Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?

Vierailija
01.10.2022 |

Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.

Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.

Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.

Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.

Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.

Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo riitä. Osinkotulojen perustana vähintään 500.000€.

Ei riitä tuokaan. Lisäksi olisi hyvä olla edes jonkinlaiset säännölliset tulot ja pankkitilisäästöt ja velaton asunto.

Miten muka osinkotulot eivät olisi säännölliset tulot?

Osingot eivät ole kirkossa kuulutettuja. Yritysmaailma on suhdanteiden armoilla.

Vuokratulo on suunnitelmallisempaa, mutta siinäkin voi tulla yllätyksiä.

ei ole mikään muukaan tässä maailmassa.

Minulla on salkussani yhtiöitä jotka ovat maksaneet osinkoja yhtäjaksoisesti jo yli 100 vuotta, niin en nyt aivan heti niiden odota osinkojen maksamisen lopettamista. Todennäköisempää on että saan potkut töistäni.

Vierailija
62/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskennallisesti Helsingin pörssin keskituotoilla voit myydä noin 4 % omaisuudestasi vuosittain ilman, että omaisuutesi arvo edes laskee ja osingot päälle. Siinä ja siinä uskaltaisinko tuon ikäisenä tuolla omaisuudella, ehkä muutaman vuoden vielä yrittäisin jaksaa töitä ja säästää ja odottaisin, että lapsesi oikeasti ovat päässeet elämän alkuun.

Ja mikä onkaan reaalituotto, kun inflaatio on 10 %? Ap on eläkeikään mennessä takuuvarmasti syönyt säästönsä. Mitä sitten? Ap on joko provo tai laskutaidoton.

Provo tai ei, minusta tällainen pohdinta on mielenkiintoista ja osoittaa miten eri tavoin ihmiset katsovat maailmaa ja taloutta. En minäkään rehkisi loputtomiin, jos olisi edes kohtuulliset säästöt ja velaton asunto. Voisin elää hyvinkin niukasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vuorotteluvapaata.

mies54v

Vuorotteluvapaa ei ole subjektiivinen oikeus. Ennen sitä pitää siis joissakin tapauksissa tehdä ensin muuta. Pitäisi kyllä olla. Vaikka sitten sosiaalisin perustein. Vaikkapa isovanhemmaksi tulo tai omien vanhempien hoitaminen tms.

Vierailija
64/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.

Vierailija
65/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se ukkos kuoli? Nalkutukseenko?

Paljon sait perintöä ?

Kiitos että maksat veroja, kaikki eivät maksa.

Vierailija
66/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeikään on 10-15 vuotta, kannatta lopettaa työssäkäynti, jos pidempään ei tuo summa vielä riitä.

Vierailija
67/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä tuokaan. Lisäksi olisi hyvä olla edes jonkinlaiset säännölliset tulot ja pankkitilisäästöt ja velaton asunto.

Osingot eivät ole kirkossa kuulutettuja. Yritysmaailma on suhdanteiden armoilla.

Minulla on salkussani yhtiöitä jotka ovat maksaneet osinkoja yhtäjaksoisesti jo yli 100 vuotta, niin en nyt aivan heti niiden odota osinkojen maksamisen lopettamista. Todennäköisempää on että saan potkut töistäni.

Oletko koskaan ajatellut, että osakkeen arvo yleensä laskee osingon verran? Suomessa osinkoja maksetaan paljon enenemmän kuin esim USA:ssa, jossa osakkeen omistajia palkitaan ostamalla omia osakkeita ja lakkauttamalla ne, jolloin osakkeen arvo nousee.

Vierailija
68/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Toisaalta esim 500-1000 e kuukaudessa osinkoja plus työttömyyskorvaus on aika paljon parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.

Kuvittelin, että oli tarkoitus elää omilla säästöillään. Aika naiivia tosiaan.

Vierailija
69/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs ei. Itse varmaan ainakin kovasti vähentäisin työntekoa, jos olisi noin hyvä omaisuus turvana. Kannattaa toisaalta huomioida sekin, että jos nyt jää pois työelämästä, eläke on paljon pienempi kuin jos olisit vielä sen 10 tai 20 vuotta työelämässä. Joten sinne eläkepäivillekin olisi hyvä niitä säästöjä vielä olla.

Alkaisin itse tehdä esimerkiksi 50 % työviikkoa. Se jo kummasti auttaa jaksamaan, kun jää enemmän vapaa-aikaa.

Mulla ei ole osakkeissa tuota rahaa, mutta muuten mahdollisuus taloudelliseen riippumattomuuteen ja toimin näin. 

