Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että luomuilunsa menee välillä pahasti yli. Esim.pesevät lapsen hampaat jollain luomuhammastahnalla ja lapsen suu on täynnä reikiä. Hammaslääkäristä asiaan puuttuneet ja uhanneet tehdä lasun, josta ystävä on pahana. Ei kuulema johdu hammastahnasta vaan geeneistä, kun vanhemmillakin on reikiä. Johtuisikohan kuitenkin siitä hammastahnasta... Ei ole normaalia, että tokaluokkalaisella on ollut jo lähemmäs 20 reikää.
Lisäksi ovat koko perhe huomattavan ylipainoisia (en tiedä miten on edes mahdollista niillä luomuruuilla). Tästä tekisi mieli sanoa siinä kohtaa, kun ystävä alkaa saarnata minulle (hoikalle ja urheilulliselle) kuinka ruokani, pesuaineeni ym. ovat myrkkyä, kun eivät ole luomua.
Outo hammastahna, jos aiheuttaa reikiä.
Hammashoitajana olen nähnyt näiden luomuilijoiden tekemät tuhot lastensa hampaissa. Se on aivan järkyttävää. Se on lapsen terveyden laiminlyöntiä ja lasuja todellakin tehtiin täysin syystä.
Ja tiedoksi, että nämä "geenit" on yleinen vitsi hammaslääkäreiden keskuudessa. Sellaista ei ole kuin huonot hammasgeenit. Kiille/kehityshäiriö voi olla, mutta muuten perusterveeltä lapselta sekään ei hampaita tuhoa, kun hoidetaan oikein hammaslääkärissä ja kotona. (Omalla lapsellani oli osittaista kiillehäiriötä, joten tiedän, mistä puhun.)
Lasten hampaiden reikiintymiseen nykykäsityksen mukaan vaikuttaa myös suun mikrobifloora, erityisesti Streptococcus Mutans -bakteerin määrä. Bakteerit siirtyvät lapselle aikuiselta, mutta geeneilläkin on merkitystä.
Vaikka kuinka paljon mutanssia olisi suussa, oikealla hoidolla suu pysyy kunnossa. Surkea tilanne ei selity tietenkään geeneihin vetomalla, mutta huonot geenit+huono hoito tuottaa varmasti ongelmia, kun taas hyvät geenit+huono hoito ei aina tuota ongelmia.
Hammaslääkäri näkee suusta, mikä osuus tilanteessa on hoidolla/sen puutteella ja mikä itsestä riippumattomilla syillä. Jos hoito on surkeaa, geeneihin vetoaminen on typerää.
Olet välillä rasittava ja vähättelet toisia.
Lemmikit eivät ole sama asia kuin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että luomuilunsa menee välillä pahasti yli. Esim.pesevät lapsen hampaat jollain luomuhammastahnalla ja lapsen suu on täynnä reikiä. Hammaslääkäristä asiaan puuttuneet ja uhanneet tehdä lasun, josta ystävä on pahana. Ei kuulema johdu hammastahnasta vaan geeneistä, kun vanhemmillakin on reikiä. Johtuisikohan kuitenkin siitä hammastahnasta... Ei ole normaalia, että tokaluokkalaisella on ollut jo lähemmäs 20 reikää.
Lisäksi ovat koko perhe huomattavan ylipainoisia (en tiedä miten on edes mahdollista niillä luomuruuilla). Tästä tekisi mieli sanoa siinä kohtaa, kun ystävä alkaa saarnata minulle (hoikalle ja urheilulliselle) kuinka ruokani, pesuaineeni ym. ovat myrkkyä, kun eivät ole luomua.
Outo hammastahna, jos aiheuttaa reikiä.
Hammashoitajana olen nähnyt näiden luomuilijoiden tekemät tuhot lastensa hampaissa. Se on aivan järkyttävää. Se on lapsen terveyden laiminlyöntiä ja lasuja todellakin tehtiin täysin syystä.
