Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?

Vierailija
01.10.2022 |

Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.

Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.

Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.

Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.

Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.

Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.

Aika vähän parempi se on. Ilman sitä salkkua saat myös asumistukea ja noista osingoista pitää maksaa 25,5% veroa. Sen salkun arvo voi myös puolittua samalla kun elinkustannukset nousevat ja jos samaan aikaan joudut syömään pääömaa, romahtaa touhu nopeasti ja oikein mitään eroa työttömän elintasoon ei ole. Sijoitussalkkuun sisältyy riski, kuten omaan asuntoonkin.

Vierailija
82/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.

Aika vähän parempi se on. Ilman sitä salkkua saat myös asumistukea ja noista osingoista pitää maksaa 25,5% veroa. Sen salkun arvo voi myös puolittua samalla kun elinkustannukset nousevat ja jos samaan aikaan joudut syömään pääömaa, romahtaa touhu nopeasti ja oikein mitään eroa työttömän elintasoon ei ole. Sijoitussalkkuun sisältyy riski, kuten omaan asuntoonkin.

Asumistukea ei saa omistusasuntoon, vain vuokralla. Ja se asunnon arvo on joka tapauksessa tarvittaessa realisoitavissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet uupunut, ja talous noinkin hyvällä mallilla, ota vaan irtiotto. Ei sen tarvitse lopullinen olla, kuten itsekin sanot, voit hyvinkin tehdä erilaisia työkeikkoja, käyttää säästöjä ja elää osingoilla. Olet myös vielä melko nuori ja hyvin ehdit vielä miettiä uuttakin ammattia. Tai esim yrittäjyyttä.

Minä lopetin vakityön opettajana joitakin vuosia sitten. Teen sijaisuuksia sen mitä jaksan, keikkaa riittää. Minulla on paljon vähemmän sijoituksia kuin sinulla, mutta silti osingot ja vajaa viikko kuukaudessa töitä riittää elättämään minut ja tyttäreni oikein hyvin. Ja nyt on aikaa tehdä kaikkea, mikä oikeasti inspiroi.

Vierailija
84/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempi se riski on kuin persaukisena kädestä suuhun kuukausittain eläminen.

ja "pitää maksaa veroja"... no voi sun...  Sehän se on paras syy olla vaurastumatta, että ei joudu maksaa veroja...

Vierailija
85/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en varmaan itse uskaltaisi noilla tiedoilla. Olen ollut pitkään työtön ja pelkään tosissani sitä, että joutuisi taas siihen kamalaan työnhakurumbaan. Mutta ymmärrän sinua kyllä, sinun pitää vaan punnita mitä vaihtoehtoja sinulla realistisesti on, jos säästöt loppuvat nopeammin mitä ajattelit. Pystytkö elämään esim pelkällä työttömyyskorvauksella.

Vierailija
86/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea ei saa omistusasuntoon, vain vuokralla. Ja se asunnon arvo on joka tapauksessa tarvittaessa realisoitavissa.

Puhut paskaa. Kyllä saa.

Vierailija
87/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan kokeilisin sitä opintovapaata nyt ensisijaisesti, jos opinnot yhtään kiinnostavat. Samalla voisit miettiä uramuutostakin. Silloin voit kuitenkin vielä helposti palata samaan palkkatyöhön ja elintasoon.

Vierailija
88/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempi se riski on kuin persaukisena kädestä suuhun kuukausittain eläminen.

ja "pitää maksaa veroja"... no voi sun...  Sehän se on paras syy olla vaurastumatta, että ei joudu maksaa veroja...

Jep, juuri sitä tuo verokommentti tarkoitti ettei kannata kun joutuu maksamaan. Voi elämä.

