Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (17518)

Vierailija
17261/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus kehotti ravistelemaan vanhoja käsityksiä, hyökkäsi fariseuksia vastaan ja riehui temppelissä. Miksi nykyuskovat pelkäävät uusia ravisteluja ja ajatuksia. Opin ei tarvitse pysyä samana, jos tulee uusia tulkintoja. Ei se ole vaarallista.

Puhu omia totuuksiasi ihan vapaasti, mutta lakkaa vääristelemästä kristinuskoa. Se ON vaarallista.

Kristinuskoa on vääristelty kautta aikojen kukin taho omiin tarkoituksiinsa sopivaksi. Naisen asema, seksi, sodat vain muutamia mainitakseni. Vallahalu on valtava, keinot otetaan uskonnosta.

Vierailija
17262/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus kehotti ravistelemaan vanhoja käsityksiä, hyökkäsi fariseuksia vastaan ja riehui temppelissä. Miksi nykyuskovat pelkäävät uusia ravisteluja ja ajatuksia. Opin ei tarvitse pysyä samana, jos tulee uusia tulkintoja. Ei se ole vaarallista.

Puhu omia totuuksiasi ihan vapaasti, mutta lakkaa vääristelemästä kristinuskoa. Se ON vaarallista.

Usko on käsittääkseni "tehty" lohdutukseksi. Uskontoa käytetään tietoisesti väärin; tehtyjen rikosten anteeksipyytämiseen ja tietenkin anteeksisaamiseen jolloin ihmisen itsensä ei tarvitse ottaa vastuuta väärinteoistaan. Seuraavana päivänä uusia koiruuksia ja illalla saa synnit anteeksi.

Rikollisilla ei tarvitse olla omaatuntoa, jos heillä on uskonto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Ortopedilla käyty ja kuten vähän epöilinkin, niin jalkaterässä on murtuma. Sain paremmat kipulääkkeet. Satutin ton kinttuni jo pari viikkoa sitten ja olen kyllä sillä kävellyt, mutta kipeä se on. Jos ei olisi Irlannin matka edessä, en olisi edes käynyt lääkärissä. Täällä kotikulmilla voi jonkin verran itse määritellä kävelemisensä määrää, mutta siellä on pakko jaksaa kävellä. Sovittiin myös, että otan yhteyttä sitten, kun haluan lähetteen Peijakseen varpaan suoristusleikkausta varten. Ehkä vuodenvaihteen jälkeen otan yhteyttä. Jonot on sinne takuulla pitkät, mutta en halua sitäkään nyt vielä, että yllättäen saisinkin jonkun peruutuspaikan. 

Vierailija
17264/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleensyntymisoppi kuului myös varhaiseen kristillisyyteen, kunnes Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 se kumottiin harhaoppia. Ihmisethän näitä uskonnollisia oppirakennelmia ja teologisia tulkintoja kehittelevät.

Vierailija
17265/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mukava tehdä Irlannin kiertomatka! Samoin Skotlannin seutu olisi kiinnostava.

Jotenkin vain olemme jämähtäneet ja kun ei enää asuta pääkaupunkseudulla niin jo lentokentälle pääsy on haasteellisempaa.

Vierailija
17266/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoon ensimmäiset kunnon yöunet takana, kun en herännyt kertaakaan yskimään. Sain jopa päivävaatteet laitettua päälle, kun monta päivää on mennyt yökkärissä peiton alla sairastaessa. Jaksaisikohan sitä vähän siivoillakin tälle päivää. Huomenna lähdetään taas mökille.

Tänään alkaa kaksi suosikkiohjelmaani telkussa: Suomen kaunein koti ja Ensitreffit alttarilla. Melkein muuta ei tule katsottuakaan paitsi uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Vierailija
17267/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MTV Uutisten mukaan Peltoselle määrättiin munuaissairauden hoitoon Prednisolon-nimistä kortisoni valmistetta" 

Alkoi hieman mietityttää, kun äitini on syönyt nyt jo yli puolen vuotta kyseistä lääkettä ja vielä toista lääkettä isoilla annoksilla. Toisaalta hänellä kyllä mieliala ihan ok ollut, mutta kai tuollaiset määrät voivat aiheuttaa sitten mitä vaan jos se on totuus Eemeli Peltosen tilanteessa. Toisaalta vaikeaa tietysti totuutta tietää ja sairaudet varmaan yleisestikin vaikuttavat mielenterveyteen. 

Vierailija
17268/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaalle olisi vielä yksi terveysaiheinen kysymys. Eli muistaakseni sinulla oli tai on käytössä biopohjainen tms lääke reuman hoitoon. Näin muistan. Äidilleni oltiin mietitty sitä käyttöön jos kortisoni ei tehoa pienellä annoksella ja tulehdusarvo nousee. Näin mietittiin vaihtoehdoksi tuota. Äidilläni siis vaan nivelrikko lonkassa, mutta tulehdusarvot korkeat silti olleet. Näin jos viitsit ja haluat niin mietin mielelläni kuulisin lääkkeestä. Näitä voi tietysti olla erilaisia. 

Vierailija
17269/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälleensyntymisoppi kuului myös varhaiseen kristillisyyteen, kunnes Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 se kumottiin harhaoppia. Ihmisethän näitä uskonnollisia oppirakennelmia ja teologisia tulkintoja kehittelevät.

No niin, nyt sitten tekemään aloitetta kirkolliskokoukseen jälleensyntymisopin palauttamisesta kristinuskoon. Voi mitä vääristelyä,  kun on otettu pois aito alkuoppi! Mitähän siitä on seurannut ja kenelle? Kun se on vaarallista? Vaadin puhdasta oppia!

Vierailija
17270/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lampaalle olisi vielä yksi terveysaiheinen kysymys. Eli muistaakseni sinulla oli tai on käytössä biopohjainen tms lääke reuman hoitoon. Näin muistan. Äidilleni oltiin mietitty sitä käyttöön jos kortisoni ei tehoa pienellä annoksella ja tulehdusarvo nousee. Näin mietittiin vaihtoehdoksi tuota. Äidilläni siis vaan nivelrikko lonkassa, mutta tulehdusarvot korkeat silti olleet. Näin jos viitsit ja haluat niin mietin mielelläni kuulisin lääkkeestä. Näitä voi tietysti olla erilaisia. 

Vastaan vaikka en Lammas ole. Minulla on ollut Prednisolonia pitkiä kuureja, ja vain vähäunisuutta seurannut. Nivelrikkoon on minulla nyt vain Cartexan, joka kasvattaa uutta rustoa tms.  kuluneeseen niveleen. Nyt voin tosi hyvin.

Vierailija
17271/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkoon ensimmäiset kunnon yöunet takana, kun en herännyt kertaakaan yskimään. Sain jopa päivävaatteet laitettua päälle, kun monta päivää on mennyt yökkärissä peiton alla sairastaessa. Jaksaisikohan sitä vähän siivoillakin tälle päivää. Huomenna lähdetään taas mökille.

Tänään alkaa kaksi suosikkiohjelmaani telkussa: Suomen kaunein koti ja Ensitreffit alttarilla. Melkein muuta ei tule katsottuakaan paitsi uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Onko pitkä matka mökille, missä mökki sijaitsee, onko se sinun oma? Millä menette mökille, tuleeko sinne useampikin henkilö? Mitä teette siellä? Oletko yskinyt paljon vai loppuiko jo?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reumaan käytössä metotreksaatti, joka on sytostaatti. Ei siis niitä biologisia lääkkeitä. Joskus on mulle lääkäri sellaistakin ehdottanut, mutta niissä on ollut sen verran ikävämpiä sivuvaikutuksia, että en ole vielä halunnut edes kokeilla. 

Vierailija
17273/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pitkä matka mökille, missä mökki sijaitsee, onko se sinun oma? Millä menette mökille, tuleeko sinne useampikin henkilö? Mitä teette siellä? Oletko yskinyt paljon vai loppuiko jo?

Ootko kyselyiässä? 

Vai oletko yksinkertaisesti utelias?

Vierailija
17274/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta: Se voi tulla kelle vaan, ulospäin ei läheskään aina näy. Ihminen voi olla siisti, meikattu, hoidettu, jopa iloisen oloinen. Rikas tai köyhä. Koulutettu, fiksu, maalla asuva tai kaipunkilainen. Työssä käyvä tai työtön. Minkä ikäinen vain.

Masennus voi pitkittyä, olla kertaluontoinen tai uusia.

Sen tunteen voi tietää vain saman kokenut. Kun suunta ei ole selvillä, kun värit ympäröi, mutta näet vain harmaata. Loputon suo, johon uppoat, et pääse ylös, kohta et ehkä haluakaan. Mikään ei ilahduta, innosta. Masennusta ei voi selittää, yhtä vaikea kuin selittäisit värejä syntymäsokealle.

Vierailija
17275/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia keskusteluja! Sielunvaellus herättää aina tunteita. Suurissa maailmanuskonnoissa se on täysin hyväksytty jopa korostettu juttu. Mutta ei kristinuskossa, vaikka Jeesuskin puhui toisesta tulemisestaan eli sielunvaelluksesta! 

Nyt puhut kristinuskosta väärää oppia.

En puhu. Vaan alkuperäistä oppia, johon kuului sielunvaellus, mutta ihmiset, miehet, poistivat sen kirkolliskokouksessa myöhemmin.

Vierailija
17276/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta: Se voi tulla kelle vaan, ulospäin ei läheskään aina näy. Ihminen voi olla siisti, meikattu, hoidettu, jopa iloisen oloinen. Rikas tai köyhä. Koulutettu, fiksu, maalla asuva tai kaipunkilainen. Työssä käyvä tai työtön. Minkä ikäinen vain.

Masennus voi pitkittyä, olla kertaluontoinen tai uusia.

Sen tunteen voi tietää vain saman kokenut. Kun suunta ei ole selvillä, kun värit ympäröi, mutta näet vain harmaata. Loputon suo, johon uppoat, et pääse ylös, kohta et ehkä haluakaan. Mikään ei ilahduta, innosta. Masennusta ei voi selittää, yhtä vaikea kuin selittäisit värejä syntymäsokealle.

Kuin tyhjään kaivoon putoaisi, eikä ylös pysty kiipeämään. Jos mielialasta otettaisiin ekg, masentuneella se näyttäisi pelkkää viivaa.

Vierailija
17277/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on reumaan käytössä metotreksaatti, joka on sytostaatti. Ei siis niitä biologisia lääkkeitä. Joskus on mulle lääkäri sellaistakin ehdottanut, mutta niissä on ollut sen verran ikävämpiä sivuvaikutuksia, että en ole vielä halunnut edes kokeilla. 

Pahoittelut, että muistin väärin. Eli nuo biologiset lääkkeet eivät siis ole sinusta hyvä vaihtoehto. Toivotaan, että äitini tulehdusarvo nyt pysyisi pienellä kortisonianniksella alhaalla eli. Siitä tässä on nyt kyse, kun heti kun lasketaan niin ollaan yli 100 lukemissa helposti. 

Vierailija
17278/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas, oot ehkä kertonutkin jo...

Kauanko ootte reissussa? Minkälainen ilma siellä on? Paljosta kävelemisestä kerroit, tuleeko paljon kilometrejä, mitä arvelet.

Haaveilen niin tuonne reissaamisesta - ja moneen muuhun kohteeseen kans

Anonyymi - ikuisesti

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, että muistin väärin. Eli

En koe, että ne olisivat mulle NYT hyvä vaihtoehto. Tähän asti olen aina pärjännyt sytostaateilla ja välillä on ollut aika pitkiäkin lähes oireettomia aikoja. Kunnes reuma on aktivoitunut taas uudelleen. Kun mulla on myös se moninivelrikko, niin aina ei ole voinut erottaa kipujen perusteella, onko kyse vain nivelrikon pahentumisesta vai reuman pahentumisesta. Jos ja kun mun reumani jossain vaiheessa etenee niin, ettei sytostaatit enää riitä, niin sitten on vissiin harkittava niitä biologisiakin. Osa biologisista on sellaisia, että koska mulla on muitakin sairauksia, niin riski niiden pahenemisesta on sitten isompi. Pitää siis jossain vaiheessa punnita eri vaihtoehtoja. Kivutonhan mä en ole ollut kolmeenkymmeneen vuoteen kuin muutaman päivän, joten kipu on mun uskollisin ystäväni. Se on satavarmasti mun kanssani, kun jonain päivänä kuoleen. Koska sairastuin niin nuorena, mun oli pakko oppia elämään kipujeni kanssa. Kuopus oli vasta 3v, kun ekat reumaoireet alkoi. En mä niitä biologisia nytkään täysin tyrmää, mutta en koe tällä hetkellä olevani tilanteessa, jossa ne olisi ainoa vaihtoehto.

Vierailija
17280/17518 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos lammas vastauksistasi. En minä halua, silti, että sinun pitää tavallaan pohtia meidän asioitamme liikaa. Ymmärrän kyllä, että sinulla on omatkin huolesi asioiden kanssa.