Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2639)
Huah
Sinun ei tarvitse totella jo ammoin kuolleen äitisi tahto "naisen tärkein saavutus on hankkia mies, mies kuin mies kelpaa".
Pääsit eroon siitä ensimmäisestä ja juoksit heti toisen perään.
Olet nyt natissut vuosikymmeniä "mun tuurista".
Etkö oikeasti osaa olla yhtään onnellinen, että olet saanut kaiken, mitä olet tavoitellutkin. Ja enemmänkin! Ikätovereihisi verrattuna, ja muutenkin.
On aina ollut kaksi kesämökkiä, mitä käyttää. Lapsuudessasi teillä oli jopa purjevene...olet ainoa tuntemstani ihmisistä, jolla oli minkäänlaista vesikulkuneuvoa siihen aikaan.
Olet valmistunut haluamaasi ammattiin ja olet heti sen jälkeen työskennellyt samalla työnantajalla eläkeiän korville saakka ja edelleen samassa paikassa.
Olet saanut heti alulle kaikki haluamasi neljä lasta. Jotka pärjäävät elämässä.
Lasten kesäloma-ajat anoit vapaiksi ja sait ne vapaiksi.
On matkailuauto.
On iso vene.
Olet saanut olla terveenä, samoin kaikki lapsesi.
Mistä olet jäänyt paitsi? Miksi puhut valittaen kuin elämä potkisi ja olisi potkinut päähän?
Että kannattaisi mennä neurologille ja teettää neuropsykiatrinen tutkimus itsestään, että onko mahdollisesti joku asperger tai muu sellainen häiriö ja sen takia sosiaalinen vuorovaikutus takkuaa. Kun muuten on kelpo ihminen. Myös elintapoihin olisi pakko kiinnittää huomiota viimeistään nyt. Ja myös ulkonäköön. Että on kyllä kultainen ihminen eikä mikään näistä puutteista sinänsä haittaa mitenkään meidän ystävyyttämme, mutta tuon ulkomaailman kanssa olisi ehkä helpompaa, kun pääsi selville itsestään ja mahdollisesti olisi hiukan enemmän samantyylinen kuin muut yleensä, ettei olisi silmätikkuna. Voisi olla helpompaa elämä, vaikka tiedon saaminen itsestä voisi sekin olla musertavaa.
Että jos raha ja materia on todella tärkeää, niin kannattaisi ehkä tehdä elämän valinnat siten että ottaisi nämä asiat huomioon. Ystäväni on matalapalkka-alalla ja nainut yhtä matalapalkkaisen miehen. Säästäminen tai sijoittaminen ei kiinnosta lainkaan. Sen sijaan materian haaliminen yli oman varallisuuden kiinnostaa, ja jatkuva valitus siitä miten epäreilua on kun muilla on enemmän. Myös sen voisin sanoa, että sitä rahaa kertyy enemmän kun kaikkea ei tuhlaa. Ja että kaikki eivät tuhlaa kaikkea käytössä olevaa varallisuutta. Hän esimerkiksi on päätellyt jotain varallisuudestamme talomme perusteella, koska olettaa automaattisesti että jokainen ostaa niin kalliin talon kuin mihin pankista saa lainaa. Yritin joskus sanoa, että se ei ole ainoa vaihtoehto, vaan voi myös elää niin ettei osta hienointa taloa johon pankki vaan lainan antaa, tai kalleinta autoa johon on mahdollisuus saada rahoitus. Voi ostaa käytetyn vanhemman auton säästöillä. Voi myös ottaa vähemmän asuntolainaa ja elää huolettomammin, jolloin lainakorkojen nostot eivät vie yöunia! Kaikuu kuuroille korville.
Sanoisin yhdelle, että hänen ainainen työttömyytensä johtuu suurimmaksi osaksi hänen huonosta asenteestaan. Ei ole nyt kyse sellaisesta, joka ei löydä töitä. Päinvastoin, potentiaalisia työpaikkoja on ollut vaikka kuinka paljon, mutta on aina itse lähtenyt, kun on tarvinnut tehdä sitä ja tätä, ja kaikki ihmiset ärsyttävät jollain lailla. Sitten valittaa aina vaan, kun Suomessa ei ole töitä.
