IL: Vuonna 2005 syntyneet naiset voisivat olla velvoitettuja kutsuntoihin näin asepalvelusta halutaan muuttaa
Mitäs mieltä tästä uutisesta? Mulla on 2005 syntynyt tytär ja koskisi siis häntä. On muutoinkin puhunut, että voisi mennä varusmiespalvelukseen.
.
Vuonna 2005 syntyneet naiset voisivat olla velvoitettuja kutsuntoihin näin asepalvelusta halutaan muuttaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b9c277c6-6934-4eb8-bf29-a85357b5a…
Koko kuluneen vuoden aikana naisia on koulutettu reserviin yhteensä 885.
Kaikkiaan puolustusvoimien joukko-osastoista kotiutuu torstaina 7 887 varusmiestä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/155c72e5-6637-451a-b80d-b442c48bc669
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
No ainakin miehillä olis varmaan silloin suurempi kannustin käydä se asepalvelus/siviilipalvelus kuin mitä nykyisellään. Harvempi varmaan hankkisi itselleen C-paperit.
Tuskin olisi. Ei nämä veltot paskat siitä mihinkään muutu vaikka naisetkin joutuisi armeijaan. Keksisivät itselleen jonkun uuden tekosyyn. Paska on paska eikä se siitä mihinkään muutu. Ne on eri tyypit jotka tekee kuin ne jotka uhoaa sohvalta tietokoneen takaa.
Vierailija kirjoitti:
2000 ja sitä nuoremmat naiset vois olla pakotettuja armeijaan. Onneks itse oon 1999 syntynyt ni ei koskis mua 😝
Ei nyt sotketa jauhoja sokeriin, tässä kukaan ole ketään mihinkään asepalvelukseen pakottamassa, ainoastaan tunti tarvisi uhrata kallisarvoista aikaansa kutunnoissa poikkeamiseen. Siellä voi ihan reilusti sanoa "painukaa ***!", jos ei pidä maanpuolustusta kiinnostavana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa pelleilyä. Tuon pitäis olla täysin samoilla säännöillä ihan kaikille ikäluokan edustajille. Sukupuoli eikä uskonto saa tässä määritellä mitään (ei enää uskonto taidakaan olla vapauttava tekijä)
Lakia muutetaan askel kerrallaan, ihan kaikkia lakeja. Arvasin ettei tämäkään kelpaa kaikille.
Oletko muuten se jankkaaja, joka on kutsuntoja vaatinut kaikille?
Minulle on aivan se ja sama, miten tasa-arvo toteutetaan, kunhan se toteutetaan johdonmukaisesti.
Tämä on ollut meidän yhteiskunnan todella säälittävä epäkohta tasa-arvossa jo pitkään. Aivan naurettavaa sanoa, ettei muutosta voisi tehdä kerralla. Tottakai voi. Ja pitäisi. Sama kun olisi sanonut et "annetaan naisten pikkuhiljaa saada äänioikeus" tai jotain muuta yhtä hölmöä. Tämä nykyinen tapa on yksiselitteisesti väärin ja epäoikeudenmukainen.
Miksi vain tuonna vuonna syntyneet?
Maalle jolla on paljon yhteistä rajaa Venäjän kanssa tuo on ihan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 ja sitä nuoremmat naiset vois olla pakotettuja armeijaan. Onneks itse oon 1999 syntynyt ni ei koskis mua 😝
Ei nyt sotketa jauhoja sokeriin, tässä kukaan ole ketään mihinkään asepalvelukseen pakottamassa, ainoastaan tunti tarvisi uhrata kallisarvoista aikaansa kutunnoissa poikkeamiseen. Siellä voi ihan reilusti sanoa "painukaa ***!", jos ei pidä maanpuolustusta kiinnostavana asiana.
Just näin. Naisia voidaan kyllä suostutella ja motivoida: "etsä viitsis? Viitsitsä?"
Samalla ikäluokan mieheltä ei paljon kysellä. Paitsi intti vai sivari.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin miehillä olis varmaan silloin suurempi kannustin käydä se asepalvelus/siviilipalvelus kuin mitä nykyisellään. Harvempi varmaan hankkisi itselleen C-paperit.
Naisista on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska muut joutuvat kantamaan naisten varusteet pitkillä marsseilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa pelleilyä. Tuon pitäis olla täysin samoilla säännöillä ihan kaikille ikäluokan edustajille. Sukupuoli eikä uskonto saa tässä määritellä mitään (ei enää uskonto taidakaan olla vapauttava tekijä)
Lakia muutetaan askel kerrallaan, ihan kaikkia lakeja. Arvasin ettei tämäkään kelpaa kaikille.
