Köyhä ei voi panostaa hyvään ruokaan, ihonhoitoon, hiusten hoitoon.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Ollaan hyvätuloinen perhe. Olen kuitenkin säästeliäs, saan enemmän iloa niukasti elämisestä kuin tuhlailusta. Mulla ois naisille ja miehillekin hyvä säästövinkki: pyytäkää jotain läheistänne toimimaan kampaajananne/parturinanne. Näkökulmaa asiaan:
-usein henkilön oma hiusväri on parhain (vaikka se olisi harmaantunut). Jos tummennnat tai vaalennat omaa tukkaasi, se tuo ihmiseen usein kovan vaikutelman, kun hiustenväri ei mätsää vaalean ihon kanssa. Ja punainen ei sovi kenellekään. Usein henkilö myös vaikuttaa fiksummalta värjäämättömillä hiuksilla. Miettikää nyt vaikka korkeasti koulutettuja naisia tai huippumalleja, heillä on useimmin vääjäämättömät hiukset. Lisäksi vääjäämättömyys antaa itsevarmemman kuvan: minun ei tarvitse olla muuta kuin olen. Lisäksi vain Suomessa aliarvostettaan vaaleanruskea tukkaa: etelänmaissa ne käsitetään blondeiksi, joita ihaillaan. Älä siis tärvää kahta asiaasi: hiustesi väriä ja itsestäsi antamaa vaikutelmaa värjäämällä hiuksiasi.
-hiusten leikkaamisesta: ihmettelen usein, miksi esim pikkutyttöjen vanhemmat kuskaavat liruhiuksisia tyttöjään kampaajalle, jossa kampaaja sitten tekee työn, jossa kotona menisi 2 minuuttia. Miksi? Kyseinen homma on mitä helpoin! Mutta vaikka hiuksesi olisivat paksut, voisit siltikin pyytää läheistäsi leikkaamaan. Pitkien hiusten tasoitus on mitä helpointa ja nopeinta. Lyhyt polkkatukka on vaikeampi, mutta sekin onnistuu. Pointtina on se, että kotona pääsee hommassa 95% tulokseen, mutta sehän riittää! Et sinä semmoisessa asemassa ole, että tukan pitäisi olla niin viimeisen päälle. Varsinkin, jos rahasta on pulaa, niin miksi kantaa 150€ kampaajalle? Ja poikatukka naisella, mielestäni näyttää harvalla hyvältä, on yleensä epänaisellinen, tuottaa turhaan jatkuvaa pelaamista hiusten kanssa. Pahin on punertavaksi/mustaksi/superblondiksi värjätty poikatukka, vaatii jatkuvaa leikkaamista ja värjäämistä, ainakin 10 kertaa vuodessa, vähintään 100€/kampaamokäynti. Mikäs siinä, jos sinulla on löysää rahaa ja paljon aikaa juosta kampaajalla.
Omasta ja perheeni hiuksista sen verran, että olen leikannut omien kolmen lapseni hiukset aina itse, poikienkin. Aikuisilla pojillani on ns. ananaskampaus, pitkää päällä, sivuilta & takaa lyhyet. Kerran yksi stylisti sanoi pojalleni, kun häntä valmisteltiin muotinäytökseen, että onpas sulla hyvä malli ja leikkaus hiuksissa. Poika siinä pohti, että kertoisiko, että äitihän sen leikkas 😂 Leikkaan myös vanhempieni hiukset. Nämä säästyneet rahat on sijoitettuna sijoitusasuntoihin 👍🏻 Itselläni on pitkä ja paksu tukka, jota poikani leikkaa pari kertaa vuodessa. En koe minkäänlaista alemmuutta tästä kotikutoisuudesta, ennemminkin saan palautetta koska on komeat hiukset. Joku työkaveri joskus hämmästeli, kun kerroin etten ole ikinä värjännyt. Ehkä kontrasti siihen, että laitan usein esim. runsaamman silmämeikin aiheuttaa luulon, että hiuksetkin on laiteltu värein ja pidennyksiin. Toki esiinnyn usein ihan au naturel.