Että hänen jatkuva negatiivisuutensa on välillä todella raskasta häntä ympäröiville ihmisille. En itsekään ole aina mikään päivänpaiste, mutta hänen jatkuva kitisemisensä menee ihan yli. Jos ehdottaa jotain tekemistä, ravintolaa tms. aina hän löytää siitä jotain valittamista. Kerrankin teimme erästä aktiviteettia porukalla ja kaikilla muilla oli tämän jälkeen hyvä ja iloinen mieli, mutta hän koko aktiviitetin ajan ja sen jälkeen näytti pitkää naamaa ja valitti kaikesta. Jos hänen kanssaan menee vaikka kahville, yleensä heti ensimmäinen lause tervehdyksen jälkeen on valitusta siskosta, säästä, töistä, mistä ikinä. Jos hänelle yrittää antaa neuvoja hänen ongelmiinsa, hän tyrmää ne täysin, valittaa siis vain huvin vuoksi.
Itse asiassa mainitsin kerran hänelle, että hän valittaa turhan paljon, johon hänen reaktionsa oli "Miten niin valitan? En koskaan valita!" Annoin muutaman esimerkin, johon hän vastasi, että se ei ole valittamista, hänhän vain kertoo asioita normaalisti. Toivoton tapaus varmaan.
Ei enempää lapsia!! Keskity huolehtimaan niistä jotka jo on!
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko ettet koskaan kysy ensin mitä minulle kuuluu? Et ole yhtään kiinnostunut oikeasti, käytät minua (ja monia muitakin) vain tiedottaaksesi mitä kaikkea olet taaskin tehnyt ja missä kaikkialla taas käynyt, vaikka olet oikeasti sielultasi yksinäinen. Kerjäät vain ihailua ja hyväksyntää. Sinusta on tullut ihan mahdottoman mimä minä ja minun ja elämäntarinani aina ensin -tyyppi. Joka ikinen juttutuokiomme käsittelee vain sinua, etkö huomaa sitä? No - harvoinhan itsekeskeinen ihminen sitä huomaakaan, vaan janoaa aina vaan lisää.
Oletkohan minun ystävä? Mulle on jostain syystä tullut iso kynnys kysellä muiden kuulumisia, kun olen alkanut kokemaan sen uteluksi. Toivon siis, että kerrot samalla lailla oma-aloitteisesti kuin minäkin teen. En tee tätä siksi, että olisin itsekeskeinen, vaikka ymmärrän, että sen voi helposti tulkita noin.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuisit enemmän, niin et olisi aina niin väsynyt ja negatiivinen. Etkö yhtään huomaa, että olit ihan toisenlainen, kun tavattiin ensimmäisen kerran lähes 20 vuotta sitten. Käytiin yhdessä kävelyllä, kuntosalilla, käveltiin kahvilaan monta kilometriä. Nyt et jaksa mitään. Syödään teillä kahvia ja pullaa tai tulet autolla meidän pihaan ja mussutetaan voileipiä ja teetä. Kun pyydän sinua kävelylle, et jaksa. Se harmittaa minua, koska olen varma, että voisit paremmin, jos alkaisit taas liikkua enemmän.
Pyydä mieluummin ystävääsi menemään verikokeisiin. Kuulostaa raudanpuutteelta, ehkä jopa anemialta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo leuassasi rehottavat partakarvat voisi poistaa laserilla. Ne näkyvät sivuvalossa todella selvästi.
Pidät itseäsi naisellisena mutta parta ei siihen kuulu.
Tämä kannattaisi sanoa kyllä ääneen! Nätimmin ehkä, mutta olis kumminkin kaverille apua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko ettet koskaan kysy ensin mitä minulle kuuluu? Et ole yhtään kiinnostunut oikeasti, käytät minua (ja monia muitakin) vain tiedottaaksesi mitä kaikkea olet taaskin tehnyt ja missä kaikkialla taas käynyt, vaikka olet oikeasti sielultasi yksinäinen. Kerjäät vain ihailua ja hyväksyntää. Sinusta on tullut ihan mahdottoman mimä minä ja minun ja elämäntarinani aina ensin -tyyppi. Joka ikinen juttutuokiomme käsittelee vain sinua, etkö huomaa sitä? No - harvoinhan itsekeskeinen ihminen sitä huomaakaan, vaan janoaa aina vaan lisää.
