Miksi ihmiset ylpistyvät kun kehun heitä? Antaisin mielelläni myönteistä palautetta mutta tuon takia en voi
Olen useammankin kerran saanut huomata, että kun esim. kehun työkaveriani ja vähän vähättelen itseäni, niin hän aivan lapsellisesti muuttuukin yhtäkkiä ylimieliseksi minua kohtaan. Eihän silloin kannata kehua toista ja se on siis ihan totta että ei kannata kehua. Kun tämä on nykyään aivan tuomittu mielipide ja kauheasti vain rohkaistaan myönteisen palautteen antamiseen. Että se oli muka aivan väärä ja huono ajatustapa mikä ennen ihmisillä oli, että älä kehu kun se ylpistyy.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ikään kuin kuuluu siihen toisen kehumiseen, että sinä teet tämän niin hyvin, itse en osaa noin hyvin. Mitä kehumista siinä olisi, jos minä ja kaikki muutkin olisimme yhtä hyviä?
Ei kuulu. Ei toista kehuessa tarvitse millään tavalla vertailla sitä itseensä tai muihin.
No miksi jonkun kehuttava asia tekisi minuun muka minkäänlaista vaikutusta, jos olisin itse siinä ihan yhtä hyvä tai parempi??..
Jos joku tekisi oikeasti vaikutuksen, ymmärtäisit. Jos esim. olet valtavan ahkera ja joku toinenkin on sitä, ymmärtäisit, miksi se on hieno piirre.
Käytännössä siis vain olet kertonut työkaverille, missä asiassa olet huono ja hän hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli en tarkoittanut sillä itseni vähättelemisellä, että väittäisin olevani yleisesti huonompi työntekijä kuin tuo toinen, vaan juuri siinä tietyssä ominaisuudessa. Saatan hyvinkin olla itseni mielestä parempi jossain toisessa asiassa, joka on mielestäni todellisuudessa paljon tärkeämpi asia. Mutta en vain tuo sitä siinä esille, koska olisi kummallista mennä kehumaan itseään toiselle.
Ihme sössötystä. Ei sinua ainakaan voi kehua älynlahjoista.
😆 Ei ihan paras päivä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se ikään kuin kuuluu siihen toisen kehumiseen, että sinä teet tämän niin hyvin, itse en osaa noin hyvin. Mitä kehumista siinä olisi, jos minä ja kaikki muutkin olisimme yhtä hyviä?
Ei kuulu. Ei toista kehuessa tarvitse millään tavalla vertailla sitä itseensä tai muihin.
No miksi jonkun kehuttava asia tekisi minuun muka minkäänlaista vaikutusta, jos olisin itse siinä ihan yhtä hyvä tai parempi??..
Jos joku tekisi oikeasti vaikutuksen, ymmärtäisit. Jos esim. olet valtavan ahkera ja joku toinenkin on sitä, ymmärtäisit, miksi se on hieno piirre.
Käytännössä siis vain olet kertonut työkaverille, missä asiassa olet huono ja hän hyvä?
Ei ole mielestäni järkevää antaa erityiskehuja sellaisesta ominaisuudesta, joka on koko porukassa kaikilla yhtä hyvä tai muilla ehkä jopa parempi. Muutenhan minun pitäisi kehua koko ajan kaikkia kaikesta.
Ei kehumiseen todellakaan kuulu yleisesti mikään itsensä vähättely.
Itse viimeksi esimerkiksi kehuin harjoittelijaa, joka sai erään tehtävän tehtyä paremmin, kuin aiemmin. Hänellä oli haasteita tämän asian omaksumisen kanssa ja oli hienoa huomata hänen kehittyneen.
