Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?

Vierailija
01.10.2022 |

Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.

Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.

Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.

Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.

Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.

Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300ke ei riitä Suomessa FIRE:en. Oletko tarkistanut kertyneen eläkkeen? Jos poltat pääoman eläkeikään mennessä, olet köyhä eläkeläinen ilman omaisuutta.

Voinet kyllä aloittaa "coast Firen" ja keventää työviikkoa. Osinkojen ja palkkatulojen pitää kattaa menot.

Voit tietty harkita myös muuttamista vaikkapa Viroon tai Portugaliin halvemman asumisen perässä.

Miksi näissä aina lähdetään siitä että omaisuuden tuottojen pitäisi riittää? Minä ainakin ajattelen siten, että voin käyttää kohtuudella omaisuutta elämiseen. Ei ole itse tarkoitus että eläkkeellä pääsee maksamaan jättimäisiä hoivamaksuja vaan mieluummin käytän omaisuutta elämän tekemiseen mukavaksi silloin, kun terveyttä vielä riittää.

Vierailija
102/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ehdottaa lyhyempää työaikaa. En tiedä mitä aloittaja tekee, mutta omalla työpaikallani se johtaisi vaan siihen, että putoaa pois kaikista sellaisista "pöydistä", missä asioihin vaikutetaan. Mikä vaan lisäisi työn kuormaa ja merkityksettömyyden tuntua. Parasta omassa työssäni on juurikin se, että pääsee mukaan rakentamaan sitä isoa kuvaa ja vaikuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt talous ja maailmantilanne ovat niin epävarmoja, että pitäisin kiinni hyvästä työpaikasta mistä saa hyvää palkkaa. Edessä voi olla vielä isoja asioita, romahdusta, hintojen karkaamista täysin, konkursseja...

Sinnittelisin tästä nyt ainakin vielä vuoden-pari ja katsoisin mihin tämä Euroopan taloustilanne asettuu. Samalla on hyvä kerätä vielä lisää sitä puskuria säästäväisesti elämällä.

Vierailija
104/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aion heittäytyä nyt osinkojen varaan. Sijoituksissa paljon vähemmän kuin sinulla, 200 000 + 100 000 käteisenä. Käteisellä on aikomus ostaa asunto. Tämä, jossa nyt asun, on velaton ja se on tarkoitus myydä heti kun uusi asunto löytyy. Osinkoja saan tällä hetkellä summan, joka on n. 1100 eur/kk. Asun yksin, ja kulutan todella vähän rahaa. On uskomatonta, miten vähän sitä  tarvitsee silloin, kun toisessa vaakakupissa painaa vapaus. Oli elämäni miten köyhää tahansa, olen vapaa. Sille ei voi laittaa hintaa. Koko työurani ajan olen ajatellut, miten järkyttävän mielipuolista on, että elämä menee töissä. Joka vuosi sinulla on tasan 1 kk, jolloin elät. Talviloma on niin lyhyt, että sitä ei voi edes laskea. Sydän on ollut särkyä monta kertaa, ja vähän mielikin, tuota ajatellessa. En tiedä. Ehkä toisille vapaus on tärkeämpi juttu kuin toisille ja itse kuulun siihen porukkaan. Tuntuu hullulta sanoa näin, sentään ihan tavallinen naispuolinen konttorirotta. Mutta jokin ihme indiaani asuu sisälläni. Ja se on valmis uhraamaan paljon, joidenkin näkemysten mukaan varmaan kaiken, voidakseen olla vapaa. Sinun tilanteesi on taloudellisesti niin vahva, etten tosiaankaan tuossa tilanteessa miettisi mitään. Tai mieti suhdettasi vapauteen. Miten tärkeä käsite se on sinulle? Jos tärkeä, niin tiedä, mitä tehdä. Elämme täällä vain kerran. Et saa työssä raatamiseen uhraamiasi vuosia takaisin.

