Miksi ihmiset ylpistyvät kun kehun heitä? Antaisin mielelläni myönteistä palautetta mutta tuon takia en voi
Olen useammankin kerran saanut huomata, että kun esim. kehun työkaveriani ja vähän vähättelen itseäni, niin hän aivan lapsellisesti muuttuukin yhtäkkiä ylimieliseksi minua kohtaan. Eihän silloin kannata kehua toista ja se on siis ihan totta että ei kannata kehua. Kun tämä on nykyään aivan tuomittu mielipide ja kauheasti vain rohkaistaan myönteisen palautteen antamiseen. Että se oli muka aivan väärä ja huono ajatustapa mikä ennen ihmisillä oli, että älä kehu kun se ylpistyy.
Kommentit (108)
Ongelmasi on huono itsetunto. Vertailet itseäsi muihin. Et oikeastaan anna kehuja toiselle vaan käännät "kehumisen" itseesi. Tuollainen "teitpä hienon raportin, en minä vaan osaisi" laittaa kuulijan kiusalliseen asemaan. Kuuluuko tässä kiittää kehuista vai alkaa lohduttaa ja kehua sinua maasta taivaaseen? Tuo ei ole aito, hyvää tarkoittava kehu vaan itsekäs tapa kerjätä sääliä ja kehuja. Tuo on todellakin itsekästä, raskasta ja passiivis-aggressiivista käytöstä. Toisen onnistumisen hetkellä tunnet niin suurta kateutta ja itseinhoa, että sinun on pakko kääntää huomio itseesi.
Ei kehumiseen ja palautteen antamiseen kuulu vertailu itseen tai muihin. Minä opettajana kehun oppilaita ja annan myönteistä sekä rakentavaa palautetta joka päivä. En silloin ala vähättelemään omaa osaamistani, koska tietenkin olen heitä parempi opettamassani aineessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kehumiseen ja palautteen antamiseen kuulu vertailu itseen tai muihin. Minä opettajana kehun oppilaita ja annan myönteistä sekä rakentavaa palautetta joka päivä. En silloin ala vähättelemään omaa osaamistani, koska tietenkin olen heitä parempi opettamassani aineessa.
Oho vain opettajalta voi olettaa jotain näin älyllistä :O huh huh. Paljonko viiniä meni eilen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho vain opettajalta voi olettaa jotain näin älyllistä :O huh huh. Paljonko viiniä meni eilen?
Ja sun viestissä ei ollut mitään älyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään todella huonoja keskustelijoita kaikki, jotka eivät osaa pysyä aiheessa. Se on yksi huonon keskustelijan tuntomerkki. Aihe ei ollut joku random vauvafoorumin kirjoittaja ja hänen kykynsä työntekijänä -koska meistä kukaan ei tiedä toistemme työskentelystä palkkatöissään yhtään mitään- vaan myönteisen palautteen aiheuttama ylpistyminen.
Ap ei ole kuitenkaan viitsinyt eritellä, miten tuo mainittu "ylpistyminen" ja "ylimielisyys" ilmenevät.
No miten ne nyt yleensä ilmenevät. Etkö tiedä mitä nuo sanat tarkoittavat, vai mitä ajat takaa? Esimerkiksi määräilyä ja pomotusta se voi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä itseään pitäisi vähätellä, kun antaa toiselle kehuja?
Minusta olisi ainakin todella kiusallista tulla kehutuksi tällä tavalla. Miettisin, mitä se toinen oikeastaan ajaa takaa ja onko hänellä kenties joku ongelma itsetuntonsa kanssa.
Ei toista pidä kehua niin, että odottaa saavansa jotain vastakehuja. Ei se niin toimi. Sen sijaan toisten pyyteetön kehuminen on kivaa, kannustavaa ja luo positiivista ilmapiiriä.
Puit sanoiksi ajatukseni. On todella kiusallista, kun ensin joku kehuu sinua asiasta X ja heti perään voivottelee, kuinka hän itse on tässä samaisessa asiassa X niin huono. Heti tulee mieleen, että toinen yrittää tällä tavoin kalastella kehuja tai yrittää mielistellä alentamalla itsensä. Kumpikaan ei anna kuvaa terveitsetuntoisesta ja kypsästä ihmisestä.
