Kunnallinen hammashoito tähtää tekohampaisiin!
Eihän kunnallisessa hammashoidossa ole mitään järkeä kun hampaat hajoaa nopeammin ennen kuin saa hoitoaikoja!
Olen nelikymppinen naikkonen ja paikkoja mulla on aina ollut paljon hampaissa ja melkeimpä vuosittain on jotain korjailtu ja uusittu, pari oli poistettukin ja juurihoitoja tehty, mutta nyt tämä on mennyt ihan hulluksi korona aikaan ja sen jälkeen!
Vanhoja paikkoja olisi pitänyt silloin uusia mutta kaikki varatutu ajat peruttiin. No se johti sitten sellaiseen "päivystyskierteeseen" että lopulta jouduin turvautumaan toituvasti päivystykseen ja jo särkeviä hampaita päädyttiin suoraan juurihoitamaan tai jopa poistamaan tosi vaivalloisesti ja hitaasti sellaisessa megasuojauksessa kiitos koronan.
Joten osin kiitos koronan viimeisen 2.5v aikana multa on poistettu jo 3 hammasta lisää ja juurihoidettu 4 mitkä ajoissa hoidettuna olisi varmaan vaan tarvinneet uudet paikat. Ja taas on seuraavat ajat monen kuukauden päästä ja tilanne suussa taas pahenemassa, joten tätä menoa päädyn taas päivystykseen ja siellä tuntuu olevan aika helposti ne poistopihdit heti kädessä. Tuntuu että kerta kerralta helpommin aletaan ehdottamaan samantein poistoa kun on jo ennenkin poistettu!
Joten veikkaampa että tavoite on päästä vaan helpommalla ilman pitkiä ja hankalia juurihoitoja ja pikkuhiljaa poistaa hampaat niin että kun on tarpeeksi poistettu niin sitten voikin ruveta ehdottelemaan jo tekohampaita! Sen kyllä tosiaan pelkään olevan edessä kun niin monta epämääräisessä kunnossa olevaa hammasta on jo nyt mulla suussa että vaatisi tosi pitkät hoidot saada "tilanne hallintaan" ja siihen ei kyllä tuolla hammashoitolassa tätä menoa pystytä ikinä!
Hienoa että korona ja säästöt hammashoidosta vie ihmisltä hapaat suusta!
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vingutte? Pääsin lohjenneen hampaan paikkaukseen julkiselle viikossa v. 2020 syksyllä ja sieltä hammashoitojonoon, joka oli kyllä pandemian takia pitkä.
Kuitenkin lopulta, keväällä 2021 pääsin ja tulos: ei ole edes hammaskiveä, kiitos käynnistä ja muutaman vuoden päästä uudestaan.
Yksikään paikka ei ole ikinä lohjennut tai irronnut ja ne on kaikki tehty julkisella. Ikää minulla on kohta 60.
Hommatkaa purentakisko jos ei teillä paikkaukset kestä. Hammas halkeaa kun sitä öisin kirskuttaa. Vaikutatte kireiltä ihmisiltä.
Ihan vaan tiedoksi, muovipaikkoja on välillä uusittava, ennen pitkään saumat alkaa vuotamaan vaikka paikka olisikin edelleen hampaassa kiinni. Keraaminen paikka voi toki pysyä hyvänä vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihoito heikentää hampaita ajanmittaan ja ne joudutaan kumminkin poistamaan. Jos ei ole hammasta ylhäällä/ alhaalla tukena juurihoito ei kannata ollenkaan. Mitä tulee hintoihin niin yksityisellä on n.3 kertaa kalliimpaa.
Totta on että juurihoidon jälkeen hammas on herkempi lohkeilemaan ja rikkoutumaan, mutta senkin jälkeen on paljon tehtävissä. Tilalle voi laittaa esim. keraamisen paikan.
Itselleni tehtiin alle 20 vuotiiana kahdelle hampaalle juurihoito, toisen sain pidettyä 20 vuotta ja toisen 25 vuotta. Nykyään molemmat hampaat puuttuu.
Melkein 30 vuotta meni, että ei tarvinnut juurihoitoja tehdä, mutta tämän vuoden alussa etuhampaaseen piti. Olin käynyt aikoinaan parikin kertaa hampaasta valittamassa sekä kunnallisella ja yksityisellä, mutta hampaassa ei kuulemma mitään vikaa. No, ihmettelin kun nenä oli niin kipee kuukausitolkulla ja vasta kun ikenestä ylhäältä nenän alta alkoi mädät pursuamaan niin tajusin että kyse hampaasta. Eihän se hammas enää särkenyt kun oli kuollut, mutta juuri tulehtunut. Siitäkin juurihoidosta sai maksaa n. 600 euroa.
Juuren tulehdukset ovat siitä kavalia, että kehittyvät hitaasti ja eivät ole tuolloin näkyneet vielä kuvassa
Kyllä ne röntgenissä näkyy.
Alussa tulehdus ei näy rtg-kuvassa.
Hampaan voi myös esim. Puremavoimilla saada kuolioon, jolloin ei näy rtg. Juurihoito tai poisto ainut vaihtoehto.
Juurihoidettu hammas ei kestä kun siinä muovia niin paljon. Halkeaa jossain vaiheessa.
Näin kävi mulle.
Tarvitsen kolme hammasta ja kaksi tulee.
Käyn yksityisellä.
Kiitos siitä miehelle.
Suomalaiset ei maksa kovia veroja saadakseen terveydenhoitoa vaan jotta terveydenhoidon hallintohimmeleiden tuhansille kädenheiluttajille voidaan maksaa ministeripakkoja. verosei ei mene hammaslääkäreiden palkkoihin vaan sote-johtajan uuteen autoon.
