Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?

Vierailija
01.10.2022 |

Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.

Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.

Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.

Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.

Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.

Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin menoksi, jos ei ole motivaatiota töihin. Mutta tutki ensin mitä vaihtoehtoja on lähteä. Voitko saada vuorotteluvapaan? Onko aikuiskoulutustuki käytetty, kiinnostaako opiskelu? Opintovapaa on lakisääteinen jos edellytykset täyttyvät.

Vierailija
42/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita Ukrainalle ! Siitä hyötyy koko Suomi ja maamme pysyy turvallisempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiot sitten vapaalla tehdä? Voin kertoa, että pitkäaikaistyöttömän arki ei ole mukavaa ja sinun tuleva arkesi ei siitä paljonkaan eroaisi. Jos sinulla on hyvä toimintasuunnitelma, niin että onnistut tekemään merkityksellisen tuntuisia asioita seuraavat 50 vuotta, niin mikäpä ettei.

Vierailija
44/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo riitä. Osinkotulojen perustana vähintään 500.000€.

Ei riitä tuokaan. Lisäksi olisi hyvä olla edes jonkinlaiset säännölliset tulot ja pankkitilisäästöt ja velaton asunto.

Vierailija
45/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä tuokaan. Lisäksi olisi hyvä olla edes jonkinlaiset säännölliset tulot ja pankkitilisäästöt ja velaton asunto.

Miten muka osinkotulot eivät olisi säännölliset tulot?

Vierailija
46/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi velaton asunto ja useita satoja tuhansia sijoituksissa, ja lapset jo lähes aikuisia, en tosiaan edes katsoisi työnantajaan päin enää.

Pidän työstäni ja saan ihan hyvää palkkaa, mutta silti se on vain työ, johon on pakko joka aamu mennä, jossa viikonloput menevät liian nopeasti ja lomilla ei ehdi kunnolla palautua.

Opiskelisin ehkä jotain ja mahdollisesti tekisin sitten jotain kevyempää osa-aikaisesti. Ja käyttäisin ihan surutta niitä säästöjä kohtuudella elämiseen.

Vierailija
47/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot sitten vapaalla tehdä? Voin kertoa, että pitkäaikaistyöttömän arki ei ole mukavaa ja sinun tuleva arkesi ei siitä paljonkaan eroaisi. Jos sinulla on hyvä toimintasuunnitelma, niin että onnistut tekemään merkityksellisen tuntuisia asioita seuraavat 50 vuotta, niin mikäpä ettei.

Minä keksisin aivan hurjasti asioita tehtäväksi. Omat harrastukset, vapaaehtoistyö, auttaisin ikääntyviä vanhempiani, opiskelisin, tapaisin ystäviä... olen rahan suhteen vaatimaton, sitä ei ole koskaan paljoa ollut, enkä osaa sitä sillä tavalla kaivatakaan.

Vierailija
48/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla taisi olla velaton asunto, jonka suunnitteli vaihtavansa pienempään kun lapset muuttavat omiin koteihin.

Vierailija
49/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskennallisesti Helsingin pörssin keskituotoilla voit myydä noin 4 % omaisuudestasi vuosittain ilman, että omaisuutesi arvo edes laskee ja osingot päälle. Siinä ja siinä uskaltaisinko tuon ikäisenä tuolla omaisuudella, ehkä muutaman vuoden vielä yrittäisin jaksaa töitä ja säästää ja odottaisin, että lapsesi oikeasti ovat päässeet elämän alkuun.

Vierailija
50/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siis omaisuutta 300 tuhatta ja lapset jo isoja? Kuulepas, minullakin on lapset nyt isoja ja satun olemaan työttömänä tällä hetkellä. Olen loistava rakastaja, iso muna ja kroppani kestää katseen. Teen myös kotitöitä ja keskustelen mielelläni. Voisimme tutustua tarkemminkin. Ulkonäölläsi ei ole niin väliä.

