Osakkeissa noin 300t, heittäytyisikö vaan vapaaherrattareksi?
Olen 42 vuotias ja säästämällä sekä perittynä minulla on osakkeissa hieman alle 300t euroa. Käyn hyväpalkkaisissa töissä, mutta olen aivan loppu työelämään ja haluaisin jäädä ainakin piiiiitkälle lomalle, ehkä jopa kokonaan pois.
Minulla ei ole lainoja, ja lapset ovat pian aikuisia, tai no vanhin jo onkin. Vielä muutaman vuoden on siis lasten kuluja maksettavana, mutta pian ovat hekin omillaan. Lapsille olemme säästäneet sen verran, että pääsevät oman elämän alkuun. Mieheni kuoli pari vuotta sitten, eli olen perheen ainoa palkansaaja.
Olen pyöritellyt ajatusta mielessäni, että jättäisin tosiaan työelämän ja alkaisin elää säästöillä. Laskin, että nettorahana noin 1500 e riittäisi melko hyvin. Tällä hetkellä saan osinkoja noin 1000 e kuukaudessa. Mutta jos alkaisin vähän kerrassaan myydä varallisuutta, laskennallisesti tuolla eläisi eläkeikään saakka. Satunnaisia keikkatöitä voisi tietenkin ottaa rinnalle tuomaan väljyyttä.
Osakkeissa on tottakai riskinsä, niiden arvo on nyt jotain, vuoden päästä saati kymmenen se voi olla paljon vähemmän - toisaalta toki enemmänkin. Verot pitää luonnollisesti myös huomioida.
Oma alani on sellainen, että jos sieltä pois lähtee, ei kauhean helppoa ole uutta työtä löytää pidemmän poissaolon jälkeen, mutta toisella tutkinnollani saan kyllä sivutuloja jonkin verran.
Mitä tuumitte, menoksi vai jatkuuko oravanpyörä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia voi hyvinkin joutua tukemaan vielä opintojen ajan.
Se nyt on täysin oma valinta kuinka paljon. En minä omaa jaksamistani sentään laittaisi äärirajoille, jotta voisin elättää aikuisia lapsia. Aloittaja taisi sanoa että olivat lapsille jonkinlaiset säästöt keränneet.
Lapsilla on tosiaan ihan ikäisekseen mukavan kokoiset osakesalkut, voivat niistä ottaa vaikkapa ensiasunnon ostoon hyvän käsirahan tai käyttää elämiseen. Minulla on ollut mieheni kuoleman jälkeen rankkaa, ja senkin puolesta mietin vaihtoehtoja miten saada elämään taas iloa ja jaksamista. Työ ei sitä itsessään anna, vaikka sillä perheen elättääkin. Ap
En kyllä ikimaailmassa perintöjäni "söisi" vaan säästäisin ne lapsille eteenpäin. Aloittajahan sanoi perineensä omaisuutta. Aikanaan perin myös ja kaikki menee lapsia varten.
Minä olen viisikymppinen ja sijoitusvarallisuutta on oman asunnon puolikkaan lisäksi 500.000€. Lisäksi olen saamassa ensi vuoden alussa perintöä 250.000€ ja aikanaan toiselta vanhemmaltani toiset 250.000€ lisää. Tämän hetkinen eläkekertymäni on 2.000€/kk.
Teoriassa voisin jo lopettaa työnteon niin, ettei elintasoni enää tästä laskisi. Silti en turvallisuushakuisena ihmisenä uskalla vielä lopettaa. Minullakin taisi olla vuosikymmen sitten samaiset noin 300.000€, eikä silloin olisi tullut pieneen mieleenkään ryhtyä down-shiftaamaan.
Vierailija kirjoitti:
300k osakesalkku on aivan liian pieni siihen, että sen varassa voisi elää. Nolla perään, niin tilanne alkaa olla sellainen, että asiaa kannattaisi harkita.
Nojaa, tarkoitus ei ole yrittää elää tuotoilla vaan vähän kerrassaan realisoida omaisuutta. Minulla on myös velaton asunto, jonka voin myydä ja vaihtaa pienempään kun lapset muuttavat pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkea provo
Perusteletko? Ap
Kirjoitat kuin pojankloppi, joka on karannut laudoilta.
Esittämäsi turhan pyöreä luku paljastaa, ettei sulla ole mitään käryä sijoittamisesta.
Sijoitusten teoreettisella arvolla kun ei ole mitään tekoa niiden tuoton kanssa, ja sillähän provossa on tarkoitus elää, vai mitä?
Puhun tarkoituksella suurinpiirtein summilla, koska ei tarkoilla summilla ole mitään lisäarvoa tähän keskusteluun. Tarkoitukseni olisi elää osin tuotoilla ja pikku hiljaa realisoida omaisuutta ja elää sillä. Ap
Tuo summa ei riitä. Pitäisi olla vähintään miljoona. Et kertonut edes, paljonko sijoituksissa on piilevää verovelkaa, joka tulee esille realisoitaessa sijoituksia.
taas joku epätoivoinen kaikkensa menettänyt yrittää kaupustella talvivaaran osakkeita. voi olla myös pankki neiti jolle on annettu ehdoksi myyt nämä tai lähdet. vai että 1000 kuussa osinkoja???
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikimaailmassa perintöjäni "söisi" vaan säästäisin ne lapsille eteenpäin. Aloittajahan sanoi perineensä omaisuutta. Aikanaan perin myös ja kaikki menee lapsia varten.
Lapset ovat perineet isältään jo ihan merkittävän omaisuuden, toki he minultakin jotain aikanaan sitten perivät, esim tosiaan tämä isohko asunto on mahdollisuus myydä ja vaihtaa pienempään ja sitä kautta lisätä sijoitusvarallisuutta.