Ap puhuu siitä, kuinka ihmiset ovat "ylpistyneet" hänen kehuistaan mutta minä veikkaan, että he ovat muuttuneet varautuneiksi. Ei ole mukavaa saada positiivista palautetta, jos sen antaja yrittää sen varjolla saada joitain etuja itselleen. Siksi ihmiset suhtautuvat nihkeästi ap:n kehuihin, koska vaistoavat, etteivät ne ole aitoja ja puhtain aikomuksin sanottuja. Haluavat siksi pitää etäisyyttä ja käyttäytyvät tarkoituksellisen viileästi ap:ta kohtaan.
😆 Taas näitä kristallipallon tuijottelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä käsiteltiin jo. Auktoriteettiasema on eri asia.
Huvittavaa kun nää tyypit ensin yrittää, että pitäähän sitä positiivista palautetta antaa, niin sitten kun se ei mene läpi niin sitten he keksivätkin että sen antaminen on paha asia. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on huono itsetunto. Vertailet itseäsi muihin. Et oikeastaan anna kehuja toiselle vaan käännät "kehumisen" itseesi. Tuollainen "teitpä hienon raportin, en minä vaan osaisi" laittaa kuulijan kiusalliseen asemaan. Kuuluuko tässä kiittää kehuista vai alkaa lohduttaa ja kehua sinua maasta taivaaseen? Tuo ei ole aito, hyvää tarkoittava kehu vaan itsekäs tapa kerjätä sääliä ja kehuja. Tuo on todellakin itsekästä, raskasta ja passiivis-aggressiivista käytöstä. Toisen onnistumisen hetkellä tunnet niin suurta kateutta ja itseinhoa, että sinun on pakko kääntää huomio itseesi.
😆😆😆 Siis ei ole totta miten kahelia jengiä täällä on 😆😆😆
Juu välitön burnoutti ja sairaseläkehän siitä seuraa kun joku sanoo, että olisinpa yhtä hyvä tuossa! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä itseään pitäisi vähätellä, kun antaa toiselle kehuja?
Minusta olisi ainakin todella kiusallista tulla kehutuksi tällä tavalla. Miettisin, mitä se toinen oikeastaan ajaa takaa ja onko hänellä kenties joku ongelma itsetuntonsa kanssa.
Ei toista pidä kehua niin, että odottaa saavansa jotain vastakehuja. Ei se niin toimi. Sen sijaan toisten pyyteetön kehuminen on kivaa, kannustavaa ja luo positiivista ilmapiiriä.
Puit sanoiksi ajatukseni. On todella kiusallista, kun ensin joku kehuu sinua asiasta X ja heti perään voivottelee, kuinka hän itse on tässä samaisessa asiassa X niin huono. Heti tulee mieleen, että toinen yrittää tällä tavoin kalastella kehuja tai yrittää mielistellä alentamalla itsensä. Kumpikaan ei anna kuvaa terveitsetuntoisesta ja kypsästä ihmisestä.
Ap puhuu siitä, kuinka ihmiset ovat "ylpistyneet" hänen kehuistaan mutta minä veikkaan, että he ovat muuttuneet varautuneiksi. Ei ole mukavaa saada positiivista palautetta, jos sen antaja yrittää sen varjolla saada joitain etuja itselleen. Siksi ihmiset suhtautuvat nihkeästi ap:n kehuihin, koska vaistoavat, etteivät ne ole aitoja ja puhtain aikomuksin sanottuja. Haluavat siksi pitää etäisyyttä ja käyttäytyvät tarkoituksellisen viileästi ap:ta kohtaan.
Olet todella huono keskustelija, koska et ilmeisesti lue käytyä keskustelua ollenkaan ennen kuin siihen vastaat. Tästä tulee turhaa toistoa. Olen sanonut jo lukuisia kertoja, että en tavoittele mitään vastakehuja vaan ainoastaan vastustan ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei odottaisikaan vastakehuja, on silti sopimatonta ja kehujen vastaista vetää ne kehut itseinhon myllyn läpi ennen kuin antaa ne toiselle. Vähättelyhän on vain yksi itseinhon muoto.
Tiedän tämän hyvin, koska elätän itseäni taiteella ja harrastan samalla taidetta. Ei ole mikään kehu saada kommenttia, että "Ai vitsi, kun maalaat hyvin! Mun maalaukset on ihan suttuja. Olen yrittänyt, mutta en vaan opi" tai "Miten äkkiä sait tehtyä tuon! Mulla kestää aina viikkokausia, en millään etene." tai "Onpa ihana kuva, minä osaan vaan tehdä tikku-ukon....."
En minä ruokaakaan vieraille laittaessa odottaisi, että vieraat alkavat ihastella, että miten on hyvää ruokaa ja mahtava kokki, minä itse kun keitän vedenkin pohjaan enkä osaa kokata ja maustaminen on niin työlästä ja en tajua lihan kypsennystä oikein jne.
Taidat olla tosi huumorintajuton tiukkapipo. Onneksi elävässä elämässä tuollaisia ihmisiä ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu välitön burnoutti ja sairaseläkehän siitä seuraa kun joku sanoo, että olisinpa yhtä hyvä tuossa! 😂
Ja tässä on se syy miksi ihmiset vierastavat sinua ja sinä koet sen ylimielisyytenä.
Sinä olet rasittava ihminen, jolla ei ole tilannetajua eikä ymmärrystä ottaa vadtaan rakentavaa palauteta ilman, että heität tälläisen kommentin. Ei, kaikki palaute tässä ketjussa ei ole rakentavaa, mutta hei, tämä on vauvapalsta. Osa on ihan asiaa, mutta sinä hyökkäät heti kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä on se syy miksi ihmiset vierastavat sinua ja sinä koet sen ylimielisyytenä.
Sinä olet rasittava ihminen, jolla ei ole tilannetajua eikä ymmärrystä ottaa vadtaan rakentavaa palauteta ilman, että heität tälläisen kommentin. Ei, kaikki palaute tässä ketjussa ei ole rakentavaa, mutta hei, tämä on vauvapalsta. Osa on ihan asiaa, mutta sinä hyökkäät heti kimppuun.
Ai mikä selitys tuo on, että tämä on vauva-foorumin? Minä hyökkään tai "hyökkään" vain takaisin, joten joku on sitä ennen hyökännyt minun kimppuuni, miksi et kritisoi häntä?
Juu-u, sehän se on yksi tunnetuimpia ihmissuhdeongelmia ja yksi pääasiallisista avioerojenkin syistä Suomessa ja maailmassa, että toinen kehuu ja kertoo rehellisesti että haluaisi itsekin omata kyseisen taidon. Ja tämä mun olis pitänyt kiltisti niellä.
Vauvafoorumi vauhdissa jälleen ei heleskatti... 😁
Saatana se sanoi että toivoisi että hänellä olisi yhtä hyvä laskupää kuin minulla. Tästä ei selviä ilman sairaslomaa!
Taas meni foorumin roskasakilla jauhot suuhun, niin että ei voi kuin pää punaisena ala peukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ikään kuin kuuluu siihen toisen kehumiseen, että sinä teet tämän niin hyvin, itse en osaa noin hyvin. Mitä kehumista siinä olisi, jos minä ja kaikki muutkin olisimme yhtä hyviä?
Itse ainakin arvostan enemmän sellaisen ihmisen kehuja, jonka tiedän itsekin tekevän kyseisen asian hyvin.
Hänellähän on silloin korkeammat kriteerit siihen kehun antamiseen.
Tämän foorumin ros kasakki toistaa keskusteluvirhettä nimeltä ARGUMENTUM AD NAUSEAM.
"Argumentum ad nauseam (kirjaimellisesti argumentointia pahoinvointiin saakka) merkitsee argumentointia asian toistamisella ilman uutta asiaa. Se kuuluu argumentointivirheisiin. Se yhdistyy usein sanahelinään sekä ignoratio elenchiin. Argumentum ad nauseam kuuluu usein diktatuurien retoriikkaan. Joseph Goebbelsin sanoin Kun valhetta toistetaan riittävän monta kertaa, se muuttuu totuudeksi. Loogisesti kuitenkaan saman asian toistaminen ei todista yhtään mitään."
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_nauseam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ikään kuin kuuluu siihen toisen kehumiseen, että sinä teet tämän niin hyvin, itse en osaa noin hyvin. Mitä kehumista siinä olisi, jos minä ja kaikki muutkin olisimme yhtä hyviä?
Itse ainakin arvostan enemmän sellaisen ihmisen kehuja, jonka tiedän itsekin tekevän kyseisen asian hyvin.
Hänellähän on silloin korkeammat kriteerit siihen kehun antamiseen.
Eli alatko katsoa pitkin nenänvartta sellaista ihmistä, joka julkeaa kehua sinua asiassa jossa ei itse ole yhtä hyvä?
Täällä peräänkuulutettiin myönteisen palautteen aitoutta ja rehellisyyttä. Juuri sellainen kehuhan on mahdollisimman aito ja rehellinen, joka annetaan sellaisesta taidosta, joka tekee vaikutuksen sen takia että sitä ei itsellä, ainakaan yhtä hyvänä, ole.