Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: äiti ei pysty maksamaan palkastaan sähkölaskuja

Kyllästynyt
08.10.2022 |

Iltalehdessä oli jonkun perheen äidin itkuvirsi, ettei suoriudu sähkölaskuistaan lastenhoitajan palkoilla. Asuu omakotitalossa.

Miksi ihmiset eivät suhteuta omia tulojaan kulutukseensa? Lähtökohtaisesti jo ennen energiakriisiä tämä tyyppi on asunut varmaan liian kalliisti tuloihinsa nähden. Olen jokseenkin kyllästynyt, että nämä hoitajat valittavat miten eivät palkallaan pärjää, vaikka kyse on oikeasti siitä, että talousosaaminen on olematonta. Olen itse parempi tuloinen, enkä todella omalla tulotasolla alkaisi ostamaan omakotitaloa.

Kommentit (709)

Vierailija
461/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuso kirjoitti:

Monien ihmisten talousosaaminen on järkyttävän huonoa. Tottakai aina pitää varautua elämässä muutoksiin, eroihin, sotiin, taantumiin, sairauksiin ja työttömyyteen.

Henkilökohtaisesti olen aina säästänyt käteen jäävästä palkasta 30% ja elänyt riittävän kokoisessa omistusasunnossa (palkkarahoilla maksettu) pk-seudulla palveluiden äärellä, julkisen liikenteen varrella. En omista autoa kustannussyistä.

Työskentelen myös pienipalkkaisella alalla. Ei ole mitään hätää!

Varo ettei kukaan tule varastamaan sinun omaisuutta.🤣

Vierailija
462/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo asujat ovat eläneet suomalaista unelmaa. Hyvin monella ei ole edes mahdollisuutta tällaiseen. Joten ei kiinnosta yhtään heidän itkuvirtensä nyt!

kommunisti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monilla on ollut puskuria, mutta se on sulanut reilun parin vuoden korona-aikana lomautusten, irtisanomisten yms. takia. Sitten heti perään tämä tilanne, jossa KAIKKI peruselämän kustannukset nousevat moninkertaisiksi.

On tyhmyyttä ilkkua ihmisille, että miksi ette varautuneet ja keränneet puskuria. Monille tämä aika on sitä, jolloin on ollut tarkoitus alkaa kerätä sitä uutta puskuria. Se vain on tässä tilanteessa monille täysin mahdotonta, kun joka suunnasta tulee peetä niskaan ja se aiempi palkka ei riitä enää mihinkään.

Sano sinä kun olet noin fiksu mitä sinä esim ajattelit kun otit asuntolainan, auton rahoituksella ja kenties pari muutakin osamaksua, että tuleeko ne elinkustannukset laskemaan vain nousemaan? Totuus on vaan se, että moni olisi pulassa vaikka menot olisivat nousseet maltillisemmin.

Vierailija
464/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monilla on ollut puskuria, mutta se on sulanut reilun parin vuoden korona-aikana lomautusten, irtisanomisten yms. takia. Sitten heti perään tämä tilanne, jossa KAIKKI peruselämän kustannukset nousevat moninkertaisiksi.

On tyhmyyttä ilkkua ihmisille, että miksi ette varautuneet ja keränneet puskuria. Monille tämä aika on sitä, jolloin on ollut tarkoitus alkaa kerätä sitä uutta puskuria. Se vain on tässä tilanteessa monille täysin mahdotonta, kun joka suunnasta tulee peetä niskaan ja se aiempi palkka ei riitä enää mihinkään.

Sano sinä kun olet noin fiksu mitä sinä esim ajattelit kun otit asuntolainan, auton rahoituksella ja kenties pari muutakin osamaksua, että tuleeko ne elinkustannukset laskemaan vain nousemaan? Totuus on vaan se, että moni olisi pulassa vaikka menot olisivat nousseet maltillisemmin.

Karua, mutta totta. Ihmiset on vuosia elänyt yli varojen. Suomalaisten säästöaste on reippaasti negatiivinen. Ei kun hakemaan Gantin hupparia päälle niin tulee kivempi olo.

