Oletteko hoitajat tyytyväisiä sopimukseen?
Palkka nousee, mutta syökö palkannousun korkeampi verotus ja kun valtion on pakko nostaa tuloveroja kaikilta palkansaajilta (valtion velan kasvu + työttömyyden lisääntyminen kun korkojen nousu, inflaatio ja energian kallistuminen tulee kaatamaan yrityksiä) Asia realisoituu 2023-2025 välillä kun euribor tulee ihmisillä tarkasteluun ja vanhojen sähkösopimusten eräpäivä koittaa ja on otettava tilalle uutta ja kallista.
Kompensoiko tämä palkka nyt työn raskautta?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli joku ei tiedä mitä palkkaharmonisointi tarkoittaa, niin se on yksinkertaisesti sitä että samaa työtä tekevien palkat normalisoidaan yhdeksi palkkaluokaksi sen työtehtävän mukaisesti. Se tapahtuu siis siten, että sairaanhoitajat saavat samalla alueella saman palkan samanvaativuuksiseksi arvioidusta työstä. Tuo kuntatyönantajan harhaanjohtava "palkkojen yhteensovittaminen" ei ole todellakaan palkkaharmonisointia joka on lakisääteinen asia ja tullaan toteuttamaan erillisenä prosessina sotealan sisällä.
T: Palkkaharmonisoinnin itse läpikäynyt
Ettekö nyt käsitä.Tuo 6% erä käytetään alueellisesti niin,että ne sh/hoitajat,jotka saavat nyt jollain alueella pienempää palkkaa,kuin samaa työtä tekevä saman alueen toiset sh/hoitajat,saavat tämän sopimuksen myötä nyt suuremmat korotukset.Sopimuksen myötä nämä pienemmät palkat siis nousevat samaan,kuin muilla samaa työtä tekevillä.Palkkaharmonisoinnin myötä sitten varmistetaan,että tämä on toteutunut.Jos ei ole,nämä pienipalkkaisimmat saavat sitten sen harmonisaation myötä vielä lisää.
Ei käytetä. TES:in lisät eivät ole sama asia kuin palkkaharmonisointi, vaan palkkaharmonisointi tullaan tekemään sotealueiden sisällä siten että työntekijät siirtyvät vain eri palkkaluokkiin. Tämä on lakisääteinen prosessi jota ei voi korvata erillissopimuksilla. Työnantaja on yrittänyt tätä laihalla menestyksellä. Case EKSOTE jossa työnantaja yritti välttää harmonisoinnin ja korvata sen omilla menettelyillään. Työoikeudessa hintaa sille tuli 30 miljoonaa euroa. Puhut nyt asioista joita et tunne.
Vierailija kirjoitti:
Korotus oli liikaa, pari sataa olisi riittänyt.
Jos sairaanhoitajan palkka nousee yli 3000e niin se on liikaa.
Ja kyllä olen hoitaja koulutukseltani. En tykännyt.
Sais laittaa Tehyn pomon vaihtoon.
Niin,keskimääräinen palkka nousee.Sekin sen takia,että pienimmät palkat nousee,mikä vaikuttaa keskiarvoon.Sama,kuin suomalaisen keskipalkka on 3700e,saatko itse vähintään sen verran?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sairaanhoitajankin palkan pitää nousta mikäli lähäreidenkin palkka nousee.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän vidun takia me sitten kaikki olimme ylityö ja vuoronvaihtokiellossa, jos emme saakaan lisää palkkaa, vaan palkanlisät menevät vain osalle hoitajista? Kyllä korkeammalla koulutuksella pitää saada enemmän palkkaakin, muutenhan ei ole mitään järkeä kouluttautua.
Olen sh, muuttuuko nyt lähihoitsutyökavereiden palkat samaksi kuin omani, vaikka olen kouluttautunut pitemmälle?
Eivät mene vain tietyille hoitajille, tuo on yleiskorotus. Sinua yritetään huijata tämän yhden pep pu ki puisen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sais laittaa Tehyn pomon vaihtoon.Kyllähän sairaanhoitajankin palkan pitää nousta mikäli lähäreidenkin palkka nousee.
https://www.tehy.fi/fi/neuvottelukierros/kuntasektori
Molempien palkat nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sais laittaa Tehyn pomon vaihtoon.Niin,keskimääräinen palkka nousee.Sekin sen takia,että pienimmät palkat nousee,mikä vaikuttaa keskiarvoon.Sama,kuin suomalaisen keskipalkka on 3700e,saatko itse vähintään sen verran?
Yleiskorotus on yleiskorotus. Hämmennysyritys vain jatkuu.
