Oletteko hoitajat tyytyväisiä sopimukseen?
Palkka nousee, mutta syökö palkannousun korkeampi verotus ja kun valtion on pakko nostaa tuloveroja kaikilta palkansaajilta (valtion velan kasvu + työttömyyden lisääntyminen kun korkojen nousu, inflaatio ja energian kallistuminen tulee kaatamaan yrityksiä) Asia realisoituu 2023-2025 välillä kun euribor tulee ihmisillä tarkasteluun ja vanhojen sähkösopimusten eräpäivä koittaa ja on otettava tilalle uutta ja kallista.
Kompensoiko tämä palkka nyt työn raskautta?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja mielestäni palkkoja ei olisi pitänyt nostaa. Suurin osa hoitajista ei sitä ansaitse, enkä koe oman työpanoksenikaan olevan sellainen, että korotus olisi ansaittu. Olen tullut ihan hyvin toimeen pienemmälläkin palkalla, ja lähinnä tulee ensin mieleen monia muita aloja (esim. luokanopettaja) jolle korotus olisi tarpeellisempi. Vain pieni osa hoitajista on aidosti motivoituneita, taitavia ja ihmisläheisiä, joille korotuksen suon mielelläni.
Sinä mikään hoitaja ole. Vaan se sama katkera ja kateellinen ope, joka näihin hoitajaketjuihin änkee aina ruikuttamaan siitä, miten opettajilla on kaikkein vaikeita, kaikkein vaativinta ja vastuullisinta työtä ja kaikkein huono palkkakin vielä vaikka on piiitkä ja korkea koulutus. Nyyhnyyh ja vielä kerran nyyh.
Hah! Sori, ei mee läpi :D.
Ei monikaan. Kovasti kyllä uhotaan, mutta teot on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuumaa vaativaa leikkaussalityötä tekevä hoitaja kun kaikki hoitajat saa saman korotuksen. Menikö tämä oikein? Miten työnvaativuus tässä toteutuu?
Saako todella kaikki? Minä tulkitsin tuon siten, että palkkaharmonisointiin varatuilla rahoilla nostetaan niiden hoitajien joiden palkat on ollet kaikkein alimmat, palkka samalle tasolle kuin niiden joilla lähtökohtaisesti on ollut vähän parempi peruspalkka. Ne joilla on jo ollut alunperin parempi peruspalkka, eli pääkaupunkiseudun kuntien ja HUS:n hoitajat eivät saa muuta kuin nuo aiemmin kesällä sovitut korotukset. Onko jollain varmaa tietoa että samat prosentuaaliset korotukset tulee jokaiselle hoitajalle?
Jos näin on, niin lähden pois teholta. Miksi tekisin vaativaa työtä kauheassa kiireessä kun saman saisin vanhusten parissa ilman suurempaa vastuuta?
Tässäkään tuskin sairaanhoitaja puhuu. Vanhuspuoli on todella raskas, kiireinen ja vastuullinen.
En ole itse vanhusten parissa töissä, vaan sisätauti-kirurgisella.
Vastuuta ja kiirettä on riittänyt meilläkin, mutta ymmärrän, että hoitajat kaikissa työpaikoissa ovat kovilla.
Kyllä muuten puhuu ja olen ollut itse 2v vanhusten puolella töissä, joten tiedän mistä puhun. Kiirettä on, mutta vastuu ja työn vaativuus on aivan eri kuin teholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuumaa vaativaa leikkaussalityötä tekevä hoitaja kun kaikki hoitajat saa saman korotuksen. Menikö tämä oikein? Miten työnvaativuus tässä toteutuu?
Saako todella kaikki? Minä tulkitsin tuon siten, että palkkaharmonisointiin varatuilla rahoilla nostetaan niiden hoitajien joiden palkat on ollet kaikkein alimmat, palkka samalle tasolle kuin niiden joilla lähtökohtaisesti on ollut vähän parempi peruspalkka. Ne joilla on jo ollut alunperin parempi peruspalkka, eli pääkaupunkiseudun kuntien ja HUS:n hoitajat eivät saa muuta kuin nuo aiemmin kesällä sovitut korotukset. Onko jollain varmaa tietoa että samat prosentuaaliset korotukset tulee jokaiselle hoitajalle?
Jos näin on, niin lähden pois teholta. Miksi tekisin vaativaa työtä kauheassa kiireessä kun saman saisin vanhusten parissa ilman suurempaa vastuuta?
Lähde pois vaan. Kyllä sun tilalle on tulijoita. Kukaan ei ole korvaamaton.
Ei taida uskallus riittää.Sori vaan, mutta tavallisella tallaajalla on juurikin tuo harhaluulo, että "kyllä tulijoita on". Anteeksi kun puhkaisen kuplasi, mutta se juuri on ongelma kun niitä tulijoita ei ole!
En ole väittänyt missään vaiheessa olevani korvaamaton. Kritisoin vain, sitä että on mielestäni vääryys jos tehohoitajan ja vanhushuollon sairaanhoitajan palkka on sama.
Mun mielestä siinä ei ole mitään väärää. Ei kukaan pakota sua siellä teholla olemaan.
Kerrohan miksi siinä ei ole mitään väärää? Miksei kommentteja perustella edes vähää...
