Kävin alusvaateliikkeessä, enkä varmana mene toiste
Kyseessä siis oli liike, joka keskittyi myymään alusvaatteita, ei minkään muun kaupan osasto.
Aluksi sain kuulla, että olen aina käyttänyt väärää kokoa. Tämä sanottiin, ennen kuin edes ehdin sovittaa mitään, kunhan vaan kerroin kokoni.
Olen edelleen sitä mieltä, että kokoni on oikea. Ympärysmitta ei purista, mutta on sopivan napakka ja kupit on sopivan kokoiset.
Mutta ei, olen kuulemma arvioinut ympärysmitan väärin, ja sitä myötä kupinkin. Sovitin sitten huvikseni ehdotettua kokoa ja se oli ympärysmitaltaan aivan liian tiukka, niin tiukka että sattui ja ihoon jäi punaiset jäljet sovituksen jälkeen.
Sanoin asiasta, mutta napakka sen pitää kuulemma ollakin. No, en ostanut liivejä mitä en voi pitää. Ihmetyttää, miksi yritetään myydä epäsopivia liivejä.
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.
Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.
Päinvastoin. Rasva antaa periksi, jolloin liian pieni ympärys uppoaa helpommin. Mitä kiinteämpi kroppa, sitä enemmän liian pieni ympärys kiristää koska ei ole pehmeää rasvaa joka antaisi periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt puolustele alusvaateliikkeitä (ei ole itselläkään varaa käydä niissä enkä tykkää muutenkaan siitä, että joku myyjä läyhöttää iholla, kun strippaan puolialasti kopissa rintsikoita sovittamassa...) mutta väsyttää tämä ainainen kitinä siitä, että rintaliivit ovat liian tiukat. Aivan liian paljon näkee selkäpuolelta niskaan nousevia "rinnanympäryksiä" naisten rintsikoissa (juu näkyvät vaatteiden läpi) ja bikineissä. Nämä varmaansitten ovat mukavia, mutta niin ruman ja juntin näköisiä.
Rintaliivien ympärys PITÄÄ olla tiukka. Ei se muuten istu ja pysy kohdillaan vaakalinjalla kyynärvarren puolivälin tienoilla ja tue rintoja kunnolla. Laihduttakaa, jos kiristää ja ahdistaa liikaa. Myyjiäkin varmaan ketuttaa etsiä muka istuvia rintaliivejä aikamme kehåpåsitiivisille leideille. Siitä heille sympatiat. Mahdoton tehtävä.
Olen 169 cm ja 59 kg. Ympärysmittani on 75. Alusvaateliikkeen myyjän mielestä se on 70, mutta kun se puristaa niin, etten voi pitää liivejä ja ihoon jää jälkiä. Paljonko minun pitää laihduttaa?
Jos asia askarruttaa niin sinuna kokeilisin isompaa kirjainkokoa jos 70 ympärys oikeasti puristaa vaikka mittanauhan mukaan olisit oikeassa ympärysmitassa. Jos kuppi on ahdas, vaikuttaa se ympärysnauhan tiukkuuteen.
Isompi kuppi jää osin tyhjäksi, mutta ympärys puristaa silti. Mittanauhan mukaan ympärysmittani on 75.
Jos mittanauhan mukaan ympärysmittasi on 75, silloin liiveissä kokosi on 70. Olet tottunut aivan liian löysiin liiveihin. Ihan perussääntö että mitasta vähennetään 5cm. Jos kuppi jää tyhjäksi otat pienemmän.
Miksi ihmeessä pitäisi pitää epämiellyttäviä, puristavia, ihoon punaisia jälkiä jättäviä liivejä vain siksi että jossain sanotaan että sellaiset pitää olla? Liivienkin pitää olla mukavat päällä, viis jostain mittataulukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Olen 169 cm ja 59 kg. Ympärysmittani on 75. Alusvaateliikkeen myyjän mielestä se on 70, mutta kun se puristaa niin, etten voi pitää liivejä ja ihoon jää jälkiä. Paljonko minun pitää laihduttaa?
Ehkä pidät itseäsi tosi hoikkana, mutta 5 kiloa vähemmän tekee jo paljon. Kannattaa kokeilla.
Mistä tiedät varmasti, että jos tämä henkilö laihduttaa 5 kiloa, että se lähtee juuri rinnoista?
Kummasti auttaa selkäpuolen helttojenkin pieneneminen rintaliiviahdistukseen. Kokemusta on.
Kiva että sulla on kokemusta.
Mun kokemuksellani kuitenkin istuvat ja hyvän tuntuiset liivit on tärkeämmät, kuin muiden kirraajaliivejä fanittajien mielipiteet.