Miten täällä vauvapalstalla aina löytyy osinkotuottoja jotka ylittävät lähes kaikki mahdolliset kombinaatiot. Onko osinkosi listaamattomasta holding yhtiöstä vai pörssiyhtiöistä?

Niin tuosta tulee efektiivistä osinkotuottoa jotain 8-9 %. Pitäisin melko riskillisenä väkisinkin.

Pörssiosakkeiden pitkän aikavälin keskituotto on noin 7 %. Joku muistutti aiemmin, että tähän perustuen salkusta voi myydä noin 4 % joka vuosi ja pääoma ei vähene. Tämän lisäksi voisi odottaa siis salkusta keskimäärin 3 % osinkotuottoa. Tämä kaikki edellyttää, että salkun koostumus on keskivertoinen. 8-9 % osinkotuoton osakkeet eivät ole pörssin keskivertoa. Siinä on se riski ja ongelma.

Vierailija
105/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri nyt talous ja maailmantilanne ovat niin epävarmoja, että pitäisin kiinni hyvästä työpaikasta mistä saa hyvää palkkaa. Edessä voi olla vielä isoja asioita, romahdusta, hintojen karkaamista täysin, konkursseja...

Sinnittelisin tästä nyt ainakin vielä vuoden-pari ja katsoisin mihin tämä Euroopan taloustilanne asettuu. Samalla on hyvä kerätä vielä lisää sitä puskuria säästäväisesti elämällä.

Mietin ihan samaa. Itsellä alkaa olla sen verran omaisuutta, että voisin harkita työnteon lopettamista. En tee sitä, koska pidän työstäni mutta en myöskään siksi, että juuri nyt on tosissaan epävakaa tilanne taloudessa ja politiikassa. Saatamme nähdä isojakin syöksyjä vielä.

Vierailija
106/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan osakkeenomistajien tuotot ovat ihan muualta kuin reaalimaailmasta. Mulla on myös osakesalkku, jonka arvo viime vuonna oli n.300.000€. Nyt n.270.000€. Osingot viime vuodelta olivat n.9800, siitä verot, niin käteen jäi n.6800. Laitan aina ne takaisin sijoituksiin, mutta tuolla rahalla olisin maksanut vain yhtiövastikkeen ja autohallipaikan.

Vierailija
107/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ehdottaa lyhyempää työaikaa. En tiedä mitä aloittaja tekee, mutta omalla työpaikallani se johtaisi vaan siihen, että putoaa pois kaikista sellaisista "pöydistä", missä asioihin vaikutetaan. Mikä vaan lisäisi työn kuormaa ja merkityksettömyyden tuntua. Parasta omassa työssäni on juurikin se, että pääsee mukaan rakentamaan sitä isoa kuvaa ja vaikuttamaan.

Minä taas ymmärsin, että ap haluaa eroon juuri tuollaisesta. Mutta mietin, että kaikilla aloilla ei onnistu työn puolittaminen noin helposti. Ei vain ole mahdollista tehdä vajaata viikkoa. Tästä vain näkee miten alat ja mieltymykset ovat erilaisia.

Aloittaja sanoi, ettei voi jäädä kovin pitkäksi ajaksi pois työelämästä tai putoaa kelkasta. Jos "virkavapaalle" jääminen kuitenkin onnistuu, mikset kokeilisi ensin sitä? Vaikka vuoden verran. Voi olla, ettei joutenolo olekaan niin mukavaa pidemmän päälle kuin kuvittelet. Tietysti tilanne olisi eri, jos rahaa olisi niin paljon, että voisit vain matkustella ja noudattaa järjestettyä ohjelmaa. Nyt sulla rahat riittävät juuri ja juuri perustoimeentuloon.

Itse olen kokenut, että työttömänä olo on mukavaa vähän aikaa, mutta kauemmin jatkuessaan tylsää. Esim. kaikki tuttavat ovat vielä tässä iässä töissä. Vaikka mulla olisi aikaa istuskella kahvilla ja matkustella halvempaan aikaan, se on tylsää ilman seuraa.

