Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2639)
Minusta 90 prosenttia ketjusta on sellaisia juttuja, että jos niitä oikeasti haluat sanoa ihmiselle, tämä ihminen ei ole ystäväsi.
Ystävyys tarkoittaa sitä, että välillänne on välittämistä, kunnioitusta ja arvostusta, jopa rakkautta. Lukemani perusteella voin sanoa, että monellakaan teistä ei ole ystäviä vaan jonkin sortin tuttavia, joita salassa halveksitte, joskus toki syystäkin.
Mutta miksi viettää aikaa halveksittavien ja naurettavien ihmisten kanssa? Olette itse valheellisia ihmisiä, jos teeskentelette ystävyyttä ja samalla mielessänne inhoatte ja pilkkaatte ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon juurikin mitä mielessä on.
Jos siitä joku ystävä loukkaantuu, niin siinähän loukkaantuu.
Pystyt kai ottamaan itseesi kohdistuvan vastaavan käytöksen sitten mukisematta vastaan toisilta? ;)
Vierailija kirjoitti:
Juoruiletko myös minusta selän takana samalla tavalla halveksivasti kuin muista?
Todennäköisesti hän tekee juuri niin. Juoruilija ei voi olla juoruamatta. Nähty on monta kertaa.
Uudet "ystäväsi" eivät ole sinulle hyvää seuraa. Tiedän, että tuo teidän menonne päättyy vielä kyyneliin. Toisaalta ei ihme, että ystävyyssuhteesi usein päättyvät välien katkeamiseen syynä on se, että olet joustamaton, takertuva ja itsekäs.
Onko sinulla mitään mikä ei perustuisi petokseen?
Vaikka kuinka tuhoaisit minut, tulee aina olemaan ihmisiä joilla on jotain enemmän kuin sinulla: rahaa, kauneutta tai muuta statukseen liittyvää. Niin kauan kuin et pysty kestämään sitä, kärsit siitä.
Olet sitä mieltä että en tule luoksesi koska pelkään tunteitani (kateutta). Miksi et jo ymmärrä sitä että olen lapsuudesta lähtien elänyt ihmisten keskellä joilla on materiaalisesti enemmän kuin minulla. Olisin joutunut vihaamaan sisaruksiani jos olisi jäänyt kiinni kateuteen.
Että ne "suorat" mielipiteet ovat todella noloja ja inhottavia ja että en halua kuulla n-sanaa, ihmisroskapuheita ja muuta sontaa. Olet osoittanut todellisen luonteesi kun hyvin toimeentulevana mietit että menisit leipäjonoon säästömielessä.
Yleissivistys ei ole sitä että tankkaa nippelitietoa. Mutta tankkaa toki rauhassa.
Olisin kiinnostunut sinusta lähemminkin kuin vain ystävänä. Tätä en vaan koskaan voi sanoa, kun pelkään että ystävyytemme päättyisi ja aiheuttaisin muitakin ongelmia.
Lasket leikkiä siitä että minulla olisi AS. Mitä siitä vaikka olisikin? Ei olisi lähellekään pahinta mitä minulle on tapahtunut.
Sinulla on elämässäsi paljon vakavampia rajoitteita kuin minulla ja sen me molemmat tiedämme.
Vietät ihan liikaa aikaa Instagramissa. En ymmärrä, että sinä nelikymppinen fiksu ihminen pidät sitä ihan oikeasti "hyvänä tapana hankkia tietoa ja seurata päivän uutisia". Siis Instagramia!
Kun tapaamme ja vaihdamme kuulumisia, keskustelusi kääntyy nopeasti siihen, mitä olet nähnyt Instassa. Kuka on päivittänyt mitäkin, kuka on tykännyt mistäkin. Joidenkin ystäviesi kanssa draamailet siitä, kuinka joku ei ole tykännyt toisen postauksesta ja toinen taas on, pidätte mykkäkoulua ja analysoitte tapahtumia, ja hetken luulin, että kyse on 12-vuotiaista, eikä 40-vuotiaista perheellisistä työssäkäyvistä naisista.
Että kaikki hirveät tapahtumat elämässäsi on äitisi vika, sen sijaan että palvot häntä pistä (ainakin hetkeksi) kokonaan välit poikki, niin ehkä viimein saat mielenterveytesi kuntoon. Ja ei, holtiton tuhlaaminen ja huonot miessuhteet eivät ole sinun ja äitisi yhteinen, vaalittu "ominaisuus" vaan luonnevikoja, joista voi oppia pois.
Ehei, ei sulla ole adhd:ta. Työttömyys, rahahuolet ja ylipäätään lähes kaikki ongelmas on aiheutuneet pitkällisen päihteidenkäytön ja sähläämisen tuloksena. Joo, ja et pääse eläkkeelle 50-vuotiaana, vaikka hakemalla hakisit diagnoosia.
Minä olin sinulle ihan oikeasti ja vilpittömästi ystävä, ja sinä päätit leikkiä sillä ja käyttää sitä hyväksesi. Sanot että olet käsitellyt asiaa terapiassa, miten minulla on sellainen olo että et ole ollut rehellinen terapeutillesi? Niin kuin et ole missään asiassa.