Ja tiedoksi, että nämä "geenit" on yleinen vitsi hammaslääkäreiden keskuudessa. Sellaista ei ole kuin huonot hammasgeenit. Kiille/kehityshäiriö voi olla, mutta muuten perusterveeltä lapselta sekään ei hampaita tuhoa, kun hoidetaan oikein hammaslääkärissä ja kotona. (Omalla lapsellani oli osittaista kiillehäiriötä, joten tiedän, mistä puhun.)Aha, no sitten oma sukuni on friikkejä täynnä. Äitini puolelta kaikilta tädeiltä omat hampaat vedettyinä ennen kolmeakymmentä. Äitini äidillä oli vain nysät keski-ikäisenä, itselläni hampaat vain murenevat pois vaikka on koko ikä pidetty huolta ja tehty hoitoja, veljen suu hajoaa myöskin vaikka ravaa hammaslääkärissä jatkuvasti. Että eipähän valehdella vaikkei yleistä olisikaan..(en koskaan pyytänyt näin pasckoja hampaita)
Teillä on varmaan geneettinen kiillehäiriö, jota teidän lapsuudessa/nuoruudessa ei ole osattu hoitaa ja aikuisena jo pahasti vaurioituneiden hampaiden säilyttäminen hyvälläkään hoidolla on vaikeaa. On totta, ettei pitäisi yleistää.
Nykylapsien kiillevaurioita pystytään hoitamaan aivan eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä minua Googlena. Tän sanoisin useammallekin ystävälle.
Tämä! Ärsyttää ihan vietävästi. Ja sitten kehdataan vielä suoraan naureskella kevyesti, että "kun en jaksa kaivaa guuglesta! Se on niin vaivalloistakin..." >:(
Entä minun aikani ja vaivani sitten, kun mietin ja muotoilen asian sinulle selitettäväksi, ja todennäköisesti keskeytän omat meneillään olevat tekemiseni/ajatukseni, joiden uudelleen kasaamiseen menee sitten taas hetki - häh, mitäh?!?!
- Murrrrrr!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee ketjullisen verran taas samaa ilmiötä kuinka paljon varsinkin naiset panttaavat sisäänsä, mitä todella ajattelevat toisistaan.
Hymistellään ja nyökytellään ja jopa tuetaan näennäisesti todennäköisesti samoista asioista joista täällä avaudutaan ja urputetaan.
Voiko kaksinaamaisempaa ollakaan
🤢🤮
Eikö se ole itsellekin raskasta sellainen teeskentely? Itse voin mennä joka ilta hyvillä mielin nukkumaan, kun en toisista juoruile, enkä ajattele pahaa. Jos joku asia kaivertaa, puhun asiasta suoraan saman tien tai hylkään mielestäni joko minulle kuulumattomana tai vähäpätöisenä.
Saman opetan tyttärillenikin.
En myöskään anna mitään "materiaalia" itsestäni korppikotkien räävittäväksi. Parempi elää onnellista ja tasapainoista elämää.
Jos olisit ystäväni, niin sanoisin, että älä kuvittele olevasi täydellinen ja virheetön - äläkä ainakaan kuvittele olevasi yhtään parempi kuin muut, olevasi kenenkään yläpuolella!
Vierailija kirjoitti:
Kun olet ilmaissut tunteesi miehelle ja hän ei vielä puolenvuodenkaan päästä ole antanut sinulle vastausta haluaako hän tapailla sinua vai ei, niin se syy siihen ei ole, että hänellä on varmaan muuta hirvittävää stressiä elämässä, ettei pysty sanomaan kyllä/ei. Luulisi aikuisen miehen pystyvän sanomaan "Olen kiinnostunut, mutta nyt on huono hetki" tai "Kiitos, ei kiitos" tai "En ole juuri nyt etsimässä kumppania" tai "Mikä ettei, lähdetäänkö kahville?"