Changen myyntikonsepti selitettynä: he ovat mitoittaneet kaikki myymänsä rinulit A->B, B->C, C->D, jne. Näin vaikka ostat geometrialtaan tismalleen samankokoiset rinulit, sinä saatkin nimellisesti "isommat tissit", olet tyytyväinen miten isot rinnat onkaan, ja menet sinne seuraavankin kerran.
Tämän takia he heti aloittaa -Huom! mitään sinusta mittaamatta- sen paasauksen, että käytät liian pieniä liivejä. Koska he tietää jo valmiiksi että kun käytät C-kuppia, he sanoo että olet oikeasti D.
Perustuu asiakkaan saamiseen hyvälle tuulelle. Ja vähän toki huijaukseen (ja jäätävään pakotukseen ostotilanteessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia askarruttaa niin sinuna kokeilisin isompaa kirjainkokoa jos 70 ympärys oikeasti puristaa vaikka mittanauhan mukaan olisit oikeassa ympärysmitassa. Jos kuppi on ahdas, vaikuttaa se ympärysnauhan tiukkuuteen.
Isompi kuppi jää osin tyhjäksi, mutta ympärys puristaa silti. Mittanauhan mukaan ympärysmittani on 75.
Voi hyvin olla myös väärän mallinen kuppi.
Varsinkin topatuissa kupeissa jää monilla yläosa tyhjäksi vaikka olisi oikea koko. Selityksenä se, että rinnan malli on eri kuin mitä kuppiin on suunniteltu. Topattuun kuppiin käy tyypillisesti aika kiinteä ja yläosastaankin täyteläinen rinta, jos rinta on ns pisaran muotoinen/täyteläisempi alaosastaan, jää kuppiin yläosaan tilaa ihan jo sen vuoksi että sen malli ei vastaa rinnan muotoa. Pätee myös pehmeäkuppisiin liiveihin. Moni tekee sen virheen että ottaa pienemmän kupin luullessaan että kuppi on liian suuri kun siinä on tyhjää, se taas johtaa sitten kaikenlaisiin muihin istuvuusongelmiin, usein siihen että se ahdas kuppi tekee sen että ympärys alkaakin tuntua liian kireältä -> otetaan isompi ympärys -> olkaimet valahtelee/ painaa hartioita tms
75 ympärysnauha on sopiva yleensä silloin kun oma rinnanalusmitta on n. 80cm, muutama sentti suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvin olla myös väärän mallinen kuppi.
Varsinkin topatuissa kupeissa jää monilla yläosa tyhjäksi vaikka olisi oikea koko. Selityksenä se, että rinnan malli on eri kuin mitä kuppiin on suunniteltu. Topattuun kuppiin käy tyypillisesti aika kiinteä ja yläosastaankin täyteläinen rinta, jos rinta on ns pisaran muotoinen/täyteläisempi alaosastaan, jää kuppiin yläosaan tilaa ihan jo sen vuoksi että sen malli ei vastaa rinnan muotoa. Pätee myös pehmeäkuppisiin liiveihin. Moni tekee sen virheen että ottaa pienemmän kupin luullessaan että kuppi on liian suuri kun siinä on tyhjää, se taas johtaa sitten kaikenlaisiin muihin istuvuusongelmiin, usein siihen että se ahdas kuppi tekee sen että ympärys alkaakin tuntua liian kireältä -> otetaan isompi ympärys -> olkaimet valahtelee/ painaa hartioita tms
75 ympärysnauha on sopiva yleensä silloin kun oma rinnanalusmitta on n. 80cm, muutama sentti suuntaan tai toiseen.
Tai sitten siinä liivimallissa on vaan isot erot kooissa, toisen koon kuppi on liian pieni, mutta seuraavan koon kuppiin jää tyhjää. Jos oma rinta vaatisi noiden välillä olevan kupin, niin sitä ei tietenkään ole.
Huvittavaa, miten jotkut tuntuu tietävän ihmistä näkemättäkin, että mikä tämän "oikea" koko on, ja että tämä on aina käyttänyt väärää kokoa.
Olen käyttänyt vuosia jo Primadonnan liivejä. Ovat todella laadukkaita. Kestävät useita vuosia käytössä. Minulla on isot rinnat, joten tarvitsen hyvät liivit. Primadonnalta löytyy isoille rinnoille todella hyvät ja tukevat kupit. Kuppikokoni on tällä hetkellä E80, ollut jo useamman vuoden. Suosittelen Primadonnan liivejä, niitä saa myös alennusmyynnistä ainakin Bootzilta. Primadonna on siitä kiva liivimerkki, että kun tietää oman koon, ei tarvitse kokeilla rinnakkaiskokoja vaan sillä samalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.
Viereisiä hakasia ei tarvi siirtyä käyttämään. Rintsikat hajoaa käytössä ensin kaarituen kiinnityskohdasta. Kaarituki pyrkii pihalle.
