Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22125)
Vierailija kirjoitti:
Kärsin aamuisin vaikeista masennusoireista, mikä tekee sängystä nousun vaikeaksi. Töitä pitäisi hakea, mutta usko mieluisan työn löytymiseen on menetetty ajat sitten. Nyt vain koittaa sitten miettiä, mikä olisi sellainen työ, jota kestäisi edes jotenkin. Elämässä on hyviäkin asioita, mutta tämä työttömyys ja toisaalta tuleva työhön taas tarttuminen vetää mielen matalaksi.
Jos jollakulla on tähän joku lääke, niin mieluusti kuulisin, kunhan se ei ole niitä ryhdistäytymis- tms. puheita. Kun niistä ei ole minulle apua. Eli miten voi löytää työn, joka olisi aidosti kiinnostava? Olen koulutettu ihminen, mutta omalla alalla töitä ei ole, joten minun on sovellettava osaamistani. Aina puhutaan piilotyöpaikoista, mutta toimiiko se todella, että alkaa vain lähetellä avoimia hakemuksia yrityksiin?
Ensinnä yrittäisin hoitaa tuon masennuksen. En väitä, ettetkö olisi yrittänytkin, mutta aina ei lääkkeet tai terapiakaan auta. Kuule, kokemusta on, erittäin vaikeasta lääkeresistentistä masennuksesta. Monia, monia kokeiltiin. Sairaalassakin. Minut pelasti ect-hoito + estolääkitys. 5vuotta olen ollut terve. Ei ikinä uskonut, että selviäisin siitä mustasta, upottavasta suosta hengissä. Myssyhoito, sähköstimulaatio, ketamiinihoito...
Olethan hoidon piirissä, onko kokeiltu eri keinoja? Tsemppiä tähän asiaan.
Monella paikkakunnalla on pula koulunkäyntiavustajista, henkilökohtaisista avustajista tai muista 'apukäsistä' monenlaiseen apuun, koulutusta ei välttämättä tarvita, asenne ratkaisee. Voisitko kuvitella tälläistä työtä? Avustettavien iät vaihtelee koululapsista ikäihmisiin. Joku tarvitsee apua apteekkiin, toinen konserttiin, kolmas kotitöihin, neljäs opiskeluun...
Avoimia hakemuksia kannattaa aina lähettää. Avustajapalveluille on ihan netissä rekrysivut. Entäs vuokratyö? Itse (turhaan) kaihdoin niitä, nyt on 4.kesä, kun olen samassa paikassa vuokrafirman kautta, tosi sujuvasti sujunut kaikki, olen osa-aikaeläkeläinen.
Pitkis. Olen äidinkielen ope ja huomaan sinulla olevan kirjoittamisen ja kertomisen lahja. En halua neuvoa (vaikka se onkin työtäni), mutta sinuna kirjoittaisin kirjan (tai runoja) kokemuksistani. Jollei halua tunnistettavaa tarinaa itsestään, voi paikkoja ja ihmisiä muuttaa, mutta se perustunne ja tilanteiden kehittyminen tulisi kirjassa ilmi. Sinulla on kokemuksia, joista takuulla kirjoittaisit hyvin ja samalla auttaisit itseäsi kirjoittamalla niistä. Eikä kirjaa tarvitsisi julkaista, jollet halua. Mietipä tätä! (Voi ei, taas neuvoin!)
Vierailija kirjoitti:
Pitkis. Olen äidinkielen ope ja huomaan sinulla olevan kirjoittamisen ja kertomisen lahja. En halua neuvoa (vaikka se onkin työtäni), mutta sinuna kirjoittaisin kirjan (tai runoja) kokemuksistani. Jollei halua tunnistettavaa tarinaa itsestään, voi paikkoja ja ihmisiä muuttaa, mutta se perustunne ja tilanteiden kehittyminen tulisi kirjassa ilmi. Sinulla on kokemuksia, joista takuulla kirjoittaisit hyvin ja samalla auttaisit itseäsi kirjoittamalla niistä. Eikä kirjaa tarvitsisi julkaista, jollet halua. Mietipä tätä! (Voi ei, taas neuvoin!)
Minäkin olen usein kiitellyt Pitkistä sujuvasta kirjoitustaidosta. Ja toistuvasti ihmettelen, kun hän väheksyy itseään, ettei muka olisi mitään 'annettavaa' mahdolliselle ystävälle tai kirjekaverille... on tärkeä taito osata sanoittaa ajatuksiaan, sitä taitoa ei monella ole...
