Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talo vain miehen nimissä, miten menee perintö jos mies kuolee ennen mua?

Aviovaimo
02.10.2022 |

Olemme naimisissa, ei avioehtoa eikä testamenttia kummallakaan. Ei yhteisiä lapsi vaan mulla yksi 18v. ja miehellä kolme aikuista lasta.

Asumme talossa joka on ostettu meidän yhdessä oloaikana. Mun luottotiedottomuuden takia laina ja talo vain miehen nimissä, mutta maksan osuuteni asumisesta eli en tässä ilmaiseksi asu. Ulosotossa mulla enää niin pieni summa ja se on pian maksussa, että ei sellaisen takia alettaisi taloa ulosmittaamaan jos joku nyt aikoo tuohon takertua. Siis jos mies nyt lähiaikoina kuolisi, niin mulla olisi vielä vähän velkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kuole vielä moneen vuoteen.

Jos mies kuolisi ennen mua, niin eikö puolet talosta/omaisuudesta tulisi avio-oikeuden myötä mulle ja puolet jakaisi miehen lapset? Miehen henkivakuutuksessa edunsaajina ovat minä ja miehen lapset.

Jos mä kuolisin ennen miestä, niin luonnollisesti mun lapsi ei saisi mitään talosta kun se ei ole mun nimissä.

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison kuollessa omaisuus tasitetaan. Ilman avioehtoa yhteinen omaisuus menee siis puoliksi, oli omaisuus kumman nimissä hyvänsä. Tämä sama pätee myös jos sinä kuolet niin sinun perikuntasi saa puolet teidän omaisuudesta. 

Leskellä on käsittääkseni asumisoikeus asunnossa. 

Ei hyvän tähen. Leski ei peri yhtään mitään. Ei pennin latia. Tasinko lasketaan niin että molempien omaisuus arvioidaan, erotuksesta lasketaan tasinko. Miksi sä jauhat ihan paskaa?

Tasinko ei ole sana vaan oikeasti omistusoikeus osaan vainajan omaisuudesta!! Mikä tässä on muka vaikeaa. Jos leski haluaa tasinkonsa, on se hänelle osoitettava. Jos se vaatii talon myyntiä, niin perillisten on tähän suostuttava. On ehkä muutenkin todella paljon parempi, että jos muuta omaisuutta miehellä ei ole, niin 3 rintaperillistä ja leski laittavat talon lihoiksi ja jokainen saa osansa. Jos velattoman talon arvo olisi esim.150 000 ja mitään muuta ei jäisi vainajalta ja leski on varaton, olisi lesken osuus 75000 eli tasingon osuus. Loppu 75000 jaettaisiin kolmen rintaperillisen kesken. Tasinko vaikuttaa aina perinnön jakoon, jos avioehtoa ei ole. Jos ap ja mies tekisi keskinäisen testamentin, kaikki omaisuus jätetään leskelle, se jättäisi kuotenkin rintaperillisille oikeuden hakea lakiosaansa. Näin jokainen rintaperillinen saisi lakiosanaan 12500 e. Tuo kertaa kolme olisi 37500. Kuitenkaan rintaperilliset eivät voisi häätää leskeä pois asunnosta lesken asumisoikeuden ollessa vahvempi kuin lakiosa.

Vielä tarkennuksena! Joka tapauksessa rintaperillisillä on aina oikeus isänsä perintöön eikä talo voi olla lesken yksinään omistama, paitsi vain silloin, jos täydellinen omistusoikeus on siirretty testamentilla leskelle! Jos testamenttia ei ole tehty, on talossa osakkaina ja omistajina kolme rintaperillistä eli isänsä kuolinpesä.

Vierailija
122/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mieti sitä että jos teille tulisikin ero!!! Toivottavasti pystyt todistamaan sen että olet osallistunut kuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasinko ei oikeuta mihinkään tiettyyn omaisuuteen kuten taloon vaan se pääsääntöisesti maksetaan rahana.

Taloa et peri.

Älä nyt jaksa.

Älä itse jaksa. Ei leski voi määrittää millä tasinko maksetaan. Ei hän ole millään tavalla osallinen koko asiaan. Toki rintaperilliset voi maksaa tasinkoa omaisuutena (asuntons tai autona edim.), mutta myös ihan vaan rahana. He sen perinnön saa, ei leski.

Vierailija
124/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.

Höpsis.

Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.

Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.

Niin, mutta kun se tämä ap on p-aukinen, joten on vain se miehen omaisuus olemassa. Se käytännössä menee puoliksi apn ja lasten kesken.

