Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talo vain miehen nimissä, miten menee perintö jos mies kuolee ennen mua?

Aviovaimo
02.10.2022 |

Olemme naimisissa, ei avioehtoa eikä testamenttia kummallakaan. Ei yhteisiä lapsi vaan mulla yksi 18v. ja miehellä kolme aikuista lasta.

Asumme talossa joka on ostettu meidän yhdessä oloaikana. Mun luottotiedottomuuden takia laina ja talo vain miehen nimissä, mutta maksan osuuteni asumisesta eli en tässä ilmaiseksi asu. Ulosotossa mulla enää niin pieni summa ja se on pian maksussa, että ei sellaisen takia alettaisi taloa ulosmittaamaan jos joku nyt aikoo tuohon takertua. Siis jos mies nyt lähiaikoina kuolisi, niin mulla olisi vielä vähän velkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kuole vielä moneen vuoteen.

Jos mies kuolisi ennen mua, niin eikö puolet talosta/omaisuudesta tulisi avio-oikeuden myötä mulle ja puolet jakaisi miehen lapset? Miehen henkivakuutuksessa edunsaajina ovat minä ja miehen lapset.

Jos mä kuolisin ennen miestä, niin luonnollisesti mun lapsi ei saisi mitään talosta kun se ei ole mun nimissä.

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä perintöä tuu, jos leski elää kauan. Me maksettiin veljien kanssa perintöverot ja minkäs me sille voitiin, että isä oli pihi ja ei pitänyt kylppärin lattialattialämmitystä päällä kun sähköä menee ja homeessa koko talo muutenkin huonon hoidon takia. yli 20 vuotta oli väliä äidin ja isän kuoleman välillä. Saatiin perinnöksi hometalo. Silloin oli perintöverot kovemmat kuin nykyään. Silloin ei ollut mikään ongelma, että isä jää asumaan siihen, mutta känkkäränkkää on hankala opastaa, kun hän kyllä tietää. Mulla oli omakin asunto maksettavana. 

Vierailija
262/265 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee perintö jos puolisoilla on yhteisiä lapsia ja puolisoilla on keskinäinen omistusoikeus testamentti jossa määrätään että puolisi perii.Lapset ilmeisesti voivat vaatia lakiosansa niin halutessaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo wrote:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on avio-oikeus puoleen omaisuudesta. On myös silloin, jos sinä kuolet ensin.

Mun mielestä olisi outoa, että mun lapsi saisi mitään tästä talosta jos mä kuolisin ensin. 

Eikä saisikaan. Varakkaamman aviopuolison ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolleen puolisonsa perillisille. 

Vierailija
264/265 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten menee perintö jos puolisoilla on yhteisiä lapsia ja puolisoilla on keskinäinen omistusoikeus testamentti jossa määrätään että puolisi perii.Lapset ilmeisesti voivat vaatia lakiosansa niin halutessaan?

Rintaperilliset voivat AINA vaatia lakiosaa. Leskellä on kuitenkin aina oikeus jäädä asumaan yhteiseen kotiin riippumatta siitä, kuka sen omistaa, jos hän itse ei omista kodiksi sopivaa asuntoa.

Vierailija
265/265 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo wrote:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on avio-oikeus puoleen omaisuudesta. On myös silloin, jos sinä kuolet ensin.

Mun mielestä olisi outoa, että mun lapsi saisi mitään tästä talosta jos mä kuolisin ensin. 

Ei saisi.

Mulla on omaa omaisuutta, eivät lapset sitä perineet miehen kuoltua,  vain yhteisestä omaisuudesta puolet.  Vaikka ovat yhteiset lapset.