Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ylpistyvät kun kehun heitä? Antaisin mielelläni myönteistä palautetta mutta tuon takia en voi

Vierailija
09.10.2022 |

Olen useammankin kerran saanut huomata, että kun esim. kehun työkaveriani ja vähän vähättelen itseäni, niin hän aivan lapsellisesti muuttuukin yhtäkkiä ylimieliseksi minua kohtaan. Eihän silloin kannata kehua toista ja se on siis ihan totta että ei kannata kehua. Kun tämä on nykyään aivan tuomittu mielipide ja kauheasti vain rohkaistaan myönteisen palautteen antamiseen. Että se oli muka aivan väärä ja huono ajatustapa mikä ennen ihmisillä oli, että älä kehu kun se ylpistyy.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä peräänkuulutettiin myönteisen palautteen aitoutta ja rehellisyyttä. Juuri sellainen kehuhan on mahdollisimman aito ja rehellinen, joka annetaan sellaisesta taidosta, joka tekee vaikutuksen sen takia että sitä ei itsellä, ainakaan yhtä hyvänä, ole.

Itsensä morkkaaminen ei kuulu kehun antamiseen. Siitä tulee vaan sille toiselle epämiellyttävä olo. Pitääkö alkaa lohduttelemaan tätä itsensä vähättelijää vai jopa itsekin alkaa väheksymään omaa panosta, ettei tule juuri syytöksiä ylpistymisestä. Parempi kehu on sellainen, että yksinkertaisesti vain kehutaan sitä toisen hyvää työpanosta, mutta samalla ei laiteta toisia eikä itseä alaspäin.

Vierailija
82/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ota lääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas tää yks roscasakin kingi, joka pistää aina jonkun paskaväitteen ja sille oman peukun.

Vierailija
84/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ota lääkkeet.

Et sitten enää muuta keksinyt.

Opettele itse keskustelemaan, kun kerran itseäsi keskustelufoorumin arvoisena tyyppinä pidät, ja opettele välttämään tässä mainitut yleisimmät keskusteluvirheet: https://yle.fi/uutiset/3-8669205

Huonoja keskustelijoita ei kenenkään tarvi ottaa vakavasti vaan heitä voidaan surutta pitää roskasakkina.

Vierailija
85/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä peräänkuulutettiin myönteisen palautteen aitoutta ja rehellisyyttä. Juuri sellainen kehuhan on mahdollisimman aito ja rehellinen, joka annetaan sellaisesta taidosta, joka tekee vaikutuksen sen takia että sitä ei itsellä, ainakaan yhtä hyvänä, ole.

Itsensä morkkaaminen ei kuulu kehun antamiseen. Siitä tulee vaan sille toiselle epämiellyttävä olo. Pitääkö alkaa lohduttelemaan tätä itsensä vähättelijää vai jopa itsekin alkaa väheksymään omaa panosta, ettei tule juuri syytöksiä ylpistymisestä. Parempi kehu on sellainen, että yksinkertaisesti vain kehutaan sitä toisen hyvää työpanosta, mutta samalla ei laiteta toisia eikä itseä alaspäin.

Toi ei vaan ole todellista. Näytä edes yksi tutkimus, jonka mukaan toisen kehuminen niin, että samalla myöntää itse toivovansa samaa taitoa myös itselle, olisi jokin oleellinen yhteiskunnallinen ongelma. Äläkä viitsi vain louskuttaa leukojasi. Toi on nimittäin täyttä paskaa, ja todellisuudessa varsinkin miehet tykkäävät hyvinkin paljon saada naisilta tuon tyylistä ihailua.

Vierailija
86/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei ahdistu jostain lievästä ja ohimenevästä ihailun osoituksesta noin paljoa. Se on paremminkin osoitus tämän kehutun ihmisen omista mielenterveysongelmista tai siitä, että hän ottaa kehun ihan liian vakavasti ja on suhteellisuudentaju hukassa. Ei ymmärrä että toinen halusi vain olla ystävällinen.

Vierailija
87/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Vauva-foorumilla on vauva-foorumin ongelmat.

Vierailija
88/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ap on kieroutunut ajattelumalli. Vieläpä ihmeen musta-valkoinen sellinen. Toivottavasti luet ketjun kommentit ja mietit niitä kaikkien aivonystyröidesi kanssa.

