Palkatonta työtä, maksat itse omat työvälineesi - Erikoisempia asioita, joita olet kuullut ihmisten tekevän työnantajansa hyväksi?
Mä olin kerran harjoittelijana päiväkodissa, jossa työntekijät (kyllä, ne pienipalkkaiset lähihoitajat) itse ostivat mm. leluja, askarteluvälineitä ja jopa varavaatteita lapsille päiväkotiin. Samassa työpaikassa oli ilmeisesti aina ollut tapana, että pikkujoulut, virkistyspäivät yms ovat täysin omakustanteisia eli sen lisäksi, että henkilökunta itse järjesti nämä, he myös maksoivat kaiken - teatteriliput, ravintolaruoat, laivareissun - itse omasta pussistaan.
Olen omasta mielestäni ihan joustava ja lojaaji työntekijä, mutta se, että mun pitäisi itse järjestää itselleni pikkujoulut ja vielä maksaa osallistumisesta sata euroa, ei kyllä ole enää millään lailla kohtuullista.
Kommentit (117)
Ihmisiä koitetaan ajaa paljon myös pienyrittäjyyteen joka rinnastetaan lähinnä palkkatyössä olemiseen. Tiedän ja tunnen monta ihmistä ketkä ovat lähteneet siihen, eli ovat muka yrittäjiä, muta käytännössä palkkatyössä. Yrittäjänä he sitten maksavat, eli siis eivät maksa omia eläkkeitään, tai sen mitä maksavat, on lähinnä vitsi. Työkalut yms on ostettava itse, ei kesälomia, tms... Laskutus hinnat on niin pieniä että niistä ei voi maksaa kaikkia yrittäjän velvoitteita, jos meinaa edes syödä ja elää.
Tätä ilmiötä on toki koitettu kitkeä pois, mutta käytännössä sen määrä on vaan lisääntynyt. Huonot taloudelliset ajat lisää tätä "pienyrittäjyyttä".
Olen töissä sote-alalla aika isossa organisaatiossa, jossa meillä jokaisella on oma työhuone asiakkaiden tapaamista varten. Työnantaja kalustaa huoneet niin, että niissä on työntekijälle työpöytä, työtuoli, tietokone ja yksi pieni lukittava laatikosto. Ja asiakkaalle yksi tavallinen puinen kova tuoli. Huoneissa ei ole mitään muuta. Työntekijöiden oletetaan itse omalla rahalla tekevän omista huoneistaan viihtyisiä asiakkaita varten eli ostavan omalla rahalla ikkunaan verhot, tauluja seinille, erilaisia kukkia tai kynttilöitä tms sisustusesineitä, osa on ostanut huoneisiin matonkin ja ryijyn seinälle, ettei huone kaikuisi niin pahasti. Ja osa on ostanut sinne mukavampia huonekaluja vaikkapa pehmeät tuolit. Minä en suostunut ostamaan omalla rahalla mitään niin työhuoneeni on varsin karu ja kolkko ja kaikuu pahasti. Esihenkilöt käy kauhistelemassa miksi en ole huolehtinut huonetta kuntoon ja että ei tällaisessa huoneessa ole ok tavata asiakkaita. Kun pyydän osoittamaan jonkun rahamäärän sisustusta varten ja luvan työaikana hoitaa hankinnat, niin vastassa on hiljaisuus ja niskojen nakkelu. Olen selvästi hankala tyyppi kun en suostu tekemään samaa kuin kaikki muutkin.
Vaaditaan ostamaan omat työvaatteet ja työkengät. Mitään collegeasuja ja lenkkareita ei kelpuuteta vaan pitää olla tietynlaiset.
Eipä ole ihme että hoito- ja sote-alan työpaikat kärsivät työvoimapulasta. Sietää kärsiäkin!
Olin joskus työpaikassa, missä piti ostaa itse onat työvälineet eli työssä tarvittavat kynät, väritussit, paperit, väripaperit, post it laput jne. Ne määrättiin ostamaan palkattomalla vapaa-ajalla tietystä kivijalkamyymälästä ja toimittamaan kuitti työnantajalle, joka palautti rahat tilille. Työn päättyessä sai itse pitää nuo työvälineet, siis mitä niistä oli jäljellä. Eli ei huono diili, mutta hankala toteuttaa, koska se myymälä oli hankalassa paikassa autottomalle ja aika kaukana kotoa ja sinne piti tosiaan mennä illalla töiden jälkeen.