Vierailija
465/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais äidin vähentää baareissa juoksemista niin voi olla että olis sähkölaskuunkin joskus varaa.

Vierailija
466/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuso kirjoitti:

Monien ihmisten talousosaaminen on järkyttävän huonoa. Tottakai aina pitää varautua elämässä muutoksiin, eroihin, sotiin, taantumiin, sairauksiin ja työttömyyteen.

Henkilökohtaisesti olen aina säästänyt käteen jäävästä palkasta 30% ja elänyt riittävän kokoisessa omistusasunnossa (palkkarahoilla maksettu) pk-seudulla palveluiden äärellä, julkisen liikenteen varrella. En omista autoa kustannussyistä.

Työskentelen myös pienipalkkaisella alalla. Ei ole mitään hätää!

Varo ettei kukaan tule varastamaan sinun omaisuutta.🤣

🤮

Hönö unelmoi 0,01 promillen kannatuksella

Vierailija
467/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se. Säästäminen pitäisi olla yhtälailla itsestään selvää kuin kuluttaminen.

Kyllä rahoista eroon jokainen pääsee, mutta säästäminen onkin taitolaji!

Vierailija
468/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jännä palsta. Kun itse kerroin omasta minimalismistani ja siitä kuinka saan 1000e kuukaudessa parin tonnin palkasta säästöön, asun todella edullisessa vuokra-asunnossa, en tuhlaa, niin palstalla oltiin sitä mieltä, että pitää elää eikä rahaa kannata säästää pahanpäivänvaralle tai eläkettä varten.

Että miten se nyt sitten on? Pitääkö elää kuten tämä lastenhoitaja Liisa, vai olisko sittenkin se minun tapani parempi? Ei minulla ole ongelmaa ensi talven sähkölaskun kanssa, enkä tule näkemään nälkää, enkä ole ulisemassa iltapaskaan huonoja valintojani.

Saathan sinä toimia kuten haluat, mutta et sinä voi ajatella että jokainen muu olisi yhtä innoissaan säästämisestä jopa sen elämisen varjolla: Toiset käyvät palkkatöissän muustakin syystä kuin eläkettä kartuttaakseen.

Mulla oli kaltaisesi työkaveri kävi kaikki pyhät tekemässä töitä viimeiseen asti, hän jäi eläkkeelle nauttimaan rahavuorestaan ja kuoli kuukauden päästä. End of story. Omapa valintansa, itse olen sitä mieltä, että ei mitään järkeä kituuttaa jonkun eläkkeen takia koko ikänsä, kun ei kukaan voi tietää että milloin on se päivä kun kuolee pois.

Säästää pitää, mutta kohtuudella, toki jos olet onnekas ja esim. kiinnostuksenaiheet mitä sinulla on niin ovat ilmaisia, niin eihän siinä silloin mitään, kaikilla ei vain ole yhtä onnekasta sillä saralla.

Usko tai älä, mutta ei kuollutta kaduta. Työkaverisi eli haluamallaan tavalla.

Kuollut ei muistele, end of story!

Ei tietenkään kaduta, mutta kyllä itse ainakin tuollaisista kohtaloista otan opikseni, minä joka vielä elän ja hengitän: Haluan nauttiakkin elämästäni, sen vuoksi käyn töissä, että saisin enemmän rahaa jolla rahoittaa muutakin kuin perusolemisen. En koe millään lailla järkeväksi panostaa siihen, että joskus 70 vuotiaana pääsen eläkkeelle ja sitten ehkä nautin lihavasta eläkkeestä, mikäli siis olen terve ja mikäli elän sinne asti ja mikäli ehdin vielä eläkkeelläkin jatkaa elämääni täysissä sielun ja ruumiin voimissa (aika epätodennäköistä oikeastaan).