Yritän minäkin olla neuvomatta, mutta mihinkäs tiikeri raidoistaan pääsisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen usein kiitellyt Pitkistä sujuvasta kirjoitustaidosta. Ja toistuvasti ihmettelen, kun hän väheksyy itseään, ettei muka olisi mitään 'annettavaa' mahdolliselle ystävälle tai kirjekaverille... on tärkeä taito osata sanoittaa ajatuksiaan, sitä taitoa ei monella ole...
Yritän minäkin olla neuvomatta, mutta mihinkäs tiikeri
Kiitos teille molemmille viesteistä. Ehkä korvaan kirjoittamisella juttukaverin puutetta ja olen oppinut ilmaisemaan kirjoittamalla kaikkea. Toisaalta en tiedä tahtoisinko kirjoittaa kokemuksistani kirjaa. Olisi varmasti hieman ikävä muistella monia asioita. Toisaalta tykkään kyllä kirjoittaa. Muistui mieleeni, kun joskus lukiossa äidinkielen opettaja sanoi minulle, kun aina viimeiseen asti kirjoitin ja viimeisenä kokeista yms poistuin, että miksi sinulla kestää niin kauan se kirjottaminen. Melko kurjasti minusta sanottu. En osannut muuta vastata kuin sen, että mietin tarkkaan mitä kirjoitan ja yritän kirjoittaa hyvin. En tiedä olisiko hänen mielestään sitten ollut parempi jos jokainen olisi sen esseen yms kirjoittanut puolessa tunnissa mikä oli vähimmäisaika ja poistunut sen jälkeen. Kyllä niitäkin oli paljon. En koskaan äidinkielessä silti ole mikään huippu ollut. Kahdeksan tyypillisin arvosana. Sinä varmasti olet parempi opettaja ainakin kivan viestisi paerusteella. Tämä siis open viestiin.
Ehkä väheksyn itseäni kokemusteni myötä. En silti koskaan ole ollut kovin itsevarma ihminen. Kirjekavereihin yms liittyen ehkä mietin elämäni olevan niin tavanomaista ja päivät toistavat itseään, etten ainakaan pidemmässä määrin keksisi enää kirjoittamisen aiheita. Toisaalta olet oikeassa siinä, että olen aina osannut sanoittaa tunteitani. Katsoin vähän aikaa sitten dokumentin "koulupudokkaista" ja syistä miksi moni nuori jättää menemättä kouluun. Siinä joku psykologi yms kertoi, että kun nuori tulee vastaanotolle niin eivät he yleensä osaa sanoittaa ajtuksiaan ja kertoa syitä koulusta poisoloon tai kertoa tunteista. Sitten pitää ottaa tunnekortit esiin ja sitten vasta se kertominen onnistuu. Itse mietin katsoessani sitä, että jos minulta olisi nuorena kysytty esim miksi kouluun meno on vaikeaa (minä silti kävin koulussa) tai mitä minä tunnen niin olisin heti osannut tarkoin kuvata sen kaiken. Näin hieman ihmettelin ohjelmaa katsoessa sitä kaikkea. Kirjekaveriasia on nyt lähinnä jäissä sen vuoksi, että olen selvittänyt sen vankiasian nyt tarkoin. Sain viimein vastaukset ja sähköpostitse kirjoittaessa pitää kaikki henkilötiedot myös antaa ja osoitteet. Näin minusta ei varmasti ole siihen, kun muutenkin olen tarkka täsät kaikesta ja en käytä somea (face, insta yms). Samalla kai minua silti neuvoa saa. En minä siitä pahastu kuitenkaan.
Viimeinen vapaapäivä, mutta osallistuin silti aamulla yhteen työpalaveriin. Miten pidempiä vapaita mulla on, sitä enemmän tökkii ajatus työpäivistä. Huomenna alan käydä nuoremman kollegan kanssa läpi yhtä osa-aluetta, johon tällä hetkellä vain mulla on kunnolla osaamista. Pääsen pikkuhiljaa siitäkin hommasta eroon.
Eilen kävin siskoni kanssa vähän ostoksilla ja kauppakeskuksen kiinalaisessa ravintolassa syömässä. Juteltiin kaikenlaista ja siskoni sanoi, ettei olisi osannut edes kuvitella, miten stressittömäksi elämä muuttuu, kun lopullisesti jää työelämästä pois. Voi tehdä mitä haluaa, missä haluaa ja milloin haluaa. Mä kyllä voin hyvinkin kuvitella :D Tuli puheeksi myös se, että tarttisin 90 cm pätkän lautaa ja siskoni snaoi, että hänellä on mökillä vaikka kuinka paljon puhtaita lautoja. Joten kun ensi viikolla taas menee muutamaksi viikoksi mökille, tuo mulle sieltä. Pitää vaan nyt miettiä, miten paljon lautoja mä haluaisin...jos joku ilta iskee taas joku uusi nikkarointi-idea :D
Pelottaa maailman tilanne nyt kun Ukraina ei suostu USA:n sovitteluehdotukseen ja usa vetäytyy rauhansovitteluista pois. Miksi Zelensky ei voi hyväksyä tilannetta ja lopettaa sotaa? Tuleeko kolmas maailmansota?