Vierailija
89/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas todettava, että tällä palstalla ei kannata kysyä mitään, mikä vaatii lukutaitoa ja asioiden ymmärtämistä. Suurin osa suuttuu Ap:n kysymyksestä ja ymmärtää sen aivan täysin väärin. Joku keskustelussa vielä ehdottaa että luonnollinen tapa antaa kehuja on kehua ensin toista ja sitten samassa lauseessa kehua itseään perään. :D Mulla ei heräisi negatiivisia tunteita, mikäli joku antaisi mulle kehun ja toteaisi itsellään olevan vielä petrattavaa asiassa. Tosi huono itsetunto sellaisella, joka tuollaisesta ylpistyy. Vielä huonompi sellaisella, joka tuosta suuttuu ja jaksaa pauhata jollain palstalla asiasta. Laadukasta porukkaa täällä totta tosiaan.

Vierailija
90/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä taas todettava, että tällä palstalla ei kannata kysyä mitään, mikä vaatii lukutaitoa ja asioiden ymmärtämistä. Suurin osa suuttuu Ap:n kysymyksestä ja ymmärtää sen aivan täysin väärin. Joku keskustelussa vielä ehdottaa että luonnollinen tapa antaa kehuja on kehua ensin toista ja sitten samassa lauseessa kehua itseään perään. :D Mulla ei heräisi negatiivisia tunteita, mikäli joku antaisi mulle kehun ja toteaisi itsellään olevan vielä petrattavaa asiassa. Tosi huono itsetunto sellaisella, joka tuollaisesta ylpistyy. Vielä huonompi sellaisella, joka tuosta suuttuu ja jaksaa pauhata jollain palstalla asiasta. Laadukasta porukkaa täällä totta tosiaan.

Ehkä se johtuu siitä, että muut eivät ole törmänneet vastaavaan käytökseen, ja etsivät syitä miksi juuri ap:n kehumat ihmiset alkavat juuri ap:n mielestä käyttäytyä ylimielisesti. Joku syyhän siihen täytyy olla, jos kaikki joita ap kehuu käyttäytyvät tuolla tavoin, kun muut keskustelijat eivät ole huomanneet samaa ilmiötä. Jotenkin pitäisin todennäköisempänä että ap:n kommunikointitavassa on jokin pielessä kuin sitä, että ap:n työkavereista kaikki ovat itserakkaita kiusaajia. Mutta mistäs sitä tietysti tietää. Meillä nyt taas on vain ap:n näkemys.

Omalla kohdallani voin vastata ap:lle, että ei, en ole koskaan huomannut että ihmiset muuttuisivat ylpeiksi ja alkaisivat painaa alas kehujaa.

Vierailija
91/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei odottaisikaan vastakehuja, on silti sopimatonta ja kehujen vastaista vetää ne kehut itseinhon myllyn läpi ennen kuin antaa ne toiselle. Vähättelyhän on vain yksi itseinhon muoto.

Tiedän tämän hyvin, koska elätän itseäni taiteella ja harrastan samalla taidetta. Ei ole mikään kehu saada kommenttia, että "Ai vitsi, kun maalaat hyvin! Mun maalaukset on ihan suttuja. Olen yrittänyt, mutta en vaan opi" tai "Miten äkkiä sait tehtyä tuon! Mulla kestää aina viikkokausia, en millään etene." tai "Onpa ihana kuva, minä osaan vaan tehdä tikku-ukon....."

En minä ruokaakaan vieraille laittaessa odottaisi, että vieraat alkavat ihastella, että miten on hyvää ruokaa ja mahtava kokki, minä itse kun keitän vedenkin pohjaan enkä osaa kokata ja maustaminen on niin työlästä ja en tajua lihan kypsennystä oikein jne.

Minulle tuli kans vähän fiilis että onko kyse tämmöisestä. Jos ihminen jatkuvasti puhuu itseään alentaen tyylillä "vau miten hienosti teit tuon, minä olen ihan surkea tuossa", tulee muille kyllä helposti pidemmän päälle vaikutelma, että kyseessä on vähän yksinkertainen ihminen jos on kerran noin huono noin monessa jutussa. He eivät ehkä tule kiinnittäneeksi huomiota siihen toisen työn tulokseen tai vahvuuksiin, jos kuulevat jatkuvasti vain miten huono hän on siinä, tässä ja tuossa hommassa. Kannattaa miettiä olisiko kyse tästä ja voisiko niitä kehuja jakaa vähemmän yliampuvasti alentamatta itseään samalla.

