Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22197)
Mä mietin tuota politiikasta puhumista. Yhteiskunnallisista asioista on aina puhuttu paljonkin, mutta en sanoisi, että varsinaisesti politiikasta olisi puhuttu. Siis puolueista yms. Ei aavistustakaan, mitä puoluetta aikuiset lapseni, siskoni tai vanhempani, ystävistäni puhumattakaan kannattavat ja äänestävät. Jotkut kaverini tekevät oman poliittisen kantansa hyvinkin selväksi Facebookissa, mutta suurin osa ei. En tiedä edes sitä, ovatko muut kovinkin nk puolueuskollisia vai onko joku kenties samalla tavalla poliittisesti sitoutumaton kuin minä eli voin äänestää mitä puoluetta tahansa. Oikealta, keskeltä ja vasemmalta. Mun äänestyspäätökseeni vaikuttaa aina ensinnäkin se, mistä vaaleista on kyse. Ja toiseksi se, mitä on seuraavalla hallitus- tai valtuustokaudella päätettävien asioiden listalla. Sen jälkeen luen kaikkien puolueiden agendat ja valitsen sen, joka on niissä asioissa lähimpänä omaa mielipidettäni.
Mun pääsiäisen prinsessakakku taitaakin jalostua prinsessakakun ja charlotte russin risteytykseksi. Tein juuri kääretortun, johon laitoin täytteeksi sitruunahilloa, vaniljatuorejuustokermaa ja persikan palasia. Maistettiin reunapaloja kääriminen jälkeen ja hitsi miten hyvää! Olisi voinut laittaa mantelilastujakin joukkoon, mutta oikein hyvä näin.
Sitten näistä kääretortun paloista kokoan kulhoon reunat ja hyydytettävä sitruunarahkamousse keskelle. Kun on hyytynyt, niin kippaan kakkulautaselle ja keltainen vaahtokarkki- tai mantelimassa päälle. Ai että, tästä tulee hyvää! Kahvia ja limoncello-likööriä kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun pääsiäisen prinsessakakku taitaakin jalostua prinsessakakun ja charlotte russin risteytykseksi. Tein juuri kääretortun, johon laitoin täytteeksi sitruunahilloa, vaniljatuorejuustokermaa ja persikan palasia. Maistettiin reunapaloja kääriminen jälkeen ja hitsi miten hyvää! Olisi voinut laittaa mantelilastujakin joukkoon, mutta oikein hyvä näin.
Sitten näistä kääretortun paloista kokoan kulhoon reunat ja hyydytettävä sitruunarahkamousse keskelle. Kun on hyytynyt, niin kippaan kakkulautaselle ja keltainen vaahtokarkki- tai mantelimassa päälle. Ai että, tästä tulee hyvää! Kahvia ja limoncello-likööriä kaveriksi.
Kuulostaa herkulliselta! Mä olen yleensä tehnyt pääsiäiseksi pashaa, mutta tänä vuonna en. Pitäisi olla vähän enemmän syöjiä, jos sellaisen tekisi. Hetken aikaa harkitsin, että kutsuisin isän pääsiäisenä syömään, mutta mulle tuleekin taas hoitokoira, joten en. Sitäpaitsi isän mielestä pääsiäispöydässä pitää olla mämmiä. Mutta sun kirjoituksetasi tuli mieleen, että tein alkuvuodesta veriappelsiini-sitruunahilloa, josta tuli liian nestemäistä. On siis enemmän kastiketta kuin hilloa. Maku on kuitenkin loistava. Joten jos ostaisi kaupasta valmiin pienen pashan ja laittaisi sen päälle tuota "hilloa".
Ajatuksia tänään jos vielä tämä sallitaan, kun näitä ajatuksia pohdin nyt. Joku tavallaan suositteli minulle, että kun kerran "aikuinen ihminen selvittää ongelmansa" niin pitää hakea apua. Aloin vaan taas kerran pohtia tosissani sitä kaikkea. Ensinnäkin, vaikka kuinka välillä kuljen synkissä tunnelmissa niin en koe olevani esim diagnoosia omaava tai ole sellaisessa "kunnossa", että sellaisen saisin. Samoin en itse usko mihinkään mielialalääkkeisiin omassa tapauksessani ja niin kauan, kun pystyn nukkumaan ja olo pysyy siedettävänä niin koen pärjääväni elämässäni. Tai pärjäämään tässä arjessani.
