Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?

Vierailija
03.10.2022 |

Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.

Kommentit (2621)

Vierailija
421/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan näitä lukenut ja tullut ihan vainoharhaiseksi ystävistään.

Varmasti moni! Mutta on myös järkyttävä nähdä kuinka kaksinaamaisia ihmisiä voi olla "ystävinä". Ei ole itse sen kaksisempi, jos ajattelee tuollaisia asioita ja esittää aivan pokalla ystävää toiselle, vaikkei sitä ole.

Kirjoitin tänne aiemmin kaverista, jolla on tietty maine mutta luulee miesten "kuolaavan peräänsä" siksi, että on niin saakelin upea ja muita parempi ja on ensimmäisenä naisena maailmassa keksinyt esim. keinonahkahousut.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että kaksinaamaisuus ei toteudu. Olen etäännyttänyt itseni ko. ihmisestä. Tulemme väistämättä toki vielä törmäämään, ja jos tämän h*ratsun ylimielinen käytös jatkuu, kerron tasan tarkkaan mitä hänestä ajattelen.

Vierailija
422/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun on tehnyt mieli sanoa jollekin, että "pidä nyt #&%"! se suusi kiinni, kun puhun, en halua mitään neuvoja ym., vaan purkaa ainoastaan ajatuksiani, opettele nyt jo kuuntelemaan ja pitämään itse suusi kiinni".

Mutta enpä vaan ole sanonut. Siitä vasta polemiikki tulisi.

Minusta ongelma on kyllä sillä osapuolella, joka neuvoo toista pyytämättä.

Asia muuttuisi jo sillä parempaan suuntaan, jos toinen edes kysyisi ensin, että "kaipaatko multa ehkä jotain neuvoja tuohon asiaan?" Sitten voisi suoraan vastata kysymykseen ja asia hoituisi sillä.

Mutta yleensä se toinen aloittaa, että "no en nyt oikein osaa neuvoa, mitä sinun pitäisi tuossa asiassa tehdä...", johon tekisi mieli huutaa, että "onko tässä joku edes pyytänyt sinun neuvojasi!"

Ei ne voi kysyä tuollaista, koska koko neuvomisen pointti menisi hukkaan. Ei he neuvo rakkaudesta, vaan ylemmyydentunnostaan ja omasta grandioottisuudestaan käsin. 

En kans usko, että neuvoja ainakaan samalla tasolla kokee olevansa kuin se, jota hän neuvoo.

Mutta vikansa kait jokaisella.

Minusta taas on vähän outoa olettaa että neuvoja tuntis olevansa ylempänä. Jossain tapauksissa niin voi toki olla, mutta en vaan jaksa uskoa että se olis joku normi. Jos mulle tulee mieleen joku neuvo jonka vois kertoa, ihan ihmiseltä ihmiselle se on tarkoitettu, enkä saa sen sanomisesta mitään boostia olemassaolooni. Ja sama toisin päin, jos joku kertoo mulle pyyteettömän neuvon, en koe asemaani mitenkään alisteiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi paljonkin sanottavaa! Huolehdin lastesi hygieniasta (lapset päiväkoti-ikäisiä sekä yksi koululainen), ei koskaan pese näiden pienempien käsiä kotiin tullessa), tee hieman monipuolisempaa ruokaa (ranskalaisia ja nakkeja joka päivä). Älä anna koululaisesi syödä joka päivä jotain herkkuja. Ulkoile myös lastesi kanssa. Älä koko ajan valita kamalaa elämääsi. Anna myös lasten isälle mahdollisuus osallistua lasten elämään, vaikka SINÄ olisit katkera hänelle, niin hän on silti lastesi isä. 

Ja vielä. Älä ole niin itsekäs joka asiassa.

Vierailija
424/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan äitisi on kiinnostunut lomakuvistasi, en ole varma onko hänkään. On ihan ok jos laitat niitä someen, siellä voin vilkuilla ne läpi tai jättää vilkuilematta, mutta on kohtuutonta odottaa, että jaksaisin kahvilaan sovituilla treffeillä katsoa kännykästäsi kuvia sinusta ja miehestäsi etelänmatkalla. Ja ei, ystävä kallis, en ole kateellinen, voisin itsekin matkustaa Haniaan tai Splitiin koska vaan. Ehkä juuri siksi kuvasi eivät kiinnosta minua yhtään. 

Vierailija
425/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun on tehnyt mieli sanoa jollekin, että "pidä nyt #&%"! se suusi kiinni, kun puhun, en halua mitään neuvoja ym., vaan purkaa ainoastaan ajatuksiani, opettele nyt jo kuuntelemaan ja pitämään itse suusi kiinni".

