Iltalehti: äiti ei pysty maksamaan palkastaan sähkölaskuja
Iltalehdessä oli jonkun perheen äidin itkuvirsi, ettei suoriudu sähkölaskuistaan lastenhoitajan palkoilla. Asuu omakotitalossa.
Miksi ihmiset eivät suhteuta omia tulojaan kulutukseensa? Lähtökohtaisesti jo ennen energiakriisiä tämä tyyppi on asunut varmaan liian kalliisti tuloihinsa nähden. Olen jokseenkin kyllästynyt, että nämä hoitajat valittavat miten eivät palkallaan pärjää, vaikka kyse on oikeasti siitä, että talousosaaminen on olematonta. Olen itse parempi tuloinen, enkä todella omalla tulotasolla alkaisi ostamaan omakotitaloa.
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä palsta. Kun itse kerroin omasta minimalismistani ja siitä kuinka saan 1000e kuukaudessa parin tonnin palkasta säästöön, asun todella edullisessa vuokra-asunnossa, en tuhlaa, niin palstalla oltiin sitä mieltä, että pitää elää eikä rahaa kannata säästää pahanpäivänvaralle tai eläkettä varten.
Että miten se nyt sitten on? Pitääkö elää kuten tämä lastenhoitaja Liisa, vai olisko sittenkin se minun tapani parempi? Ei minulla ole ongelmaa ensi talven sähkölaskun kanssa, enkä tule näkemään nälkää, enkä ole ulisemassa iltapaskaan huonoja valintojani.Saathan sinä toimia kuten haluat, mutta et sinä voi ajatella että jokainen muu olisi yhtä innoissaan säästämisestä jopa sen elämisen varjolla: Toiset käyvät palkkatöissän muustakin syystä kuin eläkettä kartuttaakseen.
Mulla oli kaltaisesi työkaveri kävi kaikki pyhät tekemässä töitä viimeiseen asti, hän jäi eläkkeelle nauttimaan rahavuorestaan ja kuoli kuukauden päästä. End of story. Omapa valintansa, itse olen sitä mieltä, että ei mitään järkeä kituuttaa jonkun eläkkeen takia koko ikänsä, kun ei kukaan voi tietää että milloin on se päivä kun kuolee pois.
Säästää pitää, mutta kohtuudella, toki jos olet onnekas ja esim. kiinnostuksenaiheet mitä sinulla on niin ovat ilmaisia, niin eihän siinä silloin mitään, kaikilla ei vain ole yhtä onnekasta sillä saralla.
Usko tai älä, mutta ei kuollutta kaduta. Työkaverisi eli haluamallaan tavalla.
Kuollut ei muistele, end of story!
Ei tietenkään kaduta, mutta kyllä itse ainakin tuollaisista kohtaloista otan opikseni, minä joka vielä elän ja hengitän: Haluan nauttiakkin elämästäni, sen vuoksi käyn töissä, että saisin enemmän rahaa jolla rahoittaa muutakin kuin perusolemisen. En koe millään lailla järkeväksi panostaa siihen, että joskus 70 vuotiaana pääsen eläkkeelle ja sitten ehkä nautin lihavasta eläkkeestä, mikäli siis olen terve ja mikäli elän sinne asti ja mikäli ehdin vielä eläkkeelläkin jatkaa elämääni täysissä sielun ja ruumiin voimissa (aika epätodennäköistä oikeastaan).
Kitsastelija eli haluamallaan tavalla, koska tavoitteena oli, että kitsastelun vuoksi saisi nauttia leveistä eläkepäivistä, onneksi tosiaan kuollut on kuollut, eikä tajua mitä tapahtui, ulkopuolisten silmissä vain aika turhaa uhrautumista: Jäi esim. joulujakin kokematta lastensa kanssa jne. kun piti tienata rahaa.