Minä olen hoikka, rintakehä luinen. Ympärysmitta changen mielestä 60cm ja ne liivit puristi niin paljon, että jouduin ottamaan ne välittömästi pois ja jo siinä ajassa oli jäänyt punaiset jäljet. Tuntui ihan siltä, että kaarituki pureutuu ihon läpi ja painaa luuta. Käytän cubuksen liivejä 65cm, eivät purista ja istuvat hyvin.
Voi nyyh. Minä TIESIN, että Changella on ihan oma mitoituksensa. Siksi kerroin vain markettikokoni ja he antoi sieltä vastaavan, jossa kokolappu tietty ihan eri. Ympärys tuntui tiukalta, JOTEN AVASIN SUUNI ja sanoin, ettei tässä voi hengittää, vaikka myyjä oli sitä mieltä, että voisi olla tiukempikin. Myyjä etsi kokoa suuremman ympäryksen ja löysin elämäni parhaat liivit! Nyt en muualta enää ostakaan ja tuo koko ja muoto on aina täydellinen, vaikka valitsisin liikkeestä mitä vain.
Ex-liivimyyjä täällä. Liivien istuvuutta voi arvioida näillä seikoilla:
-Kupin koko ja istuvuus. Kuppi ei saa jäädä väljäksi, eli sinne ei saa jäädä tyhjää tilaa, tai kangasta rypylle. Mutta rinta ei myöskään saa pursuta kupista yli, tai ulos. Kupin istuvuus kannattaa katsoa edestä ja sivulta kainalosta. Koko rinnan tulee siis joka suunnasta katsottuna olla kupissa, kuppi ei saa olla rinnan päällä eikä rinta tursuta siitä ulos. On myös hyvä muistaa, että kaikki kuppimallit ei sovi kaikille. Kannattaa ottaa sovitukseen muutamia erilaisia, esim. balconettea, t-paitaliiviä jne. Monilla naisilla rinnat ovat myös hieman eripariset, eli täytyy löytää ns. kompromissi. Liivit, jotka istuu toiseen rintaan täydellisesti saattavat toisen kohdalla jättää kupin hieman vajaaksi, mutta se on melko tavallista.
-Ympärysmitan tulee olla sellainen, ettei se liivit lähde nousemaan selästä ylös. Silloin ympärys on liian suuri. Ympärys on puolestaan liian tiukka, jos liivin ja ihon väliin ei mahdu kahta sormea. Liivit saa olla napakat, mutta kyllä niiden pitää olla myös mukavat päällä, eli liivit eivät saa vaikeuttaa hengittämistä, liikkumista, tai hangata ihoa. Liivit sovitetaan aina uloimmassa, väljimmässä hakasessa, jotta käytön ja pesun myötä elastaanin heikentyessä ja liivin löystyessä, niihin jää varaa kiristää ympärystä.
-Olkaimien tulee pysyä helposti paikoillaan, eikä lähteä tippumaan ja valumaan. Kaikilla on varmasti joskus ollut liivejä, jotka tätä tekee. Tässäkin on se sama, eli kaikki mallit eivät sovi kaikille.
-Rinnakkaiskoot, esim. C-kuppi ei kaikissa ympärysmitoissa ole samankokoinen, eli ei voi vaan ajatella, että on vaikka C-kupin rinnat. Esim. 75C vastaa kokoa 80B, tai 70D.
Uskoisin, että näillä vinkeillä jokainen voi itse opetella arvioimaan liivien sopivuutta ja istuvuutta. Joskus vasta käytössä selviää, mitkä on itselle oikeasti hyvät ja toimivat liivit ja mitkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vetoaa tuohon, että ne venyy käytössä, mutta yhdetkään mun liivit ei ole venyneet niin paljon, että olisi tarvinnut siirtyä käyttämään niitä viereisiä hakasia. Että se siitä venymisestä.
Viereisiä hakasia ei tarvi siirtyä käyttämään. Rintsikat hajoaa käytössä ensin kaarituen kiinnityskohdasta. Kaarituki pyrkii pihalle.
Käytät ilmeisesti todella huonoa merkkiä.
Mulla ei ole ikinä käynyt noin.
Mun koko muuttui 85B->80DD. Kerrankin kunnollisen istuvat liivit, joissa ei tursua kaikki joka paikasta!
