Tekniikan Maailmassa asiantuntija kertoo, että laihdutuksen jälkeen elimistö pyrkii "kaikin keinoin" saavuttamaan takaisin korkeimman aikaisemman painonsa. Siis ylipainoisen on laihdutuksen jälkeen vaikea/mahdoton pitää itsensä tervepainoisena. :( Mitä??!
Elimistö muistaa, jos se on joskus ollut ylipainoinen. Kerran lihava on aina lihava tai koko loppuelämänsä painonnousua vastaan kamppaileva tervepainoinen. Normaalia tervepainoista ex-lihavasta ei enää voi tulla, ainakaan tämän asiantuntijan mukaan. Valitettavasti. Ylipaino jättää jälkeensä rasvasolujen kohonneen määrän. Ne voivat sitten kooltaan jopa 100-kertaistua! :O
Sitten sellainen juttu, että ylipaino vain lisää lihomista. Ylipainoinen nukkuu huonommin kuin tervepainoinen ja univaje vähentää liikkumista ja lisää näläntunnetta. Myös verensokeri alkaa heittelemään.
Hyvin masentavaa luettavaa, taitaa jäädä oma laihdutuskuuri kesken. :(
Kommentit (98)
tällä palstalla on näköjään aika paljon liikuntatieteiden ja painonhallinnan asiantuntijoita
Vierailija kirjoitti:
Tää voimaannuttava woke-maailma tekee laihduttamisesta mahdotonta läskien mieliksi. Laihduttaminen on erittäin yksinkertasta ja helppoa. Läskit vaa tarvii aina selityksiä. Suurin ongelma palstaläskeille tuntuu olevan se liikunta. Kaikenlaista kokeillaa ja mietitään, mutta liitty aina pelkkään ruokaan :D
Päivittäinen liikunta vaatii tietty kuria, ja läskiys nimenomaa kuvaa sitä kurin puutetta parhaiten.
Paljonko itse liikut päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
tällä palstalla on näköjään aika paljon liikuntatieteiden ja painonhallinnan asiantuntijoita
Varsinkin sellaisia jotka omalla mutulla pystyvät kumoamaan tutkitun tiedon, johon siinä Tekniikan Maailman artikkelissakin viitataan...
Niin, mitä useampaan kertaan laihduttaa sitä vaikeampaa se painossa pysyminen on. Kivaa eikös vain.
Vierailija kirjoitti:
Sohvatohtoreita. Makaavat sohvalla suu ammollaan ja kaatavat sipsiä ja kaljaa suuhunsa katsoen tv:n laihdutusohjelmia ja välillä käyvät vauvalla parjaamassa ylipainoisia. Eivät ole onnistuneet elämässään luomaan oikein mitään niin saavatt lohtua muiden parjaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen onnistuu tiukalla ruokavaliolla, mutta ainakaan minun kroppa alkaa ilmoittaa lisäruoan tarpeesta 12 sellaisen viikon jälkeen. Hankalaksi asian tekee se seikka, että kun selvittää oman ruoantarpeen ja toteaa sen olevan 1500 kaloria (jos vain on eikä liiku) niin se on niin vähän, että jättää nälän ja sitten kierre on valmis. Ei tarvitse syödä kuin joka päivä vähän yli tarpeensa, niin kohta on jo samoissa kilomäärissä mistä lähdettiin. 1500 kaloria olisi itselleni ainaista kyttäämistä ja kitumista. Ei siihen mahdu yhtään mitään ylimääräistä hyvää ikinä. Sellaista elämää en jaksa enkä halua. Mieluummin vähän läskiä ja pysyy lämpimänäkin, kuin ikuinen kitukuuri.
Siksi kannattaa lisätä hyötyliikuntaa ja urheilua. Saa nostettua kalorinkulutusta. Isommilla lihaksilla isompi peruskulutus jne. Toi 1500 peruskoulutus on silloin jos makaat sängyssä koko päivän, kaikki liikkuminen päälle on plussaa.
Periaatteessa näin, mutta kun urheilu lisää näläntunnetta. Jos ei gramman tarkkaan mittaa kaikkea syötyä, niin huomaamatta tulee ylikompensoitua liikunnan viemät kalorit. En silti kehottaisi ketään olemaan liikkumatta, mutta jos haluaa laihtua, täytyy liikkuessa todella tarkkaan miettiä mitä suuhunsa laittaa.
