Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (24139)
Kotiuduin eilen sairaalasta. Nyt lepäilen sängyllä ja kuuntelen, kun kotisiivoojat laittavat paikkoja kuntoon. Osallistun siten kotitöihin, kun fyysinen kunto ei paljon muuhun taivu.
Vierailija kirjoitti:
Kotiuduin eilen sairaalasta. Nyt lepäilen sängyllä ja kuuntelen, kun kotisiivoojat laittavat paikkoja kuntoon. Osallistun siten kotitöihin, kun fyysinen kunto ei paljon muuhun taivu.
Toipumista Sinulle, lepäile rauhassa. Kotityöt voi odottaa kyllä, tai onhan hyvä, että saat apua nyt.
Doris
Hammaskipua ja alkavaa flunssaa kuuluu. Väsyttääkin, vaikka nukuin yön ihan hyvin. Onneksi voin lojua vaikka koko päivän peiton alla ja yrittää vaikka lukea. Huomenna ehkä parempi päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon "maakunta" keskusteluun vielä niin kyllä itseäkin joskus harmittaa se, etten ole mistään kotoisin. Olen syntynyt pääkaupunkiseudulla ja sieltä kulkeutunut asumaan yhteen paikkaa ja sieltä taas toiseen. Sitten aikuisena olen pääosin asunut täällä missä nyt asun, mutta minulla ei ole juuria tänne ja en tiedä tapoja enkä perinteitä yms mitään muutakaan. Sukua asuu tietyissä paikoissa, mutta etäiset välit (en kirjoita tästä nyt) ja eivät nekään paikkakunnat esim suvun puolesta tuttuja ole. Näin koen välillä olevani hyvin irrallinen ihminen näissä asioissa.
Toki tiedän tätäkin paikkakuntaa ja tunnistan tiet ja maisemat, mutta siihen se jää. Ehkä näin sopisin paremmin tämän asian puolesta kaupunkiin asumaan jossa olisi meitä muita juurettomia ehkä enemmän, kun moni minkäkin syyn vuoksi sinne ajautuisi.
Minulla on päinvastainen tilanne, sukuni on kävellyt näitä sarkoja 1700-luvulta lähtien. Olen yksi lenkki sukupolvien ketjussa ja juuret syvällä oman maan mullassa. Vähän liiankin syvällä, koska hyvin kotiseutu- ja kotirakkaana ihmisenä minun on ollut vaikea lähteä minnekään kun koti-ikävä tuli aina. Vasta nyt vanhempana olen osannut nauttia matkustamisesta, uusista maisemista.
Vierailija kirjoitti:
Vanhenevat miehet alkaen 55v saati vanhat äijät kovapäisiä jääriä, inttävät viimeisen sanan kaikessa ja kaikesta. Pistävät lopulta suun kiinni eivätkä puhu mitään. Katsovat toisaalle, pyörittelevät silmiä ja häipyvät huoneesta.
Testosteroni pitää miehillä möyryä yllä. Kun testotaso laskee vanhemmiten, miehistä tulee säyseämpiä, jopa mukavia, hauskoja.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskipua ja alkavaa flunssaa kuuluu. Väsyttääkin, vaikka nukuin yön ihan hyvin. Onneksi voin lojua vaikka koko päivän peiton alla ja yrittää vaikka lukea. Huomenna ehkä parempi päivä.
Nyt tarvittaisiin hammaskeijua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa! Lähtikö nyt keskustelu Pohjanmaalaisten kesken tuosta ' Morjens sano komiat toisillens' tervehdyksestäni 😄 Itse olen täältä aivan etelästä ja eri läänistä.
Ehkäpä se lähti Komiat -bändin lämppärikeikasta, jota hehkutin täällä ja kehuin Aleksin komeutta :D
Tämä onkin tärkeätä tietää, kuka saa kunnian keskustelun aloittamisesta etelä-pohjalaisten kesken.
Ei trenkää paljahtaa, notta yhyres teimmä tuon komian pohorinnan. Alakaavat muut turhan tähären karehtia. Moomma sopuusta väkiä. Notta.
Soot taaski oikias!