Minulle on aivan se ja sama, miten tasa-arvo toteutetaan, kunhan se toteutetaan johdonmukaisesti.
Tämä on ollut meidän yhteiskunnan todella säälittävä epäkohta tasa-arvossa jo pitkään. Aivan naurettavaa sanoa, ettei muutosta voisi tehdä kerralla. Tottakai voi. Ja pitäisi. Sama kun olisi sanonut et "annetaan naisten pikkuhiljaa saada äänioikeus" tai jotain muuta yhtä hölmöä. Tämä nykyinen tapa on yksiselitteisesti väärin ja epäoikeudenmukainen.
Onneton nynny. Maanpuolustus ei ole mikään tasa-arvokysymys, vaan sen tehtävä on suojata Suomea tehokkaimmalla mahdollisella tavalla ja se on miesten asevelvollisuus. Minua rassaa nämä paskahousut ja veltot nettiniilot, jotka yrittävät muka järkeistää oman paskahousuutensa jonkin tasa-arvon alttarille. Ole mies äläkä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että modernissa Suomen kaltaisessa armeijassa löytyy hommia ihan kaikille, ei kaikkia varusmiehiäkään kouluteta taistelijoiksi eturintamalle. Muistaakseni USA armeijan sotilaista vain n10% on minkäänlaisessa taistelutilanteessa koko uransa aikana.
Monet ihmiset unohtavat, että armeijassa ei ole kyse pelkistä eturintamalla taistelevista tai erikoisjoukoista jotka joutuvat etulinjaan. Koen todella raskaaksi sen jankuttamisen, kun jotkut haluaa heti ruveta keskustelemaan jostain laskuvarjojääkäreistä, joihin miehistään ei pääse kuin alle 1%. Olisi tärkeämpää keskustella erilaisista tehtävistä laajemmin, ei vain niistä jotka joutuvat suoraan kosketukseen vihollisen kanssa rintamalla.
Ihan sama! Samat säännöt kaikille.
Armeijalla on jo oma sääntö, sääntö mikä menee kaiken yli eli armeija itse katsoo itsenäisesti kuka on kykenevä mihinkin tehtävään ja ketään sellaista ei kouluteta joka niihin tehtäviin ei kykyjensä puolesta pysty. Ja nyt TARKKANA, tämä koskee niin MIEHIÄ kuin naisia, miehiäkin karsitaan isolla kädellä eikä heitä kelpuuteta, jos ei kyvyt riitä.
Älä nyt hyvä ihminen väitä, että naiset ja miehet ovat tässä tasa-arvoisessa asemassa. Pliis nyt oikeesti.
Voi, että kun te ette ymmärrä kommenttiani, katsos kun Suomen armeija on moneen kertaan sanonut, että he kouluttavat ihmisiä omien tarpeidensa mukaan. Mutta hei voit tottakai jatkaa tuota öyhötystä, koska kuvittelet että kyseessä on joku tasa-arvo taisto feministit vs muu maailma tai vastaavaa.
Armeija on tosiaan jo kertonut lukemattomia kertoja kuinka heidän ehdoillaan mennään ja he haluavat tulevaisuudessakin ihan itsenäisesti päättää kenet he kouluttavat mihinkin tehtävään, olipa mies tai nainen. Eli jos Nico-Petteri painaa 130kg ja jaksaa hädin tuskin kävellä ei hänestä tule laskuvarjojääkäriä ja jos Irma-Liisa ei pysty suoriutumaan samoista fyysisistä vaatimuksista mitä muilta sotilailta vaaditaan vaikkapa lihaskunnon myötä, ei Irma-Liisaa aiota laittaa hidastamaan muita sotilaita ja olemaan vain taakkana.
Tiedän, että sinä ja monet muut on haluneet astronauteiksi tai hävittäjälentäjiksi pienenä, mutta ikävä kertoa sellainen tosiasia kaikille haaveilijoille, aika harvasta sellainen tulee olipa sukupuoli mikä tahansa. Armeijassakaan ei pääse kaikkiin tehtäviin vaikka kuinka haluaa, olipa Irma-Liisa tai Nico-Petteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ukolle kun tuon menisit sanomaan niin selkääsi saisit..