Asia muuttuisi jo sillä parempaan suuntaan, jos toinen edes kysyisi ensin, että "kaipaatko multa ehkä jotain neuvoja tuohon asiaan?" Sitten voisi suoraan vastata kysymykseen ja asia hoituisi sillä.

Mutta yleensä se toinen aloittaa, että "no en nyt oikein osaa neuvoa, mitä sinun pitäisi tuossa asiassa tehdä...", johon tekisi mieli huutaa, että "onko tässä joku edes pyytänyt sinun neuvojasi!"

Jos et halua kommentteja, älä oksenna ongelmiasi kaverin niskaan. Pidä suusi kiinni.

Olen jo tehnyt niin. Kun ei nevonta-asenne kerran loppunut, niin lakkasin yksinkertaisesti kertomasta asioistani enää. Kaveruus on sittemmin hiipunut. Kerro nyt sitten minullekin, miksi se siihen hiipui.

Oma kantani on, että kaveruuteen kuuluu myös kuuntelemisen taito.

Minun mielestä voisi sanoa kaverille esim että "Hei, mulla ois yks ongelma mistä haluaisin puhua sulle. Mutta en halua että yrität ratkaista tätä asiaa puolestani , enkä halua nyt tällä hetkellä mitään neuvoja, vaan haluaisin vaan jutella. "

Kaikilla ei ole hyvää kuuntelutaitoa, ja minun mielestä siihen on ihan ok "ohjata" sanomalla suoraan että tarvitsen nyt vaan kuuntelevaa korvaa koska haluan keventää mieltäni.

Vierailija
426/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua kommentteja, älä oksenna ongelmiasi kaverin niskaan. Pidä suusi kiinni.

Eri, mutta joskus oikeasti vaan haluaa ystävälle purkaa sydäntään ilman, että toinen osoittaa tietävänsä vastaukset kaikkiin ongelmiin. Tärkeintä on että toinen kuuntelee.

Vierailija
427/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi ei ole pieni erikoinen nepsy parka, vaan me kaikki inhoamme ja kartamme häntä ihan syystä. Hän ei ole neuroepätyypillinen. Hän on vain vapaan, rajattoman, kierouttavan kasvatuksesi tulos.

Vierailija
428/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta joskus oikeasti vaan haluaa ystävälle purkaa sydäntään ilman, että toinen osoittaa tietävänsä vastaukset kaikkiin ongelmiin. Tärkeintä on että toinen kuuntelee.

Minä en tajua näitä, miksi tarvitsee monologilleen kuulijan, jonka pitää vaan nyökkäillä vaikka mitä sontaa joutuisi kuuntelemaan.

Vierailija
429/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin sanoa hänen liiasta alkoholin käytöstä ja rahapeleistä.Sit myös siitä miten kännissä haastaa riitaa ja vittuilee mulle.Mutta jos sanon noista asioista alkaa vielä enempi vittuilemaan ja alkaa hirmuinen itsesääli sekä uhoaminen.

Vierailija
430/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin sanoa hänelle,  että aloita lääkitys uudelleen ja mene takaisin terapiaan. Ja ala huolehtia fyysisestä terveydestäsi. Olet parin viime vuoden aikana muuttunut todella raskaaksi ihmiseksi, enkä ole ainut läheinen, joka ajattelee näin. Kun olen nähnyt sinua viime aikoina, esillä on olleet lähes yksin omaan huonoimmat piirteesi ja todella korostuneina. Olet aina tykännyt juoruta, mutta nyt käytät kaiken ajan siihen, että puhut pahaa muista  - jopa sellaisista ihmisistä, jota kuuntelijat eivät ole koskaan tavanneet. Sinulla ei ole nykyään mitään hyvää sanottavaa yhtään kenestäkään. Ja olet mielestäsi aina kaikesta oikeassa. Siis kaikesta. Olet aina ollut vähän sellainen henkilö, joka kokee älyllistä ylemmyyttä muita kohtaan ja sinun on ollut vaikea myöntää sitä, jos olet ollut väärässä. Mutta nyt sinulla ei käy mielessäkään, että kaikki muut ei voi olla joka asiasta väärässä ja tyhmempiä ja kypsymättömämpiä kuin sinä.