Vierailija
108/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstan osakkeenomistajien tuotot ovat ihan muualta kuin reaalimaailmasta. Mulla on myös osakesalkku, jonka arvo viime vuonna oli n.300.000€. Nyt n.270.000€. Osingot viime vuodelta olivat n.9800, siitä verot, niin käteen jäi n.6800. Laitan aina ne takaisin sijoituksiin, mutta tuolla rahalla olisin maksanut vain yhtiövastikkeen ja autohallipaikan.

Noo, viiden prosentin tuotto Helsingin pörssissä ei ole mitenkään kovin haastava, jolloin osinkoja saisi 15000 miinus verot, eli nettona noin 10000. Vähän riskiä ottamalla kuuteenkin prosenttiin pääsee. Kaikki tietysti riippuu siitä mitä salkussa on. Esim jos on pelkkiä pankkeja, tuoton saa yli 7 prosenttiinkin, mutta tietysti riski on kova jos pitää kaikki rahat yhdellä toimialalla.

Vierailija
109/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni raha. Ei tuon varaan voi jäädä.

Vierailija
110/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni raha. Ei tuon varaan voi jäädä.

Niin alkaa olla vedenjakajalla. Tuollainen pääoma alkaa generoida enemmän tuottoa kuin tyypillisesti pystyy muista tuloista säästämään lisää. Eli kitkuttaminen "vielä pari vuotta" on houkutteleva koska kaiken aikaa tilanne paranee eksponentiaalisesti entisestään.

Kitkuttelisin päivä kerrallaan. Pitäisin huolta yleiskunnostani jotta olen myös tuon parin vuoden päästä yhtä terve ja hyväkuntoinen kuin nytkin. Ennakoimattomille ei voi mitään, mutta perusterveelle muutos elinvoimassa vaikkapa 45-vuotiaasta 55-vuotiaaksi ei tarkoita mitään.

Ja sitten kun työ ei maistu enää millään niin sitten ratkaisu.

Vierailija
111/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika niukkaa ois elämä tolla osakemäärällä. Itse jään töistä veks vasta kun on tuplat tuosta eli osapuilleen vuonna 2028. Sitten riittää kassavirta kattamaan nykyisen elintason.

Vierailija
112/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion jäädä pois työelämästä, kun täytän 50. Ihan riippumatta siitä, mikä omaisuuden määrä on (ja siis, jos kaikki menee kuten olen ajatellut, minulla on tuolloin velaton asunto sekä vajaa puoli miljoonaa sijoituksissa). Elän sillä tuotolla, minkä omaisuudesta saa ja myyn pikku hiljaa. Mikään itsetarkoitus ei ole kerätä perintöä, autan lapsia heidän elämänsä alkutaipaleella mieluummin. Nykyisillä elinajoilla lapsetkin ovat jo lähellä eläkeikää kun minusta aika jättää ja heillä lienee oma omaisuus sitten jo turvanaan.

Vierailija
113/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noo, viiden prosentin tuotto Helsingin pörssissä ei ole mitenkään kovin haastava, jolloin osinkoja saisi 15000 miinus verot, eli nettona noin 10000. Vähän riskiä ottamalla kuuteenkin prosenttiin pääsee. Kaikki tietysti riippuu siitä mitä salkussa on. Esim jos on pelkkiä pankkeja, tuoton saa yli 7 prosenttiinkin, mutta tietysti riski on kova jos pitää kaikki rahat yhdellä toimialalla.

HAHAHHAHA Helsingin pörssistä???? Kuka viitsii siihen satsata kaikki rahansa

Vierailija
114/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta jäisin. Mutta tuo 300 ei nyt niin paljoa ole,jos huonoin tuuri. Pitäs olla ykkönen edessä. Realisoisin tosta satasen. Sitten on vähön puskuria.