En usko sanaakaan. Laihdutin lähes 20 kiloa yli 20 vuotta sitten enkä ole lihonut takaisin. Tein sen vieläpä tosi nopeasti. Serkku teki saman tempun ja hoikka on edelleen. Kaikki on kiinni siitä mitä ja kuinka paljon suuhunsa mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää voimaannuttava woke-maailma tekee laihduttamisesta mahdotonta läskien mieliksi. Laihduttaminen on erittäin yksinkertasta ja helppoa. Läskit vaa tarvii aina selityksiä. Suurin ongelma palstaläskeille tuntuu olevan se liikunta. Kaikenlaista kokeillaa ja mietitään, mutta liitty aina pelkkään ruokaan :D
Päivittäinen liikunta vaatii tietty kuria, ja läskiys nimenomaa kuvaa sitä kurin puutetta parhaiten.
Lol, ei sillä liikunnalla ole painonhallinnan kannalta mitään merkitystä, jos syömiset ei ole kunnossa
No on sillä sen verran että jos käyn tunnin juoksemmassa niin kulutan 600 kaloria. Helpottaa syömisten kanssa. Mä näkisin että enemmänkin väheksytään sitä liikuntaa eikä mitään kannata tehdä koska ei siitä oo mitään hyötyä. Jos juoksen viikossa kolme kertaa tuon tunnin niin olen liikunnalla kuluttanut enemmän kuin yhden päivän peruskulutukseni.
3 tuntia liikuntaa on tosi vähän. Kun olin itse hoikka niin pysyin hoikkana liikkumalla 3 tuntia päivässä. Sairauksien myötä lihoin mutta nyt taas pystyn liikkumaan ja liikunkin useamman tunnin päivässä.
Minun liikuntakalorit ovat viikossa 6000-7000 kcal. Peruskulutukseni on 1700 kcal. Eli liikun 4 päivän peruskulutuksen verran.
Sisään syödyt kalorit on 900-1800 kcal, enkä laihdu juuri ollenkaan, kesäkuusta tähän päivään olen laihtunut 3 kg.
No miksei elimistö muista että on ollut normaali,hoikka, ja pyri siihen?
miksei elimistö muista vauva-aikoja ja palaa sinne eli nuorene? nuorru? nuortuilene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei sillä liikunnalla ole painonhallinnan kannalta mitään merkitystä, jos syömiset ei ole kunnossa
No on sillä sen verran että jos käyn tunnin juoksemmassa niin kulutan 600 kaloria. Helpottaa syömisten kanssa. Mä näkisin että enemmänkin väheksytään sitä liikuntaa eikä mitään kannata tehdä koska ei siitä oo mitään hyötyä. Jos juoksen viikossa kolme kertaa tuon tunnin niin olen liikunnalla kuluttanut enemmän kuin yhden päivän peruskulutukseni.
Suurin ongelma on vaikean ja sairaalloisen lihavilla. Näiden täytyisi usein laihtua kymmeniä kiloja ennen kuin minkäänlainen juoksu on mahdollista. Jos se ainoa liikunta mihin kiloineen pystyy on hidas kävely ehkä vartin ennen kuin jalkateriin, polviin ja lonkkiin alkaa sattua liikaa, niin eipä siinä paljoa kaloreita kulu.
Se lyhyt ja hidas kävelykin on erittäin hyödyllistä oikein ajoitettuna eli ruokailun jälkeen. Varsinkin niille todella lihaville. Jopa pelkkä seisominen istumisen sijaan on hyödyllistä.
https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-022-01649-4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, että teenkö päivässä yhden vai kaksi harjoitusta. Esim lenkki plus sali tai jompikumpi. Vai meenkö vielä firman sählyvuoron jälkeen puntille treenaamaan jonkun lihasryhmän, tai vaikka iha saliohjelmasta. Treeni ei ole samanlainen kato joka päivä. Kysymykseesi on hankala vastata, viikottain tulee se 5-8 harjoitusta tehtyä. Vai ihanko tosissaan luulet, että olen joku piiloläski joka arvostelee täällä muita? :D
Kun taas tuo, että kysyt paljonko liikun päivittäin kertoo siitä, että et paljon urheilemisesta ymmärrä. Joten ole läski hiljaa siellä ja aloita vaikka 3x viikkossa - liikunalla :D
5-8 harjoitusta viikossa on mielestäni aika vähän.