Ei mene käytännössä. Apn omaisuudeksi ei siirry yhtään mitään.

Perustele. Ihan kuule avio-oikeudella tulee osa mulle. Selvitin asiaa nyt googlettamalla. Tässä ketjussa on useampi linkki missä tuo asia kerrotaan, mutta silti te jotkut väitätte vastaan.

Ei tule. Jos sä ihan luet ne linkit? Sulle ei siirry avio-oikeudella yhtään mitään omaisuutta vaan sä saat tasinkoa.

Ja se tasinko on mitä...?

Tasinko on varallisuutta tai omaisuutta, mitä vainajalta on jäänyt. Se voi olla kiinteää omaisuutta kuten kiinteistöjä tai esineitä tai osakkeita ja rahastoja tietyn euromäärän suuruisesti. Itse tekisin niin, että tekisin miehen kanssa keskinäisen testamentin, jossa omaisuudesta määrätään selkeästi ja näin ollen kuoleman jälkeen ei olisi tulkinnan varaa.

Niin aivan. Ja koska mulla ei ole omaisuutta, niin mä saisin tasinkona puolet miehen omaisuudesta eli talosta.

Ei. Ei ja ei. Jos miehelläsi on kuollessaan omaisuutta 100000, sulla 10000, sä saat tasinkoa 45000€ ja sen voi maksaa sulle miten tahansa. Usko nyt ettet sä saa automaattisesti siitä miehen omaisuudesta mitään.

Vierailija
125/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan mahtavia nää "auttakaa mua lakijutussa" - aloitukset. Kuinka vaikeaa on guuglata minilexiä?

No, tietty vaikeampaa kuin tehdä aloitus av lle jossa "asiantuntijat" väittelee asiasta vähintään 10 sivun verran, etkä siltikään voi olla varma miten se juttu nyt oikeasti meneekään. onhan se toki viihdettä joillekin.

Vierailija
126/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei suostu laittamaan taloa myöhemminkään molempien nimeen eikä tekemään keskinäistä testamenttia, on se epäluottamuksen osoitus ap:lle, joka ilmeisimmin ei ole haka talousasioidensa hoitamisessa. Näin hän joutuu odottamaan jopa miehensä kuolemaa, jotta pääsee lesken oikeudella asumaan taloa! Tällainen vaikutelma tästä tulee.

Siis mitä ihmettä sä sekoilet? Miten niin odotan, että pääsen asumaan taloa? Mähän asun tässä jo! Missään en kirjoittanut, että mies ei suostu laittamaan talo puoliksi mun nimiin vaan mähän kirjoitin tuossa aiemmin, että suunnitelmissa on talo molempien nimiin.

Vierailija
127/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mieti sitä että jos teille tulisikin ero!!! Toivottavasti pystyt todistamaan sen että olet osallistunut kuluihin.

Ap kertoi, että heillä ei ole avioehtoa. Silloin ei ole eron sattuessa merkitystä sillä, onko ap osallistunut kuluihin vai ei. Varakkaampi puoliso joutuu joka tapauksessa maksamaan köyhemmälle tasinkoa.

Vierailija
128/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasinko ei oikeuta mihinkään tiettyyn omaisuuteen kuten taloon vaan se pääsääntöisesti maksetaan rahana.

Taloa et peri.

Älä nyt jaksa.

Älä itse jaksa. Ei leski voi määrittää millä tasinko maksetaan. Ei hän ole millään tavalla osallinen koko asiaan. Toki rintaperilliset voi maksaa tasinkoa omaisuutena (asuntons tai autona edim.), mutta myös ihan vaan rahana. He sen perinnön saa, ei leski.

Miksi miehen lapset maksaisivat mulle tasinkoa rahana kun heillä ei olisi siihen varaa ja mä jäisin silti asumaan heidän omistamaan taloon? Miehen kahdella lapsella on omat talot ja lainat niistä sekä nuorin etsii omistusasuntoa puolisonsa kanssa. Heillä on jo ihan omat kodit ja he ottavat perintönsä mielummin rahana kuin talona joka ei ole heille ollut koti (paitsi nuorimmalle hetken) ja mä silti asuisin siinä.

Vierailija
129/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti et peri mitään mutta käytännössä saat puolet talosta.

Juuri näin se taitaa mennä, mutta periikö ap:n lapsi tällaisessa tapauksessa lopulta suurimman osan omaisuudesta.