Enpä usko, että hänen tavoitteenaan oli leveät eläkepäivät. Kitupiikki on kitsas luonteeltaan, vaikka kuinka mammonaa olisi tuhlata. Ja työhön voi paeta hyvällä syyllä niitä lapsia, muuta sukua, tai vain unohtaakseen...........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä palsta. Kun itse kerroin omasta minimalismistani ja siitä kuinka saan 1000e kuukaudessa parin tonnin palkasta säästöön, asun todella edullisessa vuokra-asunnossa, en tuhlaa, niin palstalla oltiin sitä mieltä, että pitää elää eikä rahaa kannata säästää pahanpäivänvaralle tai eläkettä varten.
Että miten se nyt sitten on? Pitääkö elää kuten tämä lastenhoitaja Liisa, vai olisko sittenkin se minun tapani parempi? Ei minulla ole ongelmaa ensi talven sähkölaskun kanssa, enkä tule näkemään nälkää, enkä ole ulisemassa iltapaskaan huonoja valintojani.Saathan sinä toimia kuten haluat, mutta et sinä voi ajatella että jokainen muu olisi yhtä innoissaan säästämisestä jopa sen elämisen varjolla: Toiset käyvät palkkatöissän muustakin syystä kuin eläkettä kartuttaakseen.
Mulla oli kaltaisesi työkaveri kävi kaikki pyhät tekemässä töitä viimeiseen asti, hän jäi eläkkeelle nauttimaan rahavuorestaan ja kuoli kuukauden päästä. End of story. Omapa valintansa, itse olen sitä mieltä, että ei mitään järkeä kituuttaa jonkun eläkkeen takia koko ikänsä, kun ei kukaan voi tietää että milloin on se päivä kun kuolee pois.
Säästää pitää, mutta kohtuudella, toki jos olet onnekas ja esim. kiinnostuksenaiheet mitä sinulla on niin ovat ilmaisia, niin eihän siinä silloin mitään, kaikilla ei vain ole yhtä onnekasta sillä saralla.
Niin, elämä on valintoja. Kun tekee huonoja valintoja, päätyy ulisemaan iltapäivälehtiin. Kun tekee hyviä valintoja, onkin esim 120 000e ylimääräistä siihen elämiseen.
Kyllä monilla on ollut puskuria, mutta se on sulanut reilun parin vuoden korona-aikana lomautusten, irtisanomisten yms. takia. Sitten heti perään tämä tilanne, jossa KAIKKI peruselämän kustannukset nousevat moninkertaisiksi.
On tyhmyyttä ilkkua ihmisille, että miksi ette varautuneet ja keränneet puskuria. Monille tämä aika on sitä, jolloin on ollut tarkoitus alkaa kerätä sitä uutta puskuria. Se vain on tässä tilanteessa monille täysin mahdotonta, kun joka suunnasta tulee peetä niskaan ja se aiempi palkka ei riitä enää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Osti omakotitalon avioeron jälkeen... Mitähän järkeä tuossa oli?
Kyseessähän oli vanha omakotitalo. Niitä saa Kehä kolmosen ulkopuolelta pilkkahinnalla.
Järkevä äiti, haluaa lapsilleen elintilaa ja koettaa päästä eteenpäin. Kaikki eivät kuluta rahojaan siideriin ja kaljaan ja kynsisudioihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on SDP:n kannattaja on oikeutettu siihen, että muut maksavat ylimitoitetun asumisen.
Kyllä on taas persun äänestäjä pihalla kuin lumiukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minusta taas meillä on aika nurinkurinen ajattelu jos ei vakituisissa palkkatöissä oleva ihminen saisi muka ostaa itselleen asuntoa. Miksi palkkataso on tässä maassa niin surkea? Sen pitäisi olla se ihmettelyn aihe tässä maassa.
Huoh, ei sitä kukaan sano ettei saisi ostaa. Kyse on siitä, että ostettu talo jota ei varaa ylläpitää kun elämän kautta maailman tilanne muuttuu. Miten sinä parantaisit sitä palkkatasoa? Se, joka työllistää sinua alkaa harjoittamaan hyväntekeväisyyttä?