Oletkohan minun ystävä? Mulle on jostain syystä tullut iso kynnys kysellä muiden kuulumisia, kun olen alkanut kokemaan sen uteluksi. Toivon siis, että kerrot samalla lailla oma-aloitteisesti kuin minäkin teen. En tee tätä siksi, että olisin itsekeskeinen, vaikka ymmärrän, että sen voi helposti tulkita noin.
Tämä!!! Teen samaa. Ajattelen että ihmiset kertoo mitä haluavat kertoa. Inhoan että minulta udellaan asioita ja siksi en itse utele keneltäkään. Tosin kysyn kyllä mitä kuuluu, koska ajattelen että jokainen voi vastata siihen kevyemmin tai syvällisemmin, miltä tuntuu :)
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa sääliä enkä "hyväntekeväisyyttä". Minulle aito läsnäolo on tärkeintä.
Älä sitten aina valita miten olet lainannut omia rahojasi toiselta tililtäsi ja kaikki on kallista.SÄHLÄÄT ihmissuhteissa.
Puolisosi ei ole tosissaan sun kanssa jos:
1) Ei ole kertonut perheelleen eronneensa jo monta vuotta sitten vaimostaan. Lapsetkaan eivät saa kertoa sukulaisilleen että äiti ja isä on eronneet.
2) Miestä ei kiinnosta sun perhe, suku, ystävät, työ tai harrastukset.
3) Ette ole puhuneet koko suhteenne aikana siitä haluatteko esim. naimisiin tai yhteisiä lapsia. "Ei ole vaan tullut puheeksi".
4) Miestä kiinnostaa sinussa vain seksi.
Hän ylpeilee sillä, että käy suihkussa vain joka toinen päivä tai jopa vain pari kertaa viikossa. Kuulemma terveellistä iholle kun sitä ei kuivata suihkulla. Valitettavasti varsin fyysisesti aktiivisena naisena, hien haju on välillä huomattava(!), vaikka ei istuttaisi lähempänä kuin vain samassa pöydässä - hän on korkeasti arvostetussa ja vaativassa asiantuntijatyössä, ja asiakkaatkin varmasti huomaavat
Hyvänä ystävänä koen syyllisyyttä siitä, etten uskalla mainita asiasta - mutta valitettavasti tämä kaveri on tunnettu siitä, että pahastuisi ja vihastuisi kritiikistä verisesti ja aivan varmasti laittaisi välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon juurikin mitä mielessä on.
Jos siitä joku ystävä loukkaantuu, niin siinähän loukkaantuu.
Pystyt kai ottamaan itseesi kohdistuvan vastaavan käytöksen sitten mukisematta vastaan toisilta? ;)
Miksi sen pitäisi olla loukkaavaa? Saahan asioista puhua.