Haluaisin kysyä eräältä rasittavalta, perässä roikkuvalta "puoli"kaverilta:
- Miksi kyttäät ja arvostelet jatkuvasti muiden tekemisiä, kuten työkavereidesi tekemisiä ja heidän perheitä, raportoit niistä jopa minulle joka en tunne heitä, ja kuvittelet että ne kyttää sinun tekemisiä päiväkaudet ja kerrot vielä ahdistuvasi siitä? Miksi sinulla on ensinnäkin omien työkavereidesi Facebookit auki ja raportoit minulle minun työpaikalleni ja minun toimistolleni eli häiritset minun työntekoa, jos joku sinun työkavereistasi on laittanut sinne luontokuvan ruokatunnillaan siinä kun on kävellyt lounasravintolaan ja ottanut kuvan matkalla sinne? Miksi haukut muita lusmuiksi? Mitä itse teet Facebookissa työaikana? Miksi otat sieltä muiden ihmisten privaatteja kuvakaappauksia ja esittelet minulle? Ihmisiä joiden kanssa en ole tekemisissä enkä ole heitä koskaan tavannut! Olen asiasta muutaman kerran maininnut mutta otat nokkiisi ja viimeksi käänsit sen niin että minua ei muka kiinnosta sinun jutut. Ne eivät ole sinun juttuja, ne ovat muiden ihmisten omia juttuja. Älä juoruile!
- Miksi arvostelet muiden ulkonäköjä ja haukut muita ylipainoisiksi, tuijottelet vatsojaan ja arvuuttelet ovatko he raskaana vai että onko läskiä, eli kyselet jopa minulta onko minulle tuntemattomat ihmiset raskaana? Katsoisit peiliin, sinulla itselläsi on vähintään 20 kiloa ylipainoa mutten jaksa mainita siitä, odotan että tajuaisit asian omatoimisesti ja tekisit sille jotain, mutta ilmeisesti on tärkeämpää haukkua muita.
- Miksi kuvittelet toisia alkoholisteiksi, sellaisia jotka ottaa pari viinilasillista iltaisin viikonloppuisin, ja vielä itsellesi tuntemattomia ihmisiä, vaikka sinun perheessäsi on alkoholiongelmainen ja vielä huumeongelmainen henkilö, jonka olet kertonut varastaneen sinunkin lompakosta rahaa kun silmäsi välttänyt?
- Koska haukut minulle jatkuvasti kaikkia muita kavereitasi, työkavereidesi lisäksi, niin haukutko minua myös niille muille? Tottakai haukut, siksi olet rasittava ihminen.
Ota avioero sairaasta aviomiehestäsi jonka kanssa et tule koskaan saamaan lapsia; olet vielä alle 30-vuotias, ja lapset on olleet sun suurin unelmasi alle 10-vuotiaasta saakka. Tulet katumaan elämääsi ja katkerasti.
Muistan vieläkin miten nuorena teit ohareita kaikille.
Että mene terapiaan; se jatkuva tyytymättömyys omaan elämään alkaa kuormittaa minuakin ja joudun vuodesta toiseen katsomaan epäonnisia puolisovalintoja kun hän aina haksahtaa lievästi narsistisiin tai aleksityymisiin puolisoihin, joilta ei saa mitä toivoisi vaan ainoastaan tulee käytetyiksi miesten tarpeisiin. Ja niissä suhteissa roikkuu sitten vuosikausia ja yrittää ymmärtää miestä ja ottaa vastuuta tämän puolesta kylmästä ja torjuvasta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Että ystäväni tapa kiihtyä nollasta sataan ja alkaa ärjyen kasvattaa tuntemattomia ihmisiä kadulla on osa hänen mielenterveyshäiriötään. Syrjäytyminen työmarkkinoilta on myös seurausta tästä ominaisuudesta.
Jaa. Mä kyllä ihan avoimesti ojennan kadulla kaahaavia potkulautailijoita esim., eikä se tee musta eikä kenestäkään muustakaan mielenterveyshäiriöistä.
Tämä menee lähes kaikille yli nelikymppisille FB-kavereilleni: Miksi oi miksi jaatte jatkuvasti FB-muistojanne/postauksianne viiden tai jopa kymmenen vuoden takaa? Eläisitte tätä päivää!
Mitä sinulle on tapahtunut kun olet alkanut leuhkimaan ihan tuon tuostakin mitä olette taas ostaneet, missä reissussa olette taas olleet ja miten hienoissa hotelleissa yleensä asustelette matkoilla, millasen uuden auton taas ostit ja paljonko ja mitä perintöä on tulossa.
Mitä on tapahtunut, mitä ja miksi esität?
- eikö uskosi kiellä tuollaisen materialistisuuteen pyrkimisen, sen keräämisen ja vaurauden voimakkaan mainostamisen? Miksi nyt, et ole neenenkään ollut tuollainen.