Ehkä olen yksinkertainen mutta maalaisjärjellä jos omaisuus menee tasan aviopuolisoiden kesken ja biologinen lapsi perii oman vanhempansa, niin eikö tässä tapauksessa miehen kolme aiempaa lasta peri ainoastaan miehen puolikkaan, kun taas ap:n yksi lapsi perii lopulta siis puolet omaisuudesta?

Vierailija
130/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili josta näkee kyllä, että myös mä olen sinne laittanut rahaa. Ja koska meillä ei ole avioehtoa, niin eron sattuessa pitäisi tehdä ositus joka tapauksessa.

Vierailija
131/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri ja kukahan nyt perii sen polkupyörän 😊🤣😊🤣

Vierailija
132/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.

Höpsis.

Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.

Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.

Niin, mutta kun se tämä ap on p-aukinen, joten on vain se miehen omaisuus olemassa. Se käytännössä menee puoliksi apn ja lasten kesken.

Perustele. Ihan kuule avio-oikeudella tulee osa mulle. Selvitin asiaa nyt googlettamalla. Tässä ketjussa on useampi linkki missä tuo asia kerrotaan, mutta silti te jotkut väitätte vastaan.

Ei tule. Jos sä ihan luet ne linkit? Sulle ei siirry avio-oikeudella yhtään mitään omaisuutta vaan sä saat tasinkoa.

Tasinko on varallisuutta tai omaisuutta, mitä vainajalta on jäänyt. Se voi olla kiinteää omaisuutta kuten kiinteistöjä tai esineitä tai osakkeita ja rahastoja tietyn euromäärän suuruisesti. Itse tekisin niin, että tekisin miehen kanssa keskinäisen testamentin, jossa omaisuudesta määrätään selkeästi ja näin ollen kuoleman jälkeen ei olisi tulkinnan varaa.

Niin aivan. Ja koska mulla ei ole omaisuutta, niin mä saisin tasinkona puolet miehen omaisuudesta eli talosta.

Ei. Ei ja ei. Jos miehelläsi on kuollessaan omaisuutta 100000, sulla 10000, sä saat tasinkoa 45000€ ja sen voi maksaa sulle miten tahansa. Usko nyt ettet sä saa automaattisesti siitä miehen omaisuudesta mitään.

Nyt meni oikein. Asumisoikeus leskellä on eri asia kuin omistusoikeus! Et omista talosta missään oloissa 100 prossaa ilman keskinäistä testamenttia, jossa mies yksiselitteisesti testamenttaa talon yksinään sinulle. Muutoin kuolinpesä eli kolme rintaperillistä ovat omustajina talossa, jossa sinulla on asumisoikeus ja tasingon mukaan osuutesi omistuksesta. Kuten aiemmin jo sanoin: jos talon arvo olisi 150000 e, olisi sinun tasinkosi 75000, jos olet pa eikä mitään omaa omaisuutta. Lopun talosta omistaisi kolme rintaperillistä. Olisiko hellpoa rempata ja ylläpitää taloa neljän ihmisen kesken?

Vierailija
133/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on ihan mahtavia nää "auttakaa mua lakijutussa" - aloitukset. Kuinka vaikeaa on guuglata minilexiä?

No, tietty vaikeampaa kuin tehdä aloitus av lle jossa "asiantuntijat" väittelee asiasta vähintään 10 sivun verran, etkä siltikään voi olla varma miten se juttu nyt oikeasti meneekään. onhan se toki viihdettä joillekin.

Se katos vaatii asiantuntemusta yhdistellä ne Minilexin sirpaleet kulloiseenkin tapaukseen sovellettavaksi kokonaisuudeksi.

Vähän ku lääkärin hommassa.

Vierailija
134/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leski ei voi missään olosuhteissa myydä sitä taloa, johon hänellä on asumisoikeus.

Se on itseasiassa kuolinpesän talo.

Mutta joku hörhö väittää täällä toisin.

Vierailija
135/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei suostu laittamaan taloa myöhemminkään molempien nimeen eikä tekemään keskinäistä testamenttia, on se epäluottamuksen osoitus ap:lle, joka ilmeisimmin ei ole haka talousasioidensa hoitamisessa. Näin hän joutuu odottamaan jopa miehensä kuolemaa, jotta pääsee lesken oikeudella asumaan taloa! Tällainen vaikutelma tästä tulee.

Siis mitä ihmettä sä sekoilet? Miten niin odotan, että pääsen asumaan taloa? Mähän asun tässä jo! Missään en kirjoittanut, että mies ei suostu laittamaan talo puoliksi mun nimiin vaan mähän kirjoitin tuossa aiemmin, että suunnitelmissa on talo molempien nimiin.

