Miksi ihmiset ylpistyvät kun kehun heitä? Antaisin mielelläni myönteistä palautetta mutta tuon takia en voi
Olen useammankin kerran saanut huomata, että kun esim. kehun työkaveriani ja vähän vähättelen itseäni, niin hän aivan lapsellisesti muuttuukin yhtäkkiä ylimieliseksi minua kohtaan. Eihän silloin kannata kehua toista ja se on siis ihan totta että ei kannata kehua. Kun tämä on nykyään aivan tuomittu mielipide ja kauheasti vain rohkaistaan myönteisen palautteen antamiseen. Että se oli muka aivan väärä ja huono ajatustapa mikä ennen ihmisillä oli, että älä kehu kun se ylpistyy.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kehumiseen todellakaan kuulu yleisesti mikään itsensä vähättely.
Itse viimeksi esimerkiksi kehuin harjoittelijaa, joka sai erään tehtävän tehtyä paremmin, kuin aiemmin. Hänellä oli haasteita tämän asian omaksumisen kanssa ja oli hienoa huomata hänen kehittyneen.Juu no, hiukan eri tilanne kuin harjoittelija jo lähtökohtaisesti on sinun alapuolellasi.
No en mä arvota työkavereita mun ylä- tai alapuolelle. Olen kehunut muitakin työkavereita, kun olen havainnut jonkun asian hyvin tehdyksi. Ja usein ne voi oikeasti olla aika pieniä asioita, eikä siihen liity se että itse en osaisi.
Kyllä nyt taitaa vika olla sinussa ja asenteessasi itseäsi ja muita kohtaan.Ai millä perusteella? Kun asiakkaat kuitenkin ovat minuun kaikkein tyytyväisimpiä, ja se ainakin meillä on varmaan se kaikista tärkein kriteeri sille kuka on hyvä työntekijä.
Melko omahyväinen taidat olla.
Tuskin kovin pidetty työkaverikaan.
Ne sun työkaverit ei vaan jaksa sua enää. Kyse tuskin on mistään sun antamista kehuista, vaan ihan vain sinusta.
😆 Ei kelpaa mikään. Ensin vähättelen itseäni passiivis aggressiivisesti, sitten olen leuhka. Pakkohan mun oli kertoa jotain vahvuuksistani, kun täällä alettiin väittää minua jo huonoksi työntekijäksi. Taidat olla sairas n a r sisti
Ylipäätään todella huonoja keskustelijoita kaikki, jotka eivät osaa pysyä aiheessa. Se on yksi huonon keskustelijan tuntomerkki. Aihe ei ollut joku random vauvafoorumin kirjoittaja ja hänen kykynsä työntekijänä -koska meistä kukaan ei tiedä toistemme työskentelystä palkkatöissään yhtään mitään- vaan myönteisen palautteen aiheuttama ylpistyminen.
Mulla on töissä ihana toimipisteen vastaava. Hän tulee töihin, toivottaa hyvät huomenet kaikille, huomaa kivat pienet jutut tyyliin uusi kampaus jne, sanoo että onpa kiva. Tehdystä hyvästä työstä hä sanoo heti kiitokset ja epäonnistumisiin toteaa, että opit tästä ja ensi kerralla teet paremmin. Kiusaaaminen ja epäasiallinen käytös on mitä hän ei siedä yhtään, ja silloin tulee tiukka palaute. Monesti päivän päätteeksi kuuluu, että kiitos kaikille tästä päivästä.
Eikä hän kaikessa tuossa millään tavalla mainitse itseään. Eikä tarvitsekaan. Hän on pidetty (paitsi niiden kiusaajien keskuudessa) ja ihan syystä.
Muiden kehumisessa on kyse niistä muista, ei itsestä. Kehuminen siksi, että vastavuoroisesti saisi itse kehuja, on oman navan tuijottamista, ei muiden kehumista.
Luulen ap, että sinusta ei pidetä siksi, että toimintasi on kiusallista ja läpinäkyvää.
Hanki itsetunto. Lopeta teennäinen kehuminen eli mielistely eli pers een nuoleminen. Kehu jos toinen on tehnyt hyvin ja olet oikeasti sitä mieltä. Älä odota, että itse saisit vastavuoroisesti kehuja. Tee hommasi hyvin ja ole tyytyväinen siihen itse, ilman että odotat muilta arvoststa.Muut huomaa jos huomaa ja arvostaa jos arvostaa.
Ei ne sinun kehuista ylpisty, olet ymmärtänyt väärin. Ne pitää sun kehumisia ällöttävinä limaisina mielistelyinä ja haluaa ottaa suhun etäisyyttä. Ruskea kieli haisee pahalle...
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sinun kehuista ylpisty, olet ymmärtänyt väärin. Ne pitää sun kehumisia ällöttävinä limaisina mielistelyinä ja haluaa ottaa suhun etäisyyttä. Ruskea kieli haisee pahalle...
😆 Ja mistä sinulla on kaikki tämä tieto? Kristallipallosta? Miksi asiakkaat sitten ovat minuun tyytyväisiä, jos olen noin huono työntekijä?? Kun kerran kaiken tiedät, niin kerro vielä missä olen töissä ja millaisia taitoja siinä tarvitaan. Ja myönteinen palauteko onkin nyt yhtäkkiä mielistelyä ja huono asia, vaikka ensin olit sitä puolustamassa ja vaatimassa, että pitää antaa hyvää palautetta?? Yritä päättää mitä mieltä olet, p sy ko.
Kylläpä on jo liusunut kauas alkuperäisestä aiheesta on tämä ketju, voi voi... Minä luulin, että tämä on keskustelufoorumi jossa osataan keskustella.
Jos antaa toiselle kehuja, niin samalla kertaa ei pidä vähätellä itseään, koska annat silloin vallan toiselle vähätellä sinua. Joten älä koskaan luovuta omaa valtaasi toiselle ja pidä itsestäsi myös huolta. Kunnioita ja arvosta itseäsi ja myös toista. Ja palautteessa tulee olla aina rehellinen, ei miellyttää tai mielistellä. Ja mikä on se pohjimmainen syy antaa palautetta, siis miellyttäminen, että saa myös jotain itselleen? Tai onko syy olla vain rehellinen toista kohtaan, mikä on hyvää? Ei pidä koskaan uskoa siihen, jos antaa toiselle hyvää palautetta, että siitä jotain itse hyötyisi. Tai sitten palaute toiselle, että nyt näin hyvin menee ja jatka tätä, ja voit myös kehittää tätä puolta esim. töissä, mutta eivät nämä säännöt toki päde ihmissuhteissa, siis jos kehuu, että kehitä itsessäsi tätä ja tuota, koska eihän meistä kukaan ihmissuhteissa ole täydellinen, mutta tämä nyt pätee vain työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos antaa toiselle kehuja, niin samalla kertaa ei pidä vähätellä itseään, koska annat silloin vallan toiselle vähätellä sinua. Joten älä koskaan luovuta omaa valtaasi toiselle ja pidä itsestäsi myös huolta. Kunnioita ja arvosta itseäsi ja myös toista. Ja palautteessa tulee olla aina rehellinen, ei miellyttää tai mielistellä. Ja mikä on se pohjimmainen syy antaa palautetta, siis miellyttäminen, että saa myös jotain itselleen? Tai onko syy olla vain rehellinen toista kohtaan, mikä on hyvää? Ei pidä koskaan uskoa siihen, jos antaa toiselle hyvää palautetta, että siitä jotain itse hyötyisi. Tai sitten palaute toiselle, että nyt näin hyvin menee ja jatka tätä, ja voit myös kehittää tätä puolta esim. töissä, mutta eivät nämä säännöt toki päde ihmissuhteissa, siis jos kehuu, että kehitä itsessäsi tätä ja tuota, koska eihän meistä kukaan ihmissuhteissa ole täydellinen, mutta tämä nyt pätee vain työelämässä.
En ole missään esimiesasemassa, joten en mielestäni voi sanoa noin että kehitä itsessäsi tätä tai tuota. Enkä haluakaan. Kerroin jo, miksi annan myönteistä palautetta. Koska tykkään kivasta, yhteyttä ja hyvää henkeä luovasta kommunikaatiosta. Niistä sivuvaikutuksista vain en tykkää. Sääli, jos sivuvaikutuksia välttääkseen täytyy luopua myös siitä hyvästä jutusta kokonaan. Voiko kehujakin sitten antaa vain pomo, jota varmasti ei aleta lytätä alaspäin?
Mutta kiitos 47, sinun vastauksesi oli kokonaisuutena ihan hyvä. ;) Toisin kuin monen muun tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ikään kuin kuuluu siihen toisen kehumiseen, että sinä teet tämän niin hyvin, itse en osaa noin hyvin. Mitä kehumista siinä olisi, jos minä ja kaikki muutkin olisimme yhtä hyviä?
