Mummi aiheutti riidan, ei halua selvittää sitä, vaikka olemme monta kertaa pyytäneet,silti valittaa kaikille ettei näe lapsen lapsia
Mummi suuttui kun pyysimme ystävällisesti muun juttelun lomassa lapsia hoitoon jättäessä, katsomaan, ettei lapset pelaisi heillä hoidossa ollessaan tuntikausia. Kun sitä paljon oli ollut, huonot vaikutukset näkynyt kotiutuessa ja tämä sama pyyntö juteltu muillekin sukulaisille ketkä hoitaa ja ymmärsivät täysin.
Karjui lasten läsnäollessa ettei lasten tarvi enää koskaan tulla heille hoitoon. Tämän jälkeen häneltä tuli uhkailua, muuta vihanpitoa ja muille valehtelua miten tilanne meni. Vaati että me pyydämme anteeksi.
Monista juttelu pyynnöistä huolimatta ei ole halunnut jutella asiaa kuntoon. Hän on sellainen ihminen kenen teot täytyy kuopata, hän ei pyydä anteeksi mitään, ikinä. Siksi päätimme että tällä kertaa saa ottaa vastuun käytöksestään, ja sanoimme hänelle että palataan asiaan ja näkee lapsia kun on kerrankin juteltu asia kuntoon.
2 vuotta mennyt, ei halua jutella. Myös tällä välin häneltä ikävää toimintaa, lisää valheita muille, epäreilua toimintaa lapsien välillä, kaiken sopimisen sijasta. Totesi myös ettei hän tiedä mitä hänen pitäisi selvittää meidän kanssa.
Alkanut näkemään salaa miehen myös toisessa osoitteessa asuvaa lasta, vaikka rajan veto koski kaikkia. Emme ymmärrä että mummi ennemmin jättää sopimatta tuollaisen asian kuin sopii ja näkee muitakin. Mummilla myös sellaista taustaa että puhuu lapsille aikuisten asioita ilman suodatinta mm negatiivista vanhemmista, siksi huolettaa kun yksi lapsi näkee mummia kun emme ole väleissä. Alkaa olla toivoton olo tämän tilanteen kanssa.
Miten toimisitte?
Kommentit (134)
Helppo ja toimiva ratkaisu: lapset jättävät kännykkänsä kotiin, kun menevät mummolaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä taas vauhdissa. Jaksaa ruikuttaa.
Ja peiliin ei osaa katsoa.
Mummien aiheuttamasta harmista pääsee kun hoitaa itse lapsensa.
Kuten toinen mummo, ruokaohjeita noudatan prikulleen, samoin pienenä 4 h päivässä ulkona.
Mutta nyt varhaisteinien kanssa en jaksa. Olen jo vanhempikin, ei niin hirveesti enää jaksa, käydään ulkona jossain frisbeeradalla tai rannalla tai maauimalassa, kaupoilla, missä milloinkin.
Pelaillaan lautapelejä, mutta lapsi pelaa vähän aikaa, ottaa kännykän ja sanoo , pidetään pieni tauko.Katson ettei minulla ole oikeutta väkisin ottaa kännykkää lapselta pois. Justiina itse voi sen kotona tehdä.
Mikä ihmeen valitusvirsi tämä nyt oli???
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia vanhempia on yllättävän paljon. Puolisollanikin on sellainen. Lapsena joutui aina pyytämään anteeksi kaikkia riitoja, vanhempi olisi muuten pitänyt vaikka kuinka pitkään mykkäkoulua. Viikon mykkäkoulu vanhemman suunnasta oli ihan normi heillä. Aikuisena puoliso sitten heräsi siihen, että ei tällaista kuulu olla eikä tätä tarvitse kestää ja laittoi välit poikki. Olin silloin jo kuvioissa eikä tämä vanhempi ole edes yrittänyt ottaa yhteyttä lapseensa. Minua kyllä syyttää ympäri kyliä tästä välirikosta, vaikka en ikinä edes ehdottanut puolisolle laittamaan välejä poikki. No, siten ehkä olenkin syyllinen, että minun lapsuudenperhettäni seuratessa puoliso tajusi, millaista normaali vanhemman ja lapsen välinen kommunikaatio on.
