No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html
Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana
Kommentit (567)
minulla on tammelan kunnassa 200 hehtaaria perä mettää apinat voivat ostaa 30000e/ha mutta kauppa kirjaan tulee maininta etteivät rasita kunnan sosiaali tointa. jopa tammelan pikku kunnassa näitä maalle muuttaja härhöjä on nähty ja koettu. työttömät ääliö vanhemmat ja 3 kusipää pentua maksaa kunnalle 400000e/v
Osaako joku sanoa minkä verran kasvimaata, kasvihuonetta, perunamaata, omenapuita jne pitää olla, jos kymmenelle hengelle kasvattaa itse kaiken? Eli kaikki perunat, lantut, porkkanat, kaalit, kurkut, tomaatit, salaatit, omenat ym? Siis niin, että koko vuonna niitä ei sitten tarvitse ostaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan.
Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.
Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.
Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?
Sulla ei taida olla mitään tietoa juuston tai jugurttien valmistuksesta? Jugurtin tekemiseen menee ehkä 5 minuuttia. Juustot tehdään parissa työvaiheessa, joista kukin vie muutaman minuutin.. Eniten aikaa kuluu siihen kun odottaa seuraavaa vaihetta tunnin tai pari päivää. Juston valmistaminen on itse asiassa helpompaa kuin puuron keittäminen. Käsittääkseni lapsiperheissä äitikin voi keittää puuroa, vaikka hänellä on lapsia?
Googlailin lisää, ja nyt minulla on enemmän tietoa juuston valmistuksesta. Olin oikeassa, se vaatii aika paljon tilaa ja aikaa.
Tällainen yksinkertaistettu perusohje löytyi netistä:
Valmistusvaiheet lyhyesti, ajat vaihtelevat riippuen juustolaadusta, loppuvaiheet voivat olla myös erilaiset riippuen siitä millaista juustoa tehdään
Keittovaihe kestää noin 1 – 4 tuntia
-juoksettuminen
-massan paloittelu
-esihämmennys
-seisotus ja heran poisto
-jälkilämmitys
-jälkihämmennys
Puristaminen 12-20 tuntia
-juusto nostetaan kattilasta
-juuston kääritään juustoliinaan
-juustosta puristetaan hera pois
-juusto laitetaan muottiin
-juustoa puristetaan tasaisin väliajoin että siitä saadaan kova. Muottia pienennetään koko ajan
-viimeinen puristus tehdään ilman juustoliinaa, että pinnasta tulee sileä
Suolaus 13-18 päivää
-kuivasuolaus 1 päivä
-suolavedessä liotus 2-3 päivää
-jäähdytys 10-14 vrk
Kypsytys 3-8 viikkoa
-juustoa käännetään, aluslaudat vaihdetaan, pestään ja suolataan joka päivä tai joka toinen päivä
Varastointi 2-4 viikkoa
-juuston hoito sama kuin edellä, mutta vain 2 kertaa viikossa.
Höpöhöpö. Kotijuustoa ei tuolla tavalla tehdä. Googleta uudelleen. Tämä artikkelin emäntä ei takuulla tee mainitsemasi reseptin mukaan. Tuo resepti on jo jollekin joka tuottaa muillekin kuin itselleen juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan.
Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.
Nelivuotias hoitaa kun isommat lapset ovat koulussa, koulun vapaa-aikoina isommat hoitaa. T. Kasvoin itse samanlaisessa perheessä. Kaksi-, kolmivuotiaskin osaa jo pidellä maitopulloa sitterissä makaavalle vauvalle, ja nelivuotias osaa jo ottaa jääkaapista ruokaa itselleen ja nuoremmille. 11-vuotiaalla sitten onkin jo aikuisen vastuut ruuanlaittamisineen, leipomiseen ja vaippojen vaihtamisineen, tai ainakin tytöillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.
Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?