Ja ei pakotakaan, sen takia sieltä niitä henkilöitä lähtee!
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja mielestäni palkkoja ei olisi pitänyt nostaa. Suurin osa hoitajista ei sitä ansaitse, enkä koe oman työpanoksenikaan olevan sellainen, että korotus olisi ansaittu. Olen tullut ihan hyvin toimeen pienemmälläkin palkalla, ja lähinnä tulee ensin mieleen monia muita aloja (esim. luokanopettaja) jolle korotus olisi tarpeellisempi. Vain pieni osa hoitajista on aidosti motivoituneita, taitavia ja ihmisläheisiä, joille korotuksen suon mielelläni.
Taidat olla luokanopettaja, etkä hoitaja..:D
Minulla on useampi luokanopettaja kaverina, opettajien olot on todella riipuvaisia paikkakunnasta millä opettaa. Yksi kavereista on pk -seudulla opettajana ja se on ihan koiranvirka(tiedätte miksi), 2 muuta kaveria on muualla Suomessa ja tykkäävät kovasti. Kaikilla palkka päivätöistä >3000€/kk. Pitkät lomat etc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa olisi, jos sairaanhoitajan bruttopalkka olisi se 3000e/kk jo ensi tilinauhassa eikä vasta sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Tuskin on tyytyväinen lähihoitajakaan tähän sorvattuun ns. sopuratkaisuun. Ja täytyy vielä rehellisesti todeta, että en ymmärtänyt Rytkösen ja Paavolan selityksistä mitään. Oon yrittänyt kumpaakin puolustaa halveksijoilta, mutta nyt tuntuu, että kumpikin hämäsi hoitajia pahasti. Sovintoratkaisu ei tule ratkaisemaan hoitajapulaa, koska muutos parempaan pitäisi alkaa heti eikä hivuttamalla hissukseen. Ja mikä etu se joutuisa ruokailu on? Milloin hoitaja oikeasti ehtisi työaikana syödä hotkimatta tai rauhassa. No, ehkä rekrykiellon poistamisesta on jotain hyötyä.
Muakin ihmetyttää tuo joutuisa ruokailu-kohta, mitä olen työharjoitteluissa ollut sairaalassa joskus ja keikkaa tehnyt, niin kyllä siellä on kyllä aina pidetty taukoja, tai ainakin silloin 15 vuotta sitten oli näin, onko tämä siis muuttunut ja sairaaloissa ei ole ollut hoitajilla ruokataukoa?
Meidän osastolla ainakin on mahdoton kaikkien pitää kunnon ruokataukoa (valvonta). Jatkuvasti kesken tauon joutuu pomppaamaan joko kutsukelloon tai siihen kun potilaan vointi romahtaa hetkellisesti. Yksi tuttavani siitä minulle katkerasti mainitsi että "te saatte sentään syödä työajalla!". Joo ymmärrän että se on sinänsä yksi etu, mutta kun itselläni ehkä 1/15 tauoista on oikeasti tauko, että voin irrottautua potilastyöstä syömään rauhassa 25min ajaksi - muulloin juoksen sen ruoan ääreltä potilashuoneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis
kaikkihan eivät saa korotusta vaan palkkoja harmonisoidaan.
Älä lässytä paskaa.
Kaikki hoitajat saavat nyt tehdyn työehtosopimuksen mulkaisen korotuksen.
Hyvinvointialueelle siirtymisen takia tehtävä palkkojen harmonisointi on kokonaan eri asia.
Palkkojen harminisointi koskee kaikkia sote-puolen työntekijöitä, jotka siirtyvät hyvinvointialueiden palvelulukseen.
Sillä ei ole mitään tekemistä nyt tehdyn hoitajien työehtosopimuksen palkkojen korotuksen kanssa.
Tämä nyt tehty korotus koskee kaikkia julkisen puolen hoitajia.Kirjoittele sinäkin tyhmä vain asiosta, joista todella tiedät jotain.
Tästä asiasta et tiedä paskan vertaa.
Te ette tajunneet, että neuvotteluissa oli jibbo. Hoitajien harmonisointi meni tuolla palkan korotuksella.
Eli olisitte saaneet saman korotuksen joka tapauksessa.
No se on herttaisen yhdentekevää millä te sitä haluatte kutsua. Palkankorotus, harmonisointi.. = lisää massii mun palkkapussiin. Nyt siitä on mustaa valkosella. Ja turha väittää että avokäsin olisi hoitajille annettu samoja korotuksia harmonisoinnin muodossa :,,,,D Uskoo ken tahtoo.
Pakkohan se olisi ollut antaa koska harmonisointi on lakisääteinen juttu. Nyt ei tullut mitään ylimääräistä verratuna muiden liitojen kesäkuussa hyväksymään sopimukseen. Väänsi tehy ja super asiaa miten päin vaan, niin tämä on totuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei koske yksityisenalan palkkoja vaikka siellä on vielä pienemmät palkat ennestään kuin kunnallisella. Joten ei omaan elämään mitään vaikutusta noilla sopimuksilla.
Taitaa yksityisellä olla vähemmän vuorotyötä ja enempi 8-16. Tai sitten on autoetu palkan lisänä kotihoito firmassa.
Jotenkin minulla on sellainen tunne, että Tehyläisiä kusetettiin nyt pahemman kerran.