Vierailija
92/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ajatella niinkin päin, että ne henkilöt, joita olet kehunut, ovat antaneet kommenteillesi painoarvoa. He selkeästi kunnioittavat ja arvostavat kohteliaisuuttasi/ imartelutaitoasi, joten sinulla on suuri vaikutus heidän itsetuntoonsa.

Vierailija
93/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse huomannut tällaista, että joku kehumani ylpistyy jo kohtelee minua alentuvasti jos olen sanonut, että teetpä tuon hyvin, kunpa itsekin pystyisin samaan. Eli vedän tästä johtopäätöksen, että ap jotenkin morkkaa itseään enemmänkin, mikä sitten aiheuttaa näille kehutuille erilaisen reaktion. Tuskin kyseessä on kovin neutraali, minulla on petrattavaa, toteamus, jos reaktio on noin omalaatuinen ja tämä tapahtuu toistuvasti.

Vierailija
94/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ap on kieroutunut ajattelumalli. Vieläpä ihmeen musta-valkoinen sellinen. Toivottavasti luet ketjun kommentit ja mietit niitä kaikkien aivonystyröidesi kanssa.

Paskaa.

"Jos väite esitetään ilman mitään todisteita, sitä voidaan myös vastustaa ilman mitään todisteita (juupas-eipäs)."

https://peda.net/helsinki/tyk/tya/lukio/e/arkisto/2020-2021/e2mjka2/al

Kykysi eivät riitä keskusteluun kun et perustele väitettäsi mitenkään, vaan ainoastaan haukut toista keskustelijaa ilman mitään perusteita.

Vierailija
95/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi ei vaan ole todellista. Näytä edes yksi tutkimus, jonka mukaan toisen kehuminen niin, että samalla myöntää itse toivovansa samaa taitoa myös itselle, olisi jokin oleellinen yhteiskunnallinen ongelma. Äläkä viitsi vain louskuttaa leukojasi. Toi on nimittäin täyttä paskaa, ja todellisuudessa varsinkin miehet tykkäävät hyvinkin paljon saada naisilta tuon tyylistä ihailua.

Mitä ihmettä höpötät? Oleellinen yhteiskunnallinen ongelma?? :D :D Mitään tuollaista ei lainaamassasi viestissä väitetty. Keksit asioita omasta päästäsi. Oletko ap? Jos olet, niin ehkä tuo on juuri ongelmasi. Luet muiden käytöksessä ja sanoissa jotakin sellaista mitä siinä ei lainkaan ole. Toisin sanoen, eivät ne ihmiset ole ylpistyneet eivätkä kohdelleet sinua alentuvasti. Sinä vain kuvittelet niin.

Vierailija
96/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse huomannut tällaista, että joku kehumani ylpistyy jo kohtelee minua alentuvasti jos olen sanonut, että teetpä tuon hyvin, kunpa itsekin pystyisin samaan. Eli vedän tästä johtopäätöksen, että ap jotenkin morkkaa itseään enemmänkin, mikä sitten aiheuttaa näille kehutuille erilaisen reaktion. Tuskin kyseessä on kovin neutraali, minulla on petrattavaa, toteamus, jos reaktio on noin omalaatuinen ja tämä tapahtuu toistuvasti.

Tämä kristallipalloasia käsiteltiin jo. Älä esitä väitteitä asiasta, josta et voi tietää mitään, se on ty'perää. Nämä ihmiset toivoivat kehuja kaikilta. Eli oltiin kokoonnuttu yhteen nimenomaan kehumaan toisiamme. Kehuja kaivattiin ja niistä oltiin iloisia, myöskin minun kehuistani. Ei niistä kukaan mitenkään traumatisoitunut, helvetti soikoon. Miten hulluja ihmisiä täällä on? ITSE ASIASSA koko kehumispalaveri päätettiin pitää sen takia, miten iloisiksi ihmiset olivat tulleet MINUN antamistani kehuista, kun huomasivat miten hyvä mieli kehujen saamisesta tulee.