Miettikää, viidessäkymmenessä vuodessa ostatte kampaamorahoillanne pienen sijoitusasunnon ja enemmänkin, jos uskallatte ottaa velkaa ja ostaa asunnon ja laittaa sen vuokralle. Mutta kukin tyylillään.
*vääjäämättömyys =värjäämättömyys
Vierailija kirjoitti:
Älä ap välitä näisetä empaattomista kuspäistä saavat varmaan nautintoa pilkatessaan muita trollauksillaan.
empaattomista?
Aurinkorasva. Se on ainoa ryppyjä ehkäisevä tuote jota tarvitset Suomessa noin 6kk ajan. Ei maksa paljoa.
Itselläni pitkä tukka. En käy koskaan kampaajalla, lyhennän latvat itse.
Jättipullo shamppoota maksaa noin 10e, kestää ainakin puoli vuotta.
Einekset on ne kalliit ja ns paremmat leivät, ne kannattaa jättää kauppaan. Juustoakaan ei ole pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on vaikka olen köyhä. Silloin kun olin parempituloinen ja oli varaa ns.luksustuotteisiin, ostin niitä, mutta ei ne mitään ihmeitä tehneet. Nyt pärjään 5€ silmänympärysvoiteella, marketin hiusvärillä, ripsarilla, kosteusvoiteella, kulmakynällä, huulirasvalla. Meikkivoiteen ostan kerran vuodessa, noita muitakaan en joka kuukausi. Joten kyllä on varaa.
https://www.lily.fi/blogit/minnean-muruja/testissa-silmanymparysvoide-a…
Alle 3 eurollakin saa laadukkaan silmänympärysvoiteen.
Eikä Lidlin tuotteet muutenkaan hinnalla pilattuja ole. Ainut, mitä sieltä enää en suostu ostamaan on bb-voide ja ripsiväri. Ne ei sopinu mulle lainkaan.
Mutta Tokmannilta saa vaikka Essenceltä ihan parilla eurolla laadukkaita meikkejä. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonhoidosta. Siis ne kalliit rasvat ja muut on ihan höpönhöpöä. Paljon vaikuttaa elintavat, nukkuuko tarpeeksi ja sitten perimä. Olen 40+, pesen kasvoni aina ihan vaan saippualla, rasvaan perusrasvalla talvisin (kesäisin en lainkaan) ja en ole koskaan käyttänyt esim. näitä silmänympärysvoiteita. Ihoni on hyvässä kunnossa, sileä ja näin. Kalliit voiteet on ihan vaan huijausta. Ihosta näkyy stressi (sitä on monesti pienituloisella), tupakointi ja alkoholinkäyttö.
Kyllä sillä ihonhoidolla ja tuotteilla on vaikutusta, vaikka sinä muuta väittäisit.
On vaikutusta, blaseboa sellaista. Hyvä ravinto on parasta ihonhoitoa, ei kemikaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on vaikka olen köyhä. Silloin kun olin parempituloinen ja oli varaa ns.luksustuotteisiin, ostin niitä, mutta ei ne mitään ihmeitä tehneet. Nyt pärjään 5€ silmänympärysvoiteella, marketin hiusvärillä, ripsarilla, kosteusvoiteella, kulmakynällä, huulirasvalla. Meikkivoiteen ostan kerran vuodessa, noita muitakaan en joka kuukausi. Joten kyllä on varaa.
Heh, minä pärjään ilman silmänympärysvoidetta, hiusväriä, ripsaria, kulmakynää, huulirasvaa ja meikkivoidetta. 🤣
Auts, mulla on kyllä huulirasva! 😊
En ole koskaan ymmärtänyt tätä puhetta. Olen opiskellut pitkään ja kokenut sellaista köyhyyttä, jota ei ihan tavallisella toimeentulotuella elävät edes ymmärrä. Söin ihan tavallista, terveellistä ruokaa. Kaalilaatikkoa, juureksia, lihaa, tofua, hedelmiä, jugurttia. Eivät ne maksa yhtään sen enempää kuin muukaan ruoka. Mietin jopa, että mikä sitten olisi halvempaa kuin kaali, porkkana, peruna, kana, omenat, leipä. En keksi, mitä se epäterveellinen ruoka sitten on, mitä pitää syödä, kun ei ole varaa terveelliseen. Sitten ne tuotteet, ihan perustuotteita käyttämällä saa pidettyä itsensä terveenä ja hyvinvoivana, jos elämäntavat on kunnossa. Elämäntavat ensin ja sitten tavalliset prisman tuotteet riittävät ihan hyvin. Eikä niitä edes tarvitse juuri mitään. Puhdistusainetta ja kosteusvoide. Mitä tuotteita pitäisi olla, jotta voisi olla terve ja hyvännäköinen? En ymmärrä, ei ne kalliit tuotteetkaan mitään ihmeaineita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kalliista voiteista ole hyötyä. Pistokset, langat ja veitsi ovat ainoat keinot jos haluaa muokata kasvoja nuoremman näköiseksi.