M43

Vierailija
51/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinuna jäisin. Minulla on sama tavoite, olen reilu 30v ja salkussa 105t. Osinkoja saan nettona vasta 350e kk. Vielä on siis töitä tehtävä.

Vierailija
52/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot eivät ole kirkossa kuulutettuja. Yritysmaailma on suhdanteiden armoilla.

Vuokratulo on suunnitelmallisempaa, mutta siinäkin voi tulla yllätyksiä.

Vierailija
53/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs ei. Itse varmaan ainakin kovasti vähentäisin työntekoa, jos olisi noin hyvä omaisuus turvana. Kannattaa toisaalta huomioida sekin, että jos nyt jää pois työelämästä, eläke on paljon pienempi kuin jos olisit vielä sen 10 tai 20 vuotta työelämässä. Joten sinne eläkepäivillekin olisi hyvä niitä säästöjä vielä olla.

Kiitos, ihan totta tuo eläkeasia. Nyt eläkkeeni olisi noin 1000 euroa, hieman päälle, että ei sillä verojen jälkeen vielä herroiksi eletä. Ap

Leskeneläkettä et mainitse syystä että?

Vierailija
54/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osingot eivät ole kirkossa kuulutettuja. Yritysmaailma on suhdanteiden armoilla.

Vuokratulo on suunnitelmallisempaa, mutta siinäkin voi tulla yllätyksiä.

Ei se palkkatulokaan ole kirkossa kuulutettua ja vuokratuotot ovat hyvin riskialtis tässä maailman tilanteessa. Mikään suunnitelma ei ole 100 %, pitää vaan päättää millaisen riskin kanssa pystyy elämään ja mitä tekee jos riskit toteutuvat.

Vierailija
55/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vuorotteluvapaata.

mies54v

Vierailija
56/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs ei. Itse varmaan ainakin kovasti vähentäisin työntekoa, jos olisi noin hyvä omaisuus turvana. Kannattaa toisaalta huomioida sekin, että jos nyt jää pois työelämästä, eläke on paljon pienempi kuin jos olisit vielä sen 10 tai 20 vuotta työelämässä. Joten sinne eläkepäivillekin olisi hyvä niitä säästöjä vielä olla.

Kiitos, ihan totta tuo eläkeasia. Nyt eläkkeeni olisi noin 1000 euroa, hieman päälle, että ei sillä verojen jälkeen vielä herroiksi eletä. Ap

Leskeneläkettä et mainitse syystä että?

Jos he eivät olleet naimisissa?

Vierailija
57/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on velaton asunto, säästöjä, leskeneläke... Saa myös työttömänä työttömyyskorvausta karenssien lomassa, jos sille tielle lähtee.

Vierailija
58/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskennallisesti Helsingin pörssin keskituotoilla voit myydä noin 4 % omaisuudestasi vuosittain ilman, että omaisuutesi arvo edes laskee ja osingot päälle. Siinä ja siinä uskaltaisinko tuon ikäisenä tuolla omaisuudella, ehkä muutaman vuoden vielä yrittäisin jaksaa töitä ja säästää ja odottaisin, että lapsesi oikeasti ovat päässeet elämän alkuun.

Ja mikä onkaan reaalituotto, kun inflaatio on 10 %? Ap on eläkeikään mennessä takuuvarmasti syönyt säästönsä. Mitä sitten? Ap on joko provo tai laskutaidoton.

Vierailija
59/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituvarallisuutta pittää olla aika paljon, että sen varaan uskaltaa jättäytyä. Työttömän elintason saa ilman salkkuakin. Minulla oli yli 300k salkku mutta se ei mielestäni riitä likimainkaan. Jossain miljoonan nurkilla voisi harkita.

Vierailija
60/128 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on riittävän pitkä työhistoria, voit jäädä vuorotteluvapaalle. Nykyään vapaalla voi olla enintään puoli vuotta. Korvaus ei ole suuri, mutta ainakin jotain tuloa puoleksi vuodeksi. Mikäli et halua vapaan jälkeen palata enää töihin, voit sitten irtisanoutua.