Kitsastelija eli haluamallaan tavalla, koska tavoitteena oli, että kitsastelun vuoksi saisi nauttia leveistä eläkepäivistä, onneksi tosiaan kuollut on kuollut, eikä tajua mitä tapahtui, ulkopuolisten silmissä vain aika turhaa uhrautumista: Jäi esim. joulujakin kokematta lastensa kanssa jne. kun piti tienata rahaa.

Jännä miten ihmisillä ei ole kuin kaksi ääripää. Säästäminen = kurjuuden maksimointi

Eläminen = kaksi sileäksi (+velka)

Mulle tuo on ihan suhteellista. Jos pienet tulot se säästäminen on pakostakin kurjuuden maksimointia. Hei, täytyy olla todella vähän kuluttava vöhään tyytyväinen ihminen jos pienistä tuloista säästää joka kuukausi paljon, eikä tunnu missään, mutta hyvillä tuloilla ei tarvitse kituuttaa tai voi jopa vöhön kuluttaa ja rinta rottingilla kasaa satasia säästöön joka kuukausi.

Jäikö joulut väliin vuorotyön takia. Mun serkku on sairaanhoitaja ja ei ole ikinä ollut jouluna töissä. On kyllä tehnyt muutamia pyhiä, ja viikonloppuja noin muuten, joten tuollakin alalla voi tienaa, ilman että on joka pyhä töissä. Tietenkin raskaampaa, eikä sovi kaikille ja helpommalla pääsee jos saa saman ilman vuorotyötä. Joillekin vuorotyö sopii, saa ottaa muutaman myöhäisemmän aamun jos ei ole aamuvirkku ja jotkut pystyvät järjestämään myös sosiaalisen elämön niin, että ei pahemmin kärsi vuorotyöstä. Onhan kuitenkin niitä vapaita viikonloppuja enemmän kun työviikonloppuja ja puolet vuoroista aamua.

Vierailija
469/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksella on kiireitä translain kanssa. Hallitus ei ehdi eikä hallitusta kiinnosta normaalien ihmisten ongelmat.

Olipas tyhmästi sanottu.

- Transihmiset ovat normaaleja ihmisiä.

- Myös he kärsivät sähkön ym hintojen noususta, jos ovat mayalapalkka-alalla. Heilläkin on lapsia.

Vierailija
470/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jännä palsta. Kun itse kerroin omasta minimalismistani ja siitä kuinka saan 1000e kuukaudessa parin tonnin palkasta säästöön, asun todella edullisessa vuokra-asunnossa, en tuhlaa, niin palstalla oltiin sitä mieltä, että pitää elää eikä rahaa kannata säästää pahanpäivänvaralle tai eläkettä varten.

Että miten se nyt sitten on? Pitääkö elää kuten tämä lastenhoitaja Liisa, vai olisko sittenkin se minun tapani parempi? Ei minulla ole ongelmaa ensi talven sähkölaskun kanssa, enkä tule näkemään nälkää, enkä ole ulisemassa iltapaskaan huonoja valintojani.

Saathan sinä toimia kuten haluat, mutta et sinä voi ajatella että jokainen muu olisi yhtä innoissaan säästämisestä jopa sen elämisen varjolla: Toiset käyvät palkkatöissän muustakin syystä kuin eläkettä kartuttaakseen.

Mulla oli kaltaisesi työkaveri kävi kaikki pyhät tekemässä töitä viimeiseen asti, hän jäi eläkkeelle nauttimaan rahavuorestaan ja kuoli kuukauden päästä. End of story. Omapa valintansa, itse olen sitä mieltä, että ei mitään järkeä kituuttaa jonkun eläkkeen takia koko ikänsä, kun ei kukaan voi tietää että milloin on se päivä kun kuolee pois.

Säästää pitää, mutta kohtuudella, toki jos olet onnekas ja esim. kiinnostuksenaiheet mitä sinulla on niin ovat ilmaisia, niin eihän siinä silloin mitään, kaikilla ei vain ole yhtä onnekasta sillä saralla.