Hölmö, oletko kuullut, että Suomessa on aika kova verotus ja palkasta menee muitakin maksuja? Et vissiin ole palkkaa koskaan saanut. Miten sinä olet varautunut sähkölaskun viisinkertaistumiseen? Tietysti olet kerännyt "sähkölasku22"-rahastoon varoja jo vuodesta 2014? /Eri
Meitä säästäjiä on aina pilattu ja olkoon säästötilini nyt sitten vaikka sähkölasku 2022. Vaikka en nyt niihin joudu nyt vielä edes koskemaan. Ja onhan se vähän tylsää, että nyt jää vähemmän säästöön. Mutta ei aina voi olla kivaa.
Jännä että niin moni pystyy näkemään tämän yksilöiden henkilökohtaiselta kriisiltä, vaikka kyseessä on koko valtion ja oikeastaan koko Euroopan kriisi. Australiassa sama homma, USAsta en tiedä, mutta heillä ainakin muut omat ongelmansa.
No, jos länsimaisen hyvinvoinnin ja vapauden loppu on ok niin siitä sitten vaan.
Edes elämä ei ole ikuiseksi ajoiksi ansaittu. Kannattaa nyt vaan elää itseään varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisillahan on aina pankki mukana jalkojen välissä, miehillä on paljon vaikeampaa.
Pankkikaan ei pärjää hyvin, jos asiakkaana tyhjä taskuja.
Kannattaa ottaa maksu ennakkoon. Niin alan ammattilaiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monilla on ollut puskuria, mutta se on sulanut reilun parin vuoden korona-aikana lomautusten, irtisanomisten yms. takia. Sitten heti perään tämä tilanne, jossa KAIKKI peruselämän kustannukset nousevat moninkertaisiksi.
On tyhmyyttä ilkkua ihmisille, että miksi ette varautuneet ja keränneet puskuria. Monille tämä aika on sitä, jolloin on ollut tarkoitus alkaa kerätä sitä uutta puskuria. Se vain on tässä tilanteessa monille täysin mahdotonta, kun joka suunnasta tulee peetä niskaan ja se aiempi palkka ei riitä enää mihinkään.
Lähihoitajilla ei ole ainakaan voinut sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta ei kuollutta kaduta. Työkaverisi eli haluamallaan tavalla.
Kuollut ei muistele, end of story!
Elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi lyhentää.
Moni lyhentää tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti omakotitalon avioeron jälkeen... Mitähän järkeä tuossa oli?
Kyseessähän oli vanha omakotitalo. Niitä saa Kehä kolmosen ulkopuolelta pilkkahinnalla.
Järkevä äiti, haluaa lapsilleen elintilaa ja koettaa päästä eteenpäin. Kaikki eivät kuluta rahojaan siideriin ja kaljaan ja kynsisudioihin.
Saa saa, mutta sen kulutkin pitää vielä pystyä maksamaan.
Järkevä äiti tietää, että sisältö on niitä raameja tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vaan voi tulevaisuudessa kallistua niin paljon, että tuolla periaatteella mitään ei pitäisi ostaa.
No käytännössä yhteydenotto pankkiin ja asuntolainasta lyhennysvapaata kevääseen asti. Lyhennyksiä voi silti maksaa haluamansa määrän, jos sähkölaskut ovatkin pieniä.
Tai sitten pankista edullisin luotto, mutta se on kalliimpi.
Sadoilletuhansille ihmisille tulee jäämään käteen kasapaskaa, jota kukaan ei osta, taloa, mökkiä, jne.
Näin ikuisena vuokra-asujana kerrankin naurattaa. Eikä ole edes sitä mökkiä. Kohta matkustan ulkomaille loma-asunnolleni.