Jos olisin ystäväsi, toivoisin että auttaisit minua sanomalla tuon suoraan. Ei tuommoiseen ystävyys voi kaatua, sinähän autat häntä siirtymään elämässä eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Että käyttää lapsillaan liian pieniä vaatteita. Esim sukkahousut on niin pienet että vääntää varpaita sivuun ja lapsi välillä koukistelee varpaitaan vähentääkseen niissä paineita. Haalari on niin pieni että kun lapsi nostaa kädet ylös niin haalari kiristää haaroista. Housut on niin lyhyitä että kun lapsi kyykistyy niin lahkeet on polvissa. Käyttää noin 2-3 numeroa liian pieniä vaatteita ja kenkiä. Ei varmaan tahallaan vaan ei varmaan ymmärrä että minkä kokoisia niiden vaatteiden tulisi olla ettei niistä olisi lapselle haittaa.
Oletko ajatellut että hänellä voisi olla rahat niin tiukalla että aina ei ole varaa ostaa uusia vaatteita vaan yritetään pärjäillä vanhoilla? Itsellä oli joskus ajoittain niin tiukkaa että kyllä siinä lapsilla oli puntit jo lyhyet ennenku uusiin housuihin oli varaa.
On miehen hyväksikäytettävänä, koska "ei halua rikkoa perhettä", "sisimmässään hän on hyvä ihminen" ja "rukouksissani olen kuullut että Jumalan tahto on, että olen tässä".
Mies on tietysti vanha kunnon kusiaivo, joka nauttii kiltin naisen palveluista eikä edes tuo leipää pöytään kuin itselleen.
Lopeta naistenlehtipsykologisointi.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitkäaikaiselle ystävälleni pitäisi kerrankin sanoa suorat sanat hänen miehestään, että "etkö sä näe vai etkö yksin jättämisen pelossasi uskalla paiskata sille äijällesi, miten paljon hänessä on suoranaisia hyväksikäyttäjän ominaisuuksia ja ollut aivan parisuhteenne alusta lähtien?!?"
Ystävälleni olisin suonut normaalimman miehen kumppanikseen, enkä mitään peliaddiktioitunutta ja aggressiivista keskenkasvuista mieslasta, joka pomottaa muijaansa eli ystävääni ihan "satasilla" ja uhkailee, että jos et tee kuten mä määrään, niin jätän sut sit yksin saatesanoin : "Kulje sitten jatkossa kävellen, polkupyöräillen tai julkisilla liikkumavälineillä hoitamaan asioitasi, koska et ajokorttiakaan saanut aikoinasi hommattua, vaikka vanhempasi olisivat hankkineet autonkin sulle -varakkaita kun ovat!"
Sano sille ystävälle, että siirtää osan omista rahoistaan tilille, josta mies ei tiedä. Seuraava askel on ajokortin hankkiminen. Jostain pitää aloittaa ja kannattaa ottaa pieniä askeleita.
Ystäväni hankki lapsen yksin erittäin kalliilla hoidoilla.
Tekisi mieli sanoa että miksi et vaan käynyt vaikka Ruotsin risteilyllä tai vaikka Saariselällä pitämässä hauskaa ja jos napsahtaa niin sitten kasvatat lapsen yksin. Lopputulos olisi ollut sama, isä enemmän tai vähemmän tuntematon ja joka tapauksessa kasvattaa lapsen yksin.
Miksi moiseen pitää rahojaan tuhlata??!?!
sanoisin, että ex-miehesi ei aikoinaan ollut ollenkaan niin lääpällään sinuun kuin luulit. Käyttäydyit häntä kohtaan hyvin ylimielisesti ja määräilevästi, koska kuvittelit, että hän tekisi mitä tahansa sinun eteesi, koska yksinkertaisesti rakasti ja palvoi sinua - ja oli muutenkin täysi "törppö", sinun mielestäsi!
Asia ei kuitenkaan ollut niin, vaan hän luuli olevansa syvässä suossa ja sinussa kiinni teidän suurten, yhteisten velkojenne takia, joita äitisi oli taannut, ja auttanut teitä muutenkin. Eksäsi oli ja asui siis kanssasi vain syvästä taloudellisen velvollisuuden tunteesta ja "kunniansa" takia, koska koki, ettei pystynyt maksamaan itseään uloskaan.
