Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22743)
Vierailija kirjoitti:
6000 viestiä, hyvä luku!
Höpsö! Ei me täällä kerätä viestejä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6000 viestiä, hyvä luku!
Eri: ei kerätä, ei. Niitä vaan kertyy :)
Joku tääl alloittiitki jo murteel haastamise. Mie kans kokkeilen. Tulloo nii lapsuuve muistoi mielee, ko miun isoäitiin ja isoisäin olliit Karjalan evakkoi. Täällähä ol jossai oma ketjukii murteil. Oleha mie sinnekkii joskus kirjotelt. A mie kerra johonkii ketjuu vastasi tälviisii murteel, ni hetihä joku luulp minnuu spämmääjäks.
Mut itse asjaa; Hyvväähä miul tännää kuuluu, vois kyl männä paremminkii, mut näil joutaa menemää.
Mut ko joulu o jo likkeel, ni miun yksi kauneimmist joululauluist o ehdottomast, En etsi valtaa, loistoa. Sen miu isoäitiin opettiit miul, ko e olt ees kouluikän. Kesälläkkii taiettii tätä laulella.
Minoon sitä mieltä, notta kuulumisetki pitää sanua omalla äirinkielellä. Sillon ne tuloo syrämmestä asti, airosti ja torenmukaisesti.
No, mulle kuuluu hyvää, helluuset tenavat tuloo lomalla tänne ja saarahan laskia mäkiä ja toimitella kaikenmoista. Noon kaukana meistä, mutta lomilla nährähän. Soon paras joululahaja. Kaffit ja loorat tietysti kuuluu jouluhun, mutta kyllä lapsenlapset joulun teköö.
Vierailija kirjoitti:
Joku tääl alloittiitki jo murteel haastamise. Mie kans kokkeilen. Tulloo nii lapsuuve muistoi mielee, ko miun isoäitiin ja isoisäin olliit Karjalan evakkoi. Täällähä ol jossai oma ketjukii murteil. Oleha mie sinnekkii joskus kirjotelt. A mie kerra johonkii ketjuu vastasi tälviisii murteel, ni hetihä joku luulp minnuu spämmääjäks.
Mut itse asjaa; Hyvväähä miul tännää kuuluu, vois kyl männä paremminkii, mut näil joutaa menemää.
Mut ko joulu o jo likkeel, ni miun yksi kauneimmist joululauluist o ehdottomast, En etsi valtaa, loistoa. Sen miu isoäitiin opettiit miul, ko e olt ees kouluikän. Kesälläkkii taiettii tätä laulella.
Ka Käksalmest se miunkii issäin ol... Sylvian joululaulu on miun mielest parrain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6000 viestiä, hyvä luku!
Eri: ei kerätä, ei. Niitä vaan kertyy :)
Ja jotkut näyttää seurailevan niiden määriä. Ei se määrä vaan laatu : )
Vierailija kirjoitti:
Itämurteiden tuputtajat löysivät näemmä tännekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka Käksalmest se miunkii issäin ol... Sylvian joululaulu on miun mielest parrain
Miul olliit isän puolelt isovanhemmat Johanneksest. Ja toiset isovanhemmat Varsinais-Suomest. Kyl Topelius tekkiit hienot sanat kumpaanki lauluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsöttelijät! : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No löysihä mie! Haluut sie oikee Rokan Antin henges haastelemmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minoon sitä mieltä, notta kuulumisetki pitää sanua omalla äirinkielellä. Sillon ne tuloo syrämmestä asti, airosti ja torenmukaisesti.
No, mulle kuuluu hyvää, helluuset tenavat tuloo lomalla tänne ja saarahan laskia mäkiä ja toimitella kaikenmoista. Noon kaukana meistä, mutta lomilla nährähän. Soon paras joululahaja. Kaffit ja loorat tietysti kuuluu jouluhun, mutta kyllä lapsenlapset joulun teköö.
Minä, minä, minä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No löysihä mie! Haluut sie oikee Rokan Antin henges haastelemmaa.
Ei kiitos. Toivon, että kirjoitatte yleiskielellä.
"Ei kiitos. Toivon, että kirjoitatte yleiskielellä"
Usot sie, jos mie sanon, et mie en tähä loukkaantujien pokkurointii lähe! Mie piän justkii täst murteistain kii, yht paljon ko suvivirs kuuluu mei jokakevväisee päättäjäiskirkkoo.