T. Kosmetologi
Ihonhoito ei tarkoita itsensä tekemistä nuoremman näköiseksi.
Onneksi jokaisella on mahdollisuus lakata olemasta köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä saa kuin vittuilua ja asiattomia kommentteja. Olisihan se pitänyt arvata. En ole tytön oon pienitulonen eläkeläinen
Ap
Täällä ei voi puhua vaikeuksista. Tulee paskaa niskaan tunteettomilta henkilöiltä.
Jos kalaruuasta tykkää, niin Cittarissa on joskus perattuja muikkuja 8 €/kg. Teen kilosta patakukon. Ihan vaan pataan suolan kanssa, päälle pekonia ja lopuksi ruiskuori. Uunissa 2-3 tuntia. Syömme siitä, 2 eläkeläistä, 3 kertaa. Lisäksi perunoita/muusia, porkkanaraastetta, kermaviili-/muna-/sienikastiketta. Ei kovin kallis/annos.
[/quote]
Asiattomat on haukkumista mitä köyhät nyt netissä saa. Lähinnä olisin kaivannut vinkkejä! Joita jotkut antoikin, kiitos niistä. Meillä marjoja pakastin täynnä. Kalastaa en osaa eikä varusteita eikä kalastuspaikkaa lähellä
. Kalaa syödään erittäin harvoin.
Ap[/quote]
Kauden vihanneksia ja juureksia saa edullisesti. Linsseistä ja pavuista proteiineja ruokaan. Edullista ja terveellistä. Ohjeita on netissä pilvin pimein. Pakastin on lähes jokaisessa taloudessa eli lihatarjouksis voi hyödyntää. Ruokaa kannattaa valmistaa kerralla isompia määriä, niin pääsee helpomalla ja usein padat, laatikot ja keitot ovat myös edullista ruokaa.
Kosmetiikkaa saa monen hintaista. Halvimmat ripsivärit maksavat alle 5 euroa ja laatu on hyvä. Sama pätee kaikkeen kosmetiikkaan. Kasvovoiteet kannattaa ostaa tarjouksista.
Shampoot ja muut hiustuotteet saa myös edullisesti, kun vaan katsoo mitä ja mistä ostaa. Lisäksi hiustuotteita ostetaan aika harvoin, tuote riittää kuitenkin useiksi kuukausiksi/ käyttäjä.
Kaikkeen saa kulumaan vaikka kuinka paljon, mutta täytyykö ostaa kasvovoide 150€/ purkki, shampoo 35€/ pullo, meikkivoide 60€/ tuubi jne?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan hyvätuloinen perhe. Olen kuitenkin säästeliäs, saan enemmän iloa niukasti elämisestä kuin tuhlailusta. Mulla ois naisille ja miehillekin hyvä säästövinkki: pyytäkää jotain läheistänne toimimaan kampaajananne/parturinanne. Näkökulmaa asiaan:
-usein henkilön oma hiusväri on parhain (vaikka se olisi harmaantunut). Jos tummennnat tai vaalennat omaa tukkaasi, se tuo ihmiseen usein kovan vaikutelman, kun hiustenväri ei mätsää vaalean ihon kanssa. Ja punainen ei sovi kenellekään. Usein henkilö myös vaikuttaa fiksummalta värjäämättömillä hiuksilla. Miettikää nyt vaikka korkeasti koulutettuja naisia tai huippumalleja, heillä on useimmin vääjäämättömät hiukset. Lisäksi vääjäämättömyys antaa itsevarmemman kuvan: minun ei tarvitse olla muuta kuin olen. Lisäksi vain Suomessa aliarvostettaan vaaleanruskea tukkaa: etelänmaissa ne käsitetään blondeiksi, joita ihaillaan. Älä siis tärvää kahta asiaasi: hiustesi väriä ja itsestäsi antamaa vaikutelmaa värjäämällä hiuksiasi.