Sääliksi käy kyllä päiväkotien työntekijät, jotka omilla rahoilla hankkivat lapsille materiaaleja. Näitä tilanteita näkyy meidänkin päiväkodissa, vaikka vanhempainyhdistys yrittää auttaa. Siihen vielä lisäksi vaatteet, jotka joutuvat lasten tahraamiksi jne. Kuntien sietäisi hävetä!
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaan ostamaan omat työvaatteet ja työkengät. Mitään collegeasuja ja lenkkareita ei kelpuuteta vaan pitää olla tietynlaiset.
Ei kai kukaan aikuinen nyt oikeasti menisi töihin lenkkareissa ja kollareissa..
Vierailija kirjoitti:
"Työvaatteista voi saada verotuksessa vähennyksen silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä."
Lähde: https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48490/tulonhan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työvaatteista voi saada verotuksessa vähennyksen silloin, jos työpukua ei voi käyttää muuten kuin työtehtävissä."
Tuo pykälä koskee erityisvaatteita eli jotain suojapukuja ja sellaisia. Eli vaatteen pitää oikeasti olla sellainen, että sitä ei voisi käyttää työn ulkopuolisessa elämässä.
Tiedän opettajia, jotka ostavat itse omalla rahalla luokalleen askarteluvälineitä ja erilaisiin projekteihin tarvittavia materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä täytyy käyttää jakkupukua ja kauluspaitaa töissä. En koskaan pukisi sellaisia päälleni muuten, ei kuuli tyyliini. Olen joutunut ostamaan työn takia muutaman jakkupuvun ja useamman kauluspaidan ja niihin sopivat kengät enkä kyllä saanut niistä verotuksessa vähennettyä mitään.
Sotealalla ja vakassa on tuollaista paljonkin että pienestä palkasta pitää maksaa vaikka mitä työjuttuja itse.
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy kyllä päiväkotien työntekijät, jotka omilla rahoilla hankkivat lapsille materiaaleja. Näitä tilanteita näkyy meidänkin päiväkodissa, vaikka vanhempainyhdistys yrittää auttaa. Siihen vielä lisäksi vaatteet, jotka joutuvat lasten tahraamiksi jne. Kuntien sietäisi hävetä!
Se on vapaa valinta, niitä EI OLE PAKKO OSTAA; työnantaja EI VELVOITA: jos ei niitä saa ostaa talon laskuun, sitten ollaan ilman. "Vanhat" talot ainakin pursuaa kaikkea ja vähän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vapaa valinta, niitä EI OLE PAKKO OSTAA; työnantaja EI VELVOITA: jos ei niitä saa ostaa talon laskuun, sitten ollaan ilman. "Vanhat" talot ainakin pursuaa kaikkea ja vähän päälle.
Työnantaja ei toki pakota, mutta siihen voi olla kova sosiaalinen paine, jos kaikki muut työkaverit ostaa ja olettaa myös sinun ostavan. Ja jos ja kun et osta, niin sinut leimataan muiden lompakolla lokkeilijaksi ja pahimmillaan aletaan jopa kiusaamaan (tavoilla, joista ei saada työkavereita kiinni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei toki pakota, mutta siihen voi olla kova sosiaalinen paine, jos kaikki muut työkaverit ostaa ja olettaa myös sinun ostavan. Ja jos ja kun et osta, niin sinut leimataan muiden lompakolla lokkeilijaksi ja pahimmillaan aletaan jopa kiusaamaan (tavoilla, joista ei saada työkavereita kiinni).
Tämä.
Kahvit pitää ostaa itse, pikkujoulut järjestää ja maksaa itse, terveydenhuoltoalan työpaikka kyseessä. Pomo yrittää myös jatkuvasti saada ihmiset olemaan kirjaamatta ylityötuntejaan kun niitä ei ylemmän johdon ohjeen mukaan saisi ollenkaan tehdä. Kuitenkin joka päivä listalle laitetaan niin paljon ylibuukkauksia, että on pakko jäädä ylitöihin. Se ei toisaalta ole myöskään sallittua, että työajan päättyessä vain lähtisi kotiin ja jättäisi loput potilaat hoitoa vaille.
Hiljattain olin eräällä siivousyrittäjällä haastattelussa.