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa maailman tilanne nyt kun Ukraina ei suostu USA:n sovitteluehdotukseen ja usa vetäytyy rauhansovitteluista pois. Miksi Zelensky ei voi hyväksyä tilannetta ja lopettaa sotaa? Tuleeko kolmas maailmansota?
Zelensky ei lopeta sotaa, koska haluaa Ukrainan olevan vielä olemassa tulevaisuudessakin. Jos Venäjä nakertaa paloja siitä kokoajan niin mitä jää jäljelle enää? Koko maata ei sitten enää lopulta ole. Vuonna 2014 meni jo palanen ja sitten tulisi jatkoa tähän. Tulevaisuudessa Venäjä keksisi taas hyökätä ottaa lisää alueita. Sama kuin Suomesta nakerrettaisiin aina uusia paloja. Ei jäisi jäljelle enää mitään ja ohan Suomesta menetetty paloja jo. Onneksi Venäjä tyytyi nihin paloihin. Venäjälle kun rauhanneuvottelut ovat jotain muuta kuin todellisen rauhan sovittelua. Pari vuotta ettenpäin koko asia rauhasta taas unohtuisi ja Venäjä hyökkäisi uudestaan Ukrainaan. Tämä oma ajatukseni kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zelensky ei lopeta sotaa, koska haluaa Ukrainan olevan vielä olemassa tulevaisuudessakin. Jos Venäjä nakertaa paloja siitä kokoajan niin mitä jää jäljelle enää? Koko maata ei sitten enää lopulta ole. Vuonna 2014 meni jo palanen ja sitten tulisi jatkoa tähän. Tulevaisuudessa Venäjä keksisi taas hyökätä ottaa lisää alueita. Sama kuin Suomesta nakerrettaisiin aina uusia paloja. Ei jäisi jäljelle enää mitään ja ohan Suomesta menetetty paloja jo. Onneksi Venäjä tyytyi nihin paloihin. Venäjälle kun rauhanneuvottelut ovat jotain muuta kuin todellisen rauhan sovittelua. Pari vuotta ettenpäin koko asia rauhasta taas unohtuisi ja Venäjä hyökkäisi uudestaan Ukrainaan. Täm
Näin minäkin evakon tyttärenä ajattelen. Iso ilkeä naapuri kuvittelee voivansa lohkoa palasia naapureista miten tahtoo. Toivoisin niin pikaista rauhaa, missä Ukraina saisi pitää omat rajansa. Menetettyä Karjalaa en Suomelle takaisin halua, yhtään lisää en ole valmis antamaan!
Minuakaan ei huvita aamuisin nousta kun ei ole mihinkään pakollista menoa eikä yksin viitsi lähteä mihinkään kaupungille notkumaan, olen jo sen ikäinenkin. Onneks on tämä tietotekniikka ja laitteet millä saa ajan kulumaan jotenkin mutta eiväthän ns, ihmissuhdetta korvaa, minkä löytämisestä olen jo toivoni lopettanut.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on niin arvaamatonta. Läheisen vauva syntyi eilen, raskausaikana kaikki hyvin, nyt huomattiin sydänvika ja downin syndrooma. Vauva ei jaksa syödä sydänvian vuoksi. Äidinmaitoa kuitenkin pyritään antamaan pullolla, jos jaksaa imeä sitäkään, sen näkee. Lapsi on perheen ensimmäinen. Kaikki on uutta ja nyt vielä tämä yllätys. Mutta poika on suloinen kuin mikä. Kunpa voisin kantaa edes osan tuota taakkaa.
Kardiologi on tutkinut vauvan ja sanoi, että sydämessä on reikä ja se aiheuttaa vajaatoimintaa. Sydänleikkaus on edessä loppukesällä tai syksyllä. Kunhan siihen asti päästään, katsotaan tilanne uudestaan. Vauva jaksaa vähän imeä äidinmaitoa pullosta itsekin, sinnikäs pieni ihme. Ja nyt jo niin rakastettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on niin arvaamatonta. Läheisen vauva syntyi eilen, raskausaikana kaikki hyvin, nyt huomattiin sydänvika ja downin syndrooma. Vauva ei jaksa syödä sydänvian vuoksi. Äidinmaitoa kuitenkin pyritään antamaan pullolla, jos jaksaa imeä sitäkään, sen näkee. Lapsi on perheen ensimmäinen. Kaikki on uutta ja nyt vielä tämä yllätys. Mutta poika on suloinen kuin mikä. Kunpa voisin kantaa edes osan tuota taakkaa.
