Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet? Kerro kokemuksiasi ja vinkit

Vierailija
02.10.2022 |

Olen 47-vuotias ja tiedän hyvin vähän vaihdevuosista ja mitä silloin tapahtuu. Minulla on kierukka, joten kuukautisten loppumista en pysty toteamaan. Olen miettinyt, että onko viime vuosien vatsan seudulle kertynyt läski tästä johtuvaa, siihen kun ei tunnu tehoavaan mikään enää, kuten ennen.
Mitä oireita sinulla ja parhaat vinkit tietysti kaikkeen tulevaan tervetulleita!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat trollata. Kierukka ei vaikuta kuukautisiin.

Netissä on paljon tietoa kyselemästäsi asiasta.

Vierailija
2/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavat n. 50 -vuotiaana. Esivaihdevuodet voivat tulla jo aikaisemmin eli alkaa esiintyä kuumia aaltoja, yöhikoilua, vuotohäiriöitä, mielialanvaihteluita, kuukautiset jäävät sitten lopulta pois. Se millaisia oireita esiintyy on yksilöllistä. Osa selviää helpolla, kuukautiset vain loppuvat. Osalla vaihdevuodet tekevät elämästä täyttä helvettiä, kun ei pysty nukkumaan yöllä ja päivällä ei jaksa mitään, samalla kehon lämpötila veivaa miten sattuu.

Paras vinkki on jättää kahvin juonti jo nuorena ja siirtyä vihreää teehen.

Lopettaa D-vitamiinin käyttö, pahentaa hikoilua, kun on oikeasti hormoni.

Välttää hormonaalista ehkäisyä.

Harrastaa paljon liikuntaa ulkoilmassa.

Aloittaa soijatuotteiden käyttö jo nuorena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan takia minulla ei ole ollut kuukautisia 10 vuoteen.

Vierailija
4/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ei kierukka vaikuta kuukautisiin??😳😳??

Huh huh .. itse sain mirena hormoonikierukan 48 vuotiaana kun kuukautiset oli niin runsaat että sain anemian monta kertaa.

Kiitos kierukan vatsaturvotus lähti 5 kg ja mensut jäi pois.

Vierailija
5/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kierukka niin mistä tietää, että vaihdevuodet on alkaneet?

Vierailija
6/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että lääkärini sanoi, kun kierukka laitettiin, että jos pidän sitä yli 50 vuotiaaksi, en kärsi vaihdevuosien oireista ollenkaan, voiko pitää paikkansa ja minkä perusteella?

Vierailija
7/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukka täytän ens kuussa 😳 KÄÄK

54 vee, vaihdevuosia ja vaivoja ei ole näkynyt

onneksi

Vierailija
8/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity fb vaihdevuodet ryhmään

Vierailija
9/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51-v. Ei paljon oireita vielä. Muutaman kerran menkat myöhästynyt vähän mitä nuorena ei ollut ikinä. Ennen menkkoja joskus hikoilua. Tästä se lähtee.

Vierailija
10/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paino noussut ja ferritiiniarvot ovat miesten tasolla. Syön ihan terveellisesti ja liikun päivittäin 2-3 tuntia. 

Vierailija
11/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin kohtu 39-vuotiaana. Joskus 50-vuotiaana kysyin gyneltä että mistä tiedän milloin vaihdevuodet alkaa. Katsoi vähän pitkään ja sanoi että on ohi jo.

Joillakin tosiaan näinkin, joku muukin oli kokenut saman. Nyt olen jo eläkkeellä. Hyvin on yksilöllistä millaiset oireet kullekin tulee.

Vierailija
12/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kierukka täytän ens kuussa 😳 KÄÄK

54 vee, vaihdevuosia ja vaivoja ei ole näkynyt

onneksi

Minä olen jotenkin tyytyväinen, että ne tuli 50-vuotiaana. Nyt kaikki on jo kohdillaan ja elämä jatkuu vaihdvevuosista huolimatta. 

Vierailija
13/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin kohtu 39-vuotiaana. Joskus 50-vuotiaana kysyin gyneltä että mistä tiedän milloin vaihdevuodet alkaa. Katsoi vähän pitkään ja sanoi että on ohi jo.

Joillakin tosiaan näinkin, joku muukin oli kokenut saman. Nyt olen jo eläkkeellä. Hyvin on yksilöllistä millaiset oireet kullekin tulee.

Ja mistähän se gyne sen tiesi ellei ottanut hormoniverikokeita ja ultrannut munasarjoja.

Vierailija
14/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla loppui kokonaan kun laitettiin kierukka runsaitten kuukautisten takia, ehkäisyyn en tarvinnut kun on klipsit. Olin monta vuotta ilman, kun otettiin pois kierukka oli parit kuukautuset ja vaihtarit lopetti kokonaan.

Vierailija
15/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kertyy läskiä vatsan ympäri, eikä kyllä millään lähe pois, ja kuumia aaltoja on, välillä hiki ja välillä kylmä, ärsyttävää tää ku kiloja vaan kertyy, vaikkei söiskään paljoo

Vierailija
16/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v. Ei ole enää menkkoja. Kesällä alkoi hikoilu. Lämmönsäätely ei toimi vaan on joko kuuma ja hiki tai kylmä. Nukun huonommin. Läskiä pukkaa. Iho ja hiukset kuivat. Pissattaa usein. Onneksi ei masenna, vituta eikä itketä kun näitäkin oireita on samanikäisillä ystävillä.

Vierailija
17/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on silloin tällöin öisin kuuma, nostin peittoa ja se meni ohi, muuta ei ollutkaan. Työkaverilta valui vesi naamasta koko ajan kun yritti olla ilman hormoneja, sen oli pakko syödä.

Minö pääsin todella vähällä.

Vierailija
18/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se huonon aineenvaihdunnan takia ku kiloja kertyy

Vierailija
19/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäännäköisiä oireita ei ollut. Kiloja ei kertynyt yhtään. Liian vähän puhutaan oireettomista, eli koko termi "vaihdevuosioireet" itselle täysin vieras.

Vierailija
20/31 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli pahat vaihdevuosioireet. Minulla on ainakin vielä sellaiset oireet että pärjään ok. Monesti vaikeat vaihdevuodet on vähän kuin sukuvika. Tosin meillä molemmilla oli aina kivuttomat menkat ja raskauspahoinvointia ei ollut ollenkaan. Kaikkea ei saa...