Omistusoikeutta sinulle ei ole ja sen vuoksi kyselet, miten miehesi kuoleman jälkeen käykään. Tehkää testamentti. Se selkeyttäisi tilanteen vai eikö miehesi suostu?

Vierailija
136/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.

https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/

Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.

https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-lesken-asumisoikeus

Leski ei peri, mutta omaisuus jaetaan ENNEN varsinaista perinnönjakoa samalla tavalla kuin avioerossa.(Paitsi jos kuolleella on vähemmän omaisuutta)

Eli molempien omaisuus lasketaan yhteen ja jaetaan tasan lessen ja kuolinpesän välillä. Esim. Jos lesken omaisuus on 0 ja kuolinpesän ainoastaan talo, niin leski saisi puolet talon arvosta ja lapset puolet. Perintöä ei tässä tapauksessa jaettaisi, jos haluaisit jäädä taloon asumaan. Se jaettaisiin vasta sinun kuollessasi, jolloin sinun lapsesi saisi talon arvosta puolet ja miestesi lasten kesken jaettaisiin se heidän osuutensa. Jos haluaisi myydä talon, niin silloin perintö jaettaisiin jo sinun ollessasi elossa.

Tässä esimerkissä nyt yksinkertaisuuden nimissä sellainen tilanne, ettei teillä kummallakaan olisi muuta omaisuutta kuin tuo talo.

Vierailija
137/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloa et peri.

Älä nyt jaksa.

Miksi miehen lapset maksaisivat mulle tasinkoa rahana kun heillä ei olisi siihen varaa ja mä jäisin silti asumaan heidän omistamaan taloon? Miehen kahdella lapsella on omat talot ja lainat niistä sekä nuorin etsii omistusasuntoa puolisonsa kanssa. Heillä on jo ihan omat kodit ja he ottavat perintönsä mielummin rahana kuin talona joka ei ole heille ollut koti (paitsi nuorimmalle hetken) ja mä silti asuisin siinä.

Näinhän se varmaan menee, mutta et sä voi olettaa niin. Saati sanoa ostavasi heidät siitä ulos 😅

Vierailija
138/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tavallaan tuo lesken asumis- ja hallintaoikeus on ikävää vain lapsille. Leski saa asua loppuelämänsä talossa tekemättä tikkua ristiin, ja lapset joutuu huoltamaan talon. Siis jos leski haluaa olla hankala.

Taitaa olla voudinkin hankala heittää Leskelä pihalle, vaikka lapsilta loppuisi rahat.

Toki sähkö- ja vesilaskut joutuu leskikin maksamaan.

Sinänsä samaa mieltä olen, että tuota pykälää olisi kyllä lainsäätäjien syytä kohtuullistaa. Esimerkiksi viiden vuoden asumisen jälkeen voisi määrätä lesken etsimään itselleen uusi kortteeri. Siinä olisi aivan tarpeeksi aikaa laittaa asiansa järjestykseen. Se että leski saa asua talossa tappiin asti on mielestäni todella kohtuutonta kuolleen perillisiä kohtaan.

Silloinkinko lesken pitäisi lähteä, jos itse omistaa osansa asunnosta?

Vierailija
139/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leski ei voi missään olosuhteissa myydä sitä taloa, johon hänellä on asumisoikeus.

Se on itseasiassa kuolinpesän talo.

Mutta joku hörhö väittää täällä toisin.

Ei tietenkään paitsi siinä tapauksessa, että leskelle on annettu siihen täydellinen omistusoikeus keskinäisellä omistusoikeustestamentilla. Siinäkin tapauksessa on otettava huomioon rintaperillisten oikeus lakiosaansa.

Vierailija
140/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis.

Nyt meni oikein. Asumisoikeus leskellä on eri asia kuin omistusoikeus! Et omista talosta missään oloissa 100 prossaa ilman keskinäistä testamenttia, jossa mies yksiselitteisesti testamenttaa talon yksinään sinulle. Muutoin kuolinpesä eli kolme rintaperillistä ovat omustajina talossa, jossa sinulla on asumisoikeus ja tasingon mukaan osuutesi omistuksesta. Kuten aiemmin jo sanoin: jos talon arvo olisi 150000 e, olisi sinun tasinkosi 75000, jos olet pa eikä mitään omaa omaisuutta. Lopun talosta omistaisi kolme rintaperillistä. Olisiko hellpoa rempata ja ylläpitää taloa neljän ihmisen kesken?

Kolme sen omistaisi edelleen, ne rintaperilliset. Ap ei saisi talosta mitään omistukseensa ellei rintaperilliset niin päätä.