Minulle hän kerran päissään tunnusti tämän tavatessamme sattumalta saman baarin tiskillä, ja muutaman sanan vaihtaessamme, tietenkin, kun kerran törmättiin ja tuttuja olimme. Hän sanoi, että "älä kerro [sinu]:lle, mutta... Minä en oikein enää haluais olla sen kanssa. Mutta minä en voi erotakaan, kun meillä on niin paljon yhteisiä velkoja." Hän näytti hyvin surulliselta ja ahdistuneelta. Lupasin, etten kerro... Enkä koskaan kertonutkaan sinulle, koska pidän aina sen, minkä lupaan, jos vain suinkin mahdollista.
Monta kertaa olisi kyllä tehnyt mieli möläyttää, kun näin, miten sinä häntä kohtelit ja kun kuulin puheistasi, miten paljon häntä "ylempiarvoiseksi" itseäsi luulit!
Erositte sitten lopulta sinun aloitteesta, ja saitte järjestettyä myös velka-asiat - todennäköisesti äitisi taas hieman auttaessa ja vähän anteeksi antaessakin - ja tuo ex-miehesi oli varmasti hyvin helpottunut!
Nyt suhteestanne on jo kymmeniä vuosia, mutta en edelleenkään ole maininnut enkä mainitse asiasta sinulle, vaan aion viedä tämän tiedon hautaan, koska olen luvannut olla kertomatta.
Kaveri on sellainen että hänellä on vuodesta toiseen aina jokin "eritystilanne" päällä. Milloin on saanut häädön kodistaan, milloin on työpaikka mennyt alta hänestä riippumattomista syistä (siis hänen mielestä), milloin on jonkun lapsen kanssa jokin ongelma, jne. jne jne.
Milloinkaan ei ole sellaista rauhallista ja seesteistä kautta, edes välillä. Minä tässä väsyn vaikka vaan sivusta seuraan. Alussa yritin häntä auttaa aina parhaani mukaan, autoin muutossa, lainasin rahaa, selvitin virastoista asioita jne. Nyt en enää jaksa, kun se on jatkuvaa tämä kriisi joka on päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli sanoa että miksi et vaan käynyt vaikka Ruotsin risteilyllä tai vaikka Saariselällä pitämässä hauskaa ja jos napsahtaa niin sitten kasvatat lapsen yksin. Lopputulos olisi ollut sama, isä enemmän tai vähemmän tuntematon ja joka tapauksessa kasvattaa lapsen yksin.
Ruotsin risteilyllä voisi ainakin valita komean ja fiksun oloisen isän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saariselältä saattaisi löytyä vaikkapa jokin komea poromies. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saariselältä saattaisi löytyä vaikkapa jokin komea poromies. :-)
No se olisi vielä parempi!
Vierailija kirjoitti:
Voisi vielä kaupan päälle pitää hauskaa! Toki jos ikä tulossa vastaan, ehkä haluaa pelata varman päälle? Itse laittaisin molemmat keinot käyttöön. ;)
Sille ystävälleni joka meikkaa edelleen niin kun ysärillä tekisi mieli sanoa että on myös muita meikkaustyylejä.
Suurimmat ongelmasi johtuvat liiallisesta alkon käytöstä ja hallitsemattomasta tunteiden hallinnasta. Olet kateellinen kaikille ilman syytä. Sinulla on asiat paremmin kuin minulla ja silti kadehdit jotain pientä asiaa, jonka olen yh:na joutunut opettelemaan. Lisäksi vanhassa varatussa miehessä roikkuminen oli epäkunnioitettava piirre, mutta ylpeilit siitä, vaikka olit samaan aikaan parisuhteessa toisen kanssa. Teit minulle katalan tempun, etkä pyytänyt anteeksi koskaan. Nyt ihmettelet, miksi vältän sinua. Ystävyyssuhteesi tai parisuhteesi eivät kestä 2v. pidempään juurikin käytöksesi vuoksi, eikä siksi, että toisissa on vikaa. Luulen, että kaikki johtuu vain siitä, että olet melko simppeli. Et ajattele asioita pidemmälle etkä näe omaa rooliasi.