Eipä tarvitse minun aloittaa, olen harrastanut liikuntaa monipuolisesti lapsesta saakka, olen lajini ohjaaja nykyisin. Liikuntaa tulee 18-30 h viikossa, katsoin juuri polarin mittauksista. 3 x liikuntaa päivässä sopii minulle paremmin kuin 3 x viikossa :)
Viime viikolla liikuin 13 kertaa ja osa kerroista oli kestoltaan yli 3 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, että teenkö päivässä yhden vai kaksi harjoitusta. Esim lenkki plus sali tai jompikumpi. Vai meenkö vielä firman sählyvuoron jälkeen puntille treenaamaan jonkun lihasryhmän, tai vaikka iha saliohjelmasta. Treeni ei ole samanlainen kato joka päivä. Kysymykseesi on hankala vastata, viikottain tulee se 5-8 harjoitusta tehtyä. Vai ihanko tosissaan luulet, että olen joku piiloläski joka arvostelee täällä muita? :D
Kun taas tuo, että kysyt paljonko liikun päivittäin kertoo siitä, että et paljon urheilemisesta ymmärrä. Joten ole läski hiljaa siellä ja aloita vaikka 3x viikkossa - liikunalla :D
5-8 harjoitusta viikossa on mielestäni aika vähän.
Eipä tarvitse minun aloittaa, olen harrastanut liikuntaa monipuolisesti lapsesta saakka, olen lajini ohjaaja nykyisin. Liikuntaa tulee 18-30 h viikossa, katsoin juuri polarin mittauksista. 3 x liikuntaa päivässä sopii minulle paremmin kuin 3 x viikossa :)
Viime viikolla liikuin 13 kertaa ja osa kerroista oli kestoltaan yli 3 h.
Ai niin kerrotaan vielä BMI, se on 35. Lihoin siihen vuodessa sairauden vuoksi, ennen BMI oli 20.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se laihduttaminen mihinkään poista niitä ongelmia, joista ylipainon kertyminen on johtunut. Ei ylipainoisesta tule laihduttamalla yhtäkkiä luontaisesti sellaista, joka syöminen ja liikkuminen on automaattisesti balanssissa. Ihannepainon saavuttanut joutuu tekemään loppuikänsä töitä, että painoa ei ala kertymään.
Sitä paitsi laihduttaminen on itsessään sellainen asia, mikä taatusti johtaa ylipainon kertymiseen takaisin. Laihduttaminen tarkoittaa monelle sitä, että vedetään apinan raivolla muutama kuukausi ja päästään ehkä ihannepainoon. Sitten ihan viattomasti palataan vanhoihin tapoihin ja painoon ja käytetään selityksenä juurikin jotain, että keho itse yrittää takaisin ylipainoon. Roskaa. Ylipainoisella on elämäntavat pielessä. Elämäntapojen muuttaminen niin, että niitä noudatetaan koko loppuelämä on ainoa keino pysyä hoikkana.
Onkohan nyt taas ihan noinkaan. Onhan se balanssin hakeminen väkisinkin vaikeaa laihtumisen jälkeen, koska aktiivisesti laihduttaessa sitä energiaa pitää tankata vähemmän, kuin tarvii. Ylläpitovaiheessa pitäisi siis syödä sitten juuri sopivasti, että se pysyy. Jos tämä tutkimus pitää paikkaansa niin ei se ole mitään roskaa, että se paino pyrkii sinne takaisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan osuus painonpudotuksessa on 10% luokkaa loppu on kiinni ravinnosta ja tavoista.
Voisiko olla niin, että tuo on vain kaloreissa mitattuna?
Entä se, että saat sen mielihyvän liikunnasta/endorfiineista, sen sijaan että puputat jotain herkkua tai juot viiniä?
Ja sitten vielä se aika, joka menee liikuntaan =kaikki pois "pahanteosta", eli turhasta herkuttelusta tai juomisesta.