Kyllä minusta työyhteisöissä pitää ihmisten pystyä tunnustamaan myös heikkoutensa, ilman että heitä aletaan painaa sen takia alas, koska meillä kaikilla on omat heikot kohtamme. Ja kyllä niitä näkee myös muissa työntekijöissä yhtä hyvin kuin itsessä, mutta eihän niitä nyt ole hyvä ottaa puheeksi toisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse viimeksi esimerkiksi kehuin harjoittelijaa, joka sai erään tehtävän tehtyä paremmin, kuin aiemmin. Hänellä oli haasteita tämän asian omaksumisen kanssa ja oli hienoa huomata hänen kehittyneen.
Juu no, hiukan eri tilanne kuin harjoittelija jo lähtökohtaisesti on sinun alapuolellasi.
Siinähän se juuri pieleen menee että vähättelet itseäsi. Miksi ihmeessä? Annat myönteistä palautetta ja siinä se. Et siis vedä itseäsi mukaan kun on tarkoitus kehua työkaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielestäni järkevää antaa erityiskehuja sellaisesta ominaisuudesta, joka on koko porukassa kaikilla yhtä hyvä tai muilla ehkä jopa parempi. Muutenhan minun pitäisi kehua koko ajan kaikkia kaikesta.
Eli sinulla ei ole mitään omia erityisvahvuuksia? Jos sinulla on joku piirre, se on kaikilla?
Vierailija kirjoitti:
Eli niiden toisten tehtävä olisi kehua minua niissä asioissa, joissa itse olen hyvä. Eikä alkaa ylimieliseksi siksi että olen itse kehunut heitä joissain asioissa, joissa he ovat hyviä. Miksi olisi vain minun tehtäväni etsiä hyvää muista?
Kyllä näinkin, jokaisen olisi hyvä huomata hyvä muissa ihmisissä. Mutta voit ainakin itse olla fiksumpi ja luoda myönteistä kulttuuria työpaikalle, jos sellainen sieltä puuttuu. Ehkä se alkaa rakentua siitä, että edes yksi nostaa esille kaikkea positiivista.
Vain sen takia ei kannata muita kehua, että olettaa saavansa sitten itse saavansa vastalahjana kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ei ole mitään omia erityisvahvuuksia? Jos sinulla on joku piirre, se on kaikilla?
Häh? Enhän minä mitään tuollaista sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli niiden toisten tehtävä olisi kehua minua niissä asioissa, joissa itse olen hyvä. Eikä alkaa ylimieliseksi siksi että olen itse kehunut heitä joissain asioissa, joissa he ovat hyviä. Miksi olisi vain minun tehtäväni etsiä hyvää muista?
Kyllä näinkin, jokaisen olisi hyvä huomata hyvä muissa ihmisissä. Mutta voit ainakin itse olla fiksumpi ja luoda myönteistä kulttuuria työpaikalle, jos sellainen sieltä puuttuu. Ehkä se alkaa rakentua siitä, että edes yksi nostaa esille kaikkea positiivista.
Vain sen takia ei kannata muita kehua, että olettaa saavansa sitten itse saavansa vastalahjana kehuja.
En toki oleta. Mutta vielä vähemmän oletan sen saavan aikaan ylimielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vastavuoroisuus. Yleinen ongelma ihmisten kanssa. Kannattaa lähteä siitä, että sanot ja toivot hyvää pyyteettömästi tai siten, ettet laita kummempia odotuksia siihen, että toinen osaisi sanoa takaisin hyvää jossakin vaiheessa.
Ala ihan harrastamaan hyvyyttä. Sanot jotain mukavaa etkä odota mitään, sanot jos olet sitä mieltä ja siitä tulee hyvää vaikutusta.
Ehkä sinulle on kuitenkin joskus sanottu yhtäkkiä jotain hyvää. Vaikka tuntematon jossain.
Ja sitten sanot itse joskus.
Pieniä juttuja.. Mutta hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se juuri pieleen menee että vähättelet itseäsi. Miksi ihmeessä? Annat myönteistä palautetta ja siinä se. Et siis vedä itseäsi mukaan kun on tarkoitus kehua työkaveria.