Ei tietenkään kaduta, mutta kyllä itse ainakin tuollaisista kohtaloista otan opikseni, minä joka vielä elän ja hengitän: Haluan nauttiakkin elämästäni, sen vuoksi käyn töissä, että saisin enemmän rahaa jolla rahoittaa muutakin kuin perusolemisen. En koe millään lailla järkeväksi panostaa siihen, että joskus 70 vuotiaana pääsen eläkkeelle ja sitten ehkä nautin lihavasta eläkkeestä, mikäli siis olen terve ja mikäli elän sinne asti ja mikäli ehdin vielä eläkkeelläkin jatkaa elämääni täysissä sielun ja ruumiin voimissa (aika epätodennäköistä oikeastaan).

Kitsastelija eli haluamallaan tavalla, koska tavoitteena oli, että kitsastelun vuoksi saisi nauttia leveistä eläkepäivistä, onneksi tosiaan kuollut on kuollut, eikä tajua mitä tapahtui, ulkopuolisten silmissä vain aika turhaa uhrautumista: Jäi esim. joulujakin kokematta lastensa kanssa jne. kun piti tienata rahaa.

Jännä miten ihmisillä ei ole kuin kaksi ääripää. Säästäminen = kurjuuden maksimointi

Mulle tuo on ihan suhteellista. Jos pienet tulot se säästäminen on pakostakin kurjuuden maksimointia. Hei, täytyy olla todella vähän kuluttava vöhään tyytyväinen ihminen jos pienistä tuloista säästää joka kuukausi paljon, eikä tunnu missään, mutta hyvillä tuloilla ei tarvitse kituuttaa tai voi jopa vöhön kuluttaa ja rinta rottingilla kasaa satasia säästöön joka kuukausi.

Jäikö joulut väliin vuorotyön takia. Mun serkku on sairaanhoitaja ja ei ole ikinä ollut jouluna töissä. On kyllä tehnyt muutamia pyhiä, ja viikonloppuja noin muuten, joten tuollakin alalla voi tienaa, ilman että on joka pyhä töissä. Tietenkin raskaampaa, eikä sovi kaikille ja helpommalla pääsee jos saa saman ilman vuorotyötä. Joillekin vuorotyö sopii, saa ottaa muutaman myöhäisemmän aamun jos ei ole aamuvirkku ja jotkut pystyvät järjestämään myös sosiaalisen elämön niin, että ei pahemmin kärsi vuorotyöstä. Onhan kuitenkin niitä vapaita viikonloppuja enemmän kun työviikonloppuja ja puolet vuoroista aamua.

Onko se elämä jotenkin vähemmän elämisen arvoista jos ne kulissit ei ole mitenkään vimpan päälle?

Vierailija
471/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein selität?

Vierailija
472/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksella on kiireitä translain kanssa. Hallitus ei ehdi eikä hallitusta kiinnosta normaalien ihmisten ongelmat.

Olipas tyhmästi sanottu.

- Transihmiset ovat normaaleja ihmisiä.

- Myös he kärsivät sähkön ym hintojen noususta, jos ovat mayalapalkka-alalla. Heilläkin on lapsia.

No paljon enemmän tämä hallitus on kiinnostunut transihmisistä kuin esim. vanhusten asemasta tai ikäsyrjinnän kitkemisestä.

Vierailija
473/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en olisi yh-äitinä uskaltanut ostaa omakotitaloa. Nytkin asun yhä vuokralla ja olen toki luuseri. Ikää 50v.