Kardiologi on tutkinut vauvan ja sanoi, että sydämessä on reikä ja se aiheuttaa vajaatoimintaa. Sydänleikkaus on edessä loppukesällä tai syksyllä. Kunhan siihen asti päästään, katsotaan tilanne uudestaan. Vauva jaksaa vähän imeä äidinmaitoa pullosta itsekin, sinnikäs pieni ihme. Ja nyt jo niin rakastettu!
Pienet vauvat on kyllä uskomattoman sisukkaita, pikkiriikkisetkin keskoset voi selvitä. Toivotaan kaikkea hyvää pienokaiselle ja perheelle. Ihmeellistä on lääketiede, kun noinkin pieniä sydämiä voi leikata.
N64
Omat murheet tuntuu pieniltä nytten pienen ihmisen alun taistelessa elämästään, oikein herkistyy miten itsekäs sitä omien murheiden kanssa joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet vauvat on kyllä uskomattoman sisukkaita, pikkiriik
Kiitos! Vanhemmat ovat jo aivan pikkuisen lumoissa ja ovat kiitollisia kaikesta. Minäkin kiitän teitä myöelämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet
Minulla oli down serkku, yli 60v ajan. Ihana, ystävällinen, hyväntuulinen. Tunsi automerkkejä tosi paljon...
Onko Puutarhuria paikalla?
Ostin alennuksesta isoja narsisseja ruukussa, torvinarsissi ja tahitinaraissi. Nyt ne ovat täydessä kukassa ja kauniita, mutta kun lakastuvat, niin miten saan ne parhaiten säilymään ensi kevääksi?
Milloin ne pitää kaivaa maahan, kun lakastuvat vai säilyvätkö purkissaan kevääseen vaikka parvekkeella?
Vierailija kirjoitti:
Ostin alennuksesta isoja narsisseja ruukussa, torvinarsissi ja tahitinaraissi. Nyt ne ovat täydessä kukassa ja kauniita, mutta kun lakastuvat, niin miten saan ne parhaiten säilymään ensi kevääksi?
Milloin ne pitää kaivaa maahan, kun lakastuvat vai säilyvätkö purkissaan kevääseen vaikka parvekkeella?
Anna lehtien kuivua niissä purkeissaan sateelta suojassa ja varjossa, vaikka jonkun rakennuksen takana räystään alla. Narsissit pitää saada syksyllä maahan aiemminkin kuin tulppaanit, syyskuun aikana useimmiten.
Tänään kyläilevän pojan kanssa aikaa vietettiin värjäsin ja leikkasin hänen hiukset, söimme makkaraperunat, äsken lähti kaverin kanssa hengailee . Minä keitän iltakahvit. Käyn emmerdalen jälkeen kaupassa.
Päästiin kakkoskodista jo kahdeksalta lähtemään ja oltiin kahden jälkeen kotona. Hyvin meni matka, ei ollut paljon liikennettä eikä satanut kuin muutamia pikkukuuroja.
Ja tietysti matkan kohokohtana lounas.
Suosimme Pizza&Puffa- paikkoja. Niissä on hyvää tavallista ruokaa runsaine salaattipöytineen.
Tykkäisimme vallan asua tuolla toisessa paikassa mutta kaksio on liian pieni. Mihin kaikki nämä tavarat laittaisi!
Leppoisaa loppuviikkoa kaikille💐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lehtien kuivua niissä purkeissaan sateelta suojassa ja varjossa, vaikka jonkun rakennuksen takana räystään alla. Narsissit pitää saada syksyllä maahan aiemminkin kuin tulppaanit, syyskuun aikana useimmiten.
Näinkin käy. Itse istutan omani ulos penkkiin heti maan lämmittyä, toukokuulla. Kaivan n 3sipulin koon syvyisen kuopan penkkiin ja istutan sinne, kastelen. Sieltä ne nousee vuodesta toiseen. Normaalistihan narsissin sipulit istutetään syksyllä
Puutarhuri
Lapsi pääsee tänään kotiin! Hän oli mielissään, kun saa sairaslomaa niin kuin aikuisetkin! Kipuja on, mutta hyvä kirja auttaa siihenkin hänen mielestään. Ja jäätelö. Ja syli.