Tämä mielihyvän saaminen liikunnasta on sellainen asia, mitä minä en ole ikinä ymmärtänyt. En ole koskaan kokenut tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
No miksei elimistö muista että on ollut normaali,hoikka, ja pyri siihen?
Koska evoluutiohistoriassa on ollut hyödyllistä pyrkiä keräämään vararavintoa kuivien tai muuten huonojen kausien varalle. Ei kivikauden ruoilla itseään sairaalloisen lihavaksi saanut, joten sitä riskiä ei ollut että ihminen lihoo kunnes ei pysty liikkumaan, keräilemään ja metsästämäään ruokaansa. Mutta kohtalaiset rasvavarastot ei ole vielä estänyt toimintaa ja toisaalta on voineet auttaa huonojen ravinnonsaantiaikojen yli. Myös naisilla jälkeläisten selviytymiseen on vaikuttanut paljon se onko naisella rasvavarastoja kun alkaa odottaa lasta vai ei. Ne geenit on kehittyneet kivikauden oloihin, missä ei käytännössä pystynyt lihomaan älyttömän kokoiseksi, ei ne osaa huomioida nykyajan aina saatavissa olevaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on vaikean ja sairaalloisen lihavilla. Näiden täytyisi usein laihtua kymmeniä kiloja ennen kuin minkäänlainen juoksu on mahdollista. Jos se ainoa liikunta mihin kiloineen pystyy on hidas kävely ehkä vartin ennen kuin jalkateriin, polviin ja lonkkiin alkaa sattua liikaa, niin eipä siinä paljoa kaloreita kulu.
Olen vaikeasti lihava ja hidas kävely ei ole ainoa mitä pystyy tekemään. Olen oman lajini liikunnanohjaaja ja olin jo ennen kuin lihoin.
Vierailija kirjoitti:
Myös sairaudet, lääkitykset ja unettomuus aiheuttavat lihoamista.
Esim mielialalääkkeistä monelle on tullut keskimäärin 10kg lisää painoa.
Tuo unettomuus on oikeasti todella paha kierre. Unettomuus aiheuttaa ylipainoa ja ylipaino aiheuttaa unettomuutta. Yritäpä saada tuo sitten katki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan osuus painonpudotuksessa on 10% luokkaa loppu on kiinni ravinnosta ja tavoista.
Voisiko olla niin, että tuo on vain kaloreissa mitattuna?
Entä se, että saat sen mielihyvän liikunnasta/endorfiineista, sen sijaan että puputat jotain herkkua tai juot viiniä?
Ja sitten vielä se aika, joka menee liikuntaan =kaikki pois "pahanteosta", eli turhasta herkuttelusta tai juomisesta.
Tämä mielihyvän saaminen liikunnasta on sellainen asia, mitä minä en ole ikinä ymmärtänyt. En ole koskaan kokenut tuollaista.
Sama. Olen ihannepainossa. En ole koskaan saanut kiksejä liikkumisesta. Olen kuitenkin arkiliikunnalla hyväkuntoinen sen mitä nyt tarvitsee olla.
Kaverit saa kiksejä liikunnasta, ja olen mennyt mukana toki itse siellä - mutta kun kaverit on jonkun suorituksen jälkeen että wow, olipa ihanaa. Mä en, olen vain samanverran väsynyt kuin kaveritkin, mutta mitään wow-fiilistä en liikunnasta saa.
Joutuvat kyllä yleensä syömään selvästi vähemmän kuin samankokoinen joka ei ole koskaan laihduttanut merkittävästi. Samankokoisilla ihmisillä on todettu jopa 500 kcal eroja päiväkulutuksessa niiden välillä, jotka on laihduttaneet yli 20 kg ja niiden jotka ei. Sama ero voi olla henkilön omaan aiempaan kulutukseen samanpainoisena. Ääritapauksissa enemmänkin, siitäähän oli juttua siitä Amerikan Biggest Loser ohjelman miehestä, joka laihtui kyllä tavoitepainoon mutta vuosikausia myöhemminkin saa syödä 800 kcal vähemmän päivässä kuin hänen kokoisensa "kuuluisi".