Miksi ihmiset ylpistyvät kun kehun heitä? Antaisin mielelläni myönteistä palautetta mutta tuon takia en voi
Olen useammankin kerran saanut huomata, että kun esim. kehun työkaveriani ja vähän vähättelen itseäni, niin hän aivan lapsellisesti muuttuukin yhtäkkiä ylimieliseksi minua kohtaan. Eihän silloin kannata kehua toista ja se on siis ihan totta että ei kannata kehua. Kun tämä on nykyään aivan tuomittu mielipide ja kauheasti vain rohkaistaan myönteisen palautteen antamiseen. Että se oli muka aivan väärä ja huono ajatustapa mikä ennen ihmisillä oli, että älä kehu kun se ylpistyy.
Kommentit (108)
Jos haluaisi antaa kehuja esim. jonkun uudesta takista , niin tn. siitä toisesta olisi kiva vaan kuulla ne kehut siitä takista, eikä mitään vertailua vaikka omaan takkiin ("onpa sulla ihana takki, paljon kauniimpi kuin tää mun takki"). Samalla logiikalla: "olet tosi hyvä tekemään asian x", ilman sitä jatkoa "paljon parempi kuin minä".
Eihän kehujen tai positiivisen palautteen annon ole tarkoitus mitenkään asettaa ihmisiä paremmuusjärjestykseen, vaan kertoa sille toiselle että se on onnistunut. Ei ole keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä taas todettava, että tällä palstalla ei kannata kysyä mitään, mikä vaatii lukutaitoa ja asioiden ymmärtämistä. Suurin osa suuttuu Ap:n kysymyksestä ja ymmärtää sen aivan täysin väärin. Joku keskustelussa vielä ehdottaa että luonnollinen tapa antaa kehuja on kehua ensin toista ja sitten samassa lauseessa kehua itseään perään. :D Mulla ei heräisi negatiivisia tunteita, mikäli joku antaisi mulle kehun ja toteaisi itsellään olevan vielä petrattavaa asiassa. Tosi huono itsetunto sellaisella, joka tuollaisesta ylpistyy. Vielä huonompi sellaisella, joka tuosta suuttuu ja jaksaa pauhata jollain palstalla asiasta. Laadukasta porukkaa täällä totta tosiaan.
Ohhoh! Löytyihän täältä yksi hyvän keskustelun kriteerit täyttäväkin vastaus! :) Vaikka ketjun aihe onkin jo vauvafoorumilaisten keskittymisongelmaisten takia vaihtunut täysin toiseen, niin tätä tarvittiin! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisi antaa kehuja esim. jonkun uudesta takista , niin tn. siitä toisesta olisi kiva vaan kuulla ne kehut siitä takista, eikä mitään vertailua vaikka omaan takkiin ("onpa sulla ihana takki, paljon kauniimpi kuin tää mun takki"). Samalla logiikalla: "olet tosi hyvä tekemään asian x", ilman sitä jatkoa "paljon parempi kuin minä".
Eihän kehujen tai positiivisen palautteen annon ole tarkoitus mitenkään asettaa ihmisiä paremmuusjärjestykseen, vaan kertoa sille toiselle että se on onnistunut. Ei ole keneltäkään pois.
No ei se nyt silti mikään ongelma ole, jos sanoo että toivoisi itse olevansa yhtä hyvä kuin toinen jossain.
Mietin voisiko olla kyse siitä, että Ap on työpaikalla kokenut ja hyvä asiakaspalveluosaaja mutta ei kovin hyvä uusissa ohjelmistoissa tai erityistaidoissa. Uusille tai vanhemmille sitten helposti nousee hattuun, jos joku kehuu heillä olevaa taitoa. Eivät välttämättä edes miellä, että heillä tarvitsisi olla jotain perus-asiakasosaamistaitoa.
Korkeakoulutettujen kanssa eri paikoissa työskennelleenä voin hyvin ymmärtää, että osaajalle kehu voi nousta päähän. Meillä osaaja ei välttämättä edes koe, että hänen täytyisi kovin paljon käytännön työtä tehdäkään, jos jostain erityisalasta on osaamista. Ei välttämättä myöskään ymmärtäisi, miksi pitäisi vastavuoroisesti kehua yleistanttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä peräänkuulutettiin myönteisen palautteen aitoutta ja rehellisyyttä. Juuri sellainen kehuhan on mahdollisimman aito ja rehellinen, joka annetaan sellaisesta taidosta, joka tekee vaikutuksen sen takia että sitä ei itsellä, ainakaan yhtä hyvänä, ole.