Täh? Ei juuston tekeminen vaadi mitään isoja tiloja ja laboratorio-olosuhteita 🤣 Iso kattila, lämpömittari ja siivilä riittää. Minäkin teen itse juustot ja asun Vantaalla 45 neliön kaksiossa 😀
Aivan. Meilläkin kotona tehtiin kotijuustoja. Helppo homma. Oli sellaisia kauniskuvioisia puisia muotteja, joihin juustoseos kaadettiin hyytymään. Ne muotit ovat nyt minulla ja teen kotijuustoa usein, maustan miten milloinkin juustot, yhden pippurilla, toisen kuminalla, kolmannen yrteillä ja paprikalla jne. Hyviä ovat ja ystävät toivovat aina sellaisia lahjoiksikin. Hillot ja marmelaadit teen myös itse ja joululahjat ovat siinä ystäville ja naapureille. Kotijuustot juuri ovat leivän päällä mitä parhaita, ei tarvi margariinejakaan (yäk). Viili tehtiin myös ennen itse, ainakin meillä maaseudulla.
Meilläkin tehtiin viiliä kotona itse lehmänmaidosta mun lapsuudessa. Se oli hyvää ja sitä syötiin aamupalaksi ennen kouluunlähtöä. Meillä oli 2 lehmää, kaksi sikaa ja 10-15 kanaa. Mä hoidin kanat itsenäisesti jo alle kouluikäisenä eikä se ollut mitenkään vastenmielinen homma, päinvastoin! Siat myös usein ruokin ja auttelin äitiä navetassa. Vanhemmat sisarukset oli myös mukana kaikissa talon töissä. Isä kävi muualla töissä.
Kaupasta on ostettava ainakin suola, sokeri, jauhot, öljy, mausteet, kengät, talvivaatteet, monet muutkin vaatteet (tai ainakin kankaat ja langat niihin), pesuaineet, lannoitteet, ehkä osa rehusta, koneet, bensa. Muuten varmaan voi olla aika omavarainen, jos tiluksia, metsää, viljelymaata ja tuotantoeläimiä on. Mutta aivan valtavasti työtä ja työaikaa tuo vaatii. Ja pitkät sähkökatkot voi ajaa nopeasti pulaan, sillä tuotantoeläimet ja kasvihuoneet tarvitsee käytännössä jatkuvasti sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelivuotias hoitaa kun isommat lapset ovat koulussa, koulun vapaa-aikoina isommat hoitaa. T. Kasvoin itse samanlaisessa perheessä. Kaksi-, kolmivuotiaskin osaa jo pidellä maitopulloa sitterissä makaavalle vauvalle, ja nelivuotias osaa jo ottaa jääkaapista ruokaa itselleen ja nuoremmille. 11-vuotiaalla sitten onkin jo aikuisen vastuut ruuanlaittamisineen, leipomiseen ja vaippojen vaihtamisineen, tai ainakin tytöillä on.
Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä siis ilmeisesti kaksikin työtä, maatilalla ja metsäkoneenkuljettajana. Nainen tekee työtä kotona ja pyörittää arjen. Toivottavasti on ajatellut tulevaisuutta kuitenkin. Onko talokin miehen omistama jos nainen ei ole juuri töitä tehnyt.
Artikkelissa ei lue, ettei ole tehnyt töitä vaan ollut monenlaisessa työssä kuten lähihoitajana ja invataksin kuskina. Miksi kiinnostaa kuka on maksanut enemmän talosta tai jos mies on maksanut kaiken. Tämä perhe kuulostaa siltä, että puhaltavat yhteen hiileen, työteliäs pariskunta. Ihailen.
Tuo on normaalia maalla asumista, mutta piti vissiin saada instaan lisää klikkauksia.
Ja otsikko on harhaanjohtava.
Siinä luki, että kauppaan menee minimissään 20e/viikko ja sen mä voin uskoa kesällä.