Tuo itsensä vähättely saattoi olla minulta hiukan väärä ilmaus. Tarkoitin esim. sellaista, että toinen on verbaalisesti niin sulava asiakkaiden kanssa, olisinpa minäkin. En ymmärrä miksi tällainen rehellisyys olisi huono asia tai tuottaisi kenellekään kärsimystä, mikä pitäisi jotenkin kostaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse viimeksi esimerkiksi kehuin harjoittelijaa, joka sai erään tehtävän tehtyä paremmin, kuin aiemmin. Hänellä oli haasteita tämän asian omaksumisen kanssa ja oli hienoa huomata hänen kehittyneen.Juu no, hiukan eri tilanne kuin harjoittelija jo lähtökohtaisesti on sinun alapuolellasi.
No en mä arvota työkavereita mun ylä- tai alapuolelle. Olen kehunut muitakin työkavereita, kun olen havainnut jonkun asian hyvin tehdyksi. Ja usein ne voi oikeasti olla aika pieniä asioita, eikä siihen liity se että itse en osaisi.
Kyllä nyt taitaa vika olla sinussa ja asenteessasi itseäsi ja muita kohtaan.
Kerro miten se ylpistyminen ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koko ajan keskustelussa on piirre, että jollain itsellään ei ole mitään todennettuja vahvuuksia. Sitten yrittää kytkeä itseään muihin heitä kehumalla. Kehujen pitäisi tuottaa toisissa joku toivottu reaktio. Rehellisesti tämän keskustelun perusteella en näe, että myönteistä reaktiota kaipaavassa mitään erityistä työpiirrettä on. "Kiitos kehuista, oletpa ystävällinen" on paras odotettavissa oleva vastareaktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse viimeksi esimerkiksi kehuin harjoittelijaa, joka sai erään tehtävän tehtyä paremmin, kuin aiemmin. Hänellä oli haasteita tämän asian omaksumisen kanssa ja oli hienoa huomata hänen kehittyneen.Juu no, hiukan eri tilanne kuin harjoittelija jo lähtökohtaisesti on sinun alapuolellasi.
No en mä arvota työkavereita mun ylä- tai alapuolelle. Olen kehunut muitakin työkavereita, kun olen havainnut jonkun asian hyvin tehdyksi. Ja usein ne voi oikeasti olla aika pieniä asioita, eikä siihen liity se että itse en osaisi.
Kyllä nyt taitaa vika olla sinussa ja asenteessasi itseäsi ja muita kohtaan.
Ai millä perusteella? Kun asiakkaat kuitenkin ovat minuun kaikkein tyytyväisimpiä, ja se ainakin meillä on varmaan se kaikista tärkein kriteeri sille kuka on hyvä työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koko ajan keskustelussa on piirre, että jollain itsellään ei ole mitään todennettuja vahvuuksia. Sitten yrittää kytkeä itseään muihin heitä kehumalla. Kehujen pitäisi tuottaa toisissa joku toivottu reaktio. Rehellisesti tämän keskustelun perusteella en näe, että myönteistä reaktiota kaipaavassa mitään erityistä työpiirrettä on. "Kiitos kehuista, oletpa ystävällinen" on paras odotettavissa oleva vastareaktio.
😆 Ei helvetti taas. Sanoin jo monta kertaa, että en odota mitään myönteistä reaktiota itselleni, ainoastaan en halua ylimielisyyttä! Voin ihan mielelläni olla vaikka ainoa myönteisen palautteen antaja. Opettele lukemaan.
Kehun muita mielelläni, mutta miksi ihmeessä samalla vähättelisin itseäni?
En ole huomannut heidän reaktioidensa muuttuvan yhtään mihinkään.
Miten voi mahtua näin paljon paskaa yhteen viestiin? 😆 Eihän tätä ole järkevää kommentoida enää miltään osin...