Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2621)
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että lapsesi vaikea allergia ja iho-oireet voisi johtua siitä, että tupakoit koko raskautesi ajan?
Tämä. noiden lisäksi astma, oppimisvaikeudet ja muut diagnoosit. Poltit askin päivässä ellet enemmänkin raskauden aikana, mutta olit tyytyväinen itseesi kun lopetit synnytykseen polttamisen.. Ei se siinä kohtaa enää lasta auta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausi puhut siitä kuinka vähän rahaa sinulla on ja oli aikoja, jolloin stressasit siitä paljon. Olin etenkin näissä hetkissä sinusta huolissasi ja aina tarjosin rahallista apua. Monet hetket olen elämästäni laittanut sinusta huolehtimiseen. Lopulta paljastit, että sinulla on säästössä 100 000 euroa. Petyin epärehellisyyteesi. Tästä tuli sellainen särö ystävyyteemme, että en luota täysin sinuun enää koskaan.
No jaa, ehkä olit liian sinisilmäinen.
Luotit liikaa ystävääsi.
Ja lopulta olitkin kateellinen, kun ystävällä oli noinkin paljon säåstöjä ja hän oli tavallaan kusettanut sinua.
Ne joilla rahaa on, eivät koskaan rahoillaan leveile eikä leuhki.
Päinvastoin.
Kun taas rahattomat ja köyhemmät, yrittävät melkein viimeisen päälle salata sen, miten vähissä rahat todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että lapsesi vaikea allergia ja iho-oireet voisi johtua siitä, että tupakoit koko raskautesi ajan?
Tämä. noiden lisäksi astma, oppimisvaikeudet ja muut diagnoosit. Poltit askin päivässä ellet enemmänkin raskauden aikana, mutta olit tyytyväinen itseesi kun lopetit synnytykseen polttamisen.. Ei se siinä kohtaa enää lasta auta.
No hyvähän se on, että lopetti tupakoinnin edes tuolloin, siis synnytyksen jälkeen.
Ja allergisia ja astama lapsia syntyy myös niille, jotka eivät ikänänsä ole polttaneet yhtä ainoaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettei koko ajan tilaisi Matsmartilta herkkuja (kun ostaa muutenkin älyttömät määrät jo kaupoista. Joka päivä syö herkkuja) ja huijaa itseään väittämällä että ne "herkut" ei tule hälle. Olisi joskus esim kiva kokata yhdessä, mutta tiedän että hän ei pysty kokkaamaan seisten ollenkaan vaan aina pitää istua (myös kun paistaa, mikä sinänsä on terveysriski jos tulikuumaa paistorasvaa lentää naamalle/silmiin)
Miksi hänen pitäisi kokkailla seisten, jos laitatte yhdessä ruokaa? Senkö takia, että sulla on pakkomielle, että ruokaa ei voi laittaa istuen? Mitenkähän sulle kävis, jos joutuisit pyörätuoliin?
Minua on loukannut, että emme ole tavanneet sen jälkeen kun aloin odottaa esikoistani. Koska olet minulle rakas ja tärkeä, olisin halunnut jakaa raskauksieni ilot ja pelot kanssasi, ja olen surullinen siitä, ettet ole tavannut lapsiani tai nähnyt minua äitinä.
En tietenkään sano tätä sinulle, sillä minä olen saanut lapseni helposti ja sinä olet kokenut keskenmenoja. Ymmärrän täysin, miten epäreilua elämä on sinulle ollut ja en voisi koskaan valittaa tälläisestä asiasta. Silti pelkään, että olemme pysyvästi etääntyneet toisistamme, sillä en koe että olen voinut jakaa elämäni isoimpia asioita kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ystäville yhteisesti. Jos mulla on jokin asia, josta puhun, en kaipaa neuvoja vaan kuuntelua. Puhuminen on vain tapa järjestellä omia ajatuksia. Paljastatte vaan joka kerta, miten paljon parempana itseänne pidätte. Elkää ihmetelkö jos siis en soittele itse tai kysele mihinkään. Ei jaksa aina ottaa sitä täyslaidallista paskaa vastaan.
Onko sulla vain miehiä kavereina vai voivatko naisetkin käyttäytyä noin?