Kehittyneessä yhteiskunnassa suurimmilla osalla ei olisi yksinkertaisesti aikaa olla omavarainen. Siksi kehitys on mennyt suuntaan, joss tehokkuus vapauttaa ihmisiä tekemään enemmän muutakin kuin perustarpeita tyydyttämään. Villit eläimet ovat omavaraisia. Missä he ovat? Metsässä etsimässä ruokaa ja nukkumassa niin kuin aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?Jutussa kylläkin sanottiin, että perheen äiti oli kesällä ennen hintojen nousua kokeillut pärjäisivätkö he noin 20€ kauppalaskulla viikossa. Ja jutun mukaan maitoa kului 2 litraa päivässä, eli 14 purkkia viikossa. Halvin maitolitra maksaa tänään 0,77€, eli tämän päivän hinnoilla tuo viikon maitoerä maksaisi 10,78€.
Lidlissä maito tänään 0,55€ ja ihan suomalaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan jaksa syödä lampaanlihaa joka päivä. Kyllä siihen kyllästyy.
Eikä se niin hyvänmakuista ole.Ei kai sitä mikään pakko olekaan syödä joka päivä. Ihminen pärjää ihan kasvisruuallakin.
Mitä kasvisruokaa? 10 ihmistä ja kauppaan menee rahaa viikossa 20e?
Mitä se silloin on?
Kasvimaalta löytyy kaikki kasvisruoka, mitä kyselet?
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta on ostettava ainakin suola, sokeri, jauhot, öljy, mausteet, kengät, talvivaatteet, monet muutkin vaatteet (tai ainakin kankaat ja langat niihin), pesuaineet, lannoitteet, ehkä osa rehusta, koneet, bensa. Muuten varmaan voi olla aika omavarainen, jos tiluksia, metsää, viljelymaata ja tuotantoeläimiä on. Mutta aivan valtavasti työtä ja työaikaa tuo vaatii. Ja pitkät sähkökatkot voi ajaa nopeasti pulaan, sillä tuotantoeläimet ja kasvihuoneet tarvitsee käytännössä jatkuvasti sähköä.
Viljaa oli omasta takaa, joten niistä saa jauhoja kyllä. Rypsiä kasvattamalla saa öljyä itse.
Nuo voisi tuottaa sähköt itse sianlannasta kaasuttamalla, jos hankkii laitteiston siihen.
Ihana artikkeli, positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan jaksa syödä lampaanlihaa joka päivä. Kyllä siihen kyllästyy.
Eikä se niin hyvänmakuista ole.Ei kai sitä mikään pakko olekaan syödä joka päivä. Ihminen pärjää ihan kasvisruuallakin.
Mitä kasvisruokaa? 10 ihmistä ja kauppaan menee rahaa viikossa 20e?
Mitä se silloin on?Kasvimaalta löytyy kaikki kasvisruoka, mitä kyselet?
Et osannut sanoa?
Tuo elämäntapa vaatii luonnetta. Juuri kenelläkään sitä ei ole enää, kun on totuttu ostamaan kaikki.
Ennen vanhaan agraariyhteiskunnassa tuollaiseen elämään opittiin jo lapsena.
Nykyään ei vaan osata, kun ei opetettu. Kytätään Wilmaviestejä ja kärttyillään opettajille.
Tähän kaikkeen voi tulla muutos hyvinkin pian. Mitenkäs sitten suu pannaan, kun yhteiskunnan tukiverkot romahtavat?