Olet oikeasti todella lapsellinen ja ilkeä ihminen, joka kiukuttelee ja itkee ihan mitättömistä ja turhista asioista. Koko ajan sinusta on jokin asia huonosti. Koskaan ei mikään asia ole sinulle mieleen, keksit aina vaikka väkisin asioita, joista saat aiheen kiukutella, suuttua ja huutaa ihmisille. Kukaan ei osaa olla sinulle mieliksi, koska teki sitten niin tai näin, niin aina menee väärinpäin. Valitat myös koko ajan siitä, että kuinka sinulla on aina niin vaikeaa, mutta et osaa ottaa huomioon sitä, että ei muillakaan aina niin helppoa ole varsinkaan kun joutuu kuuntelemaan sitä lapsellista kiukuttelua, huutoa, kiroilua ja nimittelyä. Mutta koska olet selvästikin jälkeenjäänyt, niin et ymmärrä, että miksi kukaan ei oikeasti halua olla sinulle ystävä, vaikka oletkin mielestäsi kaikkien tuntemiesi ihmisten ystävä. Eikä se ole oikeasti huumorintajua vaan kiusaamista kun keksit ihmisille lempinimiä, joilla kutsut heitä. Eivät ne ole lempinimiä vaan pilkkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hän ylpeilee sillä, että käy suihkussa vain joka toinen päivä tai jopa vain pari kertaa viikossa. Kuulemma terveellistä iholle kun sitä ei kuivata suihkulla. Valitettavasti varsin fyysisesti aktiivisena naisena, hien haju on välillä huomattava(!), vaikka ei istuttaisi lähempänä kuin vain samassa pöydässä - hän on korkeasti arvostetussa ja vaativassa asiantuntijatyössä, ja asiakkaatkin varmasti huomaavat
Hyvänä ystävänä koen syyllisyyttä siitä, etten uskalla mainita asiasta - mutta valitettavasti tämä kaveri on tunnettu siitä, että pahastuisi ja vihastuisi kritiikistä verisesti ja aivan varmasti laittaisi välit poikki.
Laita nimetön kirje. Kirjoita koneella.
Joo joo, sinä haluat olla erilainen. Jaksat toitottaa kuinka olet lopettanut Alkon kokonaan. Et kaipaa siitä mitään. Alkoholitonta viiniä ja olutta kyllä juot. Jaksat toitottaa kuinka inhoat kesää ja kuumaa ja paarmoja. Nyt yllätys että niitä on maalla jossa asut. Talvella valitat kuitenkin kylmyyttä ja paksuja kinoksia. Keväällä loskaa jne. Joulua alat odottamaan juhannuksena ja se on pakko jakaa somessa vähän väliä. Vihaat kuulemma ihmisiä mutta et kuitenkaan viihdy siellä maalla keskellä ei mitään. Sun ei oo pakko yrittää olla koko ajan erilaisempi kuin me muut kun et sä sit kuitenkaan olekkaan. Lopeta vouhotus.
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, sinä haluat olla erilainen. Jaksat toitottaa kuinka olet lopettanut Alkon kokonaan. Et kaipaa siitä mitään. Alkoholitonta viiniä ja olutta kyllä juot. Jaksat toitottaa kuinka inhoat kesää ja kuumaa ja paarmoja. Nyt yllätys että niitä on maalla jossa asut. Talvella valitat kuitenkin kylmyyttä ja paksuja kinoksia. Keväällä loskaa jne. Joulua alat odottamaan juhannuksena ja se on pakko jakaa somessa vähän väliä. Vihaat kuulemma ihmisiä mutta et kuitenkaan viihdy siellä maalla keskellä ei mitään. Sun ei oo pakko yrittää olla koko ajan erilaisempi kuin me muut kun et sä sit kuitenkaan olekkaan. Lopeta vouhotus.
Pidätkö itseäsi hänen ystävänään?
Tämä on kyllä turhaa ylemmyydentuntoa. Pidätkö ystävääsi tyhmänä? Ettei hän olisi ajatellut itse, mitä ikäerosta todennäköisesti seuraa? Itselläni on paljon vanhempi mies. Totta kai tiedostan että jään mitä luultavimmin nuorena leskeksi, tai että mieheni todennäköisemmin sairastuu vaikka minun ollessani 50v kuin samanikäisten kanssa seurustelevien miehet. Kyllähän nämä on etukäteen tiedossa olevia asioita. Mutta en ikimaailmassa usko, että katuisin! Meillä on mitä ihanimmat lapset ja yhteinen elämä. Jos se päättyy aiemmin kuin monen muun yhteiselo, niin ehkä löydän vanhuuden päivilleni vielä kumppanin. Jos en, niin eiköhän meillä ole sen verran yhteistä omaisuutta, että voin sitten matkustella ja elää vielä omaa onnellistakin elämää ilman häntä. Onhan se ikävää jäädä leskeksi vaikka 75-vuotiaanakin, ja silloin ei itselläkään välttämättä ole enää jaksamista treffailuun tai matkusteluun.