Narsistisesti palvoa omaa "hyvää perhettään" ja kouluttaa mies vihaamaan omaansa?
Olet hyvä koirankouluttaja. Ja miehesi lammas.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi asuu äidin luona ja äiti hyväksyy tapaamiset, onko se salaa tapaamista, jos isä ei ole holhooja.
Ja vaikka olisikin lapsesta yhteishuoltajuus, ei toinen vanhemmista voi määrätä, mitä toinen vanhemmista saa lapsen kanssa tehdä tai olla tekemättä, kunhan kyse ei ole laittomuuksista. Jos äitinsä luona asuva lapsi viihtyy hyvin mummolassa, ei siihen ole lapsen isällä nokan koputtamista. Sen, että isä ja isän uusi vaimo on riidoissa mummin kanssa, ei saa antaa vaikuttaa lapsen ja mummin suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä taas vauhdissa. Jaksaa ruikuttaa.
Ja peiliin ei osaa katsoa.
Mummien aiheuttamasta harmista pääsee kun hoitaa itse lapsensa.
Kuten toinen mummo, ruokaohjeita noudatan prikulleen, samoin pienenä 4 h päivässä ulkona.
Mutta nyt varhaisteinien kanssa en jaksa. Olen jo vanhempikin, ei niin hirveesti enää jaksa, käydään ulkona jossain frisbeeradalla tai rannalla tai maauimalassa, kaupoilla, missä milloinkin.
Pelaillaan lautapelejä, mutta lapsi pelaa vähän aikaa, ottaa kännykän ja sanoo , pidetään pieni tauko.Katson ettei minulla ole oikeutta väkisin ottaa kännykkää lapselta pois. Justiina itse voi sen kotona tehdä.
Mikä ihmeen valitusvirsi tämä nyt oli???
Onko lukemisen ymmärtämisen vaikeutta? Varmaan niin mummojen on oltava just kun miniä tahtoo, vaikka se teini ei juuri mummua kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia vanhempia on yllättävän paljon. Puolisollanikin on sellainen. Lapsena joutui aina pyytämään anteeksi kaikkia riitoja, vanhempi olisi muuten pitänyt vaikka kuinka pitkään mykkäkoulua. Viikon mykkäkoulu vanhemman suunnasta oli ihan normi heillä. Aikuisena puoliso sitten heräsi siihen, että ei tällaista kuulu olla eikä tätä tarvitse kestää ja laittoi välit poikki. Olin silloin jo kuvioissa eikä tämä vanhempi ole edes yrittänyt ottaa yhteyttä lapseensa. Minua kyllä syyttää ympäri kyliä tästä välirikosta, vaikka en ikinä edes ehdottanut puolisolle laittamaan välejä poikki. No, siten ehkä olenkin syyllinen, että minun lapsuudenperhettäni seuratessa puoliso tajusi, millaista normaali vanhemman ja lapsen välinen kommunikaatio on.
Narsistisesti palvoa omaa "hyvää perhettään" ja kouluttaa mies vihaamaan omaansa?
Olet hyvä koirankouluttaja. Ja miehesi lammas.
Olet palstan vakio kiusaaja. Aina muista on keksittävä ominaisuuksia.
Trollihan sinä olet.
SINÄ OLET TROLLI. SINÄ OLET SELLAINEN.
Minä ymmärrän tämän tavallaan, omien vanhempien kanssa on vähän samanlaista ollut. Lapset on siellä kylässä itekseen (nimenomaan kylässä, lapset lomalla haluavat muutamaksi päiväksi sinne mennä) ja tulos on se, että kun ne on siellä kaksi yötä, niin ne on saaneet valvoa miten tahtoo, syödä miten sattuu ja mitä sattuu, suihkussa ei ole tarvinnut käydä ja puhelimella on saanut olla niin paljon kuin tahtoo. Tulos on, että varsinkin nuorempi on reissun jälkeen aika epävakaassa mielentilassa ts. väsynyt, ylikierroksilla, äkäinen ja menee useampi päivä, että tilanne tasaantuu. Minä olen luovuttanut sen suhteen että vanhempani ottaisivat mitenkään vastaan mun pyyntöjä siitä, että lapsilla olisi hyvä olla edes vähän rakennetta vierailujen aikana.
En minä kuitenkaan halua kieltää lapsilta mummolaan menemistä, niin kärsin sitten jälkikäteen näiden "lapsivapaiden" seuraukset. Mulle ois helpompaa, jos lapset ei ois yökylässä mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Narsistista vallankäyttöä eikä tuollainen ihminen ikinä muutu - eikä ole lapsille edes millään tavoin hyväksi, kuten nytkin näette.
Antakaa olla vaan. Keskittykää elämään ihmisten kanssa jotka ovat tasapainoisia, kunnioittavia ja tuovat teille iloa.
Niin on, narsistinen ja vallanhaluinen vanhempi on rasite mummoille. Jotka kyllä tahtoisivat auttaa vanhemmille omaa aikaa tai lasten loma-aikana huolenpitoa lapsille.
Se että toivoo sukulaisilta asiallista aikuista käytöstä ei ole narsistista eikä vallanhalua.
Toisen ihmisen lapselle ei voi haluta tehdä yhtikäs mitään, jos ei kykene yhteistyöhön sen toisen ihmisen kanssa.
Et silti voi vaatia että mummo kasvattaa lapsesi pois pelaamisesta jos et itse ole siihen kyennyt.
Siitähän ei aloittajalla ollut kyse ollenkaan, vaan siitä että mummolassa pelataan liikaa.
Ja jos se pelaaminen aiheuttaisi jo kotona ristiriitatilanteita, silloin rajaton mummola on viimeinen paikka, johon lapsen voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä koirankouluttaja. Ja miehesi lammas.Olet palstan vakio kiusaaja. Aina muista on keksittävä ominaisuuksia.
Trollihan sinä olet.
Nyt kävi totuus pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Narsistista vallankäyttöä eikä tuollainen ihminen ikinä muutu - eikä ole lapsille edes millään tavoin hyväksi, kuten nytkin näette.
Antakaa olla vaan. Keskittykää elämään ihmisten kanssa jotka ovat tasapainoisia, kunnioittavia ja tuovat teille iloa.
Niin on, narsistinen ja vallanhaluinen vanhempi on rasite mummoille. Jotka kyllä tahtoisivat auttaa vanhemmille omaa aikaa tai lasten loma-aikana huolenpitoa lapsille.
Se että toivoo sukulaisilta asiallista aikuista käytöstä ei ole narsistista eikä vallanhalua.
Toisen ihmisen lapselle ei voi haluta tehdä yhtikäs mitään, jos ei kykene yhteistyöhön sen toisen ihmisen kanssa.
Et silti voi vaatia että mummo kasvattaa lapsesi pois pelaamisesta jos et itse ole siihen kyennyt.
Siitähän ei aloittajalla ollut kyse ollenkaan, vaan siitä että mummolassa pelataan liikaa.
Ja jos se pelaaminen aiheuttaisi jo kotona ristiriitatilanteita, silloin rajaton mummola on viimeinen paikka, johon lapsen voi antaa.
Eli mummon pitäisi kasvattaa lapsi pois kotona opitusta pahasta tavasta? Heh sentään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä koirankouluttaja. Ja miehesi lammas.Olet palstan vakio kiusaaja. Aina muista on keksittävä ominaisuuksia.
Trollihan sinä olet.
Nyt kävi totuus pahasti.
Ahh vanha kunnon "se koira älähtää" kiusaus :D
Nautit varmaan olostasi ja saduistasi.
Kiusaajilla on tapana keskittyä aiheen ohi, toisen ominaisuuksiin. Ja jos siitä huomauttaa, niin "nyt taisi totuus" tai "se koira..." xD
Kiusaaja mikä kiusaaja.
Minulle sanoi kesällä raksamies joka oli mökkiä kunnostamassa että lapsethan on lomalla. Kyllä lomalla saa olla vapaammin.
Kun valitin kun mukana olevat varhaisteinit lojuivat sisällä kännyköineen ja kirjoineen vaikka ehottelin erilaisia ulkohommia.
Itellään sanoi olevan samanikäisiä ja sanoi ettei näin kesällä hirveesti rajoiteta, lomahan lapsillakin pitää olla.
Asuvat siellä maalla, kaukana mistään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanoi kesällä raksamies joka oli mökkiä kunnostamassa että lapsethan on lomalla. Kyllä lomalla saa olla vapaammin.
Kun valitin kun mukana olevat varhaisteinit lojuivat sisällä kännyköineen ja kirjoineen vaikka ehottelin erilaisia ulkohommia.
Itellään sanoi olevan samanikäisiä ja sanoi ettei näin kesällä hirveesti rajoiteta, lomahan lapsillakin pitää olla.
Asuvat siellä maalla, kaukana mistään.
Mihinkähän tämäkin tajunnanvirta nyt liittyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mummon pitäisi kasvattaa lapsi pois kotona opitusta pahasta tavasta? Heh sentään!
No eihän tuossa niin sanota. Kyllä ihmettelen täällä ihmisten sisälukutaitoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan sinä olet.
Ap on trolli. Hänet tunnistaa lukuisista samankaltaisista aloituksista, aina sama kaava ja kirjoitustyyli. Kritiikistä yrittää selittää itsensä aina irti.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tämän tavallaan, omien vanhempien kanssa on vähän samanlaista ollut. Lapset on siellä kylässä itekseen (nimenomaan kylässä, lapset lomalla haluavat muutamaksi päiväksi sinne mennä) ja tulos on se, että kun ne on siellä kaksi yötä, niin ne on saaneet valvoa miten tahtoo, syödä miten sattuu ja mitä sattuu, suihkussa ei ole tarvinnut käydä ja puhelimella on saanut olla niin paljon kuin tahtoo. Tulos on, että varsinkin nuorempi on reissun jälkeen aika epävakaassa mielentilassa ts. väsynyt, ylikierroksilla, äkäinen ja menee useampi päivä, että tilanne tasaantuu. Minä olen luovuttanut sen suhteen että vanhempani ottaisivat mitenkään vastaan mun pyyntöjä siitä, että lapsilla olisi hyvä olla edes vähän rakennetta vierailujen aikana.
En minä kuitenkaan halua kieltää lapsilta mummolaan menemistä, niin kärsin sitten jälkikäteen näiden "lapsivapaiden" seuraukset. Mulle ois helpompaa, jos lapset ei ois yökylässä mummolassa.
Mä edustan mummojen joukkoa, ja onhan ollut todellakin uuvuttavaa tämä vuosien dialogi siitä, miten lapsilla tulisi olla erikseen kotikäyttäytyminen ja mummolakäyttäytyminen. Miten lapsia voi ohjelmoida, ja miten aina kieltää? Kuin mummola olisi joku rangaistuslaitos, missä sut riisutaan kaikesta ylimääräisestä ja annetaan uudet ohjeet kouraan.
Ruokajutut on sentään aina olleet helpot, lapset on syöneet hyvällä halulla ja kitisemättä kaiken eteen tarjotun. Ihan laadukasta sapuskaa on ollutkin ja toiveet kysytty useaan kertaan. Sekä mättöä että terveellistä on ollut, oikeassa suhteessa. Joskus täytyy irrotellakin.
Mutta voi se aamuinen (puolille päivin) venyminen ja luurin halaaminen siellä sängyssä, ei ulos, ei suihkuun, ei mitään elonmerkkiä. Koko yö pelaamista, vaikka kielsin. Piti sitten luurit takavarikoida. Lapset pyörittelivät naama kurtussa peukaloitaan. Ostin sitten kuitenkin sen pleikan, ja säännöstelin tiukkana peliajat. Sain hieman jotain ryhtiä elämään. Pelaamisesta myös tuli meidän yhteistä aikaa, ja saatiin juteltua kaikenlaista. Jotain hyvää sentään.
Ulkoilua luonnossa ja rannalla, vähän aikaa suht ok, mutta "Ei, mä en haluu uida" jne en mä haluu, pelaamaan pitää päästä. Ei kuitenkaan jalkapalloa, ei lätkää. Täydellinen haluttomuus. Illalla sentään muutama lautapelikertakin saatiin ja irti luurinkaipuusta, mutta riitaa tuli, kun kai addiktio oli sietämätön ja kiukku purettiin velipoikaa mätkimällä.
Illat yhtä vetelehtimistä, ei saunaan, ei pesulle, hermostunutta pälyilyä puhelimen suuntaan. Ja jos laturi oli jäänyt kotiin, sitä piti lähteä heti hakemaan. Onneksi lyhyt välimatka kotiin.
Leffailtakin oli väsynyt ajatus, sipsit tosin sentään kelpasivat kokiksen kanssa.
Pieninä olivat vielä mukana menossa ja ulkona oli kivaa, metsään tutustumisreissut jänniä ja kaikenlaista muuta kivaa. Mutta sitten alkoi se toosan toljottaminen, kun tiettyyn ikään tultiin. Kyselivät onko maksullisia kanavia. Aina jotain ruutua pitäis olla välkkymässä edessä. Mietin miten noista tulee minkään ns. normin mukaisia vastuullisia aikuisia. Kaikkeni olen yrittänyt, ollut läsnä ja tukenut.
Onneksi opiskelut nykyään näin murkkuina kuitenkin sujuvat ja tilanne näyttäis suht mukavalta. Ja aineena tietotekniikkaa sun muuta alaan liittyvää, tietenkin. Sinne ne pelien maailmaan näyttävät muuttavan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat siellä maalla, kaukana mistään.Mihinkähän tämäkin tajunnanvirta nyt liittyy...
Nyt en ymmärrä miten huonosti ihmiset ymmärtävät.
Liittyy lapsiin mummolassa ja miten huonosti mummo saa lapsia aktivoitua jos lapset haluaa lojua kännykkänsä kanssa. Ja kun akku loppuu, hirvee valitus, lähetään pliis pois jo tai pyydetään viemään känny autoon lataantumaan ja sit istutaan autossa pelaamasss.
Mummoilta ei voi vaatia mahdottomia, lapsenne eivät ole mutään lego-ukkoja jotka mummo voi laittaa toimimaan miten tahtoo.
Kun ei kerran vanhemmatkaan pysty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuvat siellä maalla, kaukana mistään.Mihinkähän tämäkin tajunnanvirta nyt liittyy...
Nyt en ymmärrä miten huonosti ihmiset ymmärtävät.
Liittyy lapsiin mummolassa ja miten huonosti mummo saa lapsia aktivoitua jos lapset haluaa lojua kännykkänsä kanssa. Ja kun akku loppuu, hirvee valitus, lähetään pliis pois jo tai pyydetään viemään känny autoon lataantumaan ja sit istutaan autossa pelaamasss.
Mummoilta ei voi vaatia mahdottomia, lapsenne eivät ole mutään lego-ukkoja jotka mummo voi laittaa toimimaan miten tahtoo.
Kun ei kerran vanhemmatkaan pysty
Remonttimies ja mökin remppa ja mummonpäänsisus jne.
Tajunnanvirta...
Kotonahan se pelaaminen ja ajankäyttö on opittu, ei mummolassa. Mummo voi olla voimaton jos ei ota kunnon raivareita. Ja yleensä ei vieraille raivota.