Asut vuokralla, se on oma valintasi. Minä asun omakotitalossa. Maksoin talosta 68 000 euroa vuonna 2010. Talo on velaton. Maksan sähköstä, lämmityskuluista, vedestä, vakuutuksista, kiinteistöveroa, jätehuollosta ja tietysti korjauksista. Joka kuukausi laitan pari sataa säästöön remontteja varten. Katto on uusittu ihan minun itse säästämilläni rahoilla. Kokonaisuutena asuminen on tullut varmasti halvemmaksi tässä omistamassani omakotitalossa kuin vuokralla. Kuukausittain asumismenot ovat kesällä pari sataa euroa ja talvella 400-500 euroa. Sähkön hinnan nousu voi tietysti nostaa kustannuksia. Polttopuita on liiterissä, mutta takka on vain yhdessä huoneessa eikä puulla koko taloa saa lämpenemään. Saunaan onneksi vaihdatin jo vuosia sitten puukiukaan, niin rahan puolesta voi saunoa vaikka joka päivä. Vesiosuuskunnan vesi on halpaa. Jos sen hinta vaikka kymmenkertaistuisi, minullapa on pihalla myös kaivo, josta saa kannettua vaikka saunomiseen vedet. Juomakelpoisuudesta en ole varma, kun kaivo on vanha.

Vierailija
474/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pet kirjoitti:

Sepä se. Säästäminen pitäisi olla yhtälailla itsestään selvää kuin kuluttaminen.

Vaineampi taitolaji pienituloisille. Väitän että säästäisin helposti 5000 tuloista 300€ joka kuukausi eikä tunnu missään, joten ei kovin vaineaa. Vaikeampaa ja inhottavampaa on säästää saranen kahdentonnin tuloista.

"Tasaprosentti" säästämisessä ei toimi tai ole järkevä ajatusmalli. Vai meinaatko, että jos jää vaikka 700 asumismenojen jälkeen, säästää yhtä helposti 10% kun jos jäisi 2000€ asumusmenojen jälkeen?

Kyllä fakiiri on mielestäni taidoiltaan jos esim. jostain tuista voi säästää. Ei käy kateeksi kuitenkaan tuollainen taito. Pystyisin itsekin, mutta haluanko kuluttaa ja elää niin kuin hän, en.

Vierailija
475/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kohtuutonta olettaa, että kukaan olisi osannut ennakoida sähkön hinnan kymmenenkertaistuvan. Kyseessä on veteen verrattava perushyödyke, samoin hinnan pitäisi jotenkin perustua tuotantohintoihin. Nyt vedetään köyhyyteen ihan normaaleja ihmisiä, jotka ovat osanneet budjetoida kulunsa kuitenkin kohtuullisen järkevästi. Ainoa järkevä vaihtoehto on rajallisen ajan rajoittaa sähkön hintaa, kaikki tukihässäkät vaan työllistävät ja satavat energiayhtiöiden laariin. Oletteko viime aikoina perehtyneet kuinka järjettömiä voittoja energiaa tuottavat firmat tekevät?

Tämä tilanne on ollut tiedossa jo keväästä. Vähänkään järkevät ihmiset ovat varautuneet kaikin keinoin.

Ja kuka ostaa omakotitalon, jossa ei ole tulisijaa? Meilläkin on kaksi, ihan vaan koska omakotitalossa on helppo lämmittää puilla. Ja ollaan huhkittu puusavottaa maaliskuusta.

Ja kolmanneksi, ymmärrän jos on oikeasti yksinhuoltaja jolla on pienet lapset niin oma tekeminen on aika rajattua koska ei ehdi hoitaa kuin työt ja lapset, mutta tällä naisellahan on isot teinit ja hekin vain puolet kuusta. Teinit pystyy jo osallistumaan esimerkiksi juurikin lämmittämiseen ja he pystyy olemaan töissä kesäisin ja maksamaan omat menonsa. Plus se äiti voi tehdä ylitöitä/lisätöitä jne aika määrättä, koska lapset on jo teinejä.

Hmm, päiväkodissa ylitöitä? No, lähihoitajana hän voi ottaa toisen työn. Kuinka monella muulla alalla mahdollista?

Aivan varmasti on

No esim.siivousalalla voi olla ylityökielto ja kielto tehdä töitä kilpailevalle yritykselle.

Vierailija
476/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, no asuu sitten Turussa. Silloin kun hän sen hankki, ei kukaan osannut arvata tulevia kriisejä. Samassa tilanteessa on varmasti monia. Olette hiton ilkeitä!