Omilta vanhemmiltani olen perinyt jotain, en kuitenkaan mitenkään merkittävää osaa omaisuudestani.
Ap
Voisitko alkaa tehdä osa-aikaisena tai jäädä vuorotteluvapaalle? Jos työ on pakkopullaa, niin kannattaahan elämästä nauttiakin silloin vielä kun on terve ja hyvinvoiva. Ehkä tauon jälkeen taas tuntuu kivalta palata töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo summa ei riitä. Pitäisi olla vähintään miljoona. Et kertonut edes, paljonko sijoituksissa on piilevää verovelkaa, joka tulee esille realisoitaessa sijoituksia.
Juuri nyt ei merkittävästi, toki sitä on, mutta olen tämän huomioinut laskelmissa. Jos osakkeiden arvo nousee, kuten uskon kyllä, että kurssit taas tästä muutaman vuoden kuluessa tekevät, verovelka tottakai nousee. Ap
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä olen viisikymppinen ja sijoitusvarallisuutta on oman asunnon puolikkaan lisäksi 500.000€. Lisäksi olen saamassa ensi vuoden alussa perintöä 250.000€ ja aikanaan toiselta vanhemmaltani toiset 250.000€ lisää. Tämän hetkinen eläkekertymäni on 2.000€/kk.
Teoriassa voisin jo lopettaa työnteon niin, ettei elintasoni enää tästä laskisi. Silti en turvallisuushakuisena ihmisenä uskalla vielä lopettaa. Minullakin taisi olla vuosikymmen sitten samaiset noin 300.000€, eikä silloin olisi tullut pieneen mieleenkään ryhtyä down-shiftaamaan.
Kiitos laskelmistasi. Minä noilla luvuilla olisin jo kirkkaasti jättänyt työelämän taakse. Varmasti moni asia riippuu työn mielekkyydestäkin ja elämäntilanteesta. Ap
Saat ansiosidonnaista reilun vuoden ja sen jälkeen työttömyystukea, sekin kattaa osan rahan tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko alkaa tehdä osa-aikaisena tai jäädä vuorotteluvapaalle? Jos työ on pakkopullaa, niin kannattaahan elämästä nauttiakin silloin vielä kun on terve ja hyvinvoiva. Ehkä tauon jälkeen taas tuntuu kivalta palata töihin.
Osa-aikainen on yksi vaihtoehto, mutta ei nykyisessä työpaikassani. Ap
Miksi kerätä hulluna omaisuutta, jos samalla se omaisuuden kerääminen vie ilon elämästä? Vähin mitä tekisin, olisi uuden työpaikan hakeminen, vaikka pienemmilläkin tuloilla ja enemmän sellainen mikä on lähellä omaa unelmaa. Aloittajalla on kuitenkin todella hyvä omaisuus turvana, jos menee pieleen.
Elät raskasta vaihetta, kun nuoret itsenäistyvät ja toista aikuista ei ole tukena. Panosta ihan huoletta itseesi edes jotenkin <3
Voitko jäädä esim.vuorotteluvapaalle ja katsoa miten tuo sujuu?Tehdä sitten lopulliset päätökset.Katsot esim miten pärjäät kun käytät vain osinkoja,löydäkö kivaa tekemistä jne.
Jos tuntuu, että on aivan puhki niin kyllä noita säästöjä voi hyödyntää jo ennen eläkeikää.
Aika hyvä tuotto kyllä, jos 300 000 tuottaa tonnin kuukaudessa, tuo lienee ennen veroja? Tai ei minulla ainakaan noin hyvin tule, vaikka olen sijoittanut osinkoja maksaviin yrityksiin.
Olen itse suunnilleen saman ikäisenä pitänyt breikkiä työelämästä. Ajattelin pois jäädessä, että en enää palaa töihin, mutta pidin ensin vuorotteluvapaan ja huomasin että en tykkää olla tekemättä mitään, sitten hain opiskelemaan ja hain aikuiskoulutustuen ja kun ne loppui, irtisanouduin ja opiskelin uuden tutkinnon loppuun omilla säästöillä. Tuohon meni noin viisi vuotta yhteensä. Nyt olen ollut uudella uralla kolme vuotta ja tykkään olla töissä. Voin jatkaa jopa eläkeiän yli, näkee sitten. Säästöt ei kuluneet kokonaan ja uusia on jo karttunut.
Jää pois. Olen ajatellut lähteä lämpimään. Otan mukaan. Evp. M47. Lentäjä jumalan armosta
Alle miljoonan salkulla on turha edes haaveilla. Jatka töitä eläkkeeseen asti täysillä tunneilla.
3 nollaa luvuissa liikaa kirjoitti:
taas joku epätoivoinen kaikkensa menettänyt yrittää kaupustella talvivaaran osakkeita. voi olla myös pankki neiti jolle on annettu ehdoksi myyt nämä tai lähdet. vai että 1000 kuussa osinkoja???
So. Eihän tuo nyt ole mitenkään kummalliset osinkotulot. Minulla osinkotulo on ollut tänä vuonna kuukaudesta riippuen 1000 - 2700 € välissä nettona.
Älä turhaan heittäydy, rahat menevät muutenkin kurssien alentuessa 15-20 prosenttia vuosittain. Tuosta pääomasta ei pitkäksi aikaa riitä, jos käytät vaikka vaivaiset 30 000 euroa vuosittain elämiseesi vapaaherrattarena ja kurssilasku ja inflaatio vielä syövät pääomaasi varsin nopeasti