Ei kuulu. Ei toista kehuessa tarvitse millään tavalla vertailla sitä itseensä tai muihin.
No miksi jonkun kehuttava asia tekisi minuun muka minkäänlaista vaikutusta, jos olisin itse siinä ihan yhtä hyvä tai parempi??..
Jos joku tekisi oikeasti vaikutuksen, ymmärtäisit. Jos esim. olet valtavan ahkera ja joku toinenkin on sitä, ymmärtäisit, miksi se on hieno piirre.
Käytännössä siis vain olet kertonut työkaverille, missä asiassa olet huono ja hän hyvä?
Ei ole mielestäni järkevää antaa erityiskehuja sellaisesta ominaisuudesta, joka on koko porukassa kaikilla yhtä hyvä tai muilla ehkä jopa parempi. Muutenhan minun pitäisi kehua koko ajan kaikkia kaikesta.
Eli sinulla ei ole mitään omia erityisvahvuuksia? Jos sinulla on joku piirre, se on kaikilla?
Häh? Enhän minä mitään tuollaista sanonut.
Mutta koko ajan keskustelussa on piirre, että jollain itsellään ei ole mitään todennettuja vahvuuksia. Sitten yrittää kytkeä itseään muihin heitä kehumalla. Kehujen pitäisi tuottaa toisissa joku toivottu reaktio. Rehellisesti tämän keskustelun perusteella en näe, että myönteistä reaktiota kaipaavassa mitään erityistä työpiirrettä on. "Kiitos kehuista, oletpa ystävällinen" on paras odotettavissa oleva vastareaktio.
😆 Ei helvetti taas. Sanoin jo monta kertaa, että en odota mitään myönteistä reaktiota itselleni, ainoastaan en halua ylimielisyyttä! Voin ihan mielelläni olla vaikka ainoa myönteisen palautteen antaja. Opettele lukemaan.
Ongelma on, että joku voi näyttäytyä muihin ripustautuvana ja korostaa jotain heillä olevaa työpiirrettä, joka kehujalta itseltään puuttuu. Sellainen voi oikeasti olla raskasta. Kehutulle voi tulla epämukava olo, jos hän ei näe, missä kehuja on hyvä. Myöhemmin keskustelussa on noussut esiin, että asiakastyö on jonkun vahvuus. Jos on, kannattaa kertoa siitä seuraavaksi kun kehuu jotain toista. "Oletpa hyvä asiassa X, kun taas minulla on vahvuutena asiakastyö". Muuten voi vaikuttaa huithapelilta, joka vaan kehuu jotain työstä, jossa myöntää olevansa itse huono. Eli arvostaa muissa tiettyä työosaamista mutta ei edellytä samaa itseltään, vaan luulee että häntä arvostettaisiin vain muiden osaamisen kehumisesta. Ikään kuin sen jälkeen saisi luistella vapaamatkustajana osaajien siivellä.
Omalla työpaikallani on muita mielistelevä ihminen, joka saattaa työpajoissa teettää töitä muilla. Hän esittää tekevänsä muiden kanssa "yhdessä" mutta käytännössä voi vain tarkkailla hiljaa, jos huomaa, että joku muu on tekemässä jotain, vaikka muistiinpanoja ideoinnistaan. Myöhemmin väittää tehneensä yhdessä. Siinä ei muu mielistely lämmitä, jos on kuitenkin omimassa muiden panosta itselleen.
Täytyy osoittaa oma hyödyllisyytensä työpaikalla, jos arvostaa muissakin osaamista.
No jos ihmisillä on silmät päässä, ja lisäksi aivot, niin kyllä heidän pitäisi itse huomata kun toinen työntekijä on hyvä. Ei voi olla kenenkään velvollisuus retostella ja kehua itseään, eikä siihen ole tarvetta, kun on oikeasti hyvä. Sehän on sama kuin pitäisi toisia niin tyhminä, että heillä ei hoksottimet toimi.
Ensimmäinen kerta kun kuulen, että myönteisen palautteen saaminen voi olla raskasta. Kaipa minun pomo on sitten hullu. Koska hän juuri haluaa, että kokoonnumme välillä oikein yhteen kehumaan toisiamme.
Hän kai on kuvitellut, että meistä myönteisen palautteen saaminen olisi kivaa.