Vai olisko niin, että ne on turhautuneet, kun jauhat aina vain samoista ongelmista, joihin olisi toimivat ratkaisut, jos vain viitsisit kuunnella niitä neuvoja?
A. Noi tatskat + lyhyet hiukset + lihavuus ei kaunista sua. Hmm on ehkä tarkoituksellista?
B. Oot rasittava
Kun sinulla oli elämässä vaikeuksia, käytit minua tukenasi ja kuuntelin ja ymmärsin ja myötäelin menetyksesi. Tein sen siksi, että halusin auttaa ja helpottaa oloasi. Kun osat ensimmäisen kerran vaihtuivat jäädessäni yllättäen työttömäksi, ainut kommenttisi oli ai jaa. Enkä sen jälkeen ole kuullut sinusta ellen ole itse ottanut yhteyttä.
En halua sinulta rahaa enkä muutakaan aineellista tukea, mutta olisit voinut joskus kysyä miten voin. Enää ei tarvitse, ymmärsin paikkani.
Ottaa niin päähän kun et uskalla muuttaa toimintatapojasi. Et ikinä pääse eteenpäin kun pelkäät yksin olemista niin paljon. Läheisriippuvaisen käytöksesi katsominen suhteesta toiseen on niin raivostuttavaa. Läimäytin sinua mielessäni naamaan kun olet taas tekemässä saman kuin 15 kertaa aiemminkin
"me erottiin (taas), miten saisin hänet pois mielestäni?"
"katkaise välit, älä ole tekemisissä hänen kanssaan"
"joo kaikki muut ratkaisut sopii paitsi toi"
voi hevonen nyt sentään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ystäville yhteisesti. Jos mulla on jokin asia, josta puhun, en kaipaa neuvoja vaan kuuntelua. Puhuminen on vain tapa järjestellä omia ajatuksia. Paljastatte vaan joka kerta, miten paljon parempana itseänne pidätte. Elkää ihmetelkö jos siis en soittele itse tai kysele mihinkään. Ei jaksa aina ottaa sitä täyslaidallista paskaa vastaan.
OT olen tällainen ongelmien ratkoja, enkä tee sitä sillä ajatuksella, että MINÄ viisaampana tekisin näin kun sinä TYHMÄ taas teet väärin. Minulle (omatkin) ongelmat ovat ratkaisemista varten, ei märehtimistä varten eli minulle pitää sanoa, että nyt tarvitsen vain kuuntelevan olkapään, en muuta. Olisi kamalaa, jos ystäväni ei sanoisi minulle, että en etsi tässä nyt apukeinoja sinulta tilanteen ratkaisemiseksi/kestämiseksi, vaan haluan sinun vaan kuuntelevan ja myötäelävän.
Minä haluaisin sanoa näille ystäville, että jos et tahdo ratkaisuehdotuksia ongelmiisi, älä puhu niistä minulle, koska minä olen ratkaisukeskeinen ihminen, en mikään itkuolkapää tai oksennusämpäri. Ja toisaalta, jos puhun jostain ongelmastani, ole hyvä ja yritä keksiä ratkaisuehdotuksia, en tarvitse mitään päänsilitystä, voivottelua tai lässytystä. Älä kuitenkaan ehdota mitään täysin ilmeistä, en ole idiootti joten siinä vaiheessa kun kerron ongelmastani jollekulle, olen yleensä kokeillut 10 ilmeistä ja viittä vähemmän ilmeistä vaihtoehtoa.
-eri-
Tämä oli hauska kirjoitus, koska kirjoitit juuri sen miksi niitä neuvoja ei ystäviltä haluta :D Siksi koska ystävän pitävät idioottina ja ehdottelevat juuri niitä juttuja jotka on kokeiltu jo ihan ensimmäisenä :D
Ja kun sinä esität neuvoja läheisillesi, niin ehdotat juuri nuo samat itsestäänselvyydet, et vain huomaa sitä itse kun pidät itseäsi niin paljon kyvykkäämpänä kuin ystäviäsi :D
Et voi syyttää miestäsi siitä, että olet turvonnut kuin pullataikina.