-hiusten leikkaamisesta: ihmettelen usein, miksi esim pikkutyttöjen vanhemmat kuskaavat liruhiuksisia tyttöjään kampaajalle, jossa kampaaja sitten tekee työn, jossa kotona menisi 2 minuuttia. Miksi? Kyseinen homma on mitä helpoin! Mutta vaikka hiuksesi olisivat paksut, voisit siltikin pyytää läheistäsi leikkaamaan. Pitkien hiusten tasoitus on mitä helpointa ja nopeinta. Lyhyt polkkatukka on vaikeampi, mutta sekin onnistuu. Pointtina on se, että kotona pääsee hommassa 95% tulokseen, mutta sehän riittää! Et sinä semmoisessa asemassa ole, että tukan pitäisi olla niin viimeisen päälle. Varsinkin, jos rahasta on pulaa, niin miksi kantaa 150€ kampaajalle? Ja poikatukka naisella, mielestäni näyttää harvalla hyvältä, on yleensä epänaisellinen, tuottaa turhaan jatkuvaa pelaamista hiusten kanssa. Pahin on punertavaksi/mustaksi/superblondiksi värjätty poikatukka, vaatii jatkuvaa leikkaamista ja värjäämistä, ainakin 10 kertaa vuodessa, vähintään 100€/kampaamokäynti. Mikäs siinä, jos sinulla on löysää rahaa ja paljon aikaa juosta kampaajalla.
Omasta ja perheeni hiuksista sen verran, että olen leikannut omien kolmen lapseni hiukset aina itse, poikienkin. Aikuisilla pojillani on ns. ananaskampaus, pitkää päällä, sivuilta & takaa lyhyet. Kerran yksi stylisti sanoi pojalleni, kun häntä valmisteltiin muotinäytökseen, että onpas sulla hyvä malli ja leikkaus hiuksissa. Poika siinä pohti, että kertoisiko, että äitihän sen leikkas 😂 Leikkaan myös vanhempieni hiukset. Nämä säästyneet rahat on sijoitettuna sijoitusasuntoihin 👍🏻 Itselläni on pitkä ja paksu tukka, jota poikani leikkaa pari kertaa vuodessa. En koe minkäänlaista alemmuutta tästä kotikutoisuudesta, ennemminkin saan palautetta koska on komeat hiukset. Joku työkaveri joskus hämmästeli, kun kerroin etten ole ikinä värjännyt. Ehkä kontrasti siihen, että laitan usein esim. runsaamman silmämeikin aiheuttaa luulon, että hiuksetkin on laiteltu värein ja pidennyksiin. Toki esiinnyn usein ihan au naturel.
Miettikää, viidessäkymmenessä vuodessa ostatte kampaamorahoillanne pienen sijoitusasunnon ja enemmänkin, jos uskallatte ottaa velkaa ja ostaa asunnon ja laittaa sen vuokralle. Mutta kukin tyylillään.
Itse leikkaan hiukset aina näin kerroksittain. Ei mee ku muitama minuutti. Ja hyvän näköinen lopputulos. Ainoa satsaus on kunnolliset parturisakset, eikä nekään maksa kuin jotain parikymppiä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kalliista voiteista ole hyötyä. Pistokset, langat ja veitsi ovat ainoat keinot jos haluaa muokata kasvoja nuoremman näköiseksi.
T. Kosmetologi
Luulisi sun tietävän että ihonhoito ei tarkoita tuota. Se on sitä että käyttää puhdistusainetta, kasvovettä ja voidetta. 😄
Miksi aina jankutetaan metsään menemisestä? Millä autoton henkilö menee sinne? Bussit ei kulje sinne.