Se mitä minun pitäisi selvittää on ikävät kokemukseni ja nuoruuteen liittyvät jutut elämässäni. Mutta eikö esim Kelan korvaama terapia vaadi ensin, että sinulla on joku diagnoosi mielenterveyteen liittyen sekä olet aloittanut lääkityksen. Näin se minusta menee. Samalla enhän minä nyt turhaan voi itselleni mitään diagnoosia hankkia mikä voisi vaikuttaa elämääni haitallisesti. Ja ilman jotain "kulukorvausta" rahani eivät riittäisi terapiassa käyntiin. Olisikin helppoa jos voisi rahallisesti ajatella, että pystyn sellaisen helposti maksamaan. Näin tämäkin asia on vaikeampi juttu kuin ehkä ajatellaan. Muutamia käyntejä voisi ehkä maksaa, mutta en usko, että olisi tarpeeksi apua.
Sitten se miksi mietin näitä juttuja. Ehkä siksi, että kun nämä jutut vaikuttavat elämääni ja tavallaan vaivaavat minua sekä näkyvät siinä miten näen itseni. Liittyvät siihen miten pystyn muiden kanssa toimimaan ja miten uskallan tehdä asioita. Eli kuitenkin kulkevat mukanani. Näin olisi hyvä saada ajatuksia niihin liittyen ja jonkun neuvoja sekä tavallaan voisin muuttaa käsitystä itsestäni. Sen vuoksi tahtoisin yrittää sitä kaikkea. Toisaalta näitä asioita en haluaisi puhua kenelle vaan ja pitäisi myös sitä "oikeaa" apua saada. Sitten toisaalta monesti joku kertoo, että terapia on vaan ollut haitallista jotenkin ja vienyt synkkiin ajatuksiin. Näin jos nyt kuitenkin pärjään itseni kanssa niin mietin onko liikaa toivoa muutosta. Lähinnä mietin tulevaisuuttani. Pahoittelen tätäkin viestiä, mutta tavallaan minun pitäisi itse tämäkin nyt selvittää.
Onpa ihana poikkeuksellinen lauantai. Aloitin päiväni käymällä Prismassa. Bonukseksi ostin sieltä simaa.
Sitten ostin kirppikseltä lähes uudenveroisen harmonikan! Tosi halvalla vieläpä ostin. Ikinä en ole näin mahtavaa löytöä tehnyt.
Sitten kävin toritapahtumassa ja söin olikohan jokin pitapossu nimeltään. Istuskelin sitten auringossa nauttien virvoitusjuomaa.
Toiset kun hankkivat grillin ja alkoivat koota sitä niin mä kävin tunnelmakävelyllä koiran kanssa. Aurinkoista tietä pitkin kuljettiin ja käännyttiin myöhemmin metsäpoluille. Upeita maisemia oli ja sääolot ihanteelliset. Mitä ihanin päivä onkaan.
Samaa ei voi sanoa aikaisemmista päivistä.
Lintuja ei kuulunut paljoa. Pikkulintujen viserrystä hetken aikaa kuului ja muuten vaan sepelkyyhky äänessä. Yhdellä synkällä tiellä näkyi lunta ja muuten oli todella kesäisen näköistä. Kesäistä on muutenkin täällä.
Omenapiirasta, suklaajäätelöä ja kahvit nautittiin. On tämä päivä nauttimista joka hetkellä.
Kari Tapio oli oikeassa, kun viime päivät itselläni oli ihan helkuttia, että myrskyn jälkeen on pouta sää
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihana poikkeuksellinen lauantai. Aloitin päiväni käymällä Prismassa. Bonukseksi ostin sieltä simaa.
Sitten ostin kirppikseltä lähes uudenveroisen harmonikan! Tosi halvalla vieläpä ostin. Ikinä en ole näin mahtavaa löytöä tehnyt.
Sitten kävin toritapahtumassa ja söin olikohan jokin pitapossu nimeltään. Istuskelin sitten auringossa nauttien virvoitusjuomaa.
