Kunnallinen hammashoito tähtää tekohampaisiin!
Eihän kunnallisessa hammashoidossa ole mitään järkeä kun hampaat hajoaa nopeammin ennen kuin saa hoitoaikoja!
Olen nelikymppinen naikkonen ja paikkoja mulla on aina ollut paljon hampaissa ja melkeimpä vuosittain on jotain korjailtu ja uusittu, pari oli poistettukin ja juurihoitoja tehty, mutta nyt tämä on mennyt ihan hulluksi korona aikaan ja sen jälkeen!
Vanhoja paikkoja olisi pitänyt silloin uusia mutta kaikki varatutu ajat peruttiin. No se johti sitten sellaiseen "päivystyskierteeseen" että lopulta jouduin turvautumaan toituvasti päivystykseen ja jo särkeviä hampaita päädyttiin suoraan juurihoitamaan tai jopa poistamaan tosi vaivalloisesti ja hitaasti sellaisessa megasuojauksessa kiitos koronan.
Joten osin kiitos koronan viimeisen 2.5v aikana multa on poistettu jo 3 hammasta lisää ja juurihoidettu 4 mitkä ajoissa hoidettuna olisi varmaan vaan tarvinneet uudet paikat. Ja taas on seuraavat ajat monen kuukauden päästä ja tilanne suussa taas pahenemassa, joten tätä menoa päädyn taas päivystykseen ja siellä tuntuu olevan aika helposti ne poistopihdit heti kädessä. Tuntuu että kerta kerralta helpommin aletaan ehdottamaan samantein poistoa kun on jo ennenkin poistettu!
Joten veikkaampa että tavoite on päästä vaan helpommalla ilman pitkiä ja hankalia juurihoitoja ja pikkuhiljaa poistaa hampaat niin että kun on tarpeeksi poistettu niin sitten voikin ruveta ehdottelemaan jo tekohampaita! Sen kyllä tosiaan pelkään olevan edessä kun niin monta epämääräisessä kunnossa olevaa hammasta on jo nyt mulla suussa että vaatisi tosi pitkät hoidot saada "tilanne hallintaan" ja siihen ei kyllä tuolla hammashoitolassa tätä menoa pystytä ikinä!
Hienoa että korona ja säästöt hammashoidosta vie ihmisltä hapaat suusta!
Kommentit (110)
Siis millaista sun hampaiden harjaus ja lankaaminen ja yleensä ottaen suuhygienia on oikein ollut, ap? Itsellä oli n. 10 vuoden tauko suuhygienisti- ja hammaslääkärikäynneistä ja mitään juurihoidon tarvetta ja poistettavia hampaita ei todellakaan siitä seurannut, vaikka paikat olikin kuluneet ja niitä vaihdeltiin. Enkä edes ollut mitenkään ahkera hampaidenpesijä, mutta kyllä mä nyt sentään viikottain pesin useimpina päivinä.
Ap on nyt ymmärtänyt varmaan jotenkin väärin. Niitä hampaita pitäisi ITSE HOITAA asianmukaisesti ja käydä säännöllisesti esimerkiksi suuhygienistillä poistattamassa hammaskivi, jota kyllä hyvästäkin suuhygieniasta huolimatta kertyy. Jos vaivautuu hammaslääkäriin vasta sitten, kun suussa on paro ja kalusto suunnilleen mätänee suuhun, niin eikö silloin ole aika myöhäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Minä hoidan, mutta jos ei paikat kestä niin ei sille itse mitään voi! Ärsyttää tuollaiset "mikset hoida" kommentit jos itsellä on hyvät hampaat niin ei voi käsittää että kaikelle ei itse voi mitään!
Ja mitähän maksaa juurihoidot yms yksityisellä? Luokkaa vähintään useita satoja euroja per hammas, ei edes ihan työssäkäyvällä normikansalaisella ole sellaisiin varaa jos useita hampaita pitäisi laittaa.
No tätä kai tämä on eli pikkuhiljaa sitten ne vaan poistetaan ja sitten ne tekohampaat vaan tilalle. Se kai on ainakin edullisin ratkaisu ja se minkä terkkarin hammashoitolasta saa?
Ennakointi ja ennaltaehkäisy on tärkeää hampaiden hoidossa. Paikattu hammas on aina heikompi kuin terve hammas. Eli hampaiden pesu, hammasvälien puhdistus, napostelun, mehun ja limsan, energiajuomien välttäminen ovat avainasemassa omien hampaiden hoidossa.
Voi tulla yllärinä, että ihmisillä on eroja hammasluun laadussa, kovuudessa, syljen koostumuksessa jne. Minulla on aina ollut hyvät hampaat, ei yhtään reikää, vaikka vähän suurpiirteisesti niitä hoidan. Ikää on 45. Miehelläni oli jo alle 30 v lähes kaikki hampaat paikattu, nyt on useita jo poistettukin, vaikka hoitaa hyvin säntillisesti.
Suututtaa kun julkisella puolella ei pääse ajoissa hoitoon. Minulla pitkitettiin hampaan paikan vaihtamista. Kunnes hammas tulehtui, ja se jouduttiin poistamaan. Sanoivat että julkisella ei oikeastaan tehdä juuri hoitoja, että pitää mennä yksityiselle.
Pakkohan se oli sitten poistattaa.
Aivan sehän ei oo sun ruokavaliossa tai suuhygieniassa vika vaan reikiintyminen on hammaslääkärin syytä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa kun julkisella puolella ei pääse ajoissa hoitoon. Minulla pitkitettiin hampaan paikan vaihtamista. Kunnes hammas tulehtui, ja se jouduttiin poistamaan. Sanoivat että julkisella ei oikeastaan tehdä juuri hoitoja, että pitää mennä yksityiselle.
Pakkohan se oli sitten poistattaa.
Ensi kerralla pyydä palveluseteli
Tämän takia käyn yksityisellä, ajan saa silloin kun itselle sopii. Kunnallisella joudut odottamaan sen vähintää 3kk-4kk. Aikaa et saa valita vaan hoitaja määrää milloin tulet, ikinä arpaonni ei osu esimerkiksi omiin loma aikoihin vaan joudut ottamaan töistä palkatonta. Yksi aika saa maximissaan kestää 45minuuttia, tämä on huono homma jos pitäisi paikata ja puutumisessa kestää melkein 30min.
Väliaikaista paikkaa väliaikaisen perään. Helpoin olisi tietysti jos revittäisiin heti pois.
MM-muuttajat vievät suomalaisen paikan terveydenhuollossa ja hammashuollossa. Heillähän on aikaa mennä koska vaan, koska ovat täällä lomalla eivätkä tee töitä. Mielestäni nämä palvelut kuuluvat suomalaiselle.