Ja toiselle kaverille haluaisin sanoa, että lakkaa olemasta kynnysmattona ja olet raskasta seuraa kun puhut AINA vaan itsestäsi.
Haluaisin kysyä, että onko puolison tapa puhua sinulle vähättelevän ja ikävän kuuloisesti porukassa ollessa oikeasti molempien mielestä hauskaa. Olette kuulemma saaneet kehujakin siitä, miten olette hauska pari, kun kettuilette toisillenne, mutta tuntuu, ettei sinulla oikeasti ole yhtään hauskaa, kun puolisosi esimerkiksi nauraa häviöllesi jossain pelissä. Näytät yleensä lähinnä kiusaantuneelta. On ihan ok sanoa, että ei ole enää hauskaa, jos ei oikeasti siltä tunnu.
Jos taas tuollainen tapa jatkuvasti kettuilla parisuhteessa on molemmista hauskaa niin minulle se on vähän vaikeaa ymmärtää, koska itselleni ei tulisi rakastettu olo, jos saisin kuulla vastaavaa, mutta te saatte tietenkin tehdä niin kuin hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olet säälittävä, läski ja kateellinen. Ainut syy miksi hengailen kanssasi on se etten jaksa alkaa solmimaan uusia ystävyyssuhteita.
Miksi piinaat itseäsi? Oletko masokisti? Eikö olisi järkevämpää ja mielekkäämpää olla yksin kuin itselleen huonossa seurassa?
Oletko ajatellut mennä lääkäriin? Syöt niin helvetisti karkkia,leivoksista puhumattakaan, että diabetes kolkuttaa ovelle noilla geeneillä.
Olet kova arvostelemaan toisia , ja näyttämään muiden virheet. Et ole täydellinen itsekkään joten ole hyvä ja lopeta.
Kyllä entiset ystäväsi hylkäsivät sinut ja en ihmettele.olet niin rasittava.
Et jaksa kulkea edes lyhyitä matkoja ,kun selkään alkaa koskemaan. Et ottanut k-rokotusta, sillä olet salaliitto teoreetikko.
En jaksa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Että luomuilunsa menee välillä pahasti yli. Esim.pesevät lapsen hampaat jollain luomuhammastahnalla ja lapsen suu on täynnä reikiä. Hammaslääkäristä asiaan puuttuneet ja uhanneet tehdä lasun, josta ystävä on pahana. Ei kuulema johdu hammastahnasta vaan geeneistä, kun vanhemmillakin on reikiä. Johtuisikohan kuitenkin siitä hammastahnasta... Ei ole normaalia, että tokaluokkalaisella on ollut jo lähemmäs 20 reikää.
Lisäksi ovat koko perhe huomattavan ylipainoisia (en tiedä miten on edes mahdollista niillä luomuruuilla). Tästä tekisi mieli sanoa siinä kohtaa, kun ystävä alkaa saarnata minulle (hoikalle ja urheilulliselle) kuinka ruokani, pesuaineeni ym. ovat myrkkyä, kun eivät ole luomua.
Ylipaino on seurausta hiilari ruuan syönnistä. Syövät leipää ja perunoita yllinkyllin. Tasapaino heittää ruon suhteen. Tuosta hammastahnasta olen samaa mieltä.
Että lopeta se jauhaminen, että ei ole rahaa, jos omistatte miehesi kanssa omakotitalon, mökin, veneen, autoa, matkustelette ja teillä on 2 lasta.
Itse olen vuokralla, opiskelija, opintolainaa. Niin absurdia kuunnella kaltaisesi ihmisen valitusta rahanpuutteessa.
Olet alkoholisti, vaikka väität olevasi intohimoinen viiniharrastaja. Vinkkupullo päivässä ja satunnaiset siiderit on liikaa, harrastus-nimityksellä ei kropan kyky polttaa parane.
Kotisi on siivoton. Joo, kissasi ovat näyttelyesineitä ja hyvin pärjänneet, mutta silti voisit joskus vaikka imuroida. Vartin visiitin jälkeen menee kaikki vaatteet pesuun.
Olet rakas, pidä itsestäsi huolta.
Hassua, jos ei ole vähääkään kiinnostunut asioista, jotka ovat ystävällesi tärkeitä.
Mitä ystävyyttä se sellainen on?