Toisten alaspäin painaminen on epäkypsän ihmisen merkki.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään todella huonoja keskustelijoita kaikki, jotka eivät osaa pysyä aiheessa. Se on yksi huonon keskustelijan tuntomerkki. Aihe ei ollut joku random vauvafoorumin kirjoittaja ja hänen kykynsä työntekijänä -koska meistä kukaan ei tiedä toistemme työskentelystä palkkatöissään yhtään mitään- vaan myönteisen palautteen aiheuttama ylpistyminen.
Ap ei ole kuitenkaan viitsinyt eritellä, miten tuo mainittu "ylpistyminen" ja "ylimielisyys" ilmenevät.
Miksi ihmeessä itseään pitäisi vähätellä, kun antaa toiselle kehuja?
Minusta olisi ainakin todella kiusallista tulla kehutuksi tällä tavalla. Miettisin, mitä se toinen oikeastaan ajaa takaa ja onko hänellä kenties joku ongelma itsetuntonsa kanssa.
Ei toista pidä kehua niin, että odottaa saavansa jotain vastakehuja. Ei se niin toimi. Sen sijaan toisten pyyteetön kehuminen on kivaa, kannustavaa ja luo positiivista ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Siis esität alistuvaa ja ihmettelet miksi sua alistetaan?
Ei toisen kehuminen ole alistumista. Ihmisellä on silloin hyvä itsetunto kun hän ajattelee posititiivisesti muista ja voi myös sanoa sen. Kehun saajalla on huono itsetunto, mikäli hän käyttää kehuja niiden antajaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole kuitenkaan viitsinyt eritellä, miten tuo mainittu "ylpistyminen" ja "ylimielisyys" ilmenevät.
En ole ap, mutta siskoni käytti antamiani kehuja minua vastaan. En kehu kehujen vuoksi, vaan minulla on tapana nostaa esiin ihmisten hyviä puolia. Sitten jos olin olin itse oikein maassa ja tuntui epäonnistuneelta hän alkoi kehumaan antamillani aiemmilla kehuilla itseään miten hyvä hän jossain asiassa on. Nykyään en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä.
Vaikka ei odottaisikaan vastakehuja, on silti sopimatonta ja kehujen vastaista vetää ne kehut itseinhon myllyn läpi ennen kuin antaa ne toiselle. Vähättelyhän on vain yksi itseinhon muoto.
Tiedän tämän hyvin, koska elätän itseäni taiteella ja harrastan samalla taidetta. Ei ole mikään kehu saada kommenttia, että "Ai vitsi, kun maalaat hyvin! Mun maalaukset on ihan suttuja. Olen yrittänyt, mutta en vaan opi" tai "Miten äkkiä sait tehtyä tuon! Mulla kestää aina viikkokausia, en millään etene." tai "Onpa ihana kuva, minä osaan vaan tehdä tikku-ukon....."
En minä ruokaakaan vieraille laittaessa odottaisi, että vieraat alkavat ihastella, että miten on hyvää ruokaa ja mahtava kokki, minä itse kun keitän vedenkin pohjaan enkä osaa kokata ja maustaminen on niin työlästä ja en tajua lihan kypsennystä oikein jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta siskoni käytti antamiani kehuja minua vastaan. En kehu kehujen vuoksi, vaan minulla on tapana nostaa esiin ihmisten hyviä puolia. Sitten jos olin olin itse oikein maassa ja tuntui epäonnistuneelta hän alkoi kehumaan antamillani aiemmilla kehuilla itseään miten hyvä hän jossain asiassa on. Nykyään en halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä.
Jos AP:n työyhteisössä on joku tämmönen tapaus, niin sitä tyyppiä ei sitten kehuta. Ei saa lisää vettä myllyynsä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut pitkään itsensä vähättelemisen kulttuuri. On ollut maan tapa, että itseään pitää ennemmin vähätellä kuin kehua. Ylpistellä ei saa. Minun on hyvin vaikea päästä tästä eroon kun se on minulle opetettu. Esim. työhaastattelussa en saa millään oikein sanottua missä olen hyvä. Kun ei saa kehua itseään ja pitää olla vaatimaton. Todistukseni on täynnä kiitettäviä, mutta olen, että enpä nyt kummempaa tiedä tai osaa. Olen yrittänyt opetella paperilta ulkoa omaa kehulitaniaani, mutta en vaan saa sitä haastattelussa ulos :D
Melko omahyväinen taidat olla.
Tuskin kovin pidetty työkaverikaan.
Ne sun työkaverit ei vaan jaksa sua enää. Kyse tuskin on mistään sun antamista kehuista, vaan ihan vain sinusta.