Vierailija
70/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei AV:lla ole kenelläkään kuin puupennin mentävä reikä tunikassa.

Vierailija
71/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vuorotteluvapaata.

mies54v

Vuorotteluvapaa ei ole subjektiivinen oikeus. Ennen sitä pitää siis joissakin tapauksissa tehdä ensin muuta. Pitäisi kyllä olla. Vaikka sitten sosiaalisin perustein. Vaikkapa isovanhemmaksi tulo tai omien vanhempien hoitaminen tms.

Mitä? Aloittajahan oli töissä..kuvittelisin, että työtä on tehty riittävä aika. Valitettavasti vapaata saa enään vain puolivuotta.

mies54v

Vierailija
72/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, että osakkeen arvo yleensä laskee osingon verran? Suomessa osinkoja maksetaan paljon enenemmän kuin esim USA:ssa, jossa osakkeen omistajia palkitaan ostamalla omia osakkeita ja lakkauttamalla ne, jolloin osakkeen arvo nousee.

Ei laske kuin väliaikaisesti. Minulla on osakkeita joista saan kvarttaaleittain enemmän osinkoa kuin olen näistä osakkeista maksanut. Jos väitteesi pitäisi paikkaansa niin näiden osakkeiden arvo pitäisi olla miinuksella. Päinvastoin arvokin on moninkertainen ostohintaan nähden.

Vierailija
73/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäisin millin salkulla ja velattomalla asunnolla, en sitä ennen. Aloittajan tapauksessa raha alkaa tulla rahan luo koska osingoilla voi ostaa uusia osakkeita.

Vierailija
74/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sijoitus maksaa vain osan tuloksestaan ulos osinkoina. Payout-ratio. Loput jäävät käytettäväksi liiketoiminnan kehittämiseen ja rahoituspuskuriksi.

Vierailija
75/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on siis omaisuutta 300 tuhatta ja lapset jo isoja? Kuulepas, minullakin on lapset nyt isoja ja satun olemaan työttömänä tällä hetkellä. Olen loistava rakastaja, iso muna ja kroppani kestää katseen. Teen myös kotitöitä ja keskustelen mielelläni. Voisimme tutustua tarkemminkin. Ulkonäölläsi ei ole niin väliä.

M43

Ei tehdä avioehtoa koska pidän sellaisia sopimuksia epäluottamuksen merkkinä. Voisimme mennä nopeastikin naimisiin. Olen valmis muuttamaan luoksesi heti.

M43

Vierailija
76/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo on nordeassa ja opssa hätä kädessä kun täälläkin apna sijoituksen ihanuutta jankkaavat

Vierailija
77/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekertymä jää hyvin pieneksi, jos tuossa iässä lopetat työnteon.

Eläkekertymällä ei ihan hirveästi ole merkitystä jos elää jo muutenkin pääomatuloilla. Aikanaan tuleva eläke on vain siihen päälle tulevaa extra-rahaa.

Vierailija
78/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vuorotteluvapaata.

mies54v

Mitä? Aloittajahan oli töissä..kuvittelisin, että työtä on tehty riittävä aika. Valitettavasti vapaata saa enään vain puolivuotta.

mies54v

"Työnantajan ei ole pakko myöntää vuorotteluvapaata, mutta työntekijöitä on kohdeltava yhdenvertaisesti. Jos siis yhtiössä on yleensä sallittu vuorotteluvapaalle jääminen, yksittäisen työntekijän vapaata ei voi evätä ilman hyväksyttäviä perusteita"

Vierailija
79/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo summa ei riitä. Pitäisi olla vähintään miljoona. Et kertonut edes, paljonko sijoituksissa on piilevää verovelkaa, joka tulee esille realisoitaessa sijoituksia.

Juuri nyt ei merkittävästi, toki sitä on, mutta olen tämän huomioinut laskelmissa. Jos osakkeiden arvo nousee, kuten uskon kyllä, että kurssit taas tästä muutaman vuoden kuluessa tekevät, verovelka tottakai nousee. Ap

En olisi kovinkaan varma asiasta. Itse veikkaan, että seuraavan kolmen vuoden sisällä kaikki tulee romahtamaan, ja maailma on sen jälkeen, ainakin länsimaissa, aivan toisen näköinen. Lisäksi voi käydä niinkin, että kymmenen vuoden kuluttua et omista mitään, mutta olet silti onnellinen :D

Vierailija
80/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin sinä. Olen aika komea, tulen omillani toimeen. Tykkään keskustelusta ja seksistä. En petä parisuhteissani ja etsin tosimielellä.

Kiinnostaisiko?