Toiset kun hankkivat grillin ja alkoivat koota sitä niin mä kävin tunnelmakävelyllä koiran kanssa. Aurinkoista tietä pitkin kuljettiin ja käännyttiin myöhemmin metsäpoluille. Upeita maisemia oli ja sääolot ihanteelliset. Mitä ihanin päivä onkaan.
Samaa ei voi sanoa aikaisemmista päivistä.
Lintuja ei kuulunut paljoa. Pikkulintujen viserrystä hetken aikaa kuului ja muuten vaan sepelkyyhky äänessä. Yhdellä synkällä tiellä näkyi lunta ja muuten oli todella kesäisen näköistä. Kesäistä on muutenkin täällä.
Omenapii
Osaatko soittaa harmonikkaa? Itse olen joskus kokeillut. Pianoa soitan, mutta haitarissa on ihan eri logiikka. Kyllä senkin toki oppii, ja soinnuilla säestäminen on hanurilla helppoa.
Ei se nauttiminen lopu vieläkään, sillä makkaraa syödään testataksemme uutta grilliä. Iltamyöhäsellä katson The Straight Story leffan herkkujen kera. Kahdeksan prosenttista Karhuakin tuli maistettua ja onpa erinomaisen makuista vahvuuteensa nähden.
Tein just havainnon, että tänään oon kahden eri ratakiskojen vieressä kulkenut. Metsän poikki kulkee tavarajunien kiskot ja kotini läheisyydessä kulkee matkustajajunat.
Totesin lenkillä, että asunpa loistavalla seudulla, kun maalaista ja kaupunkia on niin lähellä toisiaan. Ei joka puolella Suomea ole näin monimuotoista kuin täällä. Jos uimaankin haluaisin niin ei 10 km matkaakaan uimaan.
Täynnä optimistisuutta oon tänään.
"Osaatko soittaa harmonikkaa? Itse olen joskus kokeillut. Pianoa soitan, mutta haitarissa on ihan eri logiikka. Kyllä senkin toki oppii, ja soinnuilla säestäminen on hanurilla helppoa."
En ole koskaan soittanut, mutta osaan muita soittimia soittaa. Aina on houkuttanut soittaa haitariakin, mutta eipä ne kovin halpoja ole. Nyt löysin alle 50e maksavan harmonikan. Kaduttanut olisi, jos en olisi ostanut sitä, kun niin halpa oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nauttiminen lopu vieläkään, sillä makkaraa syödään testataksemme uutta grilliä. Iltamyöhäsellä katson The Straight Story leffan herkkujen kera. Kahdeksan prosenttista Karhuakin tuli maistettua ja onpa erinomaisen makuista vahvuuteensa nähden.
Tein just havainnon, että tänään oon kahden eri ratakiskojen vieressä kulkenut. Metsän poikki kulkee tavarajunien kiskot ja kotini läheisyydessä kulkee matkustajajunat.
Totesin lenkillä, että asunpa loistavalla seudulla, kun maalaista ja kaupunkia on niin lähellä toisiaan. Ei joka puolella Suomea ole näin monimuotoista kuin täällä. Jos uimaankin haluaisin niin ei 10 km matkaakaan uimaan.
Täynnä optimistisuutta oon tänään.
Huippu leffan oot valinnu. David Lynchin ex vaimo oli toissa vuona Sodiksessa tekijävieraana. Luulen että tänä vuonna edesmennyttä mestaria muistetaan siellä myös. Tuo mainitsemasi leffa oli Timo Malmin meille valitsema.
Ainoa Lynch on Eraser Head - Pyyhekumipää, mitä en voinut katsoa loppuun...
Huomenna äänestämään.
Virvon varvon tänään jo valmiiksi
N64
Kyllä mummeli taisi olla väärässä, ei me suomalaiset arastella politiikasta puhumista.
Työpaikalla opettajainhuoneessa oli aikoinaan tuliset väännöt, sitten mentiin lempeinä tunneille. Suvun kesken on aina ennen vaaleja ja muulloinkin puhuttu puolueista ja politiikasta. Jo ihan lapsuudestani muistan isän kertoneen Veikko Vennamon ajatuksista ja hauskoista tempauksista eduskunnassa. Kyllä kansa tietää! Ja me leikittiin eduskuntaa, kannettiin porukalla Vennamoa pois salista ja Vennamo huusi aina kovaa. Sitten leikittiin Johannes Virolaista ja Ahti Karjalaista, takuttiin ja puhuttiin tankeroenglantia. Ja äänestettiin.