Ihonhoito ei oikeasti vaadi kauheasti, eikä tuotteiden tarvitse olla mitään ihmeitä, nyt on vain useamman vuoden ajan ollut kovassa huudossa läträtä kasvoihin sen seitsemän tuotetta. Eniten iho kaipaa kosteutusta (kaikilla) ja sitä saa ihan perus kasvovedestä ja voiteesta. Esim. Pirkan oman sarjan kasvovoide on hinta-laatu suhteeltaan todella hyvä. Kasvovesistä Lumenen perussarjan pullot on tosi usein hyvissä tarjouksissa (6e ja esim. Hellä kasvovesi on vähän seerumimaista koostumukseltaa niin on helppo levittää alle. Seerumit yms. on toki kivaa hifistelyä, mutta todellisuudessa iso osa niiden sisällöistä on vähän niin ja näin sen suhteen, että miten vaikuttavat ihon kuntoon. Ainoa, jolla taitaa olla tutkitusti vaikutusta on retinoli, mutta sekin on vain kivaa ekstraa.
Olen vähän eri mieltä aloittajan kanssa. Köyhä ei voi rahallisesti panostaa ruokaan ja kosmetiikkaan, mutta köyhällä (työttömät, eläkeläiset) on usein kasapäin aikaa. Ja se on se tärkein resurssi maailmassa.
Ei terveelliseen ruokaan tarvita kalliita avokadoja ja kalafileitä. Huolella suunnittelemalla, itse tekemällä ja isoja satseja valmistamalla voi ihan oikeasti vaikuttaa siihen hintaan ja terveellisyyteen tosi paljon. Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta mennä marjaan, sieneen tai kalaan, mutta kaupastakin saa edullisesti vaikka mitä, kun vähän jaksaa tutkia reseptejä. Myös muista kultuureista.
Myös kosmetiikkaa voi valmistaa itse, tosin alkuhankinnat maksaa... Ja vaikka ei siihen ryhtyisikään, monissa testeissä se Nivean lopputtomiin kestävä perusrasva ja Lidlin halpa silmänympärysvoide keikkuu ihan kärkipaikoilla. Seerumeitakin saa nykyään aika halvalla, vaikka en niiden tehosta vakuuttunut olekaan. Esim. Normal-ketjun seerumit on jotain 3-4 euroa. Tärkeintä ihonhoitorutiinissa on se säännöllisyys. Se että jaksaa joka aamu ja ilta levittää sitä rasvaa. Eläkeläisellä harvemmin on jatkuva kiire, ehtii kuivaharjata ja rasvata koko kropan vaikka useamman kerran viikossa. itse tehty kasvohieronta vilkastuttaa pintaverenkiertoa ihan yhtä hyvin kuin ammattilaisenkin.
Minä en kerkiä harjaamaan hiuksia sadalla vedolla joka päivä. eläkeläiseltä voisi onnistuakin. hiusnaamioita voi tehdä keittötarpeista, netistä löytyy ohjeita. Pitäkää vaikka ystävän kanssa hiustenhoitoilta, jossa leikkaatte toistenne hiukset, hierotte päänahat, laitatte naamiot...
Olisinpa minäkin jo eläkkeellä, että olisi aikaa panostaa itseensä.
Tarvitseeko hiusten- tai ihonhoitoon hirveästi panostaa. Itsellä niihin menee minimaalisesti rahaa enkä muuta edes kaipaa. Pitkät paksut hiukset, käytän marketin shampoota ja hoitoainetta, en värjää ja leikkaan itse. Pieni panostus oli kampaamosakset ja ohennussakset, mutta maksavat itsensä oikeastaan heti takaisin. Kampaamossa olen viimeksi käynyt varmaan 5 vuotta sitten. Joskus nuorempana kävin kuukausittain kampaamossa ja meni yli 100e joka kerta. Älytön säästö, kun alkaa laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kampaamossa kerran vuodessa leikkauttamassa huonot latvat ja maksan siitä 30 euroa. Kiinnostaa tietää minkälaisen sijoitusasunnon tuolla summalla saa.