Vierailija
89/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion heittäytyä nyt osinkojen varaan. Sijoituksissa paljon vähemmän kuin sinulla, 200 000 + 100 000 käteisenä. Käteisellä on aikomus ostaa asunto. Tämä, jossa nyt asun, on velaton ja se on tarkoitus myydä heti kun uusi asunto löytyy. Osinkoja saan tällä hetkellä summan, joka on n. 1100 eur/kk. Asun yksin, ja kulutan todella vähän rahaa. On uskomatonta, miten vähän sitä  tarvitsee silloin, kun toisessa vaakakupissa painaa vapaus. Oli elämäni miten köyhää tahansa, olen vapaa. Sille ei voi laittaa hintaa. Koko työurani ajan olen ajatellut, miten järkyttävän mielipuolista on, että elämä menee töissä. Joka vuosi sinulla on tasan 1 kk, jolloin elät. Talviloma on niin lyhyt, että sitä ei voi edes laskea. Sydän on ollut särkyä monta kertaa, ja vähän mielikin, tuota ajatellessa. En tiedä. Ehkä toisille vapaus on tärkeämpi juttu kuin toisille ja itse kuulun siihen porukkaan. Tuntuu hullulta sanoa näin, sentään ihan tavallinen naispuolinen konttorirotta. Mutta jokin ihme indiaani asuu sisälläni. Ja se on valmis uhraamaan paljon, joidenkin näkemysten mukaan varmaan kaiken, voidakseen olla vapaa. Sinun tilanteesi on taloudellisesti niin vahva, etten tosiaankaan tuossa tilanteessa miettisi mitään. Tai mieti suhdettasi vapauteen. Miten tärkeä käsite se on sinulle? Jos tärkeä, niin tiedä, mitä tehdä. Elämme täällä vain kerran. Et saa työssä raatamiseen uhraamiasi vuosia takaisin.

Vierailija
90/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300k osakesalkku on aivan liian pieni siihen, että sen varassa voisi elää. Nolla perään, niin tilanne alkaa olla sellainen, että asiaa kannattaisi harkita.

Anteeksi mitä? Teet itsestäsi aivan idiootin jos kuvittelet että kaikki tarvitsee 50000e vuodessa elämiseen. Minulle riittää vallan hyvin 6000e vuodessa ja asumiseen siitä menee n.1500e/vuosi.

Vierailija
91/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300k osakesalkku on aivan liian pieni siihen, että sen varassa voisi elää. Nolla perään, niin tilanne alkaa olla sellainen, että asiaa kannattaisi harkita.

Anteeksi mitä? Teet itsestäsi aivan idiootin jos kuvittelet että kaikki tarvitsee 50000e vuodessa elämiseen. Minulle riittää vallan hyvin 6000e vuodessa ja asumiseen siitä menee n.1500e/vuosi.

Mietin myös, että jos saisin nettona 1000 euroa, pärjäisin aivan mainiosti. Talo on velaton, asumiskulut maltilliset ja loppu on sitten ihan valintoja.

Vierailija
92/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän vapaaherran elämää. Uran olen tehnyt. T. M48

Vierailija
93/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samanikäinen enkä kyllä vielä tohtisi jäädä laakereille lepäämään, sieltä voi olla vaikea palata takaisin sitten kun ikää on enemmän. Kannattaisko ennemmin kokeilla vaikka jotain ihan muuta, ei tarvitse edes olla mitään kovapalkkaista ja stressaavaa työtä?

Vierailija
94/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko jää käteen osinkoja siis verojen jälkeen? Per kk.

Vierailija
95/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan myöhemmin myös myydä osakkeita. Mutta itse tekisin vielä muutaman vuoden vaikka 3-4 päovöistä viikkoa.

