Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talo vain miehen nimissä, miten menee perintö jos mies kuolee ennen mua?

Aviovaimo
02.10.2022 |

Olemme naimisissa, ei avioehtoa eikä testamenttia kummallakaan. Ei yhteisiä lapsi vaan mulla yksi 18v. ja miehellä kolme aikuista lasta.

Asumme talossa joka on ostettu meidän yhdessä oloaikana. Mun luottotiedottomuuden takia laina ja talo vain miehen nimissä, mutta maksan osuuteni asumisesta eli en tässä ilmaiseksi asu. Ulosotossa mulla enää niin pieni summa ja se on pian maksussa, että ei sellaisen takia alettaisi taloa ulosmittaamaan jos joku nyt aikoo tuohon takertua. Siis jos mies nyt lähiaikoina kuolisi, niin mulla olisi vielä vähän velkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kuole vielä moneen vuoteen.

Jos mies kuolisi ennen mua, niin eikö puolet talosta/omaisuudesta tulisi avio-oikeuden myötä mulle ja puolet jakaisi miehen lapset? Miehen henkivakuutuksessa edunsaajina ovat minä ja miehen lapset.

Jos mä kuolisin ennen miestä, niin luonnollisesti mun lapsi ei saisi mitään talosta kun se ei ole mun nimissä.

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä, saadakseen tasinkona puolet miehen omistamasta asunnosta, täytyy lesken olla itse persaukinen. 

Suosittelen  keskinäistä testamenttia.

Vierailija
82/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.

https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/

Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.

https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-lesken-asumisoikeus

Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.

Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.

Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.

Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.

Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle. 

Mitenhän sä luulet sen voivasi tehdä? He perii sen kokonaan.

Avio-oikeudella puolet mulle?

Ei, sä et peri miestäsi.

Ihme sönkkääjä. Kukaan ei ole puhunut perimisestä mitään, paitsi sinä.

Aviopuoliso saa puolet varoista.

Mutta ei omaisuudesta. Toki tasinko voi olla omaisuuttakin, mutta on kyllä todella typerää kuvitella että avio-oikeudella saa puolet asunnosta.

Miksi ei saisi? Selitäs nyt.

Koska hän ei peri mitään.

Niin ei peri, mutta AVIO-OIKEUS on olemassa. Periminen ja avio-oikeus kaksi eri asiaa.

Niin onkin! Se asunto on perinnön alainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.

Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.

Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.

Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.

Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.

Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.

Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle. 

Ei, sä et peri miestäsi.

Mutta ei omaisuudesta. Toki tasinko voi olla omaisuuttakin, mutta on kyllä todella typerää kuvitella että avio-oikeudella saa puolet asunnosta.

Et näköjään ymmärrä mikä ero on avio-oikeudella ja perinnöllä.

Kuoleman jälkeen omaisuudet niputetaan yhteen kaikelle omaisuudelle arvioidaan hinta. Siitä arvioidusta rahamäärästä puolet kuuluu leskelle avio-oikeuden nojalla. Leskelle jää myös yhteisen kodin irtaimisto ja asumisoikeus asuntoon.

Vierailija
84/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavan moni ei tajua, että jos avioliitto päättyy eroon se on aivan eri asia kuin, jos avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan. Kuoleman kohdalla ei ole olemassa mitään avio-oikeutta kuolleen nimissä olevaan omaisuuteen.

Älä viitsi trollata. Jokainen tietää, että avioliiton loppuessa eroon tai kuolemaan tehdään ositus.

Vierailija
85/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää keskinäinen testamentti niin ei tarvi kenenkään arvuutella.

Toinen juttu, miksi maksat toisen omaisuutta? Jos olet samalla viivalla ja yhdenvertainen mitä kuluihin yms. tulee niin kyllä sulle pitäisi kirjata osaomistus. Muuten mieti tarkkaan kuinka paljon rahaa sijoitat miehesi perillisten omaisuuteen. Takas et saa penniäkään.

Vierailija
86/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.

Höpsis.

Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.

Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.

Niin, mutta kun se tämä ap on p-aukinen, joten on vain se miehen omaisuus olemassa. Se käytännössä menee puoliksi apn ja lasten kesken.

Ei mene käytännössä. Apn omaisuudeksi ei siirry yhtään mitään.

Vierailija
87/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tässä nyt on sellainen suunnitelma, että kunhan mun luottotiedot palautuu niin talosta puolet mun nimiin. Se pitää kai tehdä niin, että haetaan uusi yhteinen asuntolaina joka tulee molempien nimiin. Mä olen kuitenkin tähänkin asti maksanut lähes puolet talon kuluista ja tuo siis tarkoittaa sitä, että olen maksanut myös osan lainasta.