Vierailija
97/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei odottaisikaan vastakehuja, on silti sopimatonta ja kehujen vastaista vetää ne kehut itseinhon myllyn läpi ennen kuin antaa ne toiselle. Vähättelyhän on vain yksi itseinhon muoto.

Tiedän tämän hyvin, koska elätän itseäni taiteella ja harrastan samalla taidetta. Ei ole mikään kehu saada kommenttia, että "Ai vitsi, kun maalaat hyvin! Mun maalaukset on ihan suttuja. Olen yrittänyt, mutta en vaan opi" tai "Miten äkkiä sait tehtyä tuon! Mulla kestää aina viikkokausia, en millään etene." tai "Onpa ihana kuva, minä osaan vaan tehdä tikku-ukon....."

En minä ruokaakaan vieraille laittaessa odottaisi, että vieraat alkavat ihastella, että miten on hyvää ruokaa ja mahtava kokki, minä itse kun keitän vedenkin pohjaan enkä osaa kokata ja maustaminen on niin työlästä ja en tajua lihan kypsennystä oikein jne.

Minulle tuli kans vähän fiilis että onko kyse tämmöisestä. Jos ihminen jatkuvasti puhuu itseään alentaen tyylillä "vau miten hienosti teit tuon, minä olen ihan surkea tuossa", tulee muille kyllä helposti pidemmän päälle vaikutelma, että kyseessä on vähän yksinkertainen ihminen jos on kerran noin huono noin monessa jutussa. He eivät ehkä tule kiinnittäneeksi huomiota siihen toisen työn tulokseen tai vahvuuksiin, jos kuulevat jatkuvasti vain miten huono hän on siinä, tässä ja tuossa hommassa. Kannattaa miettiä olisiko kyse tästä ja voisiko niitä kehuja jakaa vähemmän yliampuvasti alentamatta itseään samalla.

Keskusteluvirhe argumentum nauseam jälleen, eli jatkuvaa toistoa. Sanoin jo, että itsensä vähättely oli ehkä väärä ilmaus ja kyseessä oli vain lause jossa toivoin itselleni samaa taitoa. Jos sinulle tulee suunnatonta pahoinvointia siitä että joku ihminen ilmaisee kehunsa tässä muodossa, niin vika on kyllä sinussa. En koskaan ole nähnyt tuollaisen kehumismuodon aiheuttavan kenessäkään muuta kuin mielihyvää.

Vierailija
98/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se johtuu siitä, että muut eivät ole törmänneet vastaavaan käytökseen, ja etsivät syitä miksi juuri ap:n kehumat ihmiset alkavat juuri ap:n mielestä käyttäytyä ylimielisesti. Joku syyhän siihen täytyy olla, jos kaikki joita ap kehuu käyttäytyvät tuolla tavoin, kun muut keskustelijat eivät ole huomanneet samaa ilmiötä. Jotenkin pitäisin todennäköisempänä että ap:n kommunikointitavassa on jokin pielessä kuin sitä, että ap:n työkavereista kaikki ovat itserakkaita kiusaajia. Mutta mistäs sitä tietysti tietää. Meillä nyt taas on vain ap:n näkemys.

Omalla kohdallani voin vastata ap:lle, että ei, en ole koskaan huomannut että ihmiset muuttuisivat ylpeiksi ja alkaisivat painaa alas kehujaa.

En sanonut että kaikki ylpistyvät, mutta selvästi tämä riski on olemassa ja toteutuu joidenkin kohdalla. Kuitenkin suhteellisen monien.

Vierailija
99/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään omalaatuinen ja harvinainen asia, että kehut ja ylistykset menee ihmisen päähän.

Vierailija
100/108 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He eivät ehkä tule kiinnittäneeksi huomiota siihen toisen työn tulokseen tai vahvuuksiin, jos kuulevat jatkuvasti vain miten huono hän on siinä, tässä ja tuossa hommassa.

Se on aika ylimielisen ihmisen ongelma, jos hän ei näe toisen työn tuloksia vaikka kysymys on läheisestä työntekijästä ja työn tulokset ovat selvästi nähtävillä.