Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?
Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.
Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.
Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.
Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.
Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.
Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?
Kommentit (128)
Kirjoituksestasi päätellen osaat ratkaista haasteesi itse.
Minun ajatus on se, että jos jää pois työstä, menettää työkaverit, mielekkään elämän, yhteiset lounaat ja tilaisuudet. Riski yksinäisyydestä kasvaa. Eläkettä ei kerry. Säästösi eivät ole tilillä, vaan kellumassa. Jos on uupumusta, niin pitää jäädä sairauslomalle toipumaan ja sitten jatkaa töitä hyvillä mielin.
Itsesäsi huolehtiminen on tärkeintä.
300t osakesalkku on parin vkon päästä satasen tai 50t. Turha murehtia jäsisikö töistä pois. Sekin lakkaa monelta kun inflaation takia firmat laittaa lapun luukulle.
300 tonnilla saisi asunnon Helsingistä. Tarvitsevatko lapsesi asuntoja? Viisaasti ajatteleva sijoittaisi tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot sitten vapaalla tehdä? Voin kertoa, että pitkäaikaistyöttömän arki ei ole mukavaa ja sinun tuleva arkesi ei siitä paljonkaan eroaisi. Jos sinulla on hyvä toimintasuunnitelma, niin että onnistut tekemään merkityksellisen tuntuisia asioita seuraavat 50 vuotta, niin mikäpä ettei.
Ai ei eroasi?
Meinaatko, että on sama asia olla Kelan ja työkkärin hihnassa minimituloilla kuin olla omillaan ja tehdä mitä haluaa?
Jestas sentään, ihanko oikeiasti ihmiset kuvittelee, ettei elämässä ole muuta kuin työ tai työttömyys?
Eiköhän ihminen, joka on saanut taloutensa tuolle tolalle, ole kykenevät tekemään toimintasuunnitelman. Ja tuossa vaiheessa saa ja pitää jo relatakin. Voihan hän käydä ekat puoli vuotya kylpylöissä, hieronnoissa, harrastaa taidetta ja salsaa, lojua beachilla ja lukea romaaneja, tehdä miljoonaa muutakin asiaa.
Täällä taas kateelliset rutisee.
Ap, menoksi vaan! Elämä on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.
Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.
300teuron osakesalkku ja pitäisi nostaa vielä työttömyyskorvausta? Jos ei osingoilla elä, sitten on parempi jäädä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.
Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.
300teuron osakesalkku ja pitäisi nostaa vielä työttömyyskorvausta? Jos ei osingoilla elä, sitten on parempi jäädä töihin.
No tietenkin työkkärin raha siihen päälle. Siinä välillä päätyy karenssille, jos ei täytä hakuvelvoitteita tms mutta välillä siitä saa mukavan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot sitten vapaalla tehdä? Voin kertoa, että pitkäaikaistyöttömän arki ei ole mukavaa ja sinun tuleva arkesi ei siitä paljonkaan eroaisi. Jos sinulla on hyvä toimintasuunnitelma, niin että onnistut tekemään merkityksellisen tuntuisia asioita seuraavat 50 vuotta, niin mikäpä ettei.
Ai ei eroasi?
Meinaatko, että on sama asia olla Kelan ja työkkärin hihnassa minimituloilla kuin olla omillaan ja tehdä mitä haluaa?
Jestas sentään, ihanko oikeiasti ihmiset kuvittelee, ettei elämässä ole muuta kuin työ tai työttömyys?Eiköhän ihminen, joka on saanut taloutensa tuolle tolalle, ole kykenevät tekemään toimintasuunnitelman. Ja tuossa vaiheessa saa ja pitää jo relatakin. Voihan hän käydä ekat puoli vuotya kylpylöissä, hieronnoissa, harrastaa taidetta ja salsaa, lojua beachilla ja lukea romaaneja, tehdä miljoonaa muutakin asiaa.
Täällä taas kateelliset rutisee.
Ap, menoksi vaan! Elämä on lyhyt.
Itsekään en usko, että aika kävisi tylsäksi. Tekisi mitä tahansa ns. päivän aikana niin voihan sitä vaikka ajatella että on töissä ja tästä maksetaan palkkaa. Siis niinkuin filosofisesti. Leikkii vaikka metsäpalovartijaa. Tai luonnoneläinten elinolojen tutkijaa päivät pitkät. Tai omenapuun kasvua säätilan funktiona. Tämä olisi tuhottoman monille unelma-ammatti. Jos saman voi rahoittaa itse niin mikäs siinä. Onnellista elämää kuin mikä.
Menoksi vaan. Mistä tietää, vaikka olet sairas tai kuollut viiden vuoden päästä. En odottelisi päivääkään kun on noin hyvä tilanne.
Lisäksi muuttaisin Suomesta pois. Täällähän on aivan helvetin kallista elää. Asunnon Suomessa voi laittaa vuokralle ja on paikka mihin palata jos haluaa eläkepäiviksi tänne. Tai sitten myy pois ja laittaa repun selkään.
No, Fugeen (Fuengirola) voi aina lähteä. Siellä on paljon suomalaisia ja palvelut saa suomeksi. Tai sitten jonnekin, missä on vähemmän suomalaisia.