Vierailija
88/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.

Höpsis.

Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.

Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.

Niin, mutta kun se tämä ap on p-aukinen, joten on vain se miehen omaisuus olemassa. Se käytännössä menee puoliksi apn ja lasten kesken.

Perustele. Ihan kuule avio-oikeudella tulee osa mulle. Selvitin asiaa nyt googlettamalla. Tässä ketjussa on useampi linkki missä tuo asia kerrotaan, mutta silti te jotkut väitätte vastaan.

Vierailija
89/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistön ja lasten kannalta voisi olla parempi, että leski oikeasti jäisi osa-omistajaksi. Tämä on mahdollista keskinäisellä testamentilla.

Tällöin leskelläkin olisi motivaatiota pitää kiinteistöä kunnossa, eikä pelkästään kuluttaa. Toisaalta lesken pitäisi myös maksaa osuutensa perintöverosta.

Yksi todellinen epäkohta on, että lapset joutuu maksaa perintöveroa ja leski saattaa jäädä asumaan taloon.

Vierailija
90/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talosta on lainaa eli miehen lapsilla oikeus ajaa sinut pois jollei lainoja saa muuten maksettua.

Vierailija
91/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sä et peri miestäsi.

Kuoleman jälkeen omaisuudet niputetaan yhteen kaikelle omaisuudelle arvioidaan hinta. Siitä arvioidusta rahamäärästä puolet kuuluu leskelle avio-oikeuden nojalla. Leskelle jää myös yhteisen kodin irtaimisto ja asumisoikeus asuntoon.

Aivan, aplle ei jää asunnosta puolia.

Vierailija
92/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistön ja lasten kannalta voisi olla parempi, että leski oikeasti jäisi osa-omistajaksi. Tämä on mahdollista keskinäisellä testamentilla.

Tällöin leskelläkin olisi motivaatiota pitää kiinteistöä kunnossa, eikä pelkästään kuluttaa. Toisaalta lesken pitäisi myös maksaa osuutensa perintöverosta.

Yksi todellinen epäkohta on, että lapset joutuu maksaa perintöveroa ja leski saattaa jäädä asumaan taloon.

Miksi ihmeessä en pitäisi tästä talosta huolta jos jäisin leskeksi?!? Tämä on mun koti enkä halua sen rapistuvan!

Vierailija
93/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sä et peri miestäsi.

Aivan, aplle ei jää asunnosta puolia.

Miksei muka? Ei mulla ole omaisuutta.

Vierailija
94/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti näin, mutta on kyllä törkeää tehdä noin, lapsille se kuuluisi.

Miksi? Tämä on myös mun koti! Enkä asu tässä ilmaiseksi vaan maksan osani asumisesta. Mies ei edes pystyisi yksin maksamaan tämän talon kuluja. 

Ikinä ei kannata maksaa sellaisesta, josta et saa nimeäsi papereihin. Maksat ikään kuin vuokraa, et asuntoa itsellesi tai osuutta siitä, siis virallisesti.

Vierailija
95/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoituksessa suoritetaan tärkeä toimitus: jos ja kun kyseessä on aviopari, tulee vainajan perunkirjaan vainajan velat ja varat SEKÄ myös lesken velat ja varat! Vainajan velat vähennetään varoista (jos siis velkoja on), jolloin jää jäljelle vainajalta jäävä kuolinpesän omaisuus. Vainajan ja lesken omaisuudet lasketaan yhteen, ja se jaetaan kahtia. Tämä puolikas osuus on siis lesken osuus. Perunkirjoitus ei ole kuitenkaan perinnönjako! Jos vainaja on tehnyt testamentin, on se tietenkin vielä otettava huomioon. Jos testamenttia ei ole, on leskellä oikeus tasinkoonsa, jos hän on vainajaa köyhempi. Leskellä on lain mukaan oikeus jäädä kuolemaansa asti asumaan yhteisenä toimineeseen kotiin. Tämä oikeus menee rintaperillisten ja testamentinsaajienkin edelle. Jos rintaperilliset hakevat testamentin vuoksi lakiosaansa isänsä perinnöstä, voi tulla kyseeseen tilanne, jossa asunto olisi myytävä, jotta lakiosat voidaan maksaa. Näin ei kuitenkaan lesken tarvitse tehdä. Leskellä on siis vahva asumisoikeus yhteiseen kotiin.

