Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (24139)

Vierailija
16601/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä luin Tuuli Salmisen kirjan Enimmäkseen käyttökelpoinen.

Siellä oli Irinan ohje: "Minä sanon tämän kaikille vanheneville naisille. Kun täytät kuusikymmentä, lopeta kaikenlainen herttaisuus ja positiivisuus. Ala riivinraudaksi. Se on vanhoille naisille ainoa keino pärjätä tässä maailmassa, ja piste."

Muutama tällainen hauska kohta, mutta muuten kirja ei sävähdyttänyt, vaikka vanha nainen olenkin. 🤭😊

Aika kamala ohje. En tosiaan allekirjoita. Ihan potaskaa tällainen "voimaantuminen". Miksi meidän aikamme tuottaa tällaista ilmiötä? Tämä ei tuota kunniaa vanheneville naisille. Älkää uskoko tällaista, vaikka viihteen keinoin tässä esitetään, mutta on nähtävissä muuallakin yhteiskunnassamme.

Tuttuni työskentelee "vanhainkodissa, vuodeosastolla" ja kyllä, useimmat naiset vanhetessaan muuttuu kitkeriksi, pahansuovaksi ja ilkeiksi, harvassa ovat sävyisät vanhat naiset. Miehet ikääntyessään muuttuvat kuulemma hauskoiksi, vitsikkäiksi. Tarina kertoo että järjestään kaikki miehet vanhemmiten ovat mukavia ja vitsikkäitä. Mutta heidän omaiset ovat toisinaan "riivinrautoja".

Vierailija
16602/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousin ylös tähän tyhjään päivään, ei tänään mitään ihmeitä, jos suihkussa kävisi. Näin pieniä asioita minun elämäni on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16603/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nousin ylös tähän tyhjään päivään, ei tänään mitään ihmeitä, jos suihkussa kävisi. Näin pieniä asioita minun elämäni on.

Jospa sinäkin kävisit mustikassa, leipoisit piirakan tai sämpylät, niinkuin joku täällä. Lukisit kirjan, täyttäisit sanaristikon tai tekisit palapelin. Ei ne muidenkaan hommat niin loistokkaita ole, asenne ratkaisee - aina.

Anonyymi - Ikuisesti

Vierailija
16604/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttuni työskentelee "vanhainkodissa, vuodeosastolla" ja kyllä, useimmat naiset vanhetessaan muuttuu kitkeriksi, pahansuovaksi ja ilkeiksi, harvassa ovat sävyisät vanhat naiset. Miehet ikääntyessään muuttuvat kuulemma hauskoiksi, vitsikkäiksi. Tarina kertoo että järjestään kaikki miehet vanhemmiten ovat mukavia ja vitsikkäitä. Mutta heidän omaiset ovat toisinaan "riivinrautoja"."

Äitini kokemus puolestaan, että moni vanha nainen voi olla vaikea  ja hankala, mutta ei yleensä väkivaltainen. Dementikot yms ovat usein väkivaltaisia jos ovat miehiä, mutta nainen harvemmin lyö silloinkaan, vaikka pää ei toimikaan enää kunnolla. Näin johtopäätöksenä hänen työpaikallaan asukkaista miehet vaikeimpia hoitaa ja jos tulee uusi asukas niin toivotaan aina naista. Tämä, vaikka muistisaurautta ei olisikaan. 

Vierailija
16605/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon  "maakunta" keskusteluun vielä niin kyllä itseäkin joskus harmittaa se, etten ole mistään kotoisin. Olen syntynyt pääkaupunkiseudulla ja sieltä kulkeutunut asumaan yhteen paikkaa ja sieltä taas toiseen. Sitten aikuisena olen pääosin asunut täällä missä nyt asun, mutta minulla ei ole juuria tänne ja en tiedä tapoja enkä perinteitä yms mitään muutakaan. Sukua asuu tietyissä paikoissa, mutta etäiset välit (en kirjoita tästä nyt) ja eivät nekään paikkakunnat esim suvun puolesta tuttuja ole. Näin koen välillä olevani hyvin irrallinen ihminen näissä asioissa.

Toki tiedän tätäkin paikkakuntaa ja tunnistan tiet ja maisemat, mutta siihen se jää. Ehkä näin sopisin paremmin tämän asian puolesta kaupunkiin asumaan jossa olisi meitä muita juurettomia ehkä enemmän, kun moni minkäkin syyn vuoksi sinne ajautuisi. 

Vierailija
16606/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa sinäkin kävisit mustikassa, leipoisit piirakan tai sämpylät, niinkuin joku täällä. Lukisit kirjan, täyttäisit sanaristikon tai tekisit palapelin. Ei ne muidenkaan hommat niin loistokkaita ole, asenne ratkaisee - aina.