Itsensä morkkaaminen ei kuulu kehun antamiseen. Siitä tulee vaan sille toiselle epämiellyttävä olo. Pitääkö alkaa lohduttelemaan tätä itsensä vähättelijää vai jopa itsekin alkaa väheksymään omaa panosta, ettei tule juuri syytöksiä ylpistymisestä. Parempi kehu on sellainen, että yksinkertaisesti vain kehutaan sitä toisen hyvää työpanosta, mutta samalla ei laiteta toisia eikä itseä alaspäin.
Toi ei vaan ole todellista. Näytä edes yksi tutkimus, jonka mukaan toisen kehuminen niin, että samalla myöntää itse toivovansa samaa taitoa myös itselle, olisi jokin oleellinen yhteiskunnallinen ongelma. Äläkä viitsi vain louskuttaa leukojasi. Toi on nimittäin täyttä paskaa, ja todellisuudessa varsinkin miehet tykkäävät hyvinkin paljon saada naisilta tuon tyylistä ihailua.
Mitä ihmettä höpötät? Oleellinen yhteiskunnallinen ongelma?? :D :D Mitään tuollaista ei lainaamassasi viestissä väitetty. Keksit asioita omasta päästäsi. Oletko ap? Jos olet, niin ehkä tuo on juuri ongelmasi. Luet muiden käytöksessä ja sanoissa jotakin sellaista mitä siinä ei lainkaan ole. Toisin sanoen, eivät ne ihmiset ole ylpistyneet eivätkä kohdelleet sinua alentuvasti. Sinä vain kuvittelet niin.
En keksinyt mitään omasta päästäni vaan sinä, kun väität minun tekevän niin. Väitit, että kehut joihin liittyy toive, että itsellä olisi sama taito, aiheuttaisi kehujen kohteelle paskan fiiliksen. Tälle tarvittaisiin nyt jokin perustelu tai todiste, koska elävä elämä ei millään tavalla todista väitteesi puolesta, kuten ei myöskään nämä tilanteet joista itse olen tässä ketjussa puhunut. Nämä henkilöt olivat kehuistani hyvin mielissään, eivätkä millään tavalla vaivaantuneita. Muutenkin koko väite, että kehut joihin kuuluu toive että olisi itse hyvä, olisi jokin ongelma, on täysin absurdi ja vaatii hyviä perusteluja. Niitä odotan.
Vierailija kirjoitti:
Anna myönteistä palautetta niin ettet vertaile muihin etkä etenkään itseesi. Tai ainakaan käytä vertailussa negatiivistä sävyä muista. Myönteinen palaute riittää ihan hyvin vain asianytimessä. Kiitos työpanoksestasi. Tämä meni todella hienosti. Siihen voi vielä lisätä sen kohdan missä toinen suoriutui erinomaisesti. Itse en ainakaan ymmärrä miten itse alentuisi, jos kehuu toista? Tai miksi pitäisi itse olla paras ja alentaa muita? Ja etenkin, jos olet esimies, niin sun kuuluisi saada muut loistamaan ja uskomaan itseensä. Siinä saa tehokasta työtä tehdyksi, kun ihmiset näkevät, että esimies arvostaa ja luottaa.
Häh? Sanoin jo useampaan otteeseen, että en ole esimiesasemassa. Huonoa keskustelua, että liittyy mukaan keskusteluun lukematta siihen astisista ketjua ensin. Pitäisi kaikkien jaksaa samat keskustelut käydä yhä uudestaan ja uudestaan. Ja mihin tuokin liittyy, että pitäisi itse olla paras ja alentaa muita? Viesteissäni ei ollut mitään minkä voisi ymmärtää noin.
Anna myönteistä palautetta niin ettet vertaile muihin etkä etenkään itseesi. Tai ainakaan käytä vertailussa negatiivistä sävyä muista. Myönteinen palaute riittää ihan hyvin vain asianytimessä. Kiitos työpanoksestasi. Tämä meni todella hienosti. Siihen voi vielä lisätä sen kohdan missä toinen suoriutui erinomaisesti. Itse en ainakaan ymmärrä miten itse alentuisi, jos kehuu toista? Tai miksi pitäisi itse olla paras ja alentaa muita? Ja etenkin, jos olet esimies, niin sun kuuluisi saada muut loistamaan ja uskomaan itseensä. Siinä saa tehokasta työtä tehdyksi, kun ihmiset näkevät, että esimies arvostaa ja luottaa.