Kotisiivousta.
Olisin ajanut kohteisiin omalla autollani, hän sanoi että kilometrikorvaukset voi laittaa verotukseen (!?!?).
Siirtymiin (eli ajan Mikkosilta Möttösille siivouksien välissä) EI makseta mitään.
Firma ei osallistu mitenkään auton kustannuksiin eli maksaisin itse auton, bensan, verot, huollot, katsastukset, ajokortin, renkaat ja vaihdot yms ilman senttiäkään työnantajalta.
Eikä tässä vielä kaikki! Siivous tapahtuu asiakkaan omilla välineillä. Kysyin mitä teen jos asiakkaalla ei ole esim imuria.
Suurin osa siivoajista käyttää kuulemma omiaan eli ostaisin itse omat siivousvälineet ja aineetkin vielä!
Taaskaan firma ei maksaisi senttiäkään.
Lounasetua eikä edes lounastuntia ole, eväät syödään siirtymien aikoina. Kollegoita ei tapaisi koskaan, toimistoa ei ole vaan pomo ilmoittaa asiakkaat ja suhaat heille keskenäsi. Työvaatteet ja kengät pitäisi maksaa itse ja vieläpä käyttää oma puhelinta työssä!
Siivoustekstiilien pesu omassa kodissa omalla koneella, omilla aineilla. Tuntien kirjaaminen omassa kodissa omalla koneella, siltä ajalta ei myöskään palkkaa.
Palkka tästä huikeat 11,57e/h ja tunteja 10-30 viikossa.
Kyllä on röyhkeyden huippu, en ottanut paikkaa vastaan.
Tervetuloa vaan siivousalalle, on se kumma kun ei löydy tekijöitä :)
Vierailija kirjoitti:
Sairasta tuo ap:n kertoma meno.
Ot mutta mun yksi tuttava oli töissä respassa, kunnes jäi eläkkeelle 65-vuotiaana (työnantajan jankutettua hänelle kolme edeltävää vuotta, että hän voisi jo eläköityä). Työnantaja oli ihan tosissaan ehdottanut tutulle, että tämä voisi jatkaa respassa työskentelyä vapaaehtoispohjalta, siis ilmaiseksi, vailla mitään korvausta tai etuja. Tuttava ei tietenkään suostunut, en tiedä olisiko kukasn lähtenyt moiseen älyttömyyteeen mukaan.
Meillä oli seurakunnassa eläkkeelle jäänyt emäntä, jolle ehdotettiin tätä samaa ja emäntäpä suostui sitten vapaaehtoiseksi, kun "työ oli niin kivaa"! Kauhulla muut katsottiin sitä touhua ja koitettiin toppuuttaa, että tekisi vaikka vain pari tuntia viikossa, mutta ei, ihan yhtä monta tuntia teki viikossa kuin palkallisenakin, nyt vain teki sitä ilmaiseksi.
Siis tuo AP:n kuvailema tilannehan on sosiaali- ja terveysalalla ihan arkipäivää! Tiedän vastaavia paikkoja vaikka kuinka paljon, sekä päiväkoteja että vammais- ja vanhuspalveluja.
Olen ollut keskikokoisen kaupungin kotisairaanhoidossa töissä 19 vuotta, eikä tänä aikana työnantaja ole yhtä ainoaa kertaa järjestänyt meille virkistyspäivää, pikkujouluja, tarjonnut jouluateriaa tai muistanut esimerkiksi joululahjalla. Ei siis kertaakaan.
Sote-alan ongelmista puhutaan paljon, mutta silti jotenkin tuntuu, että ns. suuri yleisö päättäjistä puhumattakaan ei tajua, minkälaisia hoitajien työpaikat oikeasti ovat.
Sairasta tuo ap:n kertoma meno.
Ot mutta mun yksi tuttava oli töissä respassa, kunnes jäi eläkkeelle 65-vuotiaana (työnantajan jankutettua hänelle kolme edeltävää vuotta, että hän voisi jo eläköityä). Työnantaja oli ihan tosissaan ehdottanut tutulle, että tämä voisi jatkaa respassa työskentelyä vapaaehtoispohjalta, siis ilmaiseksi, vailla mitään korvausta tai etuja. Tuttava ei tietenkään suostunut, en tiedä olisiko kukasn lähtenyt moiseen älyttömyyteeen mukaan.