Ei koskisi enää itseäni, mutta näin kahden lapsen äitinä, joka piti merkittävästi enemmän perhevapaita kuin lasten isä samasta palkkatasosta huolimatta, totean vain, että sopii, kunhan perhevapaatkin sitten jaetaan puoliksi. Ja jos miehiltä tuota edellytettäisiin, ei tähän maahan syntyisi enää yhtään lasta (tai ehkä joku poikkeusmies tuohon suostuisi).
Eli taas lähdetään siitä, että naiset hoitaa kaiken. Maanpuolustuksen ja työt siinä missä miehetkin ja sen lisäksi lapset (kun miesten kontribuutio lapsiin on minimaalinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-20v naisen tehtävä olis synnyttää ja toimia äitinä, että voitaisiin turvata suomalaisen kansakunnan jatkuminen. Eli periaatteessa heillä ei olisi aikaa suorittaa asepalvelusta optimaalisessa tilanteessa.
Sölköti sölköti. Ei nuoret naiset ole missään synnyttämässä, vaan lipittää lattea samalla kun nuoret miehet rämpii metiköissä.
Näinhän se menee, mutta ihannetilanteessa nainen tulisi kyllä äidiksi parhaassa hedelmällisyysiässä.
Vilken idiotisk idé. Då det redan vållar tillräckligt med problem att männen rusar runt i skogarna till ingen nytta och ropar "laukaus, laukaus" så vad fan blir bättre av att kvinnornas tids spills på samma skit?
Finlands största problem är landets befolkning. Att ta den nyttiga delen och lamslå dennes insats för ett år hör till de sämsta idéerna på jorden, men ack vad finskt det är.
Missä maassa niinkuin esimerkkinä kutsunnat koskee myös naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneton nynny. Maanpuolustus ei ole mikään tasa-arvokysymys, vaan sen tehtävä on suojata Suomea tehokkaimmalla mahdollisella tavalla ja se on miesten asevelvollisuus. Minua rassaa nämä paskahousut ja veltot nettiniilot, jotka yrittävät muka järkeistää oman paskahousuutensa jonkin tasa-arvon alttarille. Ole mies äläkä valita.
Miksi minun pitäisi olla mies? En halua. Olen nainen enkä koe tarvetta tätä muuttaa, vaikka sellainen nyt pinnalla kovasti onkin...
Tasa-arvon täytyy ulottua joka asiaan. Meidän maan turvallisuudelle on äärimmäisen tärkeää, että täällä riittää ihmisiä, joilla on motivaatiota puolustaa maata. Jotka kokevat SAAVANSA siitä jotain. Itse näen jokaisen tasa-arvon puolella taistelevan - sukupuolestaan riippumatta - rohkeana ja kunnioitettavana. Sen sijaan tuollainen pölyinen haukkuminen ja kahtiajaon luominen on jo menneen ajan juttuja. Kenenkään ei tarvitse sellaiseen alistua.
Jaa että nato-tykit tarttevat lisäravinteita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Naisia voidaan kyllä suostutella ja motivoida: "etsä viitsis? Viitsitsä?"
Samalla ikäluokan mieheltä ei paljon kysellä. Paitsi intti vai sivari.
Käy lääkärissä. Kuinka vaikeaa se voi olla? Tai kerro kutsunnoissa suoraan, että olet auktoriteettivastainen. Mistä näitä uusavuttomia oikein piisaa *jupinaa*.
Vierailija kirjoitti:
Mehän olemme juuri ostaneet satoja droneja, joita käytetään hyppypanoksen laukaisuun ja niillä voi tähystää alueita. Homma joka sopisi myös naisille, toinen mikä on astetta vaativampi olisi taistelulääkintänaiset, he kantavat asetta ja osallistuvat myös taisteluihin tarvittaessa. Ukrainassa nämä naiset on myös koulutettu käyttämään konekivääreitä.
Kyllä armeijassa paljon hommia riittää, jokaiselle kykyjensä mukaan.
Pienen dronen kantama on aika lyhyt, joten sotilas joutuu kantamaan sen dronen metsään eli kyseessä on erityisen fyysinen rooli armeijassa. Lääkintä henkilöstä saa ampua takaisin vain potilaita tai lääkintää kohti ammutaan eli ei voi liittyä taisteluun muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisista on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska muut joutuvat kantamaan naisten varusteet pitkillä marsseilla.
Onko totta, että vielä vaatimuksena on täyspakkaus, joka painaa 40 kiloa?
Mikä siinä noin paljon painaa?
Tuohan on osalle naisista lähes 90 prosenttia omasta painost.a
Tasa-arvo koskee meitä kaikkia henkilökohtaisesti. (Vaikka eihän tämä vielä tasa-arvoa olekaan)