Ja kyllä, puolisosi puhuu totta: sinä olet todella kiukkuinen ja reagoit kaikkeen ärtymällä ja tiuskimalla. Minustakin tuntuu, että saan kulkea lähelläsi munankuorilla. Ja puolisosi ja hänen lapsensa eivät ole vaan herkkänahkaisia vaikeita persoonia, vaan sinä todella aiheutat muissa sen tunteen, että he tekevät ja sanovat aina kaiken väärin. Lisäksi: miksi vain sinulla on oikeus reagoida tunteella, mutta muiden tunteet ovat ongelmia? Parisuhteesi on kriisissä ja jos se päättyy eroon, iso osa siitä on sinun syytäsi. Sinusta on tullut myös epäviehättävä, koska et pidä enää huolta itsestäsi millään tasolla. En ole jakamassa laihdutusohjeita kenellekään, mutta käy nyt edes suihkussa ja pese hiuksesi. Jos et kiinnitä huomiota siihen, millainen ihminen sinusta on tulossa, jäät yksin. Kaikki eivät kaipaa parisuhdetta, mutta tiedän, että sinä kaipaat.

En sano tätä sinulle kasvokkain, koska tiedän, miten reagoisit. Olet tehnyt moneen kertaan monella tapaa minulle selväksi, että jos olemme jostain eri mieltä, minä olen vakiona se, joka on väärässä. Vain koska minä olen minä ja sinä olet sinä. Et ottaisi mitään sanomaani kuuleviin korviisi. Haukkuisit minua vain selkäni takana, niin kuin epäilen sinun tekevän nytkin. Pysyttelen sivussa ja toivon, että selviät tästä kriisistä jotta voin saada vanhan ystäväni takaisin.

Minä niin tiedän mistä puhut. Haluaisin sanoa tämän myös ystävälleni.

Miten joku on niin rakennettu, että ei itse koe ole koskaan olevansa väärässä vaan tuntee koko ajan älyllistä ylemmyyttä?

Munankuorilla käveleminen tosiaan kuvaa tämän ihmisen seurassa olemista!

Vierailija
431/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsi ei ole pieni erikoinen nepsy parka, vaan me kaikki inhoamme ja kartamme häntä ihan syystä. Hän ei ole neuroepätyypillinen. Hän on vain vapaan, rajattoman, kierouttavan kasvatuksesi tulos.

Joo, ja se itse diagnosoimasi nepsysi ei ole oikeutettu varastamaan, tönimään ja vitt^^^maan muille nepsyyden varjolla. Opeta sille räkää syövälle kurittomalle kakarallesi tapoja!

Vierailija
432/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki järjestyy vaikka kaverini onkin melko pihi ihminen. Rakastan sinua.

Vierailija
433/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen likaämpäri, tapaamisilla ei puhuta muusta kuin sinun psyykkisestä maailmasta, lääkityksistä, reagoimisestasi eri tilanteissa. "Ystävyytemme" ei ole vastavuoroista. Suutut lähes kaikista kommenteistani. Paasaat loputtomasti. Jos kerron jotain omia juttujani, sivuutat ne ja jatkat monologia.

Olisin onnellisempi, jos et enää olisi yhteydessä minuun. Teen pitkää päivää ja jo tiedossa oleva tapaaminen kanssasi tuntuu niin kuluttavalta, että toivoisin esim. Sairastuvani, ettei tarvitsisi nähdä.

Vierailija
434/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että luomuilunsa menee välillä pahasti yli. Esim.pesevät lapsen hampaat jollain luomuhammastahnalla ja lapsen suu on täynnä reikiä. Hammaslääkäristä asiaan puuttuneet ja uhanneet tehdä lasun, josta ystävä on pahana. Ei kuulema johdu hammastahnasta vaan geeneistä, kun vanhemmillakin on reikiä. Johtuisikohan kuitenkin siitä hammastahnasta... Ei ole normaalia, että tokaluokkalaisella on ollut jo lähemmäs 20 reikää.

Lisäksi ovat koko perhe huomattavan ylipainoisia (en tiedä miten on edes mahdollista niillä luomuruuilla). Tästä tekisi mieli sanoa siinä kohtaa, kun ystävä alkaa saarnata minulle (hoikalle ja urheilulliselle) kuinka ruokani, pesuaineeni ym. ovat myrkkyä, kun eivät ole luomua.

Outo hammastahna, jos aiheuttaa reikiä.

Hammashoitajana olen nähnyt näiden luomuilijoiden tekemät tuhot lastensa hampaissa. Se on aivan järkyttävää. Se on lapsen terveyden laiminlyöntiä ja lasuja todellakin tehtiin täysin syystä.