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on ollut hammaskipua ja kyllä se vaikuttaa syömiseenkin. Tänään oli ilo, kun kipu on poissa ainakin hetkellisesti. Toivon ettei palaisi.
Jälleen tilasin ja sain Vimman mekon. Omituista että postimaksu kotiovelle tuotuna oli jotain 3,90 kuin jos olisin hakenut sen kilometrien päästä noutopisteestä jolloin postimaksu olisi ollut 3 euroa kalliimpi. Nätti mekko, pakkohan se on pitää laitan sen laatikkoon sängyn alle odottamaan pikkujouluja..ja ettei mies ihan heti huomaa minun sijoituksiani.
Ihme! Olin neljän km kyläkierroksella, ties koska viimeksi. Musta on tullut patalaiska 😧
Vierailija kirjoitti:
No höh. Kipeitä on tänään linjoilla. Voiko flunssan oireet johtua hammaskivusta? Onko kuumetta, jospa hammas on tulehtunut/reikiintynyt. Toipumista sinulle.
Sämpylät uunissa... tuoksuu jo
Doris
Vierailija kirjoitti:
Jälleen tilasin ja sain Vimman mekon. Omituista että postimaksu kotiovelle tuotuna oli jotain 3,90 kuin jos olisin hakenut sen kilometrien päästä noutopisteestä jolloin postimaksu olisi ollut 3 euroa kalliimpi. Nätti mekko, pakkohan se on pitää laitan sen laatikkoon sängyn alle odottamaan pikkujouluja..ja ettei mies ihan heti huomaa minun sijoituksiani.
Ostin kerran kirpparilta kauniin pronssisen sormuksen. Isompaa en halunnut, kun puoliso joskus tuppaa moitiskelemaan tavaramäärääni, lankojani, kankaitani, kirjojani. Hyvähän hänen on askarrella verstaassaan, minäkin tahon oman naisluolan.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsiivous?
Kenen mielestä kuuluu tehdä itse?
Kenen mielestä saa jäädä jälkeläisille?
Ai niin, tähän mun piti vastata jo aiemmin. Minusta kuolinsiivous tarkoittaa sitä, että luopuu niistä tavaroista, joita ei enää elinaikanaan tarvitse. Ja siten kuolinsiivouksen tekee se, jonka tavaroista on kyse. Periaatteessa kuolinsiivouksena voisi pitää sellaistakin tilannetta, missä vanhus joutuu hoivakotiin eikä kaikki omaisuus mahdu yhteen pieneen huoneeseen. Tällaisessa tapauksessa joku omainen voi ehkä joutua päättämään, mitä vanhus ottaa mukaansa hoivakotiin ja mikä heitetään pois. Varsinkin, jos vanhus itse ottaisi sinne ompelukoneen, sukset ja monot, edesmeneen puolisonsa vaatteet tms. Mutta ehkä tämä olisi kuitenkin muuttosiivous eikä kuolinsiivous? Tulkintakysymys. Sen sijaan mun mielestä kuolinsiivous ei ole enää se tavaroiden karsiminen ja hävittäminen, mitä tehdään sitten, kun tavaroiden omistaja on jo kuollut, koska vainaja ei tarvitse enää yhtään mitään tavaraa.