Anonyymi - Ikuisesti

Olen täyttänytkin sanaristikko lehteä aamukahvia juodessa, ei huvita leipoa itselleni kun ei minulla käy ketään.

Vierailija
16607/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua naurattaa! Lähtikö nyt keskustelu Pohjanmaalaisten kesken tuosta ' Morjens sano komiat toisillens' tervehdyksestäni 😄 Itse olen täältä aivan etelästä ja eri läänistä.

Ehkäpä se lähti Komiat -bändin lämppärikeikasta, jota hehkutin täällä ja kehuin Aleksin komeutta :D 

Tämä onkin tärkeätä tietää, kuka saa kunnian keskustelun aloittamisesta etelä-pohjalaisten kesken.

Ei trenkää paljahtaa, notta yhyres teimmä tuon komian pohorinnan. Alakaavat muut turhan tähären karehtia. Moomma sopuusta väkiä. Notta.

Vierailija
16608/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi - Ikuisesti

Olen täyttänytkin sanaristikko lehteä aamukahvia juodessa, ei huvita leipoa itselleni kun ei minulla käy ketään.

Leipominen on rentouttavaa. Laita osa pakastimeen tai tee pieni taikina.

Kas: olisitkin voinut kertoa kuulumisiasi. Aamukahvit, mitä söit? Ristikko, oliko helppo vai vaikea? Krypto vai normaali? 

Vierailija
16609/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno viileä aamu! Pyörällä vietiin kierrätyspisteelle paperit, muovit, kartongit. Onneksi pyörässä on tilavat sivulaukut.

Iäkkäistä naisista- moni on joutunut olemaan sävyisä, kiltti, itsensä unohtava. Sitten kun iän myötä pidäkkeet höltyy niin esiin ehkä tulee katkeruus. Onneksi ei kaikilla!

Ystävistä- minulle ei jäänyt työpaikoilta ystävyyssuhteita ja kun teini- iässä muutettiin toiselle puolelle Suomea niin  luokallani olevat ystävät jäivät. Silloin ei ollut kännyköitä.

Olen vetäytyvä introvertti enkä osaa pitää suhteita yllä. Onneksi sisaruksiin on hyvät välit.

Vierailija
16610/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi - Ikuisesti

Vie naapuriin maistiaisia! Tai kutsu kahville!

Vierailija
16611/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei trenkää paljahtaa, notta yhyres teimmä tuon komian pohorinnan. Alakaavat muut turhan tähären karehtia. Moomma sopuusta väkiä. Notta.

Vierailija
16612/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että jos kävisi tänään vielä puutarhamyymälässä ja hakisi myös toisesta kaupasta pakasterasioita lisää. Olen kaikki melkein jo käyttänyt ja pitää olla hyvä kansi niissä, että pysyvät kiinni.

Toisaalta en saisi ostaa mitään turhaakaan. Mietin vaan, että nyt vähän sellainen tunne, että olisi kiva päästä käymään jossakin. Viikonloppuna menen vasta kauppaan. Tulee noin parin viikon tauko, kun olen syönyt pakastimesta kaikkea pois. Vieläkin siellä on tavaraa. Aletuotteita paljon aina ostan,  kun on sattunut löytymään.

Elämäni on melko pientä jos miettii sen pyörivän kaupan, kirppiksen, puutarhamyymälä ja ajoittain kirjaston ympärillä. Joskus tämäkin hieman ahdistaa, mutta en valita nyt tästä. 

Vierailija
16613/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenevat miehet alkaen 55v saati vanhat äijät kovapäisiä jääriä, inttävät viimeisen sanan kaikessa ja kaikesta. Pistävät lopulta suun kiinni eivätkä puhu mitään. Katsovat toisaalle,  pyörittelevät silmiä ja häipyvät huoneesta.

Vierailija
16614/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhenevat miehet alkaen 55v saati vanhat äijät kovapäisiä jääriä, inttävät viimeisen sanan kaikessa ja kaikesta. Pistävät lopulta suun kiinni eivätkä puhu mitään. Katsovat toisaalle,  pyörittelevät silmiä ja häipyvät huoneesta.

Eivät kaikki. Ystäväpiirissäni on paljon miehiä 55-70v, ovat mukavia huumorintajuisia. Tarkemmin ajatellen, vaimonsa pikemminkin määrää asioista. Vaimot puhuu puolisoistaan ilkeämmin, ei miehet vaimoistaan.