Vierailija
96/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion heittäytyä nyt osinkojen varaan. Sijoituksissa paljon vähemmän kuin sinulla, 200 000 + 100 000 käteisenä. Käteisellä on aikomus ostaa asunto. Tämä, jossa nyt asun, on velaton ja se on tarkoitus myydä heti kun uusi asunto löytyy. Osinkoja saan tällä hetkellä summan, joka on n. 1100 eur/kk. Asun yksin, ja kulutan todella vähän rahaa. On uskomatonta, miten vähän sitä  tarvitsee silloin, kun toisessa vaakakupissa painaa vapaus. Oli elämäni miten köyhää tahansa, olen vapaa. Sille ei voi laittaa hintaa. Koko työurani ajan olen ajatellut, miten järkyttävän mielipuolista on, että elämä menee töissä. Joka vuosi sinulla on tasan 1 kk, jolloin elät. Talviloma on niin lyhyt, että sitä ei voi edes laskea. Sydän on ollut särkyä monta kertaa, ja vähän mielikin, tuota ajatellessa. En tiedä. Ehkä toisille vapaus on tärkeämpi juttu kuin toisille ja itse kuulun siihen porukkaan. Tuntuu hullulta sanoa näin, sentään ihan tavallinen naispuolinen konttorirotta. Mutta jokin ihme indiaani asuu sisälläni. Ja se on valmis uhraamaan paljon, joidenkin näkemysten mukaan varmaan kaiken, voidakseen olla vapaa. Sinun tilanteesi on taloudellisesti niin vahva, etten tosiaankaan tuossa tilanteessa miettisi mitään. Tai mieti suhdettasi vapauteen. Miten tärkeä käsite se on sinulle? Jos tärkeä, niin tiedä, mitä tehdä. Elämme täällä vain kerran. Et saa työssä raatamiseen uhraamiasi vuosia takaisin.

Miten täällä vauvapalstalla aina löytyy osinkotuottoja jotka ylittävät lähes kaikki mahdolliset kombinaatiot. Onko osinkosi listaamattomasta holding yhtiöstä vai pörssiyhtiöistä?

Vierailija
97/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haluaisit tehdä vapaalla? Haluatko matkustella? Mieti sitä myös, että varmasti voit toteuttaa itseäsi. Mutta ehdottomasti jos alkaa tuntua että et enää jaksa työelämää nii jonkin lainen stoppi heti ja suurempi viimeistään myöhemmin.

Vierailija
98/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin sinä. Omaisuutta on vähän vähemmän ja lapsetkin vasta pikkukoululaisia. Olen hyväpalkkaisessa työssä ja väsynyt.

Olen miettinyt asiaa näin, kahden vuoden päästä asuntolainamme on maksettu ja sijoitusvarallisuutta kertyy juuri nyt mukavasti, kun tuloista jää säästöön ja osingot pystyy kaikki sijoittamaan uudelleen. Olen töissä vielä tuon kaksi vuotta, ja sen jälkeen alan aktiivisesti katsoa vaihtoehtoja. Yksi on kokonaan poistuminen työelämästä, toinen on uuden opiskelu tai vaihtaminen sellaiseen työpaikkaan, mikä mahdollistaa lyhyemmän työajan. Meillä toki palkansaajia on kaksi, mikä antaa vähän liikkumavaraa myös.

Sinuna alkaisin suunnitella seuraavaa liikettä. Joku ansaintamahdollisuus on hyvä pitää avoimena, mutta noin muutoin kannustan siihen, että maltillisesti varallisuutta myyden elää enemmän omannäköistä elämää.

Vierailija
99/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle työ ja työyhteisö ovat tärkeitä henkireikiä, joten en itse hyppäisi elelemään toimettomana omaisuuden varaan mistään hinnasta. Voisin kuitenkin tosi mielelläni tehdä lyhennettyä työaikaa tai esim 3 päiväistä työviikkoa.

Vierailija
100/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

300ke ei riitä Suomessa FIRE:en. Oletko tarkistanut kertyneen eläkkeen? Jos poltat pääoman eläkeikään mennessä, olet köyhä eläkeläinen ilman omaisuutta.

Voinet kyllä aloittaa "coast Firen" ja keventää työviikkoa. Osinkojen ja palkkatulojen pitää kattaa menot.

Voit tietty harkita myös muuttamista vaikkapa Viroon tai Portugaliin halvemman asumisen perässä.