Vierailija
96/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis.

Perustele. Ihan kuule avio-oikeudella tulee osa mulle. Selvitin asiaa nyt googlettamalla. Tässä ketjussa on useampi linkki missä tuo asia kerrotaan, mutta silti te jotkut väitätte vastaan.

Ei tule. Jos sä ihan luet ne linkit? Sulle ei siirry avio-oikeudella yhtään mitään omaisuutta vaan sä saat tasinkoa.

Vierailija
97/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talosta on lainaa eli miehen lapsilla oikeus ajaa sinut pois jollei lainoja saa muuten maksettua.

Niin. Mies on ihan elossa kyllä ja lainaa maksetaan pois. Kunhan nyt mietin asiaa. Mistä sitä tietää kumpi meistä kuolee ensin. 

Vierailija
98/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kannattaa tehdä testamentti.

Paitsi jos hän haluaa jäämistönsä jakautuvan juuri niin kuten se nyt menee, eli puoliso saa puolet yhteisestä omaisuudesta hänen kuolemansa jälkeen. AP:llä ei ollut omaisuutta, mutta velkaa on, joten hän saa tarkkaan ottaen hieman yli puolet miehen omaisuudesta.

Eihän miehen mahdollinen testamentti vaikuttaisi AP:n avio-oikeuteen mitenkään! Ei sitä voi poistaa testamentilla, vaan siihen vaaditaan avioehto. Ja sitähän AP ei tietenkään tule allekirjoittamaan, jos hänellä mitään järkeä päässään on. Yksin mies ei voi avioehtoa tehdä.

En tajua miten tästä on saatu tällainen keskustelu aikaiseksi, ja niin paljon täysin väärää jankkausta, kun tämä on selvääkin selvempi tapaus.

Oletetaan että talon arvo on 500 000 euroa, ja että miehellä on myös säästöjä, osakkeita yms. 100 000 euron arvosta. 

AP:lla ei ole omaisuutta (tai ainakaan mitään sellaista jolla on arvoa).

Jos mies kuolee ensin, on aviopuolisoiden omaisuuksien yhteenlaskettu arvo 600 000. Siitä AP saa avio-oikeuden nojalla puolet, eli 300 000. Miehen lapset jakavat toisen puolen.

Mutta koska AP:lla on aviopuolisona elinikäinen asumisoikeus heidän yhteiseen kotiinsa, hän saa jäädä siihen asumaan. Käytännössä perinnönjako menisi niin että lapset saavat tuon 100 000 joka on säästöinä ja osakkeina, omistavat 200 000 talosta, ja AP omistaa 300 000 talosta. 

AP voi sitten halutessaan lunastaa miehen lapset ulos talosta, jos hän saa lainaa. Mutta mikään pakko ei ole niin tehdä. Hän saa asua aivan rauhassa joka tapauksessa. 

Vierailija
99/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aviovaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis.

Ei tule. Jos sä ihan luet ne linkit? Sulle ei siirry avio-oikeudella yhtään mitään omaisuutta vaan sä saat tasinkoa.

Ja se tasinko on mitä...?

Vierailija
100/265 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoituksessa suoritetaan tärkeä toimitus: jos ja kun kyseessä on aviopari, tulee vainajan perunkirjaan vainajan velat ja varat SEKÄ myös lesken velat ja varat! Vainajan velat vähennetään varoista (jos siis velkoja on), jolloin jää jäljelle vainajalta jäävä kuolinpesän omaisuus. Vainajan ja lesken omaisuudet lasketaan yhteen, ja se jaetaan kahtia. Tämä puolikas osuus on siis lesken osuus. Perunkirjoitus ei ole kuitenkaan perinnönjako! Jos vainaja on tehnyt testamentin, on se tietenkin vielä otettava huomioon. Jos testamenttia ei ole, on leskellä oikeus tasinkoonsa, jos hän on vainajaa köyhempi. Leskellä on lain mukaan oikeus jäädä kuolemaansa asti asumaan yhteisenä toimineeseen kotiin. Tämä oikeus menee rintaperillisten ja testamentinsaajienkin edelle. Jos rintaperilliset hakevat testamentin vuoksi lakiosaansa isänsä perinnöstä, voi tulla kyseeseen tilanne, jossa asunto olisi myytävä, jotta lakiosat voidaan maksaa. Näin ei kuitenkaan lesken tarvitse tehdä. Leskellä on siis vahva asumisoikeus yhteiseen kotiin.

Kokemusta on isäni ja äitini perunkirjoituksesta sekä myös apen.