Markettiliiveissä kuppikoot kasvaa lähinnä vain eteenpäin, kun taas Changen liiveissä kaarituki tulee leveämmälle ja tietyn pykälän kohdalla liiveissä on enemmän kangasta sivuillakin. Markettien C jättää mulle tyhjää tilaa kuppiin, mutta Changen DD litistää hieman ja muokkaa rinnoista kauniin pyöreät ja antaa nostetta. Täydelliset. Harmittaa ihan, miten paljon olen tuskaillut marketeissa ja vaatekaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne epäsopivat liivit ovat paljon kalliimmat kuin ne, joita tavallisesti käytät. Toiseksi ehkä toive olisi, että menisit sitten ostamaan samasta liikkeestä uudet liivit, kun niitä ensimmäisiä ei tule pidettyä. Yksi hyvä syy voi olla se, että siinä liikkeessä ei ollut sinun oikeaa kokoasi. Siksi piti yrittää myydä sitä, jota kaupasta sattui löytymään.
En oikeasti tiedä, onko tuossa kyse vain myyjän vallankäytöstä vai mistä. Toisaalta, jos kuppikoko on täsmälleen oikea, kupit ovat oikealla kohdalla ja liivit muuten oikein sopivat ja mieleiset, kannattaa ostaa jatkokappale, jonka ansiosta eivät ole liian tiukat.
Kuppikoko ei ole oikea jos on liian tiukat.
Tuon kirjoitti mies tai joku muu sellainen, joka ei ole koskaan tutustunut rintaliivien kokomerkintöihin.
Ei kai kaikki alusvaateliikkeissä asioivat voi niin hölmöjä olla, että ostavat niitä "imartelevia" kokoja. Se on sitten eri asia, että eräät meistä emme löydä juuri koskaan täsmälleen sopivia. Siksi niitä on tuunattava tavalla tai toisella. Jatkopala on kuitenkin se helpoin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Mun koko muuttui 85B->80DD. Kerrankin kunnollisen istuvat liivit, joissa ei tursua kaikki joka paikasta!
Markettiliiveissä kuppikoot kasvaa lähinnä vain eteenpäin, kun taas Changen liiveissä kaarituki tulee leveämmälle ja tietyn pykälän kohdalla liiveissä on enemmän kangasta sivuillakin. Markettien C jättää mulle tyhjää tilaa kuppiin, mutta Changen DD litistää hieman ja muokkaa rinnoista kauniin pyöreät ja antaa nostetta. Täydelliset. Harmittaa ihan, miten paljon olen tuskaillut marketeissa ja vaatekaupoissa.
Paljonko sinulle tästä mainoksesta maksettiin? Voi olla, että nuo B-E-kuppiset ovat sopivat , mutta meillä isorintaisilla on usein päinvastainen ongelma, eli kaarituet painavat kainaloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne epäsopivat liivit ovat paljon kalliimmat kuin ne, joita tavallisesti käytät. Toiseksi ehkä toive olisi, että menisit sitten ostamaan samasta liikkeestä uudet liivit, kun niitä ensimmäisiä ei tule pidettyä. Yksi hyvä syy voi olla se, että siinä liikkeessä ei ollut sinun oikeaa kokoasi. Siksi piti yrittää myydä sitä, jota kaupasta sattui löytymään.
En oikeasti tiedä, onko tuossa kyse vain myyjän vallankäytöstä vai mistä. Toisaalta, jos kuppikoko on täsmälleen oikea, kupit ovat oikealla kohdalla ja liivit muuten oikein sopivat ja mieleiset, kannattaa ostaa jatkokappale, jonka ansiosta eivät ole liian tiukat.
Kuppikoko ei ole oikea jos on liian tiukat.
Tuon kirjoitti mies tai joku muu sellainen, joka ei ole koskaan tutustunut rintaliivien kokomerkintöihin.
Ei kai kaikki alusvaateliikkeissä asioivat voi niin hölmöjä olla, että ostavat niitä "imartelevia" kokoja. Se on sitten eri asia, että eräät meistä emme löydä juuri koskaan täsmälleen sopivia. Siksi niitä on tuunattava tavalla tai toisella. Jatkopala on kuitenkin se helpoin tapa.
Se kuule on just noin, koko ei ole oikea jos liivit puristaa. Kuppikoko = kirjain + numero. Jompikumpi tai molemmat on pielessä jos liivi puristaa.
Vierailija kirjoitti:
Change haki jotain myynninedistäjää jokunen kuukausi sitten. En viitsinyt hakea, koska ei nyt vaan hotsita ajella ympäri Suomea muutaman neliömetrin myymälöiden välillä.
Pitäisikin käydä joskus changen liikkeessä. Niiden laskurit ainakin herjaa, kun syötän omat mitat, että minimi mitta pitää olla 65, kun minulla mitta on 62cm. Menisiköhän myyjällä pasmat sekaisin kun ei saisi myytyä liian kireitä liivejä. :D
Puhuin mittanauhan perusteella mitatusta koosta, en mittanauhan lukemasta.
Mitä se sinua häiritsee, jos en suostu käyttämään liivejä, minkä pitäminen sattuu tai ärsyttää ihoa?