Luuleeko arvon vuokra-asuja, ettei asuntosi omistajan lisääntyneet kulut tule näkymään vuokrassasi? Sinähän kustannat asunnon omistajan mahdollisen asuntolainen maksun, kaikki asumisestasi koituvat kulut ja vielä voittoakin asunnon omistajalle. Että naurappas siellä vaan.
Itse laitan asuntolainan lyhennykset tauolle, mikä tarkoittaa että lyhennyksistä + yhtiövastikkeesta maksan vain 200e/kk, jos tulee iso sähkölasku, niin enköhän sen saa maksettua ja sitten kun halpenee, niin kulutkin pienenee, eivätkä jää vuokran muodossa korkealle tasolle.
En mä naura yhtään mitään, mutta en myöskään näe mitenkään ovelana fiksuutena sitä, että ähäkutti on tajunnut että lainaankin saa taukoa. Sherlock "me" vuokralla asujathan emme tuollaisista ole kuullutkaan. Jotkut meistä eivät ole halunneet tai voineet ottaa sitä asuntolainaa, vaikka on hyvinkin ollut tietoinen miten lainan kanssa toimitaan eli voi laittaa tauolle sun muuta. Kyllä nuo ovat hyvinkin olleet tiedossa ainakin itselläni, vaikka ei asuntolainaa ole ikinä ollutkaan. Jotkut "hönöt" luulevat taas, että jotkut eivät uskalla ottaa asuntolainaa, koska pelkäävät, että ensimmäisten vaikeuksien tultua esim. työttömyys, se on sitten pakkolunastus. Hei kyllä suurin osa tietää vähän enemmän noista, vaikka ei ole ollut ikunä omistusasuntoa tai asuntolainaa. Esim. itse en ole "pelännyt" mitään, mutta realiteetit eivät ole olleet asuntolainan ja omistusasunnon hankkimisen kannalta realistiset.
Vaikka kuinka keplottelisi, onhan ne isot kulut kuitenkin omalla kontollaan tuossakin tapauksessa loppujen lopuksi. En usko että kukaan joutuisi myöskään luopumaan vuokra-asunnostaan suurien sähkölaskujen takia, ei edes pienituloiset. Tukien saajat saavat kai tukia ja pienitulouset voivat käyttää säästöjään tai ottaa lainaa. Eihän se mihinkään muutu muuttamalla jos sähkön hinta on se mikä on. Ja tuollaiset lisäkulut eivät ole asukkaan järkevän suunnitelmallisuuden puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no asuu sitten Turussa. Silloin kun hän sen hankki, ei kukaan osannut arvata tulevia kriisejä. Samassa tilanteessa on varmasti monia. Olette hiton ilkeitä!
No, kyllähän moni luuli, että kun suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon niin saa työpaikan, no ei saanut ja te ollette olleet työttömille hiton ilkeitä.
Ja nyt elämä sitten opettaa, että kenelle tahansa voi tulla kriisi.
Kenelle tahansa voi tulla kriisi eikä tämä poista niitä muita. Se vaan hirvittää, että joku kansanosa keskittyy irvimään eikä takua, että tämän tason kriisi on kansallinen ja tulee koskettamaan vielä suurin piirtein kaikkia. Nyt on koko kansa ja valtio kriisissä. Ja osa tyhmistä lällättää kerrostaloasunnoissaan kuvitellen olevansa turvassa.
Minun ei tarvitse kuvitella mitään. Tiedän olevani turvassa. Olen elänyt viimeiset 10 vuotta tietäen, että tämä kaikki tulee romahtamaan. Sukupolvi joka tuli valmiiseen pöytään kuvittelee, että tämä kaikki on kovin uutta.
Toivottavasti olet varautunut siihen, että omaisuutesi tullaan ryöstämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no asuu sitten Turussa. Silloin kun hän sen hankki, ei kukaan osannut arvata tulevia kriisejä. Samassa tilanteessa on varmasti monia. Olette hiton ilkeitä!