Paljon melua tyhjästä koko juttu. Kyllä varmasti liitossa puntit tutisevat, kun jäsenille selviää etteivät korotukset olleetkaan sellaiset kuin mitä toivottiin. Todella, todella huonosti hoidettu kampanja. Hirveä uho muutaman sadan euron korotusten tähden, jonka normaalistikin olisitte saaneet muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sais laittaa Tehyn pomon vaihtoon.Niin,keskimääräinen palkka nousee.Sekin sen takia,että pienimmät palkat nousee,mikä vaikuttaa keskiarvoon.Sama,kuin suomalaisen keskipalkka on 3700e,saatko itse vähintään sen verran?
suomalaisen keskipalkka ei ole 3700 vaan n.2500.
Vierailija kirjoitti:
Paljon melua tyhjästä koko juttu. Kyllä varmasti liitossa puntit tutisevat, kun jäsenille selviää etteivät korotukset olleetkaan sellaiset kuin mitä toivottiin. Todella, todella huonosti hoidettu kampanja. Hirveä uho muutaman sadan euron korotusten tähden, jonka normaalistikin olisitte saaneet muutamassa vuodessa.
Kun ei olisi saatu.
Kuulin varmasta lähteestä, että nyt taukojuoruilu, simputus ja kiusaaminen ovat hoitajayhteisössä enää kaukainen muisto.
Ei koske yksityisenalan palkkoja vaikka siellä on vielä pienemmät palkat ennestään kuin kunnallisella. Joten ei omaan elämään mitään vaikutusta noilla sopimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomalainen ansaitsee keskimäärin reilut 3 600 euroa kuukaudessa – Silti puolet palkansaajista tienaa kuukaudessa vajaat 3 000 euroa tai vähemmän. Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen palkansaajan mediaaniansio oli 3 228 euroa kuukaudessa vuonna 2020."
Oma peruspalkkani on ~4300/kk ja siihen tulee päälle lounasetu, autoetu, puhelinetu ja myyntibonukset. Keskiansio bruttona ~6700€/kk. Koulutus AMK, eli samaa tasoa kuin SH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskitulo ja keskipalkka ovat eri asioita, kuten myös luonnollisesti mediaanitulo ja mediaanipalkka.
Olen! Nolottaa kyllä vähän niin hyvä palkka kolmen vuoden koulutuksella. Moni akateeminen saa saman tai vähemmän. Poliisit ja palomiehet saa meitä vähemmän nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske yksityisenalan palkkoja vaikka siellä on vielä pienemmät palkat ennestään kuin kunnallisella. Joten ei omaan elämään mitään vaikutusta noilla sopimuksilla.
Vaihda julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän vidun takia me sitten kaikki olimme ylityö ja vuoronvaihtokiellossa, jos emme saakaan lisää palkkaa, vaan palkanlisät menevät vain osalle hoitajista? Kyllä korkeammalla koulutuksella pitää saada enemmän palkkaakin, muutenhan ei ole mitään järkeä kouluttautua.
Olen sh, muuttuuko nyt lähihoitsutyökavereiden palkat samaksi kuin omani, vaikka olen kouluttautunut pitemmälle?
Eivät mene vain tietyille hoitajille, tuo on yleiskorotus. Sinua yritetään huijata tämän yhden pep pu ki puisen toimesta.
6% lisäerä käytetään:
"1.6.2023:Palkkojen yhteensovittamiseen,palkkausjärjestelmän kehittämiseen sekä palkkausjärjestelmien käyttöönottoon valmistautumiserä 1,5% .Erä kohdistetaan PAIKALLISESTI....muihin,kuin tasoryhmän ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin."
1.10.2024: 2,5% PAIKALLINEN erä samoihin,kuin edellisenä vuotena.
1.6.2025 Taas sama PAIKALLINEN erä.
Missä sielä sopimuksessa lukee mistään ylimääräisestä korotuksesta kaikille hoitajille??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda julkiselle.
Sieltä vuosi sitten lähdin juurikin työolojen ja huonon johtamisen vuoksi. Takaisin en mene. Olkoonkin pienempi palkka.
2000,4000,8000,16000,32000
Keskiarvo 12400
Mediaani 8000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6% lisäerä käytetään:
"1.6.2023:Palkkojen yhteensovittamiseen,palkkausjärjestelmän kehittämiseen sekä palkkausjärjestelmien käyttöönottoon valmistautumiserä 1,5% .Erä kohdistetaan PAIKALLISESTI....muihin,kuin tasoryhmän ylimpiin tehtäväkohtaisiin palkkoihin."
1.10.2024: 2,5% PAIKALLINEN erä samoihin,kuin edellisenä vuotena.
1.6.2025 Taas sama PAIKALLINEN erä.
Missä sielä sopimuksessa lukee mistään ylimääräisestä korotuksesta kaikille hoitajille??
Laitatko linkin sinne mistä sait tuon tiedon?