Vierailija
115/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja ois jokin muu kuin trolli tämä aloitus ois ollut jossain firetykseen keskittyvällä palstalla.

Ainutkaan aito firettäjä ei kirjoittelis moista aloitusta minnekään vauvapalstalle.

Vierailija
116/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Helsingin pörssi tällaisena reunapörssinä on yksi mielenkiintoisimmista. Siinä missä tehokkaammin toimivissa isoissa pörsseissä piensijoittajan on vaikea päihittää markkinoita, pienemmissä pörsseissä syntyy helpommin väärää hinnoittelua ja hereillä oleva osakepoimija voi olla vahvoilla.

Vierailija
117/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.

Aika vähän parempi se on. Ilman sitä salkkua saat myös asumistukea ja noista osingoista pitää maksaa 25,5% veroa. Sen salkun arvo voi myös puolittua samalla kun elinkustannukset nousevat ja jos samaan aikaan joudut syömään pääömaa, romahtaa touhu nopeasti ja oikein mitään eroa työttömän elintasoon ei ole. Sijoitussalkkuun sisältyy riski, kuten omaan asuntoonkin.

Sellainen huomio että jos elää salkun kassavirralla eli esim osingoilla niin aika sama paljonko arvo romahtaa JOS se ei vaikuta kassavirtaan. Jos kassavirta ei mene kokonaan arkeen niin toki niitä halventuneita osakkeita ostetaan lisää niillä varoilla joita on jäänyt käyttämättä. Ne yhtiöt jotka haluavat pitää kiinno osinkoaristokraattistatuksesta myös korottavat osinkoa joten kassavirta kasvaa joka vuosi. Juu on riskiä mutta aina se työttömyyspäivärahahakemuksen tekemisen ja TE-toimiston kyykytyksen voittaa.

Btw kunkin pitäis pyrkiä kattamaan asumiskulunsa omilla tuloillaan.

Vierailija
118/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töissä tökkii ja vain osaamisesi mahdollistaa, niin vaihtaisin sinuna yrittäjäksi. Koska aika nihkeästi tuota sijoitusomaisuutta on. Vaikka ihan toiminimi. Nykyisin löytyy hyvin kevytyrittäjäpalveluita, joiden kautta laskutus helppoa. Voisit itse kontrolloida, kuinka paljon teet hommia ja millaisia hommia. Sillä pitäisi saada sen verran kasaan vuodessa, ettei ainakaan tarvitsisi ryhtyä realisoimaan tuota sijoitusomaisuutta. Yrittäjänä toimiminen voisi tuoda uutta intoa tekemiseen. 42 vuotias on aika nuori lopettelemaan töitä. Sulla on eläkeikään vielä jotain 25 vuotta?

Asunnon vaihtaminen pienempään ja halvempaan varmaan fiksua? Kuolinpesä, niin menisikö siinä puolet asunnon myyntihinnasta niille lapsille perintönä?

Vierailija
119/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Helsingin pörssi tällaisena reunapörssinä on yksi mielenkiintoisimmista. Siinä missä tehokkaammin toimivissa isoissa pörsseissä piensijoittajan on vaikea päihittää markkinoita, pienemmissä pörsseissä syntyy helpommin väärää hinnoittelua ja hereillä oleva osakepoimija voi olla vahvoilla.

Ihan kaikki sijoittavat eivät ole pörssissä päihittämässä markkinoita vaan keräämässä kassavirtaa tuottavaa omaisuutta. Itse lähinnä ostan enkä myy. Pidän osingoista ja haluan siirtää pääomat maasta koska olen itse seuraamassa perässä joten ei ole intressiä satsata Hgin pörssiin.

Vierailija
120/128 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorottelu/-tai opintovapaa, jonka aikana ap opiskelee jotain uutta ja katselee samalla uutta työpaikkaa. 300 000 on ihan kiva puskuri moiseen.