Mun lapset 3- ja 5-vuotiaina virpoi näin: Virvon varvon tuoreeks, terveeks tulevaks vuodeks. PIZZA sulle, palkka mulle.
Mä yritin sanoo et ei pizza, vaan vitsa. Ne kattoi mua sen näkösenä et mikä vitsa, älä nyt höpise. Pizza oli tuttu sana, vitsasta ne ei tienneet
Vein äitille ostoksensa, oli syömässä ja hoitaja juuri lähtenyt, sitten keitin pullakahvit meille, ei kauaa jaksanut jutella, halusi petiin, laitoin peiton päälle , tiskasin ja läksin kotiin.
Minulle ei enää kerrota asioita. Tunnen itseni mitättömäksi.
Innostuin myymään Tori.fi:ssä tavaraa, siinähän se aika meni ja kohta alkaa Top Gear🚘🚙🏎
Aamulla tuli sakeasti lunta. Meinattiin jo jättää äidilläni käynti väliin, parin tunnin ajomatkan päässä asuu hoitokodissa. Onneksi lähdettiin kuitenkin, kaikki sisarukset puolisoineen juhlimme äidin 97- vuotispäivää.
Äitiparka on jo ihan muistamaton mutta fyysisesti hyvässä kunnossa. Kunpa itse kuolisi ennen tuollaista vaihetta!
Kotimatkalla aurinko paistoi ja lumet oli pihalta sulaneet.
Hyvää yötä kaikille💐
N64, niin tv:n nauhotuksista katson tämän The Straight Story:n. Ihan vaan sen takia nyt katson, jos joudun tv:n uusia. On varmasti ainutlaatuista kohdata nimekkäitä tähtiä olkoon sitten minkä tahansa taiteen parissa.
Otin vähän tuntumaa harmonikan soitosta ja eipä se ollut vaikea hoksata miten sitä soitetaan. Soittaminen ja liike pitää vaan rytmittää yhteen sopiviksi. Yhtä kappalettakin soitin sillä huonoon sävyyn. Treeniä vaan lisää hanurin parissa.
Politiikasta. Itse en ole äänestänyt koskaan. Ehkä jotenkin pitäisi ns tuntea se ihminen ketä äänestää ja tietää hänen olevan oikealla asialla. Tosin mistä mitä sellaisen ihmisen tuntisin, kun ei muutenkaan ihmisiä elämässäni ole. Toisaalta ehkä ajattelen liian paljon. Eihän kukaan sitten voisi äänestää jos tutut vaan äänet saisivat. Asuessani täällä missä asun niin tiedän silti, että moni äänestää juuri tuttujaan. Näin moni kerääkin ison äänimäärän tätä kautta. Pienillä paikkakunnillakin korustuu joidenkin äänimäärät. Itse äänestäisin ihmistä joka on ns "huonompiosaisten" puolella.
Elokuvia olen nyt itsekin katsonut muutamia. Yksi niistä Hetki lyö, niminen elokuva. En pitänyt siitä kyllä yhtään ja minusta kamala suorastaan. Odotin jotain huumoria yms, mutta jotkut hetket aiheuttivat lähinnä kamalan olon vaan. Inhottava kokemus suorastaan.
Mummeli kyseli politiikasta puhumisesta. Me ollaan se perhe, joka keskusteli taannoin moraalista nuorten aikuisten kanssa. Politiikasta ollaan aina puhuttu, mun kotona puhuttiin ja meidän perheessä puhutaan. Pahimmat riidatkin on nuorten kanssa aikoinaan ollut politiikasta. Ja nuorilla keskenään. Ihanaa puhua ja tuulettaa omia luutuneita ajatuksia. Kai se on perinne, jonka kotoa saa. Se, että kaikesta keskustellaan, siihen oppii.
Puolison kanssa puhutaan politiikasta päivittäin, ollaan samoilla linjoilla. Samoja äänestettiinkin.