No, kyllähän moni luuli, että kun suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon niin saa työpaikan, no ei saanut ja te ollette olleet työttömille hiton ilkeitä.
Kenelle tahansa voi tulla kriisi eikä tämä poista niitä muita. Se vaan hirvittää, että joku kansanosa keskittyy irvimään eikä takua, että tämän tason kriisi on kansallinen ja tulee koskettamaan vielä suurin piirtein kaikkia. Nyt on koko kansa ja valtio kriisissä. Ja osa tyhmistä lällättää kerrostaloasunnoissaan kuvitellen olevansa turvassa.
Minun ei tarvitse kuvitella mitään. Tiedän olevani turvassa. Olen elänyt viimeiset 10 vuotta tietäen, että tämä kaikki tulee romahtamaan. Sukupolvi joka tuli valmiiseen pöytään kuvittelee, että tämä kaikki on kovin uutta.
Elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi lyhentää. En haikaile ikuisen elämän perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulla jos on viisas ja huutele koko kylälle omalla nimellä ja esittele omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trade Hönö Tiainen taas haaveilee 0,01 promillen kannatuksellaan ;DDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kohtuutonta olettaa, että kukaan olisi osannut ennakoida sähkön hinnan kymmenenkertaistuvan. Kyseessä on veteen verrattava perushyödyke, samoin hinnan pitäisi jotenkin perustua tuotantohintoihin. Nyt vedetään köyhyyteen ihan normaaleja ihmisiä, jotka ovat osanneet budjetoida kulunsa kuitenkin kohtuullisen järkevästi. Ainoa järkevä vaihtoehto on rajallisen ajan rajoittaa sähkön hintaa, kaikki tukihässäkät vaan työllistävät ja satavat energiayhtiöiden laariin. Oletteko viime aikoina perehtyneet kuinka järjettömiä voittoja energiaa tuottavat firmat tekevät?
Jos on vähänkin seurannut sähkömarkkinoita tämä oli ihan ennustettavissa, esim ympäristötavoitteet, ilmastonmuutos, ydinvoiman, yms alas ajot. Vihreä siirtymä ei ole mitenkään halpaa.
Onneksi vihreiden idioottien kausi loppuu ensi keväänä.
Jutun yh maksaa sähköstä kiinteää 36 sentin hintaa. suosittelen vaihtamaan pörssisähköön, tälläkin hetkellä se on vain joitakin senttejä.
Vierailija kirjoitti:
Jutun yh maksaa sähköstä kiinteää 36 sentin hintaa. suosittelen vaihtamaan pörssisähköön, tälläkin hetkellä se on vain joitakin senttejä.
Sopimuksen voi noin vain vaihtaa? Kuten voi talonkin myydä.
Monien ihmisten talousosaaminen on järkyttävän huonoa. Tottakai aina pitää varautua elämässä muutoksiin, eroihin, sotiin, taantumiin, sairauksiin ja työttömyyteen.
Henkilökohtaisesti olen aina säästänyt käteen jäävästä palkasta 30% ja elänyt riittävän kokoisessa omistusasunnossa (palkkarahoilla maksettu) pk-seudulla palveluiden äärellä, julkisen liikenteen varrella. En omista autoa kustannussyistä.
Työskentelen myös pienipalkkaisella alalla. Ei ole mitään hätää!
Edelleen, vuokrat nousevat maltillisemmin,kuin omistusasunnon asumismenot.Vuokra-asuntoja on tarjolla,joten vuokranantajan riski vuokrankorotuksessa on se,että vuokralainen lähtee ja uutta ei löydy heti tilalle.Vuokrasopimuksen irtisanominen nyt taas ei ole mikään pikaratkaisu vuokranantajalle,koska vuokranantajalla on yleensä pidempi irtisanomisaika.
Muutenkaan,harva vuokranantaja vuokraa asuntoa omakustannehintaan,jolloin lähinnä vuokranantajan tappio on voitosta tinkiminen.