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea heistä. Itse en halua koskaan lapsia, mutta muuten samaistun niiden ihmisten elämään jotka haluavat elää noin. Itse en syö lihaa, mutta muuten olisi kiva hoitaa omaa puutarhaa ja ehkä pitää muutamia hevosia tai muita eläimiä. Asun itsekin nyt syrjässä. Kauppaan on 15 km ja käyn siellä vaan kerran viikossa. Monesti menee yli viikkokin. Tosin asun vaan vuokralla. Jos mietin elämääni niin minulta ei oikein meinaa onnistua se elämä, että pitäisi joka aamu lähteä töihin ja jaksaa siellä hyvin. Jännitän myös sosiaalisia tilanteita ja väsyn ihmisjoukoissa. Näin tuntuu, ettei minusta ole mihinkään työhön. Joskus mietin, että itselleni olisi tavallaan vapautus kaikesta jos olisi esim oma tila ja voisi kotoa käsin elättää itsensä. Saisin elää omalla tavallani ja jokin asia ei jatkuvasti muistuttaisi kuinka en pärjää tai olen vääränlainen. Jos en saa ihmisiltä mitään hyvää niin miksi sitten yrittäisin olla sellainen kuin he haluavat. En enää tahtoisi kuulla olevani esim liian ujo, arka tai hiljainen.
Olen elänyt nyt melko hiljaiseloa jo vuosia. Tälläinen elämä sopii minulle hyvin ja jaksan paremmin. Samalla ymmärrän sen etten varmaan koskaan pysty elämään sellaista elämää kuin esim tuon jutun nainen. En pysty elättämään itseäni sillä tavalla vaan pitäisi pystyä tavallisiin töihin. Se taas on itselleni vaikeaa ja en meinaa edes ammattia itselleni saada. Itsellä ihmisistä muutenkin ikäviä kokemuksia. Näin voisin paremmin kun saisin elää ja jatkaa elämääni omalla tavallani. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuuksia sellaiseen. Mietin monesti sitä, että jos omaisin jonkun tutun ihmisen esim hevospuolelta niin minulle riittäisi työksi hänen hevosten hoitamisensa. Varmasti taidoillani pärjäisin jo siinä ja voisin opiskella alaa. En koskaan ole kaivannut mitään suurta. Haluaisin vaan jaksaa täällä jotenkin eteenpäin kun en oikein sovi siihen mihin moni muu ja kestä niin paljon.
Ei tästä elämästä pidäkään yksin selviytyä. Yritä löytää puolisoksi joku maanviljelijä, se mahdollistaa kuvailemasi kaltaisen elämän oman tilan töissä.
Onpas katkeraa kommentointia taas joiltakin (melkein tekisi mieli sanoa että kateus paistaa läpi).
Minusta tämä oli kiva ja mielenkiintoinen juttu. Tavallaan olisi hieno elää noin, mutta toisaalta olen kuitenkin liian mukavuudenhaluinen. Mulla on yksi maalla asuva ystävä joka kasvattaa kaikkea mahdollista itse, marjastaa ja sienestää valtavia määriä ja nyt hankki metsästysluvan ja -aseen ja pääsi hirviporukkaan mukaan. Melkein hengästyttää pelkästään se kun lukee niitä päivityksiä varsinkin näin syksyllä kun on säilömiset ym :). Asuvat miehen kanssa siis kahdestaan, ei lapsia.
Heinää muuten tehdään edelleen seipäälle. Veljen naapurissa maalla on 5 eläkkeelle jäänyttä hevosta ja näille tehdään talven heinät seipäälle. Mun mies tykkää huhkia siellä heinäpellolla kun usein on osuttu kyläilemään sielläpäin just heinäntekoaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?Jutussa kylläkin sanottiin, että perheen äiti oli kesällä ennen hintojen nousua kokeillut pärjäisivätkö he noin 20€ kauppalaskulla viikossa. Ja jutun mukaan maitoa kului 2 litraa päivässä, eli 14 purkkia viikossa. Halvin maitolitra maksaa tänään 0,77€, eli tämän päivän hinnoilla tuo viikon maitoerä maksaisi 10,78€.
Lidlissä maito tänään 0,55€ ja ihan suomalaista
Sääliksi käy maidontuottajia.
Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.
Hehän eivät eläkään täysin omavaraisesti. Ei noita polkupyöriäkään ole itse tehty. Lue artikkeli uudelleen jos vaikka tajuaisit mistä oli kyse.