Palaan vielä tuohon tavaran tarpeellisuuteen eli kuolinsiivouksessa ei suinkaan tarvitse hävitttää kaikkea sellaista, mille ei ole enää konkreettista käyttöä. Koriste-esineille esimerkiksi ei ole koskaan mitään käyttöä, ne on vaan ilo silmälle. Sitten vielä sekin, että kuolinsiivous ei tarkoita sitäkään, että tavarat, joista luopuu, pitäisi ihan itse kuskata roskiin tai sorttiasemalle. Mulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, joten kun tätä kuolinsiivousta nyt sitten oloneuvospäivinäni tulen jatkamaan, niin se "handyman", josta olen aikaisemmin jo kertonutkin, tulee sitten sovitusti pakettiautonsa kanssa hakemaan ne ja vie minne viekin. Jos ikääntyvä ihminen muuttaa pienempään asuntoon, tulee automaattisesti tehtyä tavaroiden karsiminen. Mä olen aina muuttanut vain isompiin asuntoihin, joten karsimista ei ole tarvinnut tehdä. Monella vanhuksella on kodissaan sellaista tavaraa, joka on oikeastaan jo omilleen muuttaneiden lastensa tavaraa, mutta joita nämä lapset syystä tai toisesta eivät ole hakeneet omiin koteihinsa. Siis vaikka eivät enää asukaan missään opiskelija-asunnossa vaan jo itsekin perheasunnoissa. Mäkin säilytin kotonani toistakymmentä vuotta tyttäreni monia tavaroita. Kun niistä kysyin, niin sanoi, ettei saa heittää pois. Että hän hakee sitten, kun on isompi asunto. Isompi asunto oli ollut jo monta vuotta, mutta vasta, kun mulla oli se iso vesivahinko ja asunnon alakerta oli viikossa pakko saada tyhjäksi, sanoi, että no heitä pois. Eli ihan turhaan täällä säilytin lähes 15 vuotta hänen tavaroitaan :D Mä näen kuolinsiivouksen merkityksen myös siinä, että kun tavaraa on vähemmän, on helpompaa siivota. Lisäksi käyttötavarat voi olla kaapeissa sellaisella korkeudella, että ei tarvitse kyykistyä eikä kiipeillä tikkailla. Myös se, että jos liikuntakyky heikkenee, asunnossa mahtuu paremmin liikkumaan vaikka kyynärsauvojen tai rollaattorin kanssa. Kuolinsiivouksella voi siis tehdä kodistaan myös mahdollisimman esteettömän. Jotta voisi asua siellä mahdollisimman pitkään.
Tänä aamuna oli ollut 2 astetta pakkasta, maa valkoinen, kun mieheni oli herännyt.
Puolen päivän jälkeen oli pari rankkaa vesisade- ja raekuuroa. Nyt paistaa aurinko, tummia pilviäkin on taivaalla.
Otin kesäkurpitsat kasvimaalta pois. Lähipäivinä onkin luvassa kesäkurpitsaruokia. Tänään tein ekan kerran ruoaksi kesäkurpitsa-broilerikiusausta; ihan hyvää tuli.
Mieheni poimimat mustikat taas puhdistin.
Päivän mukavia asioita oli puhelinkeskustelu sisareni kanssa ja kirje kirjeystävältäni.
Hyvää päivän jatkoa!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsiivous?
Kenen mielestä kuuluu tehdä itse?
Kenen mielestä saa jäädä jälkeläisille?Ai niin, tähän mun piti vastata jo aiemmin. Minusta kuolinsiivous tarkoittaa sitä, että luopuu niistä tavaroista, joita ei enää elinaikanaan tarvitse. Ja siten kuolinsiivouksen tekee se, jonka tavaroista on kyse. Periaatteessa kuolinsiivouksena voisi pitää sellaistakin tilannetta, missä vanhus joutuu hoivakotiin eikä kaikki omaisuus mahdu yhteen pieneen huoneeseen. Tällaisessa tapauksessa joku omainen voi ehkä joutua päättämään, mitä vanhus ottaa mukaansa hoivakotiin ja mikä heitetään pois. Varsinkin, jos vanhus itse ottaisi sinne ompelukoneen, sukset ja monot, edesmeneen puolisonsa vaatteet tms. Mutta ehkä tämä olisi kuitenkin muuttosiivous eikä kuolinsiivous? Tulkintakysymys. Sen sijaan mun mielestä kuolinsiivous ei ole enää se tavaroiden karsiminen j
Tää oli hyvin selkeä kirjoitus.
Itse en osta kuin harvoin vaatteita. Monesti kirppikseltä ostan arkivaatteet mitä päivittäin käytän. Minulla on aiemmilta vuosilta edelleen hyviä vaatteita olemassa ja näin en oikeastaan tarvitse mitään. Juhlavaatteet myyty pois melkein kun joskus ostin mekkoja ja tajusin ettei minun tule niitä missään pidettyä niin parempi myydä pois. Mitä juhlavampi vaate niin sitä harvemmin käytän. Joskus mietin, että sukuni puolesta on varmaan ikinä enää saa kutsua minnekään juhliin. Jos taas itse pitäisin juhlat niin ei olisi ketään jota kutsua myöskään.