Mikä juttu on höpsötellä toisia ja olla muutenkin häiriöksi toisille?
Todella alentavaa käytöstä toisia kohtaan.
En halua loukata tai ilkeillä mutta löytyy erikseen Murteela- ketju.
Itsekin olen siihen joskus Kainuun murteella kirjoitellut.
Tämä mukava keskustelu olisi kiva pitää yleiskielisenä, rasittavaa lukea pidempiä juttuja murteella kirjoitettuna.
Muutama sana tai lause ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tunnistaa täällä kirjoitustyyleistä. Jokaisella se on omanlaisensa.
Tuntuu ikävältä, että yhtä kirjoittajaa aletaan arvella joksikin aikaisemmaksi kirjoittajaksi ja hän joutuu puolustatumaan ja todistelemaan, ettei ole.
Tämä on anonyymi palsta, johon jokainen voi kirjoittaa joutumatta kuin epäillyksi jostain. Joskus on jokaisen mietittävä sopivia rajoja. Kaikkea, mitä miettii, ei tarvi tuoda julki. On arvostettava toisten oikeuksia. Ymmärrän, ettei tarkoitus ollut paha, mutta lopputulos ei ollut hyvä.
Pahoittelen jos minä aloitin tämän. En ehkä ajatellut tarkoittavani mitään pahaa ja monesti viestissäni sen totesinkin. Kirjoitinkin, että asian voi oikeasta jos olen väärässä. Henkilö olisi voinut vaan sanoa, etten ole se mitä tarkoitan ja sillä siisti.
Miksi jatkaa tätä kaikkea, kun en todellakaan pahalla kirjoittanut viestiäni. Näin tästäkin asiasta on minusta nyt tehty jo liiankin iso juttu. Jatkossa ehkä itse mietin taas viitsinkö kirjoittaa enää tänne jos ihan hyvällä kirjoitettu viestini tulkitaan ikäväksi. En halua alkaa miettiä mitä voin kirjoittaa, kun oikeasti kirjoitan aina mukavasti muita kohtaan, eikä tapana oli ilkeillä muille. Jos sekään ei riitä niin sitten parempi pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
"Ei kiitos. Toivon, että kirjoitatte yleiskielellä"
Usot sie, jos mie sanon, et mie en tähä loukkaantujien pokkurointii lähe! Mie piän justkii täst murteistain kii, yht paljon ko suvivirs kuuluu mei jokakevväisee päättäjäiskirkkoo.
En minä loukkaannu, kerroin vaan toivomukseni. Uskon tämän viestisi jälkeen, että et ota sitä huomioon. Taidat olla aika vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienotunteista olisi ollut sanoa vaikka, että ehkä hän täällä onkin mukana ja seuraa palstaa.
Minulla on muutama nuori sukulainen, joilta saan sähköpostia. Heidän kirjoitustyylinsä on niin samanlainen ja tekemisensäkin myös, että jollei nimi olisi alla, en tunnistaisi kestä kyse. Taitaa olla osin ikäpolvikysymys.
Arkihuolesi kaikki heitä...sen myötä tämäkin murhe pois ja hyvää joulunaikaa kaikille!
Hienotunteisita olisi olla kuvittelematta, että tietää, kuka on kommentin kirjoittaja. Juuri tällaisista oletuksista syntyy paljon draamaa.
Pahoittelut, kun minä typerys aloitin tämän ja tien näköjään suuren virheen, vaikka omasta mielestäni en kirjoittanut pahasti. Pitäkää ketjunne tästä lähin. Suututtaa itseäkin, kun syytetään turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu on höpsötellä toisia ja olla muutenkin häiriöksi toisille?
Todella alentavaa käytöstä toisia kohtaan.
Niin. Voisiko höpsö-sanan käyttö nyt päättyä? Sitä minäkin toivon.
Mukava pikkupakkanen.
Käveltiin taas kauppaan, ilman liukuestekenkiä eli ropsottimia ei olisi kyllä pysynyt pystyssä. Auran jäljiltä ikävää möykkelikköä kävelytiet oli.
Sanomme noita kenkiä ropsottimiksi kun pitävät sellaista ääntä.
Nyt pitäis pärjätä joulun yli, ruokaa jääkaappi täynnä.
Vihdoin sain laitettua joulukoristeetkin esille. Kieltämättä antaa heti tunnelmaa.
Mukava kun päivät alkaa pikkuhiljaa pitenemään!