-seudulla.
Minulle on myös myyty erikoisliikkeessä aivan liian tiukkoja liivejä.
Vierailija kirjoitti:
Ne epäsopivat liivit ovat paljon kalliimmat kuin ne, joita tavallisesti käytät. Toiseksi ehkä toive olisi, että menisit sitten ostamaan samasta liikkeestä uudet liivit, kun niitä ensimmäisiä ei tule pidettyä. Yksi hyvä syy voi olla se, että siinä liikkeessä ei ollut sinun oikeaa kokoasi. Siksi piti yrittää myydä sitä, jota kaupasta sattui löytymään.
En oikeasti tiedä, onko tuossa kyse vain myyjän vallankäytöstä vai mistä. Toisaalta, jos kuppikoko on täsmälleen oikea, kupit ovat oikealla kohdalla ja liivit muuten oikein sopivat ja mieleiset, kannattaa ostaa jatkokappale, jonka ansiosta eivät ole liian tiukat.
Kuppikoko ei ole oikea jos on liian tiukat.
Mulle kans väkisin myi tuollaisessa liikkeessä liivit, jotka sattuivat niin paljon, ettei kertaakaan tullut käytettyä. En mene toiste, vaan ostan jatkossakin paljon halvemmalla mukavat liivit jostain Lindexistä. En käsitä, että mikä ihmeen hinku myydä väkisin sellaisia, mitä kukaan pysty pitämään. Tuli vähän sama fiilis, kuin että pakottaisi laittamaan sellaisen nutturan, joka jatkuvasti kiristää päätä. :D
Miksi ostatte niitä liian kireitä? Myyjälle voi sanoa että tuo kokoa tai paria väljempi ympärys sovitukseen, tämä on liian tiukka.
Vierailija kirjoitti:
Jatkokappale varmasti toimii tuossa tapauksessa.
Mutta toisaalta, en kyllä itse ostaisi vain semihyviä liivejä, joihin sitten tarvii jatko-osan.
Villi veikkaus täältäkin, että kävit Changessa. Mulle siellä tuputettiin ympärysmitaltaan liian pieniä, puristavia liivejä, jotka jätti jo minuutin jälkeen punaiset jäljet. Sanoin vaan myyjällekin, että antaa isompaa ympärysmittaa sillä verukkeella, että lihotan itseäni 10 kiloa. :D Minusta asiakkaan ei tällä tavoin tarvitsisi lähteä satuilemaan saadakseen ei-kiristävät alusvaatteet.
Muutenkin tuo väärää kokoa pitää aika huonosti paikkansa, kun eri merkeillä on erilaisia mitoituksia.
Ne myy kireät liivit, koska ne venyvät käytössä, mutta liikaa on aina liikaa. Itsellänikin oli joskus tuommoiset liivit eikä niitä pystynyt käyttämään. En usko, että se on kovin terveellistä käyttää ihan överikireitä alusvaatteita, on sitten liivit kyseessä, tai jotkut muotoilevat alusvaatteet. Ainakaan pitkälle lennolle ei tuommoisia kannata pukea.
Noissa alusvaateliikkeissä lähdetään aina siitä, että asiakkaalle myydään kireämpää ympärystä ja suurempaa kuppikokoa kuin tämä on tottunut käyttämään. Oletus kai on, että ihminen ottaisi sen imartelevana kun "onkin hoikempi ja isorintaisempi". Oikeastihan nuo liian kireät liivit on todella epämukavia, häiritsee normaalia hengitystä estämällä lihasten toimintaa, ja imunestekierrollekin tuollainen puristus on huono asia. Kainaloissa on runsaasti imusolmukkeita, ja rintakehän alueella kulkee näin ollen paljon imusuonia.
Olen myös huomannut, että alusvaateliikkeiden myyjät haluavat väkisin kaupitella asiakkaalle jotain muuta kuin mitä tämä pyytää. Jos haluat mustat liivit, tuodaan sinulle pinkit. Jos haluat yksinkertaiset, saat hörselöä. Kun sanoin yksistä liiveistä etten pidä niiden väristä enkä aio niitä ostaa, tuli vastauksena, että "eihän niitä kukaan muu näe!" :D Nuo liivimyyjät on malliesimerkkejä siitä, miten asiakaspalvelua ei kuulu toteuttaa.
Tuttu juttu, mutta ilmeisesti ihmiset niin kovasti haluavat kuulla olevansa ympärysmitaltaan pienempiä ja kuppikooltaan isompia kuin ovat, niin tällaista heille sitten pitää kertoa. Ja ostavat sitten.
Bullshittiä, ei kannata ostaa kiristäviä. Mukava olla pitää alusasujen.
Minkä takia joku vieläkin käy Changessa??? Kaiken sen jälkeen mitä mediassa puhuttu heidän työntekijöidensä oloista? Miksi haluatte tukea tuollaista orjuutusta?
Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.
Sama kokemus.
Sen takia niistä liiveissä kai onkin säädettävät hakaset, että sen mahdollisen venymisen myötä voi kiristää hakasilla. Jos siis sitäkään ikinä edes tarvii tehdä. Itsekään en vielä tosin koskaan ole joutunut niin tekemään.
Mulla on käytössä changen ja triumphin rintaliiveissä sama koko.
Haluaisin käydä ostamassa Funky ladystä Primadonnat, mallikin on selvillä, mutta en taida viitsiä.
Rintaliivien koot ovat tehdasvalmisteisia standardeja. Joillekin ihmisille löytyy helposti liivit, jotka sopivat käyttäjälleen. Eri ihmiset haluavat myös eri asioita liiveiltä. Toinen haluaa minimoida, toinen tukea, toinen nostattaa, toinen luoda illuusiota isommasta povesta, toinen peittää jne.
Moni liiveihin liittyvä uskomus, on vain liiviteollisuuden luomaa höttöä. Ikään kuin standardeista löytyisi kaikille sopivat liivit, liivien pitää olla napakat jne.
On myös ihmisiä, joiden kroppa ja muodot tekevät sopivien liivien löytämisen erittäin problemaattisen juuri siksi että oma keho ei ole mikään standardi. Standardit ja mitoitukset ovat sellaiset, että liivit näyttävät rekissä myyviltä ja seksikkäiltä. Siksi liivien malleissa ja mitoituksia ei voi olla juurikaan hajontaa.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivien koot ovat tehdasvalmisteisia standardeja. Joillekin ihmisille löytyy helposti liivit, jotka sopivat käyttäjälleen. Eri ihmiset haluavat myös eri asioita liiveiltä. Toinen haluaa minimoida, toinen tukea, toinen nostattaa, toinen luoda illuusiota isommasta povesta, toinen peittää jne.
Moni liiveihin liittyvä uskomus, on vain liiviteollisuuden luomaa höttöä. Ikään kuin standardeista löytyisi kaikille sopivat liivit, liivien pitää olla napakat jne.
On myös ihmisiä, joiden kroppa ja muodot tekevät sopivien liivien löytämisen erittäin problemaattisen juuri siksi että oma keho ei ole mikään standardi. Standardit ja mitoitukset ovat sellaiset, että liivit näyttävät rekissä myyviltä ja seksikkäiltä. Siksi liivien malleissa ja mitoituksia ei voi olla juurikaan hajontaa.
Mitoissa ei juuri ole hajontaa, mutta malleja on hyvin paljon. Tietenkin, niin kuin muissakin vaatteissa. Malli on yhtä ratkaiseva istuvuuteen kuin kokokin, jos malli ei vastaa oman rinnan muotoa, ei liivi istu oikeassakaan koossa.
Kävitkö Oulussa?