Vierailija
16615/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläpohojanmaafiilistelyyn vielä kirsikaksi kakun päälle päivän biisi:

Anssi Tikanmäen Aamu lakeuksilla

Yksi kauneimmista musiikkikappaleista. Sen sävelien myötä mukavaa päivää kaikille 🌼

Vierailija
16616/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteläpohojanmaafiilistelyyn vielä kirsikaksi kakun päälle päivän biisi:

Anssi Tikanmäen Aamu lakeuksilla

Yksi kauneimmista musiikkikappaleista. Sen sävelien myötä mukavaa päivää kaikille 🌼

Kiitos :)

Vierailija
16617/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhenevista miehistä ja naisista pitkästi jos joku jaksaa lukea, kun ajatuksia tuli mieleen.

Jos katson isääni niin isäni on aina ollut "jäärä" ja sanonut viimeisen sanan. Nuorempana kohelsi ja oli niin nopea, ettei perässä meinannut pysyä. Ei, vaikka en minäkään ollut hidas lapsi vaan liikunnallinen. Toki olin kai muuten liian haaveisiini vajoava kuin  "nukkuneen rukous" kuulemma.

Nyt myöhemmin isäni on ehkä rauhoittunut hieman ja hänellä pahantuulisuus purkautuu valituksena ja puhumattomuutena. Toki se olisi tuttua myös ollessaan nuorempi.

Isäni on pohjalainen. En tarkemmin sano, että mistä mutta koko suku pohjalaisia. Tämä nyt tuohon aiempaan keskusteluun liittyen. 

Jos isäni tilanne on hieman parantunut ja hän on rauhoittunut niin äitini on taas mennyt toiseen suuntaan. Melko vaikea ihminen välillä ja valittaa paljon.

Viime päivinä olen itse ollut vähän huonolla tuulella tiettyjen juttujen myötä ja valittanut äidilleni niistä ja tämän reaktio on ollut niin kuin yleensä, että mitä hänelle valitat. Vastasin siihen, että kuule, kun sinä itse "paasaat" minulle kaikesta lähes päivittäin niin tuolta se kuulostaa ja ehkä hieman hillitsisit jatkossa.

Äitini ei ole pohjalainen. Nuorempana pirteämpi ja mukavampi. Nykyisin hieman vaikea luonne ja ei tiedä millä päällä on. Ei taida se kortisoni jaan tehdä hyvää, kun silläkin voi olla mielialaan vaikutuksia jos pidemmän aikaa ja enemmän syö. Mietin joskus sitäkin.

Näin äitini kohdalla toivoisin, että asiat olisivat myös hänen kuntoonsa liittyen hetken seesteisiä. Tämä varmaan eniten itseäkin rasittaa, kun äitini ei oikein osaa itsekään suhtautua niihin asioihin ja valittaa niistä. 

Jos mietin vielä isovanhempia äitini puolelta (toiselta puolelta kuolivat ennen syntymääni) niin pappa oli koko ikänsä kiltti ja mukava mies. Liiankin kiltti. Mummuni toista maata ja vaikea ihminen ja vaativa. Toisaalta hyvä puhumaan ja moni piti hänenkin seurastaan. Molempia kaipaan kyllä.

Heillä ikää kuitenkin kuollessaan ja  olisin ollut melko nuori kuitenkin heidät menettäessäni, vaikka olisivat esim 5 vuotta vielä eläneet. Toki olisi se ollut parempi sekin, mutta molemmat luonnollisesti lähtivät ilman kipuja mikä on ollut hyvä asia. 

Vierailija
16618/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tuntuu melko hyvältä. Töitäkin on tullut, ja se ilahduttaa. Toivon, että tämä olisi nyt oikeasti käänne parempaan. 

Vierailija
16619/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi - Ikuisesti

Kas: olisitkin voinut kertoa kuulumisiasi. Aamukahvit, mitä söit? Ristikko, oliko helppo vai vaikea? Krypto vai normaali? 

A.Aaltosen ristikkolehti, on minulle helppo. Tuo leivonta, ei ole edes leipomiseen tarvittavia juttuja, ainekset, vatkaimet, vuoat, kaikki olen jo hävittänyt pois kun masennuin, ajattelin, että niillä ei ole enää minulle käyttöä.

Vierailija
16620/24139 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymi - Ikuisesti

Kas: olisitkin voinut kertoa kuulumisiasi. Aamukahvit, mitä söit? Ristikko, oliko helppo vai vaikea? Krypt

Et tarvitse erikseen leipomiseen tarvikkeita. Lusikalla sekoita vaikka kattilassa, voitele iso lautanen ja paista uunissa. Sokeria, jauhoja tai hiutaleita, leipämargariinia ja vaikka omenanlohkoja, niistä saat piirakan.

Ketju on lukittu.