Kannattaa käydä Tallinnassa hoidattamassa hampaansa.
Vierailija kirjoitti:
Soitin vuonna 2011 kuntani hammashoitolaan ja pyysin, että tarkastaisivat hampaani, kun edellisestä hammaslääkärikerrasta oli aikaa. Sanoivat, että laittavat jonon hännille, ja että aika tulee joskus myöhemmin. Jono on kuulemma pitkä. Ei ole aikaa vielä tullut. Yli 10 vuotta olen odottanut. Odotan edelleen.
Olihan Nuvostoliitossakin virallisen ohjeen mukaan leipäkauppoja. Kaupoista vaan puuttui leipä.
Katso hinnat: Näin paljon halvemmalla suomalainen pääsee hammaslääkäriin ja hoitoihin Tallinnassa
Konstantin Loginov on tottunut siihen, että Suomesta Viroon tulevilla asiakkailla hampaat ovat usein nähneet jo parhaat päivänsä. Pahimmillaan koko purentakalusto on täytynyt uusia.
Itse käyn kunnallisella ja yksityisellä. Riippuu asiasta.
Mun hampaat saatiin kuntoon pitkällisellä hoidolla ja katsomalla peiliin niin sieltä se syyllinen löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käy yksityisellä?
No, jos on huonot hampaat, niin poistaa ne niitä sielläkin.
Tosin rahastettuaan ensin juurihoidoilla ja röntgenkuvilla.Kävin vuosia yksityisellä, mutta kyllästyin lopulta siihen kierteeseen. Joka kerralla ilmoitettiin että jotain pitäisi tehdä mutta mitään ei koskaan tehty. Krooninen ientulehdus, mihin apteekin suuvedet eivät ole tehonneet kuin hetkellisesti. Mutta mikäs tässä, odotellaan niin kauan että hampaat putoaa suusta, jos vaikka silloin saisivat aikaiseksi tehdä asialle jotain.
T. Ei-AP
On täysin hoidettavissa.
Kaksi kertaa vuodessa hammaskiven poisto ja hyvä oma hoito.
Hammaskivi sen ientulehduksen aiheuttaa.
Kunnallinen on surkea. Suuhygienistit ovat mm poistaneet hammaskiven niin huonosti että sain pahan tulehduksen suuhun. Aivan uskomattoman huonoa palvelua. Tarkastuksiin ei saa ollenkaan aikaa. En enää halua käyttää julkista kun se on niin huonoa ja laskut sieltäkin tulee.
Itse juuri eilen soitin hammaslääkäriin ja yritin varata aikaa vuositarkastukseen. Vuosittain ei enää pääsekään vaan saa mennä vaan 5v välein perustarkastukseen. Eli yksityiselle siis.
Aika moni myös hoitaa huonosti tai käy liian harvoin hammaslääkärissä. Eikä koko suun ja leuan kuvaa oteta kunnallisella.
Syytetään muita.
Mulla nyt hyvät hampaat. Ennen olin paskahammas ongelmineen.
Melkein kaikki korjattu ja pari juttua jäljellä vielä.
Nykyään hoidan hampaani hyvin.
Jos on köyhä niin silloin kyllä rämpii suossa kun kunnallinen ei hoida kun pakolliset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri eilen soitin hammaslääkäriin ja yritin varata aikaa vuositarkastukseen. Vuosittain ei enää pääsekään vaan saa mennä vaan 5v välein perustarkastukseen. Eli yksityiselle siis.[/quote
Ota koko leuan kuvaus jos ei ole hoidettu pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri eilen soitin hammaslääkäriin ja yritin varata aikaa vuositarkastukseen. Vuosittain ei enää pääsekään vaan saa mennä vaan 5v välein perustarkastukseen. Eli yksityiselle siis.
5 vuoden välein!! Mihin toi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
HÖPÖ HÖPÖ Ainakin itse käyn hammastarkasstuksessa puolen vuoden välein. Paikka Vantaa ORAL ja maksan kaiken ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käy yksityisellä?
No, jos on huonot hampaat, niin poistaa ne niitä sielläkin.
Tosin rahastettuaan ensin juurihoidoilla ja röntgenkuvilla.Kävin vuosia yksityisellä, mutta kyllästyin lopulta siihen kierteeseen. Joka kerralla ilmoitettiin että jotain pitäisi tehdä mutta mitään ei koskaan tehty. Krooninen ientulehdus, mihin apteekin suuvedet eivät ole tehonneet kuin hetkellisesti. Mutta mikäs tässä, odotellaan niin kauan että hampaat putoaa suusta, jos vaikka silloin saisivat aikaiseksi tehdä asialle jotain.
T. Ei-AP
Suun kautta pitkä antibioottikuuri (ihan toisesta syystä) hoiti myös mun kroonsien ientulehduksen. Mutta Suomessa ei tosiaan ientulehdukseen saa antibiootteja, eli sinänsä turha vinkki minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÖPÖ HÖPÖ Ainakin itse käyn hammastarkasstuksessa puolen vuoden välein. Paikka Vantaa ORAL ja maksan kaiken ITSE.
No yksityiselle pääsee! Ymmärsitkö nyt ihan oikein tuon kommentin?! Julkiselle pääsee 5 vuoden välein. Yksityiselle vaikka joka viikko.
Joutuuko tekarit maksamaan itse?
Soitin vuonna 2011 kuntani hammashoitolaan ja pyysin, että tarkastaisivat hampaani, kun edellisestä hammaslääkärikerrasta oli aikaa. Sanoivat, että laittavat jonon hännille, ja että aika tulee joskus myöhemmin. Jono on kuulemma pitkä. Ei ole aikaa vielä tullut. Yli 10 vuotta olen odottanut. Odotan edelleen.