Ja tiedoksi, että nämä "geenit" on yleinen vitsi hammaslääkäreiden keskuudessa. Sellaista ei ole kuin huonot hammasgeenit. Kiille/kehityshäiriö voi olla, mutta muuten perusterveeltä lapselta sekään ei hampaita tuhoa, kun hoidetaan oikein hammaslääkärissä ja kotona. (Omalla lapsellani oli osittaista kiillehäiriötä, joten tiedän, mistä puhun.)

Kyllä suun terveyksissä on paljon luontaisia eroja, ole miten hammashoitaja tahansa. Joidenkin suu vain kestää eli miten eli ja toisilta ne karisee melkein suudellessa.

Eikä niillä maitohampailla ole juuri väliä. Rehellisesti.

Tule sanomaan sitten, kun olet itse pitkän linjan hammashoitaja. Siihen asti vain surettaa ja säälittää kommenttisi. Eikö ole mitään väliä, että lapsella on hampaat kipeänä? Ja pahimmillaan se pikkuinen luulee, että jatkuva pieni särky suussa on normaalia. Yksikin alle kouluikäinen luomumamman lapsi ei pystynyt enää muuta syömään kuin smoothieita. Ja oli 5-vuotiaana 2-vuotiaan kokoinen. Aivan sairasta touhua.

Oikeasti ihmiset yläpeukuttaa tällaisen selkeästi valehtelevan liioittelijan hölinöitä? Aivan varmasti kyseessä ei ole mikään pitkän linjan hammashoitaja, koska sellainen kyllä tietää, että ihmisillä ON valtavasti eroja suun terveydessä riippumatta siitä miten niitä hoitaa.

Jo esimerkiksi raskausaika on sellainen, että voi muuttaa syljen koostumusta sellaiseksi, että aiemmin ilman reikiä selvinnyt saakin hampaisiin useita reikiä. Hyvä ystävä oli tällainen, eikä todellakaan muuttanut ruokailu- tai hammashoitotottumuksiaan.

Siitä olen samaa mieltä, että on älytöntä käyttää jotain luomutahnaa, jos se ei pidä hampaita kunnossa. Mutta jo ihan täällä kotonakin omissa lapsissa on isoja eroja hampaiden reikiintymisessä. Arvaa harmittaako tosi pedanttia suorittajalasta se, kun hänellä on ollut huolellisesta hampaiden hoidosta huolimatta pari reikää, ja ADHD-sisaruksensa, joka pesee hampaitaan joskus ja joulukuussa ( ja ennen kuin joku hermostuu, niin kyllä,  häntä muistutellaan asiasta päivittäin, mutta teini-ikäisen pitäisi jo jotain itsekin muistaa), ja syö vielä herkkujakin paaaljon enemmän kuin sisaruksensa, saa joka kerta hammaslääkäristä kehut, kun on niin hienot hampaat eikä yhtään reikää...

Vierailija
435/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että myöntäisit ystävä hyvä vihdoin itsellesikin, että sinulla on ongelma alkoholin kanssa ja tarvitset siihen apua.

Vierailija
436/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on oikeus reagoida tunteella kaikkeen mutta minulla ei?

Minun tunteeni ovat mielestäsi itsesääliä.

Muiden pitää muuttua haluamasi kaltaiseksi mutta sinä olet juuri sellainen kun haluat, etkö joskus voisi katsoa peiliin?

Vierailija
437/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt akka lopetat tuon jatkuvan itkun sekä uhriutumisen ja ala tekemään itse asioita. Sinulla ei ole palvelijaa tai orjaa joka tekisi asiat sinulle kun itse et halua tehdä mitään

Vierailija
438/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän koti on oikeasti todella paskainen. En säikähdä vähästä, mutta joskus voisi edes vähän siivota.

Vierailija
439/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen likaämpäri, tapaamisilla ei puhuta muusta kuin sinun psyykkisestä maailmasta, lääkityksistä, reagoimisestasi eri tilanteissa. "Ystävyytemme" ei ole vastavuoroista. Suutut lähes kaikista kommenteistani. Paasaat loputtomasti. Jos kerron jotain omia juttujani, sivuutat ne ja jatkat monologia.

Olisin onnellisempi, jos et enää olisi yhteydessä minuun. Teen pitkää päivää ja jo tiedossa oleva tapaaminen kanssasi tuntuu niin kuluttavalta, että toivoisin esim. Sairastuvani, ettei tarvitsisi nähdä.

Sinä voit itse lopettaa yhteydenpidon.

Vierailija
440/2621 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko puhua välillä jostakin muusta kuin sinusta?