No, kyllähän moni luuli, että kun suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon niin saa työpaikan, no ei saanut ja te ollette olleet työttömille hiton ilkeitä.

Ja nyt elämä sitten opettaa, että kenelle tahansa voi tulla kriisi.

Kenelle tahansa voi tulla kriisi eikä tämä poista niitä muita. Se vaan hirvittää, että joku kansanosa keskittyy irvimään eikä takua, että tämän tason kriisi on kansallinen ja tulee koskettamaan vielä suurin piirtein kaikkia. Nyt on koko kansa ja valtio kriisissä. Ja osa tyhmistä lällättää kerrostaloasunnoissaan kuvitellen olevansa turvassa.

Minun ei tarvitse kuvitella mitään. Tiedän olevani turvassa. Olen elänyt viimeiset 10 vuotta tietäen, että tämä kaikki tulee romahtamaan. Sukupolvi joka tuli valmiiseen pöytään kuvittelee, että tämä kaikki on kovin uutta.

Toivottavasti olet varautunut siihen, että omaisuutesi tullaan ryöstämään.

Niin todellakin. Tuntuu että nykymaailmassa "perustaitoihin" siis pitäisi kuulua vakavien rikosten uhriksi joutumisen torjunta. Valitettavasti vaikka olisi ihan fiksukin ihminen, ei välttämättä ole helppoa välttää tuota.

Vierailija
477/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se elämä jotenkin vähemmän elämisen arvoista jos ne kulissit ei ole mitenkään vimpan päälle?

On. Vaikka ylen kommarit aina yrittävätkin pakottaa jonkun v itun palstaviljelyn ja pitsinnypläyksen autuutta. Minulla on kallis, saastuttavakin harrastus, eikä kiinnosta yhtään ylen ulina siitä, että laitan vähät rahani siihen. Teen matalapalkkaista työtä, enkä halua elää kynttilänvalossa kuin torppari tai orja kun toimitusjohtajat kruisailevat mersuillaan ja veneillään.

Vierailija
478/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tottunut siihen että lsskur eivät vasn pomppaa yhtäkkiä taivaisiin ellei sitten todellakin oman kulutuksen johdosta. Ainakin tähän asti kulutus normaalia ja laskut normaaleja ja miksi pitäisi olla muutoin herran jestas. Laskut kulutuksen mukaan

Jos ostan ja kulutan ruokaa 100 euron edestä, miksi maksaisin kauppareissulla siitä viisinkertaisesti.

Vierailija
479/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pet kirjoitti:

Vaineampi taitolaji pienituloisille. Väitän että säästäisin helposti 5000 tuloista 300€ joka kuukausi eikä tunnu missään, joten ei kovin vaineaa. Vaikeampaa ja inhottavampaa on säästää saranen kahdentonnin tuloista.

"Tasaprosentti" säästämisessä ei toimi tai ole järkevä ajatusmalli. Vai meinaatko, että jos jää vaikka 700 asumismenojen jälkeen, säästää yhtä helposti 10% kun jos jäisi 2000€ asumusmenojen jälkeen?

Kyllä fakiiri on mielestäni taidoiltaan jos esim. jostain tuista voi säästää. Ei käy kateeksi kuitenkaan tuollainen taito. Pystyisin itsekin, mutta haluanko kuluttaa ja elää niin kuin hän, en.

Tuista säästää :D kyllä ensimmäinen askel siinä kohtaa on ottaa taloudellinen vastuu itsestä ja hankkia muita tuloja. Herranen aika sentään hyvät ihmiset! Ei ketään kotoa pelasteta.

Vierailija
480/709 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä kannattaakin asua omakotitaloissa, kun hinnat ovat olleet nousussa jo pitkään Luuliko joku, että omakotitalo, kun on maksettu menoja ei enää olisi? Sitten alkaa jatkuva korjaushumppa Kalliit kattoremontit, ikkunanvauhdot, salaojat Jatkuvaa menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi