Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU kieltämässä pikamuodin

Vierailija
05.10.2022 |

Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.

Kommentit (436)

Vierailija
281/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo se oli aikakin: marketit myyvät ala-arvoista pas... ylihinnalla. Paidat venyy viikossa kaula-aukosta ja housut ratkeaa haaroista 2 viikon jälkeen sekä nukkaantuvat parin pesukerran jälkeen.

Vierailija
282/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.

No ei voisi. Kotimaiset vaateyritykset eivät tee vaatteita tyylikkäille naisille.

Tämä on niin totta. Jos ne olisivat tyylikkäitä niin tottahan kauppa kävisi.

Ei se nyt pelkästään siitä ole kiinni. Kotimaassa ei yksinkertaisesti pystytä valmistamaan vaatteita yhtä halvalla kuin idän orjatehtaissa. Ja hinta se on mikä mammoilla ratkaisee. 

Lisäksi joku marimekko myy ihan hyvin, koska suurin osa suomalaisnaisista nyt vain on mallia Saarikko.

Minä voisin talouden puolesta ostaa kalliimmankin vaatteen mutta vaatteen tulee laadun lisäksi olla hyvännäköinen ja kaikin puolin sopiva. Sitä nämä suomalaiset säkkimekot eivät ole.

Löytyy kyllä Suomessa ommeltua ja tyylikästäkin, jos on vara maksaa. Yhtenä esimerkkinä https://www.selavi.fi/seigle-mallisto

Muitakin varmasti on, mutta tuo on ainut, josta itsellä on kokemusta.

Tämä on hyvä. Tällaista palvelua lisää. Joskus 40-50 luvuillahan oli enemmänkin tämäntyyppistä palvelua varmaan eri hintaluokissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo se oli aikakin: marketit myyvät ala-arvoista pas... ylihinnalla. Paidat venyy viikossa kaula-aukosta ja housut ratkeaa haaroista 2 viikon jälkeen sekä nukkaantuvat parin pesukerran jälkeen.

Vaikka olen moniltaosin samaa mieltä kanssasi, niin tällä hetkellä ongelma ei ole nuo markettivaatteet, jotka pääsääntöisesti ovat kohtuukestäviä, vaan nuortenliikkeiden lumput jotka jo kaupassa näyttävät kulahtaneilta. Esimerkkinä vaikkapa Bikbok (keksisin kyllä monta muutakin esimerkkiä) jossa moni vaate on tehty niin luokattoman huonosta kankaasta että siinä on jo nyppyjä myyntivaiheessa ja saumat vääntyneinä. Samasta kaupasta löytyy toki myös välillä laadukasta, joten pelkkä kaupan nimi ei ole hyvän tai huonon tae.

Tällä hetkellä osa parhaiten säilyneistä vaatteistani viime vuosilta on nimenomaan marketeista (Prisma / CityMarket), koska he eivät juurikaan yritä kilpailla trendikkyydellä vaan laadulla

Vierailija
284/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka itkette kengän pohjien murenemista. Luitteko edes sitä jonkun linkittämää Kuningaskuluttajan juttua?

Siinä nimenomaisesti sanottiin, että pohjat eivät kestä *pitkää, vuosikausien varastointia tyhjän panttina*. Mutta normaalia käyttöä ja lyhytaikaista varastointia kestävät, jopa vuosia ja vuosikymmeniä.

Kengät, laukut ja vaatteet kuuluvat käyttöön. Eivät kaapin perukoille tilaa viemään. Tottakai se yksi mummolta peritty 50-luvun laukku on ihana säilyttää vitriinissä vain katseltavana.

Mutta lähtökohtaisesti meidän pitäisi päästä eroon sellaisesta, että ostamme tavaran vain, koska:

- se on halpa

- se on alennuksessa

- se näyttää hyvältä somessa

- BB-Charlottellakin on sellainen

- tarvitsen lohdutusta

- minulla on tylsää

Jos me kaikki ostaisimme lähtökohtaisesti vain tarpeeseen ja käytettäväksi, tavaraa ei tarvitsisi tuottaa niin järjettömiä määriä niin luokattoman huonosti.

Tavaraa voidaan silti tuottaa edullisesti, laatu ja edullinen hinta eivät sulje toisiaan pois. Kuten jo monesti todettu, vielä 00-luvulla halpakauppojen vaatteet olivat kestäviä ja laadukkaita.

Vierailija
285/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatteita löytyy kotimaisia ja on siinä jotain aikuisillekin, ehkä vähän lapsellisia ja mummomaisia, mutta kyllä niitä on. Jokipiin Pellavalta löytyy. Puuvillaa sitten enemmänkin, ainakin Paapii, Ehta ja Taitoshopit myyvät Suomessa tehtyjä vaatteita. Tamsilkillä on alusvaatteita ja joitakin pieniä, joilla on mallisto aika suppea, löytyy etsimällä.  

Vierailija
286/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli pari viikkoa sitten vielä salaliittoteoria.

Vierailija
287/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee paljon työttömiä myyjiä ja kaupat tuli tehdastöiden tilalle.

Vierailija
288/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä Klaus Schwab puhui Great reset -kirjassan ja ehdotti mm. että tulevaisuudessa ihmiset eivät enää omistaisi vaatteita vaan vuokraisivat niitä ja että ne tehtäisiin jatkossa kierrätysmateriaaleista jne.

Vierailija
289/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaikki vaatteet loppuun, mutta en kyllä koskaan aio kajota muiden saastaisiin lumppuihin .

Vierailija
290/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjausompelimoita tarvitaan. Niitä on muuten harmittavan vähän. Niissä asioimisen pitäisi olla yhtä helppoa kuin kampaajalla käynti. Joku voisi ommella uuden vetoketjun sillä aikaa, kun itse hoidat ruokaostoksesi. 

Vierailija
291/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausompelimoita tarvitaan. Niitä on muuten harmittavan vähän. Niissä asioimisen pitäisi olla yhtä helppoa kuin kampaajalla käynti. Joku voisi ommella uuden vetoketjun sillä aikaa, kun itse hoidat ruokaostoksesi. 

Minä olen ihan hyvä ompelija, ja voin vakuuttaa, että se vetoketjun vaihtaminen on aika veemäistä työtä, ja ikävä kyllä sille tulee hintaakin, ainakin, jos vuori pitää purkaa. Eli ensisijaisesti parempia vetoketjuja!

Vierailija
292/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU yrittää tehdä edes jotain säilyttääkseen edes rippeet maapallosta ja heti AV-mammat be like:

"Yhyy miks mä en saa enää ostaa roskapaskaa kyllä minulla pitää olla siihen oikeus!!"

EU projekteilla on tapana olla vain EU:n talousalueen heikentämistä.

Niin valitettavasti tässäkin käy. Ellei eurooppalaiset osta niitä kiinalaisia halpiskemikaalipaitoja, niin ne myydään Yhdysvaltoihin, Australiaan ja muualle Aasiaan. Kyllä näissäkin maissa ostajia riittää.

Miten muuten yksittäistä kuluttajaa voi estää tilaamasta näitä pikamuotituotteita netistä?

Vierailija
293/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti villapaitoja ja sukkia saa neuloa jatkossakin.

Vierailija
294/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän tämä keskustelu nyt näin kääntyi. Kuluttajien etuahan tässä yritetään valvoa.

Ja ihmiset friikahtavat, että ilman halpamuotia ei kenelläkään ole varaa rihmankiertämään, ja kaikki kulkevat kohta ankean harmaissa vuokratuissa mao-takeissa.

Vierailija
295/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti villapaitoja ja sukkia saa neuloa jatkossakin.

No itsesi takia toivoisin, ettet neulo niitä kurjissa ja vaarallisissa olosuhteissa.

Vierailija
296/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU yrittää tehdä edes jotain säilyttääkseen edes rippeet maapallosta ja heti AV-mammat be like:

"Yhyy miks mä en saa enää ostaa roskapaskaa kyllä minulla pitää olla siihen oikeus!!"

EU projekteilla on tapana olla vain EU:n talousalueen heikentämistä.

Niin valitettavasti tässäkin käy. Ellei eurooppalaiset osta niitä kiinalaisia halpiskemikaalipaitoja, niin ne myydään Yhdysvaltoihin, Australiaan ja muualle Aasiaan. Kyllä näissäkin maissa ostajia riittää.

Miten muuten yksittäistä kuluttajaa voi estää tilaamasta näitä pikamuotituotteita netistä?

Ei voi estää, mutta tullit voi laittaa kohdilleen.

Vierailija
297/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mistäs köyhät saa vaatteensa. Toivottavasti rikkaat myy halvalla kirppareilla tjs.

Juu. Kirppareilta. Tai sitten ostat uutena kerrankin jotain oikeasti kunnollista.

Vierailija
298/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kannata teettää, virkarottakulut vievät katteet.

Vierailija
299/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla hyvä juttu jos vaatteiden hinta nousee niin paljon ettei köyhä ihminen enää pysty niitä ostamaan. Tämä muutos suosii rikkaita jotka voivat maksaa enemmän. Köyhälläkin täytyy vaatteita kuitenkin olla. Eriarvoistaa vaan ihmisiä ja Suomikin on maa missä ei muutamalla vaatteella pärjää jos miettii ilmastoa. Näin itse ajattelen. Tuleeko vaatteistakin joku luksus tuote mihin kaikilla ei ole varaa.

Yksi laatutuote tulee edullisemmaksi kuin viisi huonoa. Köyhät yleensä köyhiä juuri koska eivät ymmärrä mitään talousasioista.

Vierailija
300/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla hyvä juttu jos vaatteiden hinta nousee niin paljon ettei köyhä ihminen enää pysty niitä ostamaan. Tämä muutos suosii rikkaita jotka voivat maksaa enemmän. Köyhälläkin täytyy vaatteita kuitenkin olla. Eriarvoistaa vaan ihmisiä ja Suomikin on maa missä ei muutamalla vaatteella pärjää jos miettii ilmastoa. Näin itse ajattelen. Tuleeko vaatteistakin joku luksus tuote mihin kaikilla ei ole varaa.

Tiedätkö vanhan sanonnan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Tässä se toteutuu erinomaisesti. Köyhä ostaa siis yhden t-paidan vaikkapa 30 eurolla, joka kestää 5 vuotta käytössä, sen sijaan että ostaisi joka vuosi kaksi kolmen euron paitaa, jotka hajoaa vuoden sisällä käyttökelvottomiksi. Rikkaampi voi sitten ostaa useamman 30€ paidan halutessaan.