Eräs äitini tuttu kertoi joskus, että kun naimisiin meni niin oli omasta suvusta vain vanhemmat ja minä olisin vastaava. Vai kutsuisiko joku häihinsä sellaisia, jotka eivät kutsuneet omiinsa. Minä en. Toki mistähän tämäkin kaikki ajatus nyt tuli, kun omassa päässäni olen miettinyt etten ikinä päädy menemään vihille. En näe itseäni siinä tilanteessa ja en kirjoita tätä surullisena kuitenkaan.
Oletteko tehneet dna-testiä, "sukuselvitystä? Minä ja myös muut perheenjäsenet on sen tehneet. Itse olen 92% suomalainen, 8% Keski-Aasiasta (ehkä jotain jurttakansaa). Paljastui paljon samaa perimää olevia, ihan työkavereita olivat. Ilmankos tulin heidän kansssan kaikista parhaiten juttuun :D Lähisuvun juuret vievät pääosin rannikolle, sekä Etelä-Pohjanmaalle. Itä-Suomessa samaa perimää olevia ei löytynyt. Yksi venäläinen, pienen pieni osa samaa dna:ta Suomessa asuva löytyi ja itse osasinkin jotenkin jäljittää miten se on mahdollista. Muita yllätyksiä ei löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet dna-testiä, "sukuselvitystä? Minä ja myös muut perheenjäsenet on sen tehneet. Itse olen 92% suomalainen, 8% Keski-Aasiasta (ehkä jotain jurttakansaa). Paljastui paljon samaa perimää olevia, ihan työkavereita olivat. Ilmankos tulin heidän kansssan kaikista parhaiten juttuun :D Lähisuvun juuret vievät pääosin rannikolle, sekä Etelä-Pohjanmaalle. Itä-Suomessa samaa perimää olevia ei löytynyt. Yksi venäläinen, pienen pieni osa samaa dna:ta Suomessa asuva löytyi ja itse osasinkin jotenkin jäljittää miten se on mahdollista. Muita yllätyksiä ei löytynyt.
Joo, tehtiin mun siskoni kanssa loppuvuodesta 2019. Mun tyttäreni oli tehnyt jo vähän aiemmin. Testin perusteella siskoni on mun siskoni ja tyttäreni mun tyttäreni :D On sitten serkkuja ja muitakin tehnyt tuon testin, mutta ei läheskään kaikki. Moni ei edes halua tehdä ja ymmärrän hyvin, miksi ei. Nuohan on sitten kauppatavaraa noi meidän DNA:t. Mä kuitenkin olen lahjoittanut DNA:tani jo muutenkin. Kun mulle tehtiin eka polven tekonivelleikkaus, niin jo silloin kysyttiin, saako sen mun poistettavan polvinivelen ottaa tutkimuskäyttöön. Ja mainittiin siinä kyselyssä myös DNA:n käyttö. Annoin luvan.
Tuon testin mukaan olen 92,4%:sti suomalainen, 3,9%:sti irlantilainen (arvaa, miksi olen lähdössä ensi kuussa Irlantiin ja miksi aloin viettää heti maaliskuussa 2020 Pyhän Patrickin päuvää :D) , 1,5% skandinaavi, 1,2% japanilainen ja korealainen sekä 1% malesialainen. Noh, tuolta kaukaa idästähän meidän sukujuuret täällä on pitkälti peräisin.
Tämä vauva-sivu on "huollossa", toimiiko teillä normaalisti?
Vielä sananen leipomisesta: esim pulla- tai sämpylätaikina ei vaadi vatkainta. Eikä perus piimäkakku tai -marja/omenapiirakka. Teeleivät on helppo, maistuva leipominen, voi varioida kauraryyneillä tai siemenillä. Päälle suolaista tai makeaa. Siemennäkkileipä on tosi maukas. Mikään yllämainituista ei vaadi vatkaamista. Kokeilisit edes.